Har det löst sig för katterna i Söderhamn?
Tänker på och undrar hur det gått för katterna som mannen hade flyttat från,där var ju också rätt många. presis samma händelse som skett i Helsingborg. Hoppas verkligen det ordnar sig även för dessa katter ?
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Ordnar det sig för katterna???
Debattia
Förmodligen, fast det var tydligen en massa osanningar som skrevs om hur det var därför får vi vänta och se hur det går. Men som det ser ut så är det många som vill hjälpa till att ta hand om katterna. Till och med fler än som behövs konstigt nog. Men de mest akuta är redan på nya platser där de är under överseende vilket gjort att de som ännu inte omplacerats kan tas om hand på plats. Gravida honor och de som fått ungar finns på Hoppet. Resterande verkar få nya hem de också. Vill markera att katterna är välskötta och i mycket god kondition.
Jag hann inte läsa tråden innan den försvann så jag kan inte uttala mig om det som stod där. Men det gåt en massa rykten i Söderhamn som inte är sanna.
#2 men hur många katter rörde det sig om då? Det är ingen av de som behvöver avlivas då?
Jag har inte exakta siffran men på Hoppet sitter 10 vuxna och fyra ungar som är jättefina. de kom dit på fredagen. Vi har fått papper på att vi ska ta hand om dessa. Samtidigt som katterna kom in så kom djurskyddsinspektörerna och hälsade på eftersom de fått in en ny anmälan mot oss, samt att de passade på att göra återbesöket för förra anmälandet. De har också godkänt omhändertagandet eftersom de är insatta i situationen av oss. Hoppet är nu helt klara och de åtgärder vi skulle se till att fixa är gjorda och allt är nu klart. Ventilationen och skoskydd är fixat. Vet också att fler blivit anmälda samtidigt som oss under förra veckan, dessa är också på osaklig grund anmälda. Som tur är behöver vi därför inte betala för inspektionen, bara återbesöket vilket iofs är jobbigt med redan ansträngd ekonomi. Vill därför uppmana folk att anmäla oftare än vad som görs! Men se till att det inte baseras på lösa rykten. Nästa anmälan tas inte på allvar på samma sätt. Inte ens hos myndigheter kan man ropa på vargen alltför ofta.
Vill också tillägga (igen) att katterna var i gott skick vi har gjort en okulärbesiktning av dem och ser inga spår av sjukdomar, skador eller parasiter. Naturligtvis så kommer veterinär titta närmare på dem.

Det går mycket rykten om mannen i Söderhamn, han har inte övergivit dom utan det är en släkting som hjälper honom att placera ut katterna.Jag har kollat katternas hälsa så gott jag kan eftersom jag har jobbat ganska mycket hos vet. Katterna är faktiskt i god kondition, dom ska avmaskas och göra ett vet. besök så fort som möjligt.
Vill poängtera att osanningarna inte kommer från trådskaparen här. Det är klarlagt iaf.. Den har agerat på uppdrag av andra, Imorgon har vi möte där den här frågan tas upp på Hoppet. Då får en del där stå till svars även jag. Jag vill också poängtera att det är i Söderhamn dessa osanningar uppstår, de sprids bara här.
Usch för osanningar! Rykten är farliga att sprida om man inte vet hur det verkligen ligger till!
Skönt att kissarna är i god kondis och så underbart att ni har tagit hand om så många av dem… tack för att Hoppet finns!
Låter jättebra att så många fått hjälp och att katterna är i god kondition,då har han skött om dem i alla fall.
Var där inte också några skyggisar ? Har ni lätt hitta hem till dem också??
Debattia
ja det är farligt men dessa ryktesspridningar, tänk hur det kan bli när det går från mun till mun. Det är ju så det oftast uppstår osanningar, när det från första munnen kommer det som är riktigt sen späs det på lite mer och mer, och till slut är det en helt annan historia än vad det var från början.
men va bra att katterna var i bra skick, men ordnar det sig för resten oxå?
#4 Alltid tråkigt med dessa ryktesspridningar som tyvärr tenderar att uppstå när det handlar om sådana här situationer. Huvudsaken är dock att det ordnar sig för katterna.
Vad bra att inspektörerna har gjort återbesök och nu är nöjda med ventilationen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Förresten ! Det är jag som startat tråden och jag känner mig rätt oskyldig från att ha terroriserat någon i S-hamn. Har inte tid med sånt !!!
Debattia
Nej jag tycker det är bra att du gjorde det. Dels ska det inte tystas ned, dels visar det på engagemang. Jag försköker bara förklara att det är i Söderhamn det började, att det fortsätter här är bara sunt. Hade inte du skrivit så hade jag inte kunnat belägga att vi tagit hand om de flesta katterna. Bra gjort, Jag kommer inte starta nya trådar, bara svara på befintliga trådar tills vi får klargjort fakta om hela affären. Jag kommer dock aldrig avslöja vem eller var vi hämtar katter från om det kan skada tredje/fjärde person. alltså en som inte direkt är inblandad i diskussionen.

