Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1329 ggr
Soulway
0

Katter till låns

En f d nätbekant till mig visade i somras fina bilder på kattungar från sitt sommarställe utanför Malmö. När jag frågade mer om dem svarade hon att det var en katt med ungar som hon nu matade. De var så gulliga och hon har ett stort album med dessa katter. Så vackra bilder!

Jag försökte säga vad jag tyckte och tänkte. Men hon förstod inte.Kunde inte ta tills sig mitt budskap. Har inte öppnat hennes mejl utan skräpposten fick dem oavkortat.

Idag fick jag ännu ett mejl och ställde då en rak fråga om hon verkligen var så känslokall att hon bara lämnat kattmodern och ungarna åt sitt öde där vid sommarstugeområdet när hon åkt hem i augusti. Detta är hennes svar:

"Mina"  katter var endast till låns.Dom fick hålla till på tomten och sköta det mesta efter eget bevåg.Då ungarna var så stora att Mamman började att säga ifrån att "nu är det dags  att klara ER själva",då började uungarna att söka sig allt längre UT från tomten och till slut så var dom så "modiga" att dom gav sig av på egen hand.Mamman hade jag som kattunge där förra sommaren och Hon har klarat sig bra,bara man inte låter dom bli kelkatter så går det bra.Såg 1 utav ungarna på området när jag var inne där sist ochh den var jättefin,klarade sig på egen hand.Det var ju det som var meningen att dom skulle göra.

Hon är f d sjuksköterksa på en akutmottagning och har intill denna katthistoria framstått som hyfsat empatisk och medkännande!

Men så här ser det ut vänner! När de där kolonierna bildas vid sommarstugeområdena!

Vad kan jag svara henne? Hur?

Soulway

bananacosmicgirl
0

Det är ju inte särskilt konstigt att det bildas kolonier när folk håller på så här. Man hade väl inbillat sig att en sjuksköterska skulle förstå något bättre men uppenbarligen inte.

Visst, katterna kanske klarar sig - men vilket liv lever de och hur många oönskade ungar föds på grund av att de inte kastreras?

Dumma människor borde också kastreras. *suck*

Camilla

modellflickan
0

Håller med, vilken fullkomligt idiot! På grund av såna som henne så har vi väldiga problem med hemlösa katter!

miranda1
0

hon har tagit på sig ansvaret för katterna och har medveten utsatt dom för lidandet genom att lämna dom,  så det går bra att anmälla henne för djurplågeri! Det är vad jag skulle svara henne!

Sidentass
0

"Hennes kattungar lämnas vind för våg när de passar..vilket innebär att "hennes katter" förökar sig och blir ett antal flera gång på gång om inget görs..Av "hennes katter" bildas kolonier..där hunger.sjukdomar, köld blir en verklighet..en plågsam död är nog bara att räkna med när de gäller några av katterna vad det lider om dom inte tas om hand..denna kvinna har ett ansvar som matat och tagit hand om dom på det vis hon gjort..ett ansvar att be andra om råd, söka hjälp via kontakter om vart man kan vända sig när situationen ändras..trodde att man som sjuksköterska var mer mån om de utsatta..människor som djur..

*suck*

Cammo
0

Det är så fruktansvärt främmande för mig att någon kan resonera så. Denna "någon" är tyvärr inte ensam om dessa åsikter, att katterna klarar sig själva.

Ta ansvar för det du har startat, ta ansvar för kattens liv!Men hur gör man för att få in det i skallen på till synes kloka och välutbildade människor?

Cammo*ikväll…en till hungrig katt i snövädret….

Lena
0

Ja detta var då ett tydligt exempel på hur dumheten kan slå till  även hos dem som borde veta bättre. Men när det kommer till myten om katten finns det tyvärr inga gränser. Här kan människor som annars verkar ha "alla poäng hemma" resonera så korkat att man blir spökrädd. Och vad säger man till en som på fullaste allvar tycker att hon tom gör en hedervärd insats genom att  spä  på hittekattsbeståndet samtidigt som hon klappar sig själv på axeln? Undrar om det finns något som biter på en sådan?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Faxlin
0

Kattens bön

_Jag lever ungefär 15-20år
Varje gång du lämnar mig betyder sorg för mig.
Ge mig tid att förstå vad du begär av mig
Gör mig lycklig, du är hela mitt liv
Var inte arg på mig länge åt gången
och stäng inte in mig straff
Du har ditt arbete, dina vänner, dina nöjen
Jag har bara dig
Tala med mig fastän jag inte förstår orden
jag blir glad bara över att höra din röst
Kom ihåg att jag aldrig glömmer hur du är mot mig
Om du någon gång tänker slå mig
kom ihåg att mina tänder och klor
kan göra dig riktigt illa
men jag använder inte mina vapen mot dig
När du blir irriterad på mig
för att du har mycket att göra
så tänk på att jag kanske är sjuk
har ont i magen, är trött eller ledsen
Ta hand om om mig när jag blir gammal
Kom ihåg att du också blir gammal en dag
Var hos mig när jag har det svårt
allt blir lättare bara jag har dig…

Jag älskar dig förutsättningslöst, för alltid

Din katt_

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vanessa
0

Megasuck.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jenna-Gun
0

Jättebra skrivet

Kram Jenna

Lena
0

#7 Mycket talande dikt Åsa! Har du skrivit den själv?

