Tess katter 5
Den andra tråden blev väldigt lång därför startas här en fortsättning.
En gammal kvinna flyttar till äldreboendet men kan inte ta med utekatterna som hon har matat ett tag på tomten och vädjar förtvivlad om hjälp för dessa fem (mamma & större ungar). Maddezero tog vädjandet hit till forumet.
Just nu är 3 katter infångade, Mamma katt, Lillan och Sköldis som är kastrerade, vaccinerade och id-märkta.
Kvar finns, vad vi tror, Lilla Röd och en broder.
Bilden är tagen av Danielssongården.

Bra med en ny tråd igen :)

Vi har helt fantastiskt Påskväder här i Stockholm, jag hoppas alla ni andra oxå har det.
Maria..hur mår Mammakatt å sköldis..

Inte lika härligt påskväder idag, igår var helt underbart men idag är det bara grått och trist.
Madde - de mår bara bra, de äter för fullt och igår tyckte de att det blev lite för varmt i fönstret så då låg de och vräkte ut sig på sängen istället :) Mamma katt går att komma lite närmare nu om Sköldis sitter i fönstret också men hon vill inte bli rörd.
Nu har solen kommit hit :) skönt väder!
Hoppas att solen kommer till er också Maria

Jodå nu har solen hittat hit också så nu ska ut och njutas, kommer kattspekulanter i em så bäst att passa på innan.
Katterna ligger avlånga i fönstret uppe hos sig och solar sig :)
Nu åker vi och matar :)

åhhh så vackra dom är missarna..bra också med en ny tråd:-)

Gunilla, du har pm

#3 , en bit på vägen i alla fall..
#5 , är det Fräs som ska få nytt hem ? hoppas de är bra..

Madde - ja det är Fräs. Vi har fått över 50 svar på henne så vi har blivit helt snurriga här. Men vi har träffat massor av dem men inte känt att de har varit rätt. Men de som var idag kändes bra och Fräs var mer intresserad av dem eller hur jag ska kalla det. Hon lät dem kela med henne mkt mer än de tidigare som varit här. Så det lutar åt att det kommer att bli de som kommer att få hem lille Fräs :)
Maria: Härligt om lilla Fräs hittar nya ägare som känns bra, det är så himla viktigt det där! :)

Malin - ja det är ju det. Och noga är vi alltid när vi placerar ut nåt djur. Det får ta den tid det tar helt enkelt för att hitta rätt :)
Och de blev helt förälskade i henne och hon gjorde sig till för dem :)
Låter så himla gott :)
Har funderat fram och åter nästan hela natten och nu så har jag funderat klart!
Igår när vi skulle mata katterna så kom en kvinna fram till oss och sa till oss att ta bort fällan och sluta mata kissarna.
Vi fick inte ha fällan kvar för det var privat mark och dessutom så fick vi inte mata katterna heller, för de hade ingen ägare. Markägaren ville inte ha oss rännandes där och dessutom så hade han som bor i huset rätten att skjuta kissarna om de gick in på hans tomt!
Först sa hon att inte kissarna fanns kvar och att han i huset hade skjutit dem men då berättade jag för henne att det var fel för att jag hade fotograferat kissarna, i alla fall 2 av dem!
Vi vände alltså hem med fällan och nu står vi här!
Om någon kan hjälpa mig, som är bra på det här och gärna har erfarenhet och vet hur man ska göra… snälla skicka mig ett PM!
Nu drar vi ett varv till!
Det är många ups and downs!
Jens har pratat med ägaren av marken och vi har fått 1-2 veckor på oss att fånga in kissarna! Nu ska här övertygas och jobbas kan jag meddela!
Hoppas att inte han med det skjutgalna fingret har varit igång än!
Tack snälla Jens och Maria för att ni ringde!
Lite mat och sedan iväg igen :)
Kram från en jätteglad och lättad
Malin
Försök om du kan, att få låna en fälla till, det hade ju inte varit fel!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ska kolla det Gunilla!
Vilken tur Malin att det vände till det bättre och ni får lite mera tid på er. Hoppas så att du skall lyckas få in kissarna snart för deras eget bästa.
Telepatin är på ikväll igen och mina tankar är hos er ……………
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#18 Tack av hela mitt hjärta! 

Malin - ja precis som vi trodde så hade ju inte markägaren sagt nåt alls utan hade inget emot att vi försökte. Men som han själv säger också så är den nya husägaren till Tess hus lite konstig.
Ja hoppas att kissarna går
snällt i fällan nu så de slipper
döden.
Hatar dem som kan skjuta katter.
Jag vet inte hur mycket alla vet på tråden men jag känner mig helt förtvivlad när jag nu har fått veta att skottet jag hörde när jag vaktade fällan var ett skott som tog livet av den lilla svartvita.
Min magkänsla hade rätt och det var förmodligen en himla tur att jag inte gick och kollade varifrån skottet kom. Mitt hjärta brast när Malin berättade och efter chocken så kom tårarna… Små försvarslösa missar som bara försöker leva sitt liv! Hur har man mage att skjuta ihjäl djur som folk försöker fånga in? Och jag tror inte på att man har rätt att skjuta katter på sin tomt bara sådär, tror inte en sekund på det förrän jag sett att det står i lagen.
När Malin kommer hem ikväll så ska det diskuteras över telefon hur vi ska få in alla missar som finns runt gården, om det är Tess katter eller ej bryr jag mig inte ett smack om, jag vill inte att en enda katt till ska bli ihjälskjuten!!
Iochmed att jag inte kan åka ut dit själv längre, av förklarliga skäl (jag vågar helt enkelt inte) så strular det till sig lite men det ska nog gå att ordna på något vis.
Ja det är olagligt det han har gjort. Men bevisa det….. För de små katterna är ju inte att finna. OCh utan bevis, så finns det dessvärre inget att ta på. Sen spelar det ingen roll vad han säger i ett sånt här fall. Bevis måste fram och att det är han som skjutit katterna.

Lina - inte säkert att just det skottet tog livet av den men vi vet ju heller inte säkert. Det som markägaren berättat ialla fall som han vet om så är det den svartvita katten, dvs Pelle Svanslös som den nya husägaren skjutit, sen säger han att en sköldpadda är borta också men sen är ju frågan om han menade på att den var skjuten eller om de inte sett den för då kan det ju vara en av de som är här, förhoppningvis! Det framkom inte nämligen.
Men som sagt, markägaren har inget emot att vi håller till där men trodde att den nya husägaren kände sig trängd, att alltid ha nån i närheten så hela tiden. De är ju släkt med honom så de vet ju hur han funkar. Och det har ju gått ett antal veckor nu så förmodligen har gränsen brustit hos honom, vi fick ju bara tre veckor på oss till en början och det är ju länge sen så nu anser han förmodligen att han kan göra som han vill. Men han är så jädra feg själv att han måste skicka andra för att han inte vågar säga nåt själv och jag retar mig gallfeber på den här karln, har gjort det tidigare med för den delen eftersom jag vet vem han är gott och väl, men det har kokat över nu.
Vore väldigt trevligt att höra vad grannarna tycker om att han skjuter katter utan att veta vems de är, skulle nog inte bli så populärt. Kanske nåt man skulle försöka få ut med till de som bor där. Frågan är väl hur, mun till mun funkar ju men nåt snabbare sätt måste väl finnas. För de flesta där nere har sina katter så att de går ut och in som de vill.
Det blir verkligen till att klura nu hur det ska gå att få in de som är kvar där, för på nåt sätt måste det gå!

Tapetsera omgivningarna med lappar där man varnar för "kattmördaren"… Då blir det nog snack i gårdarna.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Ang att skjuta katter på sin tomt så har han rätt att skjuta herrelösa katter men han MÅSTE veta att de inte tillhör någon för så fort han skjuter en katt som tillhör någon annan så har det genast blivit en olaglig handling. Och han får heller inte skjuta med vilken ammunition som helst, han får inte orsaka det minsta lidande. Det vi tror att han skjuter är studsare 7,3 och det får han absolut inte skjuta med.
Men som sagt, det där verkar variera lite från vad folk säger, ska kolla med vår veterinär imorron vad han säger.
En jägare som jagar i vårat jaktlag blev tillfrågad att skjuta av en större mängd hemlösa helvilda katter på våran andra gård innan vi hade köpt den då tanten som bodde där ville bli av med dem. Men han vägrade eftersom han inte kunde veta säkert att alla inte tillhörde någon och om han sköt någon som tillhörde nån så skulle han åka dit så det bara sjöng om det.
Men som sagt, vi kollar närmare på allt detta imorron. Så det blir telefonsamtal till höger och vänster imorron, se om vi kan hitta en fälla till också .

