Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3293 ggr
Mari
0

trasslig päls - tips?

Har en katt hemma som pälsen trasslar ihop sig något så enormt på, hon får stora tovor som man får raka bort..

Det går ej att borsta henne, har haft henne sen hon var kattunge och har verkligen försökt att få henne att acceptera att man måste borsta pälsen. Har köpt och lånat flera olika sorts borstar men hon accepterar inget.
Hon har även fått äta olija och speciell mat som ska vara bra för pälsen men utan resultat.

Vad kan man mer göra än att åka och raka henne när det blivit som värst? För hon tillåter verkligen inte att man borstar henne, klappa får man ofta inte göra heller.

Hon är 50% perser & 50% skogskatt och kanske den blandningen har ställt till så att hennes päls är extra trasslig?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

catfoot
0

Jag har själv en gammal kisse..Som har en riktigt besvärlig päls..Har i alla sian snart 16 år kämpat med tovor, å han hatar allt vad borstar å kammar heter..

När vi sist var inne på djurkliniken när han hade ont å svårt att gå, blev han nersövd så dom kunde göra en grundlig undersökning..Fick då chanse att göra en rejäl geomkammning med bla, Furminator, som tunnade ur pälsen, de värsta tovor rakades bort..Han har akldrig varit finare i pälsen än nu..Nu försöker jag kamma igenom honom en gång i vecka, å då med handskar på ibland..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Mari
0

Ja vi har fått klippt ner henne ungefär 1ggr/år för att sen försöka hålla efter men hon vill ju inte :/ Man blir ju rätt misshandlad av henne när man försöker också om hon inte är med på det själv.

Furminator, kan man använda den på dem när de ej är sövda? Eller den kanske gör väldigt ont?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

catfoot
0

Nädå, det kan man använda som typ kam…tunnar ur å gör pälsen mer lättarbetad..Kostar runt 200-300 men är värd varenda krona..jag ska själv köpa en, men dom hade inte den mindra storleken på Maja å Pluto i Söderhamn, men skulle få hem inom nån vecka..

OT/Snyggt ....

Mari
0

#3 Tack då ska jag åka in och kolla där :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MariannE11
0

*alldeles jättestirrig*…. pratade med en kompis häromdagen som nämnde denna furminator… hon hade fått den samma dag o inte rapporterat till mej än… vill jättegärna höra de som provat vad ni tycker…..låter fantastiskt….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Mari
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev en tripp till veterinären för vår del. Lady var alldelens för tovig så de fick söva henne och ta bort det värsta vilket som ni ser är det mesta ;)

Hon är verkligen en skönhet nu Skrikandes fast man får iallafall klappa henne lite längre nu så vi har börjat borsta henne med en väldigt mjuk borste så kanske hon accepterar att vi får fortsätta borsta henne när pälsen vuxit ut igen. Annars blir det väl samma procidur igen :/

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
0

Nämen, lilla lejonet! Så mysig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mari
0

#7 Hon ser ut som ett litet monster! Fast hon är mysigare nu än förr för nu söker hon värme och kan tom lägga sig i knät på mig (!) Hon är egentligen bara förtjust i min mamma och syster.
Och så är svansen större än katten Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

mymlanbus
0

Oh, kolla in snyggingen :)

catfoot
0

FörvånadVov, vilket nakenlejon…Snygg kisseGlad..

OT/Snyggt ....

kattassen
0

Å hon liknar ju Ludde nu när han är nysnaggad. Han hade nog aldrig heller sett en borste för den biter man helst i…Flört. Jag försöker också vänja honom nu vid att borstas lite lätt över ryggen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Tycker kissen se tuff ut jag

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....