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Soulway
0

Kvinnan ifråga har lagt ut 154 bilder på "sina" katter (ett album med titeln My Cats) på Webshots.

Jag har laddat ner bilder nu på morgonen och det känns hemskt att se denna känslokyla hos en s k normal människa.

Bilderna visar hur hon matar modern och ungarna. Ungarna är ju så gulliga och hon fotar och fotar. Man ser också att hela familjen får komma in i hennes stuga.

Hon kommer dit någon gång i maj och de sista bilderna av familjen är i början av september. Då är allt gulligull över och katterna får lov att klara sig själv. För nu ska hon hem till villan i en annan stad och hon har lånat dem klart.

Kvinnan bjuder in människor att komma och se hennes foton på Webshot men det står ingenting om vad som händer med My Cats efter början av september för då är hennes behov av tidsfördriv, sällskap och fotande över!

Soulway

Soulway
0

Jag har fått ett nytt brev av kvinnan. Det är svar på ett brev där jag talar om vad jag tycker om att man utnyttjar katter på detta vis som hon gjort!

(Anledningen till att jag publicerar hennes brev här (anonymt) är att detta är en bild och en föreställning som finns. Detta är verkligheten från andra sidan. Hennes "röst" som en sida av verkligheten. Hemlösa, sjuka, hungriga katter i en koloni en annan sida av verkligheten som denna kvinna aldrig möter! Detta kan vi visa upp för folk sedan. Kanske för jordbruksministern också.)

" Att du inte skäms ! Döma någon På detta sättet är ju befängt. Du menar att jag skulle at ansvar för vildkatterna,då skulle det inte vara fel att säga att jag skullle at med mig alla fåglarna som var I trädgården också. Hör hur du själv låter!!!!!!!!!!!! Om du vill spy på mig,så var så god för detta men du är helt Ute och cycklar. Ska alla vilda djur tas om  hand tycker du? Lycka till med att at in alla dessa I din "vård". Bevare mig för moraltanter!Väx upp och lär dig mer om  dom vilda djurens rätt att få vara just vilda. "

Soulway

modellflickan
0

Soulway

Jag sitter här och bara gapar. Är hon seriös eller?

bananacosmicgirl
0

Det där är ju så sanslöst dumt… att likställa olika typer av djur - då är väl hundar och katter samma sak, och hästar och fåglar ska behandlas likadant.

Som sagt tidigare: dumma människor borde kastreras.

modellflickan
0

Det mailet du fick av kvinnan är nog bland det absolut dummaste jag läst på väldigt länge.

modellflickan
0

Hennes inställning är verkligen skrämmande..

gejsa
0

Suck! En del blir aldrig vuxna. Om man börjar mata katterna så förstår hon ju att dom går till henne efter det. Sedan åker hon därifrån när kylan kommer. Hur menar hon att dom ska klara sig då?

Stackars katter.

Jenna-Gun
0

Ja det var ett dumt mail.

Men sorgligt nog så florerar den åsikten kvinnan har överallt i Sverige.

Har själv mött det 1000 ggr. Och jag förklarar för alla som vill lyssna.

Bl a Katten klarar sej knappast själv och kan finns mat, den vinter som är här, med snö och kyla.

Mata inte en katt om du inte tänkt ge den ett hem.

Jenna

gejsa
0

Det är ju inte bara det. Den kan ju förfrysa öronen osv. när det blir riktigt kallt. En katt fryser också! Folk verkar inte fatta det.

Har en vän som tog hem en ca 3 årig katt från kattehemmet som hade förfrusit öronen stackaren.

Lena
0

"Väx upp och lär dig mer om  dom vilda djurens rätt att få vara just vilda. "

Oj, oj, oj vad yrar den stackars människan om? Det är nog hon som behöver växa upp och ska lära sig ett och annat. Vilda djur??? Vad talar den arma sjuksköterskan om? Menar hon att katterna hon matar över sommaren och sedan överger på höstkanten tilhör den svenska faunan av vilda djur? Eller tror hon att du ondgör dig över de vilda fåglarna i hennes trädgård? Ett mycket förvirrat svar måste jag säga. Inte konstigt kanske att det blir så galet…med hennes hantering av katterna.