Det finns ett blad som delas ut i hela socken därnere, gratis till alla. Och dit kan man skicka in om man har nåt man vill dela med sig av eller annonera om. Men den kommer bara ut en gång i månaden och trots att jag är uppvuxen där så kommer jag inte ihåg när det delas ut men det kan kollas närmare på.
Men det finns två anslagstavlor nere vid affären som går att annonsera på, kanske inte att vi får annonsera på den inne i affären men den ute är ju fritt fram att sätta upp vad som helst.

Så fort jag hörde vad P hade sagt så ringde jag paret som är ägare till "Simba", kissen som gick i fällan men som tillhörde dem.
De har ju även en skölpadda.
Jag ringde och varnade dem för att P har börjat skjuta katter..
och att min gissning är att han inte har en aning om vem som äger vilken katt, dvs han kan gissningsvis inte veta med säkerhet vilken som e deras katt…
Hon lät lite chockad..och skulle ringa P på en gång..
Vet inte om det hjälper eller ej, men hoppas på att det kan vinna oss lite tid..

Går ju att lägga lappar i brevlådorna men har inte en aning om hur många lappar som går åt då. Men där kan man ju skriva vad vi sysslar med och vad då denna nya husägare som alla vet vem det är pysslar med.
Hjärnan går på högvarv just nu här..
Vad jag förstått, om jag inte fattade Malin helt fel, så sa husägarens syster(?) till Malin direkt att en katt sköts under tiden någon satt i en bil och vaktade fällan, d.v.s. jag.
Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan tro att man kan skjuta katter hejvilt. Han har ju dessutom ingen aning om vilka som har hem eller inte.
Åh, det kokar i blodet. Att meddela omkringliggande gårdar muntligt är kanske det bästa då man vet att informationen går fram, men förmodligen inte det smidigaste nej.. Men de måste ju få veta den "nyinflyttades" idioti!

Madde - förhoppningsvis ger det oss lite tid! Kanske att det tar lite när nån annan i närheten ringer till honom, om han nu svarar.
Han kan ju omöjligt veta vilka katter som hörde till Tess eller inte, flera i husen som har rödvita katter och sköldisar och han sköt ju den svartvita och det kunde han ju knappast veta att det var en av dom. Det finns ju knappast bara en svartvit katt i hela bygden.
Jag är så arg just nu!

Lina - ah okej, inte så vi uppfattade det.
Har nån nåt tips på hur man kan skriva ihop nåt så kan vi skriva ut imorron förmodligen lite lappar om det skulle vara så. Har tyvärr inget bläck kvar i våran skrivare men ska iväg och hämta foder till hästarna så då kan vi låna en.

Har kollat på Jägarförbundet och har hittat det här:
Lagen om tillsyn över hundar och katter (1943:459). I lagens sjunde paragraf sägs att " En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten."
Djurskyddsmyndigheten föreskriver, med stöd av 32 § djurskyddsförordningen (1988:539), följande samt beslutar följande allmänna råd: Allmänt
1 § Dessa föreskrifter ska tillämpas vid avlivning av hundar, katter, minkar, rävar och chinchillor.
2 § Den som ska utföra avlivningen ska vara väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden samt förvissa sig om att djuret är dött innan vidare åtgärder företas med kroppen.
Hund och katt
3 § Avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel, genom skjutning med ett vapen eller genom slag mot huvudet i enlighet med 4-6 §§.
4 § Avlivning med narkosmedel ska utföras av en veterinär eller, under veterinärt ansvar, av en i metoden särskilt utbildad lekman. Tillförseln av preparatet ska ske genom intravenös eller intraperitoneal (i buken) injektion. Den beredning som används får inte innehålla preparat med specifik muskelrelaxerande (curareliknande) effekt. Hagelgevär är lämpligt.

Lagen om tillsyn över hundar och katter (1943:459). I lagens sjunde paragraf sägs att " En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten."
Vad klassas som tätbebyggt område ?
Antas vara övergiven…han visste att Tess bett oss fånga och omhänderta katterna..dvs kan de verkligen klassas som övergivna ?
Hund och katt 3 § Avlivning av hundar och katter ska ske genom en överdos av narkosmedel, genom skjutning med ett vapen eller genom slag mot huvudet i enlighet med 4-6 §§.
Avlivning av katter ska ske genom skjutning…som du Maria och även flera är inne på så finns det ju lagar om hur dessa skjutningar får gå till, dvs typ av amunition..avstånd..etc..
Vad är straffet om man skjuter en katt som tillhör någon ?
Ett stort problem är ju som Gunilla skriver är ju att vi saknar bevis..

Ja bevisbördan är det stora problemet här. Ord kommer att stå mot ord. Möjligen om man lyckas hitta en katt skjuten med kula som kan spåras till husägarens vapen OCH att i så fall katten skulle vara ID-märkt. Då är han fast. Men utan detta är det nog rätt kört.
Där ser man ytterligare vådan av att o-märkta katter lösspringande - även på landet. (eller skall man säga i synnerhet på landet)
Usch vad det är ledsamt det som händer hos Tess fd. hus nu

Madde - stället där katterna befinner sig räknas inte till tätbebyggt område. Min tanke är likadan ang det med övergiven, man kan ju tekniskt sett säga att Tess är ägare av katterna och då har han ju gjort en felaktig handling.
Ja skjutningarna får inte gå till hur som helst och inte med vilka vapen som helst. Vad straffet är vet jag faktiskt inte, förhoppningsvis blir det något mer än egenmäktigt förfarande som inte ger nånting tyvärr.. Men det kanske man skulle ta och kolla upp, har bekanta inom polisen som vi skulle kunna kolla med.
Tess skulle ringa till markägaren och höra om han vet var P har gjort av den eller de katter som han har skjutit.
Ikväll såg vi Lilla Röd komma i sällskap med granngårdens sköldis, som ett radarpar! Undrar just om Lilla Röd har skaffat sig en ny mamma?
Brodern såg vi inte till tyvärr, men kanske att vi har mer tur i morgon!?
Nu när vi har flyttat fällan och maten så vet ju inte Lilla Röd och brodern var de ska matas
så det är dags att lära dom att maten finns på nytt ställe snabbt så de stövlar in i fällan!
Imorgon tar vi nya tag igen… är så trött att ögonen går i kors
Natti natti med er
/M
hoppas ni har tur med infångandet, och innan dess fått er lite sömn, håller alla tummar och tassar för er
Maggan47
Vilken tråkig vändning det här ärendet har tagit. Så himla onödligt när hjälpen finns inom räckhåll. Svårta att förstå hur den skjutglade husägaren resonerar. Synd att inte Tess skrev in ett förbehåll i köpekontrakter om att katterna skulle ge möjlighet att fångas in. Det hade varit en lösning, men det är lätt att vara efterklok.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria har du el J möjlighet att kolla upp vem som är jakträtts innehavaren på marken..
Gissningsvis är det någon av bröderna då de äger marken, kan det möjligtvis vara så att han i huset har fått tillstånd att företräda dem som jakträtts innehavare..
Då bröderna antagligen inte kommer att "stå upp" mot honom så hjälper det gissningsvis inte oss ändå, men jag är ändå nyfiken då denna fråga är rätt avgörande enligt myndigheterna..
Vet man om han har jaktlicens eller inte ?

Kanske finns någon värdefull information här:

Madde - har sökt markägarna under dagen men inget svar ännu.
Verkade inte som att de hade nåt emot att han hade skjutit en katt ialla fall, det borde han ha sagt nåt om i så fall men försöker få tag i dem igen.
Ja P har jaktlicens.
Vi får inte stöka för mkt nu, tänk på kissarna först och sedan får vi ta det andra väldigt cooolt
Jag tycker som Malin, bäst att ligga lågt nu under den här korta tid vi nu har på oss att fånga in resterande missar. Visst kliar det i fingrarna men för katternas skull så är det nog bäst att vi inte retar upp någon ännu mer!