Det finns fler katter som behöver hjälp att hitta hem, den som placerar katterna har sagt att alla inte behöver gå genom oss som mellanhand utan dom kan sättas i bra hem ändå, finns det några där ute som kan tänkas ta några?
Var är ni som kan och har möjlighet hjälpa dessa katter??????
Debattia
puttar denna, ingen som vet hur många katter som är kvar och som behöver hjälp?
Finns det någon som kan hjälpa?

Puttar för katterna
Puttar !
Debattia
Hur går det här då ??
Kan väl inte bara lita på att en enda djurskyddsförening ska hjälpa till med alla dessa katter. Måste väl finnas fler föreningar som känner som sin plikt ställa upp och hjälpa några av dessa katter !
Debattia
Putt!
Puttar!
Debattia
Hoppas nu någon aktiv i Söderhamn kommer in och berättar hur det gått för de katter som är kvar. Tror tyvärr inte att alla kan mås så bra om dom bott hos en kattsamlare, men hoppas i så fall dom nu får ett bättre liv.
Konstigt att folk låter det gå så långt innan något görs egentligen ???
Debattia
Puttar !
Debattia
Puttar !
Debattia
Hoppet försöker göra plats för fler dräktiga honor, men det är 8 st som inte har någonstans att ta vägen om jag förstått saken rätt. Livlinan försöker få ut katterna också. Jag var upp och hälsade på katterna idag på Hoppet, en är redan bokad. De andra mår bra, en är lite rädd av sig annars är de lugna och fina.
Så bra för de katter ni tagit hand om. Hoppas även de som är kvar också får någonstans att ta vägen. Där finns väl fler katthem som skulle kunna hjälpa till ?
Debattia
puttar och funderar hur det gått för de sista katterna som var kvar
En liten fågel kvittrade och sa att alla katterna ska ha blivit omhändertagna. 
Debattia
Men hurra va bra! 
Underbart
Jag vet inte, har du hört något catfoot?
nä men nu får ni tala om hur det har gått? Har alla katterna fått hem eller?
Det var åtminstone två nya katter därifrån idag på Hoppet. Fler på ingång tydligen.
Enligt den lilla fågeln ska alla katter vara omhändertagna och en stor eloge till Hoppet som även tagit in skyggisarna. Tycker dom är den bästa djurskyddsföreningen i Söderhamn nu !!!
Debattia
Gå in och kolla i Akuttråden, där står också att det löst sig !
Debattia
Jag är jourhem åt en av katterna via livlinan/örebro katthem. En liten kattflicka, förmodligen ska hon ha ungar. hon är i jättefint skick och jättemysig o kelig, lite skygg är hon men hon gör framsteg..idag hoppade hon för första gången upp i mitt knä för att kela 
#37 Härligt att höra! Vad bra att du ställt upp som jourhem! :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jättebra !!!! Kul också att vi har möjlighet få följa fortsättning av kissarna från deras nya ställen !
Debattia