//Lena

Sidentass
0

*suck* - säger jag bara…detta låter som taget ur vilken oseriös kalle-ankatidning som helst juh…

Soulway
0

..hiii..hii…Siden. Om så väl vore!

Jenna! Jag tror också så tyvärr att denna kvinna har en massa gelikar och det är därför jag är glad över att hon ger sin syn av det hela. (Vi här brukar ju bara skaka på huvudet och säga att det är obegripligt…Men nu har vi ett dokumet rakt framför ögonen!!Från den andra sidan!!!)

För om det är någonting vi behöver komma tillrätta med så är det ju den här sortens människor. Tänk om man kunde visa upp detta för jordbruksministern/riksdagen få dem att förstå att detta är en viktig samhällsfråga som politiker måste ta ansvar för: Den analfabetism som råder inom kattkunskap hos vår befolkning.Och få medel till en enorm informationskampanj i alla media!!!

Ingen i Sverige ska kunna få vara så dum och obildad om sällskapsdjuret kattens behov och väsen!!

Soulway

Lena
0

#22 Tyvärr är det inte första gången som jag ser prov på dylika inställningar. Jag ägnade tidigare en hel del tid åt att diskutera kattvett på Passagens forum om katter. Var även inne på en hundsajt. Där florerade den ena åsikten efter den andra som alla var i nivå med din sjuksköterskevän. Man kunde bli mörkrädd för mindre. Dock slutade jag lägga min energi där eftersom det var som att tala till döva öron. Människorna där var inte mottagliga alls för någon sorts information eller fakta om katter, då de redan hade sin uppfattning klar för sig. En uppfattning helt grundad på okunskap och vanföreställningar. I Informationtekniken kallas fenomenet Kognitiv Disonans.

Den stora frågan är alltså; Hur når man fram till människor som slagit dövörat till och dragit ned gardinen? Att komma till en sajt som Hittekatter i Fokus det skulle de t.ex. aldrig göra.

//Lena

vanessa
0

Det du borde göra är att polisanmäla henne. Då lagen säger att tar man hand om en katt i mer än 14 dagar så går ägandet över till den som matar katten. Vet inte exakt var det står, men har lärt mig denna i mitt arbete med katterna. Så en ploisnmälan skulle nog få henne att reagera, om än negativt…

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#24 Kan säkert vara en framkomlig väg att få sådana karaktärer att vakna upp.

//Lena

Jenna-Gun
0

Har oxå varit inne på Passagen och diskuterat. Men slutat då det bara var påhopp på skribenten och handlade mycket lite om katternas problem.

Det urartade ofta..

Jenna

miranda1
0

visst! polisanmäla henne för djurplågeri!!!! Om hon tror att hon har rätt i att behandla sällskapsdjur som hon gör, ska hon *** känna att det är ett brott mot djurskyddslagen!!!!

Tor att det är den enda vägen att få såna idioter att sluta med vad dom håller på med.

Soulway
0

Kanske det är så vi måste gå tillväga? Att testa våra lagar till det yttersta när det gäller djurrättslagstiftningen.

Få fram massor med domar som skrivs i media och får människor av "denna typ" att sk-ta på sig helt enkelt.

Sedan så är det viktigaste att få attitydförändringar att politiker och media går i bräschen. Att få dem på vår sida. Att få dem att se det vi ser. Då tvingas också de mest "trögskallade" att ändra attityd!

Soulway

Soulway
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är några bilder ur kvinnans album av de "vilda katter" som hon så ödmjukt lånat över en sommar i sin sommarstuga.

Bild: Mor med småttingar.

Soulway
0

Bild: En unge

Soulway
0

Bild: Mor inomhus

Soulway
0

Bild: Mor och barn äter inne.

Soulway
0

bild: får låna solstolen

Engla
0

Jättesöta katter, men så hemsk bakgrund historien har. Tyvärr är det alltför vanligt, och jag blir lika trött varje gång.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Soulway
0

Bild: Tittar på hennes fot

Soulway
0

Bild: ungarna växer, hösten närmar sig.

Soulway
0

Bild: "Det är lördag då måste de ju få popcorn, skriver hon under bilden"

Engla
0

Popcorn? Fundersam

Soulway
0

Sedan reste kvinnan tillbaka till sin stad. Och nya album av barnbarn och annat blir vi så bjudna att betrakta!

Sommarstugeområdet töms på människor och kvar lämnas alla katterna att kämpa för sin överlevnad. Den lilla modern "var en unge förra året" säger kvinnan. Se hur bra det gick för henne.

Jag ser något annat i kattens ögon? Gör ni?

Engla
0

Stackars katter!

miranda1
0

Du har ju allt bevis du behöver, bilderna på när hon tog ansvaret för dessa katter och flera uttalanden att hon lämnade kvar katterna! Snälla Soulway anmäl henne!!!

Soulway
0

Hej Engla. Var så koncentrerad att ladda upp bilderna, så jag såg inte dig!