Ja vi kan inte röra om för mkt i grytan. Ska höra med Tess också om hon har pratat med markägaren, hon skulle ringa och kolla om han visste var P hade gjort av den/de som han skjutit.
Danielsson, du skriver studsare 7,3 Menar du 7.3x62? Det är ju älgstudsare. 30-06 kallas den också för. Det kan man inte skjuta katt med. Eller rättare sagt, då har han väldigt gott ställt. För det första så blir det ju inget kvar av katten i så fall. För det andra, sä även om han använder sig av övningsammunition, vilket är ABSOLUT FÖRBJUDET! så är det ett "nöje" som är på tok för dyrt. En sån patron av jakttyp kostar mellan 30 och 40 kr och övningskott kostar 4-500 kr för 50 styck. Ok, han kanske laddar själv, men det tvivlar jag på.
Här är bild på storleken på ammunitionen
Maria: just nu måste vi ta det lugnt… ring gärna T och säg att hon inte ska ringa och stöka med något… is i magen tjejer… lugnt och fint!
Hawknest: hoppas att det är fel… usch!

**Maria
**Jag menar inte att du ska fråga någon av de inblandade i området, gör absolut inte det ..då de redan e uppretade..
Jag tänkte snarare att det kanske fanns något register som J känner till, men gör det inte det så avvakta…
Och jag håller me ang Tess..inte bra om hon ringer heller..
Det enda "positiva" missförstå mig rätt, är att använder han den kalibern, så finns det ingen risk för skadeskjutning i alla fall. UNder förutsättning att han använder riktig jaktammunition, för den kulan deformeras och spränger hela kroppen. Övningsammunition, tyvärr däremot går rätt igenom och kan i värsta fall skada.

#47 Ja det är älgstudsare i så fall som vi tror han använder. Och som du säger så blir det inte mkt kvar av katten då.
Madde - ang markägaren så gällde det inte det från början utan nåt helt annat men vi har inte fått tag i honom ändå. Hade några funderingar och det är inget som retar upp honom. Och markägaren, eller ägarna om det ska vara rätt eftersom det är bröderna, är inte uppretade. Det är alltså Tess mans bröder som äger marken.
Finns inga register över sånt, det är bara varje jaktlag som vet om det. Tror ju inte att han har fått överta det bara sådär nu när de flyttat dit. Men jag tror inte de bryr sig heller om han skjuter så länge han skjuter rätt katter så att säga.
Vi har inte sagt åt Tess att ringa till bröderna utan hon ville veta lite mer av dem.
Ni verkar mera tro att vi försöker sätta käppar i hjulen.
Nu åker vi för att försöka att fånga in kissarna :)
Alla gör vi så gott vi kan
/Malin
Nej ingen tror att någon sätter käppar i hjulen. Och att han har älgstudsare, bevisar väl nästan, att han normalt settt jagar med dem. HAns far var väl antagligen med i jaktlaget. OCh det måse förtydligas, att det tyvärr inte var Tess make, utan sambo, annars så hade det aldrig varit som det är…..
Skjuta katt med älgstudsare….. helt huvudöst….Då har man inte mycket innanför pannbenet.

#53 Nej som du säger så var det hennes sambo och tyvärr så hanns det inte att ändra testamentet som de hade tänkt då meningen var att Tess skulle ha ärvt halva huset men då sambon blev sjuk rätt snabbt så blev det väldigt rörigt och de fick inte det nya testamentet skrivet.
Så tyvärr blev det ju som det blev.
P har inte mkt innanför pannbenet.

#51 Självklart är det väl ingen som tror att ni försöker sätta käppar i hjulet..vi jobbar ju alla för samma sak..för katternas bästa.
Vad jag menar är att man så gärna vill göra så gott man kan och ibland handlar man utan att tänka hela vägen..
tex som jag gjorde när jag ringde "granngården" och varnade dem för att han börjat skjuta katterna.
Min tanke var ju att vi skulle vinna lite tid genom att de ringde honom..istället så kanske det orsakade mer irritation..vilket jag med facit i handen inser ;).
Så jag talar av egen erfarenhet
.
Malin, jag håller tummarna för er ikväll.
Åh vad jag hoppas att missarna tar sig in i fällan..
Hur är läget med Lillan?
Och sköldis & mamma katt?
Man vill ju så gärna veta hur de små liven mår… 
Ingen kisse synlig idag
Imorgon görs nya försök
Såg däremot flera vackra rådjur och 3 harar
/Malin
*viskar* Nu åker vi, håll tummarna :)
tråden låter RÖRIG,låt 1person sköta snacket med folket runtomkring och den personen säger hur många det är som håller på med infångandet.
Vi håller som vanligt våra tummar för att missarna går in i fällan!
Tänk om katter kunde förstå vad vi människor säger.. Då skulle både Lilla röd och brorsan flyga in i fällan! Tror ni inte det? 
Så fint väder som det är ute så borde telepatin ta sig fram utan problem.. Jag telepaterar så det knakar!
Så fint väder som det är ute så borde telepatin ta sig fram utan problem.. Jag telepaterar så det knakar!
Radioskugga idag 
Ingen kisse i sikte, hoppas på morgondagen
Men oooooh… Varför vill de inte visa sig?
Så frustrerande. De kanske har gett sig av trots allt nu när kompisarna försvunnit? Men det hoppas vi inte..
Vi hoppas på morgondagen istället Lina :)
Ingen kisse synlig ikväll…

Hej alla och förlåt att jag inte hann men under veckan! Vet ju att ni vill höra hur det går med Lillan :-) Hon är pigg och börjar bli lite busig. Låter sig klappas & luftas om än lite avvaktande/inte helt bekväm i famnen. Har börjat prata en hel del, ibland som om hon tycker "hej NU är det min tur, se på mig, här är jag, vad gör du därnere? MJAAAAUUU" Vid enstaka tillfällan har hon lagt sig på ryggen och tillåtit att man klapper magen. Ärret ser fint ut men oj så långt! Hon smyger fram när vi går in till henne dock stannar med lite avstånd, väntar att man själv då tar sista steget/sträcker fram handen. Ibland blir det fortfarande fräs men alltmer sällan och spinner det kan hon verkligen ofta och utdragen - man blir så glad! Tyvärr är hon sedan början av veckan (upptäckte det åtminstone inte tidigare) väldigt löst i magen och efter lite testande och telefonkontakt med veterinären har jag nu satt henne på "skonkost" Små specialfoderportioner och ett extra medel som ska återställa bakteriebalansen i mag-/tarmtrakten. Så nu hoppas jag att det stabiliserar sig under helgen. Hon väger väldigt lite (knappt 2kg) och kändes "benigt" redan när hon kom hit. Maria minns du vad hon vägde innan operationen? Kände ni att hon var väldigt smal redan när hon kom in? Vore ju bra att veta hur hon var innan. Pälsen är fin och tjock och hon verkar inte alls påverkad på något sätt. Enligt veterinären är det väldigt vanligt att det blir så här när frilevande katter tas in. Samtidigt påpekade de att laktosen (mjölk/grädde) kan vara boven (har hon inte fått sedan hon kom till oss) och det kan tar ett tag innan det märks fullt ut. Samt att avmaskning vore bra - men det får vänta tills tarmen har stabiliserad sig. Vi avvaktar helgen nu annars blir det hälsokontroll/provtagning på måndag så att vi kan få grepp om situationen snabbt - men helst vill ja ju inte skrämma upp henne i onödan med veterinärbesök. Så håll tummarna!

