Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 968 ggr
Pheobe
0

Vad är en hittekatt?!

Vad anser ni vara en hittekatt? En katt som ni hittar ute på gatan eller en katt som springer ute utan halsband. En katt som kommer och äter mat hos er ett par gånger i veckan. Vad är en hittekatt?

Faxlin
0

En hittekatt är för mig:
En katt som ingen erkänner sig äga.
En katt som springer ute och är hungrig, mager och vanskött
En katt som bosätter sig i soptunnor för att leta mat.
En katt som trotts annonsering inte hittar hem.
En katt som är skygg oc rädd men ändå finns i ens närhet utan att man ser till någon förändring.

Ja, det här är i mina ögon hittekatter.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pheobe
0

Jag vet flera som tagit in katter till sej för att dom TROR att katten inte har ett hem. En kelen och tillgiven katt som inte är hungrig kanske bara har tappat halsbandet… eller som jag… inte har halsband på katterna.

Pelusa
0

En hittekatt för mig är en okänd katt som man hittar ute och som inte har  märkning eller halsband.

En misse som dessutom ser illavårdad ut, har dåligt hull, ser tilltufsad ut och som antingen vill tränga sig in och äta - eller som är skygg, gömmer sig och trycker under buskarna och tycks inte vilja gå "hem". Där brukar jag börja ana starkt att missen är hemlös!

En misse som man har hittat och tagit hand om är en fd hittekatt (om man nu ska vara litet petig).

/PeLuSa Cool

Lena
0

Det finns ingen förklaring i svenska ordböcker till vad en hittekatt betyder. Däremot står det så här om hittehund: "Hittehund, benämning för hund som inte har någon ägare eller har blivit utslängd från sitt hem."

Och det är även vad en hittekatt är; en katt utan ägare eller som blivit utslängd från sitt hem.

Det första man brukar göra när man hittar en katt som inte verkar ha ett hem är att se om den är ID-märkt på något sätt. ID-märkt via tattuering i örat, chippad eller har halsband. Samtidigt brukar den som hittat katten eller katthemmet katten kommer till sätta upp lappar i området, kontakta polisen etc. Målet är alltid att hitta ägaren om det nu finns någon.

Som kattägare bör man ID-märka sina katter. Då slipper man ifrån mycket bekymmer och obehagliga händelser. Det är vidare det ända sättet att verkligen hävda att man äger katten. Skulle katten t.ex. råka ut för en olycka eller hittas sjuk ute och behöva veterinärvård kan det hänga på livet om den är ID-märkt eller inte.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

miranda1
0

om någon tar hand om en katt som anses vara hemlös är det upp till ägaren (om den finns) att bevisa att katten är hans/hennes egendom. Det är alltså viktigt att ha katten ID-märkt.

I dagens rättspraxis kan äganderätten till katten anses ha upphört när den inte är Id-märkt och ägaren inte aktivt efterlyser sin borstprungen katt.

I min åsikt är en hemlös katt en katt som inte är id-märkt (eller inte har halsband med adressuppgifter), och anses är hemlös av dom personer som bor i området där katten håller till.

The judge has spoken! Flört

Pheobe
0

Men kan det vara skillnad på var man bor? mina stallkatter är inte ID märkta. Dom har heller inte halsband. Ibland försvinner ena honan, hon är steriliserad. Men hon kommer alltid hem igen efter ett tag. Tror inte någon här långt ute på landet skulle bry sej om att ta hand om någon av katterna och söka upp rätta ägaren. Tyvärr är inte folk så här. Nästa hus ligger ganska långt bort.

miranda1
0

just därför ska man id-märka katten på ett eller annat sätt, så att folk lätt kan ta reda på vem som äger katten!

Pheobe
0

#7 men vad spelar det för roll att ha katten ID märkt när det inte finns någon som vill kolla upp var katten hör hemma?!

Engla
0

Jag tror att folk som bryr sig om djur, kollar upp om katten är ID-märkt om de skulle hitta en vilsen eller hemlös katt. Jag skulle i alla fall göra det. Men jag kan ju inte svara för varenda människa.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
1

#8 Katthem, polis och de flesta seriösa personer som kommer i kontakt med en som det verkar hemlös katt gör allt för att kontrollera om katten är ID-märkt. Skulle din katt bli påkörd och behöva akut veterinärvård kan ID-märkningen avgöra kattens öde. En öronmärkning syns ju dessutom utanpå så den går ju knappast att undvika. 

ID-märkning är verkligen något som alla kattägare bör kosta på sin katt. Det fungerar som en livförsäkring för katten. Det är defintivt inte något som försämrar kattens utgångsläge. Tvärtom ökar det kattens status. Och självfallet skulle folk även på landet hjälpa till och titta om det är en öronmärkt katt som de har på ägorna om du verkligen bad dem om hjälp.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0

Jag  har mina id-märkta och de har halsband med tel.nr

Det har ofta hänt att folk har ringt och talat om att de har hittat katten. och då har vi hämtat hem den.

Men det är inte så ofta som vi behöver göra det. för det mesta är det inom en km hemifrån. men visst ringer de. så man ska nog id-märka och ha halsband på sina katter.

Jenna