Huvva Vännen. Det är hemskt! Var bara tvungen att lägga in dessa bilder.

Men jag vet ju att ni vet!!!

Nu ska jag läsa en god bok och tänka på annat innan sömnen! God Natt Engla!

(((Kramar Soulway och Goseungarna)))

Soulway
0

Miranda.Ja, kanske att jag gör det! jag funderar på det faktiskt!!!

Soulway

miranda1
0

om du inte gör det, då vill jag göra det i Göteborgs Katthjälps namn. Kan tänka mig att du kanske inte vill bli utsatt för ev. dumheter från hennes sida. skicka mig då hennes uppgifter via ett pm…. Vi måste stoppa henne!

/Miranda

Soulway
0

Ska kolla om jag har tillräckligt med bevis!!!Vi får höras.Jag tror också att vi måste börja polisanmäla och s k pröva lagen!!!!

(((Kram och God Natt Miranda! från Soulway)))

modellflickan
0

Håll oss uppdaterade!

Sidentass
0

Åhhh..det tar tag i hela ens hjärta när man också sett bilderna..jag kan för mitt liv inte förstå hur människor kan vara funtade som sviker på detta vis..det är skrämmande..jag är inte juridiskt kunnig alls..men andra är på forumet är det..jag hoppas verkligen att det är möjligt att driva detta vidare..detta kan aldrig vara acceptabelt..usch..man blir så förbaskad,..upprörd..o mycket ,mycket ledsen..

Lena
0

Ja polisamäl henne!!! Det är jätteviktigt att det blir prejudicerande doma rmot sådant här kvalificerat djurplågeri som det ju faktiskt handlar om. Folk som tror att de är snälla när de ställer till med sådan här.

//Lena

Soulway
0

Jag funderar mycket på detta. (Det handlar om en människa som jag småchattat med osv i något år som för mig passerade en gräns som jag inte kan godta.)

Finns det någon från MALMÖ här. Nåot katthem eller..

Tänk om vi tillsammans kunnat luska fram var det där sommarstugeområdet ligger och FÖRSÖKA FÅ TAG I "HENNES" KATTER. FOTA OCH LÅTA VETERINÄRBESIKTIGA OCH SEDAN

kunna visa som ett starkt bevis för media! (Kanske skriver artikel själv i sådana fall. Och också polisanmäla självklart.)

Förstår ni vad jag menar? Det skulle bli ett otroligt effektivt dokument som måste påverka starkt. När man kan visa före och efterbilder!!! Ingen har någonsin gjort det och ingen klarar väl att göra det men nu finns slumpen här och jag kan inte låta bli att tänka på hur mycket gott det skulle kunna göra i påverkansyfte!!!

Alltså finns ngn Malmöit här??? Något KATTEHEM från Malmö?? Vill först fråga om en adress jag fått fram????

Soulway

Soulway
0

P.S. Behöver väl inte säga att jag anser att katterna ska få goda hem och att mitt honorar av en ev sådan artikel går oavkortat till hemlösa katter/katthem!!!D.S.

Soulway

bananacosmicgirl
0

Malmöit här, men det vet du redan :)

miranda1
0

jag känner en jurist i Malmö som är mycket engagerad i hemlösa katter. Hon sitter i kommunens "kattgrupp" vilket kommunen anordnade för ett tag sen. Ska kontakta henne imorgon om hon kan tänka sig hjälpa till med den juridiska delen.

Soulway: kan du pma mig kvinnans personliga uppgifter och adressen till websidan där bilderna finns?

gejsa
0

Stackars katter. Nu går dom där och är hungria och blöta och frusna och väntar och väntar på att kärringen ska komma och öppna dörren åt dom och ge dom mat. Dom förstår ingenting varför hon inte kommer någon gång. Gör något ni som kan.

Soulway
0

Miranda Kan du mejla mig din mejladress

min mejladr: Soulway_7@msn.com  (understeck 7)

så kan jag till att börja med mejla dig hela vår senaste brevväxling. Vad gäller fotona så har hon tagit bort albumet men jag har nedladdat foton som sedan måste converteras från WMZ-format till jpg.(har laddat hem en converter som får fram bilderna. (De jag visade här inne!)

Fotona är bevis som håller utan tvekan!!!(Det är ju bara att gå in i hennes stuga för att känna igen sig!) Och i värsta fall kan jag lämna ut min dator där det bara är att spåra allt tillbaka till Webshot!!!

Men det här ska vi göra bra. Skulle vi få bilder av "hennes" katter som magra och eländiga där vid området då har vi krutstoff för en artikel som jag själv kommer att skriva och få halva Sverigie att vakna! Sanna mina ord!!! (+polisanmälan!!!)

Ok. Vi hörs!

Soulway

Soulway
0

PM:ar dig Camilla!

Soulway