Amlis - härligt att höra att hon gör stora framsteg.
Hon vägde 2,3 om jag minns rätt när vi vägde henne hos veterinären och hon var rätt smal redan när de kom in, den smalaste av dem. De andra två var mkt rundare, men sen smalnade de ju av allihopa efter kastreringen. Men hon var ju inte så smal att man kände revbenen eller så.
Mjölk har de inte fått här heller, men Tess gav dem enbart mjölk som hon värmde.
Hoppas att skonkosten och medlet gör nytta på lilltjejen så hon slipper ett veterinärbesök. Håller tummarna!
#70 Tack för snabbt svar. Jo, det är väl vånligt att de går ner lite efter operationen och vägde hon inte mer innan så är det väl inte så jätte mycket hon har gått ner. Men smal är hon och främst skulderbladen/ryggraden käns väldigt mycket tycker jag. Men jag är ju vån vår rätt så muskulös/kraftig gamal hane. Ska se till att väga henne nu regelbunden, inte helt lätt dock att få henne att sitta still tillräcklig länge :-) Men faktiskt ändå enklare än med vår andra buse - han tycks hata vågen. Funkar inte om han inte är instängd i transporten och man väger alltihop och räknar sedan ut skillnaden till tom transbort. :-)
Men som sagt, hon verkar tack och lov inte alls påverkad av magproblem så det reder nog ut sig.

#71 Ja det kan ju vara bra att hålla koll på vikten så ser ni ju om hon går ner mera. Är ju alltid bra att veta sånt.
Innan kastreringen kändes inte ryggraden eller skulderbladen men det kan väl kanske också ha med kastreringen att göra. När hon var hos veterinären tyckte han att hon hade en god kondition och hade fint hull så.
Ja det är inte lätt att få dem att sitta still alltid :)
Är så glad att det går bra för Lillan!!
Amlis: hoppas att det ordnar sig med lilla magen på Lillan och så roligt med hennes framsteg :)
Inatt var vi och laddade fällan mellan 01.30 - 05.00 och ingen katt i fällan och inte ens synlig.
Vad roligt att få en uppdatering och att det går så bra med Lillan. Inte så kul med magen men du verkar så ansvarsfull så förhoppningsvis reder det ut sig fort. Det är också mycket värt att ha en bra vet som man litar på och kan ha uppföljning på de åtgärder som sätts in.
Hoppas att behandlingen hjälper så hon snart är bra igen och då går nog vikten upp också.

Malin - attans att det inte skulle göra nån skillnad med att sitta nattetid.

Idag har artikeln kommit ut i tidningen, finns inte på nätet ännu men kommer väl under dagen.
Vi fick ett telefonsamtal för en stund sen och hon är intresserad av Sköldis. Bor inte så långt härifrån och hon jobbar på servicehuset där både min farmor och Tess bor. Hon har en katt sen innan som hon vill ha sällskap till, det enda hon var lite orolig för var hur Sköldis skulle reagera på hennes lilla hund, men hon kunde få hela nedervåningen för sig själv så för där fick inte hunden vara..
Så det blir till att kolla upp allt lite närmare där. Vore ju toppen om hon kunde få ett hem!
#71 Jag vet inte hur obekväm Lillan är med att bli lyft, men när jag ska väga min katt väger jag mig själv först utan katt. (Inte så kul alla gånger..) Sen lyfter jag upp honom och väger oss tillsammans och räknar bort min vikt. Kanske enklare med famn än med transportbur tänkte jag. Men det kanske var så menar att du gör med Lillan. Att få henne att själv sitta stilla på en våg kan inte vara lätt…

#77 jag gör oxå som du gör Marga..brukar funka bra när kissen inte vill vara still på vågen.
Malin, väldigt bra kämpat inatt..tanken att försöka nattetid var ju rätt smart, synd dock att ingen kisse var i sikte.
Amlis, helt underbart med Lillans framsteg
.
Jag har fått lära mig att kissar inte ska ha vanlig mjölk..då det kan göra dem lösa i magen..jag hoppas att det bara är det så det går över snabbt.
Visst kan kissar som "gått ute" ha lite känsliga magar i början, våran Jussi som vi adopterade för 3 år sedan..var lös i magen när han kom till oss, han var hos vet flera ggr, inget fel att hitta.
Jag hade hört att A-fil kunde hjälpa till att balancera oroliga magar så jag provade det, det hjälpte inom några dagar.
Dock är det så att de 2 ggr jag har försökt att sluta med A-filen så blir han lite seg/lös igen.
Han får alltså alltid en skvätt, ca 3 msk ekologisk A-fil efter varje måltid.
Visserligen så gillar ju inte alla katter a-fil..Jussi älskar det medans våra 2 andra inte gillar det.
Jag håller tummarna för att det löser sig med Lillan mage snart.
Maria: oh, redan möjlighet till permanent hem för lilla Sköldis, hoppas att det är kommer att fungera bra. Vet man i sådana fall när Sköldis kommer att flytta? Slå mig en signal när ni har möjlighet.
/Malin

Malin - har ju redan pratats vid :D Men vi pratade med henne igen och hon kommer hit imorron fm och hälsar på så får vi se :)
Snart åker vi iväg för att se om vi ser några av "våra" kissar
Håll tummarna
men nu jädrar borde det väl smälla snart, hoppas så att ni får in nån katt nu
Tum- och tasshållning att kissarna åtminstone visar sig!
Igår var vi på jakt och ingen kisse i fällan eller synlig 

Ni får hålla tummarna för Sköldis nu! Om en timme kommer tjejen för att hälsa på henne och fastnar hon och vi tycker hon är bra så ska hon ha hem Sköldis på prov för att se om det funkar med hennes andra katt och hund.
Håller tummarna!
Nu har vi varit och hämtat mamma katt hos Maria och Jens. Hon ska vara på jour hos oss till dess att rätt ägare dyker upp.
Jag får tid att lära känna henne och hon lär känna mig och mina andra familjemedlemmar också till slut. Men just nu är det bara "mamma Malin" som ska umgås med Mamma katt. Lugnt och fint.
Hon är så vacker mamma katt 
Shimena och Mamma katt har hälsat på varandra och inget spott och fräs, det bådar väl gott?!
Mamma katt mjauar i rummet och Shimena svarar henne. Jag undrar just vad de pratar med varandra om? Hemlisar säkert.
Här kan man läsa om mamma katt 
/Malin
Spännande läsning! :)
Hur har det gått med sköldis?

Sköldis har åkt iväg till tjejen på prov nu till en början för att se hur det funkar med hennes katt och hund. Sköldis kommer att få bo på nedervåningen, de första dagarna själv så hon får boa in sig lite. Och sen får hon träffa den andra katten. Hunden kommer att dröja ett tag till. Så vi hoppas att allt går bra!
Håller tummar na här. Så skönt!
Angående Lillan: Ska bara berätta som hastigast att det här "naturliga" medlet vi fick av veterinären i fredags funkar alldeles utmärkt! Självklart är det för tidigt att säga att allt är återställd, lite löst i magen är hon fortfarande men en stor förbättring. Hon springer inte längre titt som tätt på lådan, inget hamnar lite varstans längre och stjärten ser inte röd/retat ut. Så glad jag blir! Hon äter med god appetit och nu börja vi öka mängden lite i taget.
Hur pigg som helst, lilla fröken och nu visar hon stort intresse vad som finns bakom gallret i dörröpningen. Sitter ofta och kikar ut och "mjauar" när hanen här spatserar förbi - men han reagerar knappt alls. Idag så satt hon för första gången även i min ungsta dotterns (7år) famn. Ingen lång stund, men tydligen så tyckte hon om det. Tittade först nyfiken omkring, nosade försiktig mot flickans ansikte, sträckte sedan på sig och spann medan hon blev klappad. Helt fantastisk liten kisse! Ska lägga upp bilder senare.
Underbart om det kunde lösa sig för sköldisen nu! Vi håller tummarna att det går bra där!
Och Mymlanbus - det blir spännande att läsa om MammaKatt!
Amlis: ljuvligt om Lillans mage blir återställd och så underbart att höra att Lillan är så social som hon är
redan sitta i famnen och spinna 
Ja, på bloggen blir det många bokstäver kan jag tänka mig. Jag är ju och smygtittar hela tiden på mamma katt, kan inte låta bli 
Maria: Håller tummarna för Sköldis också. Om det inte skulle fungera så får hon gärna komma hem till mig, här är dörren öppen 
Jag har ju tidigare erbjudit mig att stå för vetrinärkostnaden för de hittills infångade katterna och nu när vi har fått se kopia på kvittot kommer jag att sätt in pengar på Mymlanbus konto som utlovat. 
Nu håller vi tummarna för att de övriga två ger upp sin kurragömmalek och låter sig infångas!
#93. Tack snälla Marga, en tung sten släppte just från mitt hjärta 
Många kramar till dig från kissarna och mej
/Malin
Håller tummarna konstant tills kissarna är inne. Väldiga kramar till er som kämpar på i ur och skur! Man önskar att man hade kunnat avlasta, att man hade kunnat teleportera sig.
#95. Skickar massor med kramar tillbaka :) Om du kan teleportera dig så bjuder jag på fika :) det lovar jag :)
Vad härligt Malin att Mamma katt nu kommit till er. Jag kommer följa din blogg varje dag och alla framstegen för det är jag övertygad om att det blir.
Oh Malin nu är du inte ensam med glädjetårar kan jag säga. Så underbart av Shemena att vilja ta hand om Mamma katt. Det kommer inte dröja länge innan det är ömsesidigt för trygghet hos en annan kisse är guld värt.
Så underbart vacker hon är och du vet min vurm för paddor den kissen hade jag aldrig kunnat släppa ifrån mig.
mymlan: Så underbart! De här katterna är mycket mindre skygg än vad jag hade väntat mig från början.. eller så kom de bara till rätt ställe för just de :-) Hoppas det går lika bra för sköldisen nu!
Nu finns lite bilder och "tillbakablick" vad som hände under veckan på bloggen här i iFokus - är inte helt nöjd, ska nog flytta det hela men det dyger som första (snabb) uppdatering.
amlis: Så roligt att Lillan är bättre i magen och så härligt med hennes framsteg. Jag tror din dotter och Lillan funnit varandra och kommer bli bästa vänner.
Var inne och kollade på bilderna och hon är också väldigt vacker och jag gillar särskilt bilden med här kommer jag.
Hoppas att Sköldis har samma tur att hamna rätt och att det kommer gå bra för henne också.
amlis: Så roligt att Lillan är bättre i magen och så härligt med hennes framsteg. Jag tror din dotter och Lillan funnit varandra och kommer bli bästa vänner.
Var inne och kollade på bilderna och hon är också väldigt vacker och jag gillar särskilt bilden med här kommer jag.
Hoppas att Sköldis har samma tur att hamna rätt och att det kommer gå bra för henne också.

Malin - du ser :) sa ju det ;) Hoppas att Shimena fastnar för mamsen också, hon kommer att hjälpa mamsen mkt! Våran Maja hjälpte till mkt däruppe när man skulle klappa henne med penseln, det märks att hon känner sig tryggare med en katt som inte är rädd för människor. Tror du kommer få se flera stora framsteg snart :)
Amlis - ja framför allt Lillan har ju inte varit så skygg, men hon är ju ungkatt också vilket underlättar en del :) Hon behövde ju inte så lång tid på sig innan vi kunde klappa henne och lyfta henne och hon spann som ett tröskverk :D
Mamma katt och Sköldis har ju lite mera i bagaget men har utvecklats massor sen de kom in! Om man jämför med att ha slängt sig rätt ut när man kom i närheten och gärna hoppade på en då, till att låta sig klappas (Sköldis). Mamma katt har vi ju inte kunnat klappa med händerna utan det har varit en lång pensel.
Men det är underbart att se deras framsteg :)
#99. Mmm, visst är hon vacker lilla donnan 
#100. Så roligt att följa Lillan via bloggen, tack :) och hon är ju bara så ljuvlig lilla gosenosen! Håller tummarna för att hennes mage blir helt bra till slut :)
#93. Marga, idag satt 3500:- på mitt konto
inte ska du betala för alla kissarna? 
Tackar så allra ödmjukast för pengarna som jag genast betalade min dotter
som i sin tur blev jätteglad hon med, det blir en kedja med glädje.
Ibland tappar jag orden… hur ska man kunna tacka?! Tack från hela mitt hjärta Marga 
Kramar
Malin
Det var hemskt snällt av dig Marga, tusen tack! 
jag tycker jag kom lindrigt undan om man tänker på hur mycket tid, möda och stress alla andra inblandade har bjudit på. Nu läser jag med stor glädje om Lillan och Mamma katt som fått det så bra och det är värt vartenda öre! Hoppas det ordnar sig även för Sköldis! Underbart att tre av katterna är räddade!! 
wow!

Man blir helt förstummad och förundrad över er alla här inne som lägger så mycket tid och kraft och allt vad ni kan och har på att rädda dessa fina katter. Ni är helt fantastiska!!
Otroligt vilka underbara människor det finns! Man behöver bara gå in på hittekatter i fokus och läsa några trådar för att återfå tron på människans godhet trots allt!
Tack för att ni finns ni alla!!
#98, men sååå söt hon är mammakatt! 
#107, vad enormt gulligt av dig Marga! 

# 107
Marga underbara människa, du är verkligen helt fantastisk.
Din hjälp med pengar för kissarna är verkligen ovärderlig.
Tack, det finns inte ord nog, tack.

Amlis..följer bloggen om Lillan..hon är verkligen ljuvlig, vilka framsteg..underbart.
Malin..va supermysigt att Mammakatt tycker så mycket om Shilena..läser med spänning fortsättningen.
Maria, hur har det gått för Sköldis, har ni hört något ?
Härligt att läsa uppdateringarna om de infångade katterna. Vad snällt av Marga att betala veterinärkostnaderna! #109 som du skriver finns det helt underbara människor på den här sajten! :)
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Lite information innan det är dags att nanna med kissarna 
Ikväll åkte vi och spanade efter "våra" kissar och vi såg inte en enda "rätt" kisse, men flera svart-vita snyggisar.
Laddade fällan och spanade med kikaren, men ingenting 
Natti natti
/Malin
Nu har jag varit inne på bloggen och läst och blir lite full i skratt. Mamsen kör samma stil som vår Angelica gjorde från början och har fortsatt med. Vissa av dessa katter har ett otroligt behov av att gulla och gosa med en annan kisse. En del uppskattar det direkt och tar emot och ger tillbaka medan andra är mer svårflörtade.
Angelica har ju haft ett helt gäng här att beta av och jag kommer ihåg första gången hon lade sig i samma bädd som Mysan. Mysan gillar också att gosa med kissarna men att dela bädd är lite för närgånget. Angelica däremot vill riktigt krypa när och i förra veckan hade hon övervunnit Lilis missstänksamhet men det tog 1,5 år.
Tror att det blir riktigt bra mellan Shimena och Mamsen när det börjat så bra de behöver nog bara lite mera tid. Det finns alla förutsättningar för det och att sova hos kissarna är en bra ide.
# 107 Marga Du måste vara en sån där ängel guld värd.
Viket stort bidrag du kunde hjälpa med // Kram från Mej
#107 Håller med om att du är guld värd! Din insats betyder mycket för de inblandade i denna spännande roman som vi ännu inte vet slutet på. Spänningen fortsätter………………
#115. Fick inte sova i min säng inatt, Mamsen hade parkerat sig i min säng, på en av huvudkuddarna och lammullsfällen som hon tycker om :) men jag satt 1 timme på golvet innan jag höll på att somna sittande :). Tiden finns ju, ingenting att stressa fram, det känns i magen som det kommer att gå bra.
Hon flörtar med mig och jag flörtar tillbaka 
Inatt måste jag försöka att komma till sängen före henne, den räcker ju för oss båda, hoppas att hon förstår det till slut.
Mamsen, lilla sötnosen!

Malin och Amlis..
Ni förgyller min dag med uppdateringarna om Mamsen och Lillan. Tack

Fått rapport om Sköldis idag. Hon har börjat låta tjejen komma närmare henne för varje dag nu sen hon flyttde dit i söndags. Sitter och kikar på henne när hon kommer ned. Hon har inte släppt ned sin katt ännu men ska göra det inom några dagar, hon vill inte få för fort fram så att hon blir rädd för henne utan vill försöka vinna lite mera tillit hos Sköldis först. De hälsade dock på varann genom transportbursgallret när hon kom hem med Sköldis och då sa inte Sköldis nåt. Men hon tycker att hon är helmysig!
#121 vad roligt att det även går bra med Sköldis! 
Har inte hunnit läsa bloggar om mammakatt och Lillan men ser fram emot det! 
#121. Så skönt att det verkar gå bra med Sköldis också, det blir jag lycklig av 
Exet åkte och laddade fällan i morse 03.30-07.30, för han kunde inte sova. Det tar väldigt mycket känslomässigt och mentalt att inte veta om kissarna finns kvar i livet! Vi har inte sett kissarna på en hel vecka, de är som bortblåsta! 
Vi har nyss varit inne och umgåtts med Mamsen och ja, jag ska skriva om det på bloggen
tårar blir det hela tiden, lyckotårar! Mamsen spinner och äter skinka från handen (hon lyckades bita Erika rejält när hon skulle ta skinkbiten) men som plåster som kelade hon en gång mot Erikas ben och tårarna rann på oss alla. Alltså, det är en ära att få ta hand om Mamsen. När hon jamar så svarar jag och hon blir så glad att hon trampar med sina mjuka tassar i luften… ohhhh…. det finns bara inte ord… det måste upplevas 

Mjuka känslokramar
Malin som har hjärtat fullt av dunk :)
Åh nu trillar det tårar på mig också!! Gud så underbara framsteg!!!! Jag blir helt lycklig i själen!
#123 Grattis till så snabba framsteg med mammakatt!!! 
Det finns ingen bättre känsla än när de börjar lita på oss!!
Smög nyss förbi sovrummet och där på sängen ligger lilla Mamsen på lammullsfällen och sover såååå gott… hon tittade upp en kort sekund och sedan gosade hon ner nosen i fällen igen 
Hoppas att hon låter dig sova i sängen inatt. 

#126 Jaha ännu en natt på sovrumsgolvet då
man vet aldrig. Matte gör som kisse bestämmer
gå fot matte 

Va skönt att höra att det verkar gå bra för Sköldis med, Tack så jätte mycket Maria för uppdateringen
.
Man blir verkligen helt lyrisk och lycklig av att veta att dessa 3 kissar har börjat sitt nya trygga, kärleksfulla liv..det är verkligen helt underbart.
#123 Ha ha..man får väl kalla det att Erika fick ett kärleksbett 
Mamsens framsteg och tecken på att hon känner sig väl tillmods berör verkligen till tårar.
Så underbar att det går bra med alla tre kissarna och nu får de känna på hur det är att leva familjeliv.
Blir helt överväldigad över Mamsens framsteg.
Kan meddela att jag inte har sovit hos Mamsen inatt :) Hon fräste åt mig när jag skulle gå in, så jag lät bli. Hon ville vara ifred och sova själv.
Däremot så satt jag en stund utanför kompostgallret och halvsov och pratade med mjuka ord…:) innan jag smög iväg och somnade i fåtöljen :)
Hon pratade lite med mig i morse och nu ligger hon åter igen på min säng och sover. Ska gå in och städa lådan och ge mjukmat och göra morgonbestyren åt henne.
Lilla Mamsen :)

#132 Så roligt att läsa om lilla Mamsen som gör precis som hon ville och spinner för sig själv. :)
Det är ovärderligt att få uppleva detta. :)
Förstår att du är lättad att det går så bra med Shimena också. Verkar som mamsen redan adopterat henne. :)
#133. Mamsen älskar verkligen Shimena, bara att Shimena är rädd för henne. Hon lägger sig ner eller försöker att undkomma hennes kelande och gosande.
Hoppas att det blir bättre så småningom :) vi har ju tid på oss.
Att muta dem båda med skinka samtidigt är poppis :) och då är ju Shimena bara upptagen av skinkan och glömmer bort Mamsen som kelar
ibland får man ta till lite knep!
Insåg att jag måste köpa skinka, för den är slut nu :)
Mutor är toppenbra att ge kissarna samtidigt och kokt skinka brukar vara en stor favorit. Ett litet tips är att köpa färsk kyckling och koka för det innehåller inte salt som fryst kyckling och kokt skinka gör. Jag har blivit extra uppmärksam på det efter att Mysan fick problem med sina njurar.
emjon: då ska här köpas färsk kyckling
så får vi testa det. Kokt och rökt skinka har jag gett, men det kanske inte är bra med rökt skinka?! 
Tänkte på en annan sak, lilla gumman äter mycket och hon vill hela tiden ha mer. Nu ger jag mjau blötmat, en gång på morgonen och en gång på kvällen och sedan RC indoors i torrisar som jag inte begränsar alls. När det är slut så häller jag upp mer. Hon älskar maten som hon får
och hon är bra i magen.
Kan de äta för mycket av maten så att de blir sjuka?

#136 Om de äter för mycket så brukar de kräkas. Men de bli sjuka också. När de är tjocka. Så fram tills dess är det väl bra? ;)
#137. Nä, inget kräks i sikte :)

#138 Och tjock lär ju dröja ett tag. ;)
#139. Ja, det tror jag allt :)
Shimena har ju problem med sköldkörteln och är för tjock. Får inte ge henne mumsiga saker, men nu blir det ju lite i alla fall
, för Mamsens skull. Shimena och Mamsen älskar skinka och godisar :)
Nu drar vi ut på kattjakt!
/Malin
Ingen kisse i fällan och ingen synlig katt 
På fredag är det sista dagen som vi åker för att leta och försöka fånga in Tess katter. Vi har fått ett stoppdatum av mannen som äger marken. Vi har ju fått nästan 2 veckor extra, vilket vi får vara glada över och det är så trist och sorgligt att vi inte har sett en enda av kissarna på 1 ½ vecka. Vi vet ju inte ens om kissarna finns i livet längre 
Jens och Maria har under veckan varit i kontakt med gårdarna runtomkring och frågat om Tess kissar har kommit vandrande, men ingen har sett vare sig Lillebror eller Lilla Röd!
Det känns hemskt att behöva avsluta utan att ha fått in alla kissarna som från början var sagt: Mamma katt och 4 ungar. På något sätt så måste vi vara glada för att vi har räddat 3 jättefina honor från att bli dräktiga och få nya ungar. Hjärnan säger en sak och hjärtat säger en annan!
Man önskar att alla kissarna hade kommit in, men ibland slår inte alla önskningarna man har in, tyvärr.
Så nu hoppas vi att ni hjälper oss att med telepati och hållna tummar och tassar få in de 2 osynliga kissarna. Imorgon och på fredag gäller det!
/Malin
JA och förhoppningsvis, så kan ni kanske prata vänligt med markägarna och kanske be dem att meddela er om någon katt blir synlig

De andra markägarna vet om allt och de ringer oss om de ser någon som liknar de två katter som vi saknar. I ladugårdarna är det ju lätt för katterna att slinka in för att äta av ladugårdskatternas mat. Men som sagt de hör av sig om de ser någon.
Och som Malin säger, vi får vara glada att vi har fått in dessa tre raringar än att alla går kvar ute eller möter ett annat öde.
Men Malin, du har kämpat så! Och du är guld värd för det! Ingen kan begära nåt mer!!
ja ni har gjort allt ni kunde. Hoppas ni får tur dessa två dagar som är kvar.
Hoppas på massor med tur idag och i morgon!
Pratade nyss med Tess och berättade för henne att vi åker sista gången på fredag kväll. Hon blev mkt ledsen men samtidigt förstår hon. Imorgon åker vi ner till henne en stund och samtalar med henne, sorg är svårt, vare sig det är för människa eller djur.
Mamsen fräser ljudligt idag, beror på att hon är hungrig, tror jag. Har lagt upp mjukmat, men den är för kall ännu, men snart ska hon få frukost 
/Malin
#145, vad snälla ni är som åker och pratar med Tess.
Vi ska hålla alla tummar och tassar för att kissarna dyker upp innan stoppet. Dyker de inte upp så har ni gjort allt ni kunnat och mer därtill.
Klappa mammkatt från oss!
#146. Ska skicka slängkyssar från Bumbis till Mamsen :) Hon sitter och väntar på blötmat nu, det tycker hon om jättemycket :)
Tess ingår i kissepaketet :) en kvinna med ett stort hjärta!
Tack för att ni förstår, det är svårt att göra avslut. Det gör ont i hjärtat 
/Malin
Förstår att det är många känslor som far runt nu och ni har varit helt enastående med alla insatser ni gjort för att försöka rädda alla. Jag är också så glad för 3 kissar som blivit räddade till bra liv och det är guld värt. Kanske är de två kvarvarande ute på friarstråt och dyker upp någonstans och ni får meddelande om det.
Skall försöka med intensiv telepati torsdag och fredagkväll.
Nospussar till lilla Mamsen och Shimena
#148. Tack vännen, hoppas på tur nu sista dagarna.

#149 Du har ju gjort allt man har kunnat fråga efter. Ibland så vill det sig inte. Vet vad du menar dock. Jag är fortfarande ledsen över att jag inte fick in "mina" kissar innnan den fjärde missen försvann. Och att vi aldrig fick in Pappa katt… Men vad ska man göra? Vi gjorde allt vi kunde.. Det har även du gjort. Och lite till.
Det verkar som att Mamsen trivs hos er. Hur längre dröjer det innan hon officiellt blir Shimenas adoptivmamma? ;)

Sån söt liten flicka! Nog känns som att hon kan bli Norrköpingsbo på heltid. ;)
#153. I mitt hjärta har hon flyttat in för alltid, hon har ju även övertagit min säng, så en annan sover på golvet 

#154 hihi! Vad gör man inte för en sån sköntet? ;)
#153 Då har du en sak gemensamt med Kusten förutom kärleken till kissarna.

Malin du har varit helt fantastisk som i ur och skur kämpat för dessa ljuvliga kissar. Jag förstår din sorg över att stoppdatumet nu är här men vi håller tummarna för att granngårdarna hör av sig om Lilla Röd eller Lillbrorsan dyker upp.
Du är verkligen, verkligen Guld värd och du ska vara enormt stolt över dig själv, tänk på dessa liv som du räddat, det är så oerhört mycket värt.
men hur många katter är det kvar då? Det är konstigt att inte en katt varit synlig……
men han som har satt stoppdatumet hör inte han av sig om han ser katterna till er? Eller tänker han skjuta de om han ser de eller vaddå? Jag fattar ingenting….
#152 Malin: självklart! Du får gärna skriva ut/spara alla bilder för privat användning!

#158 Det är två katter kvar. Och ja det är väldigt konstigt att ingen katt har synts till.
Nej markägaren skjuter inte katterna utan det är ju i så fall husägaren. Men katterna verkar inte hålla till där alls nu med tanke på att Malin inte sett en enda katt där på 1½ vecka.
Ingen kisse i fällan men däremot såg vi granngårdens vita sköldis idag och även den andra gårdens sköldis, men inga röda alls!

Jag ringde djursjukhuset dit jag brukar gå..och försökte förklara hur nosen på Lillan ser ut..men som de sa så kan de ju inte veta då de inte sett det.
Hon frågade om Lillan var besvärad av det, typ om det kliade..om hon nyser etc..
Berätta gärna vad veterinären säger när du varit där.
Och som sagt..det är verkligen helt underbart att följa bloggarna om Mamsen och Lillan, tack för att ni delar med er av framstegen och glädjen.

Maria, hör du nått från Sköldis så skriv..e så nyfiken på ur det går för henne.
Hoppas det går lika bra som för Mamsen och Lillan.
#162 Hon verkade inte besvärad alls, muntligt har jag redan kollat med veterinären även här men som du säger - de behöver ju se djuren och vi ska ju ändå dit näst avecka för vaccinationen så de ansåg inte att det var bråttom. Jag börjar dock inbilla mig att det kanske blir lite mer under munnen (?) Klart jag berättar om jag vet mer.
Men nu - när de precis har stängd så klart - så ser jag att hon har lite rinnande näsa och låter lite som om hon har snuva. Vet dock ej om detta har samband, verkar mer som enkla förkylningssyndrom. Står i kö hos jourvetten just nu för att få råd. Men hon är pigg och glad - och busig. Äter/dricker och verkar inte heller påverkad av detta. Har dock inte märkt något alls senast jag var med henne en längre stund runt lunchtiden. Håll tummarna att det inte blir något mer nu!
Idag kom hon direkt fram till mig och strök sig mot benen utan att jag lockade eller uppmuntrade alls! Bara sådär. Tydligen otålig medan jag grejade med annat. Helt fantastiskt!
amlis, då hoppas vi, att hon grejar sig med aptit och pigghet tills på måndag i allaf all,s å du slipper dyra jourbesök.
Tack Gunilla, problemet är mest att nästa smådjursklinik som har jouröppen är så långt borta. Hoppas verkligen lila tjejen slipper.
Fick rådet av avvakta så klart. När jag såg henne första gången undrade jag redan om hon hade rinnande ögonen, såg lite gulaktigt längst ut i vrån men sedan var det inget mer. Nu dock är det lite så igen, en antydan bara.. hmm. Vi får kolla noga, ska ringa imorgon förmiddag igen för vidare överläggning. Suck, så trist när allt annat går så bra!
Skulle avmaska nu under helgen inför 2:a vacc nästa vecka.. men det får jag väl vänta med då.
Mymlanbus jag är med er i tankerna. Lycka till!
Mina tankar har också varit hos Mymlanbus med ex ikväll.
#166, samma här. Det måste kännas fruktansvärt jobbigt om inte kissarna visar sig i kväll. 
ingen kisse i fällan och ingen röd kisse synlig 
Inga ord räcker till för att beskriva det jag/vi känner.
Kram
Malin
Kram till dig Malin, förstår att du är ledsen.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Jag känner med dig Malin, jag önskar att jag kunde vara där och ge dig en kram, jag förstår att du lider..men glöm inte att du har kämpat helt fantastiskt, du hade inte kunnat göra mer än du gjort.
Kram min vän.
Tröstekramar från mig med och ni har varit helt fantastiska med era insatse glöm inte det.
Kram Malin, du kunde inta ha gjort mer! Jätteledsen att inte syskonen finns kavr där.
Om Lillan kan jag nu i morse berätta att hon visserligen "låter lite snorig" men hon är hur pigg som helst. Inte det minsta tvekan om det. Jag flyttade igår kväll tillsammans med henne i mitt arbetsrum, ville ha mer koll på henne och inte ligga och undra hela natten, samt att det är varmare där. Så nu har hon 60m2 "ävenyrslekplats" *skratt* vilket hon utnyttjar fullt ut. (främst mellan runt fyra-femtiden då hon lekte som tokigt med sina bollar - till min mindre förtjusning *gäsp*)
Men om det är förkylning/snuva visst kan det smitta då? Ska alltså se till att hon är långt från vår hane? Ska ringa veterinärn snart, men det ser ju inte ut som om vi behöver åka in *håller tummarna*
#168 Förstår att det känns svårt och ledsamt att inte de två kvarvarande katterna visar sig. Ni har dock gjort allt som finns att göra och lite till. Det är beundransvärt! Tre katter är räddade och det är fantastiskt i en sådan motvind som ni fått arbeta under.
Tack alla som har stöttat och funnits med och peppat och kommit med råd och tankar och reflektioner och pengarna från Marga, det är så viktigt när man jobbar med infångning av katter med allt som hör till i paketet.
Amlis: Tess blev så glad för bilderna på Lillan, hon tittade på dem många gånger och hon skulle ha dem vid sängen så att hon kunde titta på dem ofta och minnas att Lillan har det bra nu :) Hoppas att snuvan går över på lilla tösen och att det bara är något tillfällig. Ge henne en klapp från tant Malin :)
Det är bestämt nu att Mamsen stannar här
för alltid! Det verkar som om Shimena ska flytta till min äldsta dotter så småningom, men det blir efter den 1/6 i sådana fall. Mamsen behöver nog en kompis så hon inte känner sig alltför ensam, så det blir nog en kisse till, absolut en skyggis! Vilka vackra ljuvliga katter jag har fått träffa, både Mamsen, Lillan och Sköldis, i mitt hjärta är de alla mina barn… ni vet, man gömmer dem för alltid i hjärtat 
Såg det precis i bloggen att Mamsen stannar permanent hos dig och jag är så oerhört glad för det för ett bättre hem kan hon inte få.
Du vet att jag redan sagt att jag trodde du skulle trilla dit för kärleken mellan dig och Mamsen är helt uppenbar
#175.
du hade så himla rätt emjon. Den här kissen har tagit mitt hjärta och hon snurrar det runt runt mellan tassarna varje gång jag ser henne eller tänker på henne. Hon är så så så underbar 
Malin alias "blöthjärta" 
Åh va trevligt att Mamsen får stanna hos dig. Kände det på mig att du inte kunde lämna bort henne.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Det finns väldigt många hemlösa katter som vi alla vet och vi kan inte rädda alla hur mycket vi än kämpar. Att tre av Tess katter har fått ett hem tycker jag är fantastiskt. Särskilt när man tänker på hur allt började, med brevet till Maddezero.. Vilken solskenshistoria! Och vilket teamwork!
Jag förstår verkligen att Malin tycker det är jättejobbigt att ett par katter blev kvar. Men tre är ju inne! Försök att tänka så istället. Och Mamsen i # 152 är nog en av de vackraste katter jag har sett, jag är så glad att hon har fått ett hem! 
Vilket jobb ni lagt ner på kissemissarna.!! Bara att tacka det finns såna som ni!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Vad glad jag blir att mammakatt får vara kvar!!! 
Hon har ju fått förtroende för dig och det är så himla underbart att du låter henne får vara kvar i tryggheten! Tack!!!! 
Det är ledsamt att inte gossarna dykt upp igen men vem vet, de kanske har sökt sig någon annanstans. Vi får hoppas och tro att det är så.
Jag har intalat mig att de sökt sig till ett enskilt ställe där de får mat varje dag och bäddat med halm i uthuset. Där har de det jättebra!
Var de än befinner sig så har de det bra och de vet att du gjort ALLT för dom mymlanbus. Du har många skyddshelgon på dina axlar nu….
Kramar

Underbara Malin, att Mamsen får stanna hos dig är som en dröm, det kan inte bli mer rätt en så…kärlek aaah
.
Vi ses snart, längtar tills jag får träffa dig å "tjejerna".

Marga, återigen..TACK för att du ställt upp ekonomiskt, det är ovärderligt.
Jag hoppas att du förstår hur mycket det betyder.
.
Malin har kämpat på som en riktig hjälte och lagt ner enormt med tid, själ, hjärta och bensinpengar.
Jag beundrar henne mycket och även er alla som hjälpt till på vägen med glada tillrop, uppmuntran och heta tips på vägen som betyder så mycket.
Å självklart Danielssongården som ställde upp som jourhem, och Amlis som tog Lillan till sitt hjärt och hem.
Alla ni inblandade..er mig verkligen en tro på godhet och hjärtan av guld.

Två till som är så glada över att Mamsen får stanna hos dig, men det vet du ju redan ;) Hon kan inte få det bättre!
Det är en ära att få vara matte till Mamsen och jag älskar henne så mycket 
En dag ska jag ta en bild när hon ligger på fällen, för hon har en speciell stil må ni tro. Hon ligger platt på mage med benen rätt ut och nosen nedpussad i fällen. Hon är så vacker min lilla tjej!
När hon lufttrampar och spinner så blir hjärtat alldeles mjukt och ögonen tåras, som jag önskar att ni var här och fick dela den fina känslan med mig 
Ikväll när hon fick mjukmat så satt hon innanför gallret och väntade på mig. Hon hör när jag delar maten i hennes skål och vet att hon strax ska få smaska mjukmat.
Mitt hjärta svämmar verkligen över, den här lilla varelsen med så kloka ögon och med så mjuk päls… som mjukt dun. Den dagen när jag får smeka henne försiktigt, den ser jag fram emot! Längtar!
Så roligt när du kommer och hälsar på Madde, då ska du få se lilla underverket.
Madde jag är glad att du skrev här på forumet, jag är glad att jag kunde hjälpa till, fortfarande så är det en ära att få vara en i kedjan
Kram

Hade glömt av den sista artikeln lite..
Jag var inne på www.corren.se och sökte den nu, men den finns ej där, gissar på att de inte kan lägga in allt, jag hittar den iallafall inte.
Men det vore väldigt kul att få läsa den och se hur bilderna blev.
Är det nån som har den och kan lägga in den här ?
Tittar ofta på bilderna på Mamsen och Lillan
De är verkligen helt ljuvligt söta de små tjejerna

Madde - nej den artikeln kommer inte ut på nätet tyvärr fick vi veta. Han sa ju det när han var här men när den inte dök upp så ringde vi och frågade "basen" här i Åtvid och den skulle inte komma in. Ska se om jag kan scanna in den eller så får du läsa den när ni kommer hit :)
Och så har jag ju glömt att berätta ju! Pratade med tjejen som har Sköldis igår och hon vill mer än gärna komma och skriva papper osv på lilla Sköldan! Hon tycker hon är helt underbar, vilket hon verkligen är! Och hon har gjort framsteg under tiden hon har varit där, numera kan hon sitta 1,5-2 m ifrån henne när hon äter och Sköldis bryr sig inte om ifall hon rör sig eller nåt utan fortsätter bara att äta. När hon kom sprang hon ju iväg för minsta lilla där.
Vill bara som hastigast säga att Lillan mår mest bra! (hade fullt upp under helgen och hann inte med datorn, förlåt alla som väntar på uppdatering)
Hon låter fortfarande lite snorig och jag har haft tel-kontakt med veterinären under helgen för säkerhets skull men de tycker inte att det var något mer märkvärdigt eftersom hon äter/dricker och är full av bus. Däremot så förändras "det där svarta/bruna" på näsan.. lite färgändring samt "vandrar", lite mer här, lite mindre där…(sitter och kollar på bilderna, svårt att se annars) jättekonstigt, hoppas veterinären kan säga något till det när vi kommer till 2:a vaccinationen nu under veckan. Men hon verkar fortfarande inte det minsta berörd av detta.
Men verkligen, hur busig och lekfull som helst lilla fröken! Vi är i full färd med att tillverka leksaker här nu… Ibland lite avvaktande, främst när barnljuden här i huset blir lite väl hög, men för det mesta väldigt framåt. Kommer alltid fram nu när jag kommer in, sätter sig först med en uppfordrande "mjaaau?" men kommer sedan oftast och stryker sig mot benen (handen ifall man sitter ner). Uppmuntrar själv alltmer till lek (när jag satte vid datorn förut hängde hon plöstligt i mitt byxben… Och under helgen råkade jag röra på tån vid fel tillfälle - och vips! Hade jag en vild pälsboll hängande på foten…) Inget problem alls att lyfta/bära/klappa men sitta still *skratt* det kan hon hon inte någon längre stund… (jo, för att sova förståss)

Tihi Trodde nog att ditt hjärta skulle smälta mymlan! :)
Hoppas du hittar en bra gosnos som alltid vill gosa istället för Shimena som verkar vara lite för blyg för Mamsen. Har du kommit på något nytt namn till Mamsen än?
Roligt att höra att även Sköldis fått ett hem hon också. :D
#188.
ja, det är stenkört, jag älskar Mamsen av hela mitt hjärta.
Ja, vad ska Mamsen heta? Nåt mjukt ulligt, som bomull… hjälp mig att komma på något… men det måste vara mjukt.
Smulle kallas för (Dutten)
Shimena kallas för (Muffe)
Så… Mamsen… vad ska Mamsen heta?
Ja, hon måste ha en gosekompis ju, kan ju inte vara så svårt, vem älskar inte Mamsen 
JA ni har gjort ett otroligt jobb. MEn vad är det för fel på namnetMAmsen?
Mamsen är gulligt, men det kanske inte passar en kisse? Mamsen är mjukt i alla fall :) och jag tror att hon tror att hon heter Mamsen, det är ju det jag kallar henne hela tiden :)
Ordt innehålle ju s och det är ju bra sägs det?
:) då får lilla raringen heta Mamsen :) sedan kommer väl alla gossenamnen som hon kommer få på köpet haha…
j jag tycker det är jättegulligt!
Mamsen ska försäkras idag och jag undrar…
Mamsen är ju sköldpaddsfärgad, det har jag lärt mig :) men säger man något mer när hon är mest svart i färgen, eller bara sköldpaddsfärgad?
Maria: sa veterinären hur gammal han tror att Mamsen är? Allt var utan anmärkning på Mamsen när vetten undersökte henne, så det kan inte uppstå problem eller sådär?! Nu har jag (snart) 3 kissar som är försäkrade och det känns så himla bra 
Förresten, tänkte inte stressa Mamsen med att ta andra vaccinationen, utan göra om grundvaccinationen när hon har blivit tamare, kan man ändå försäkra henne då? Hon ska väl revaccineras annars om ca 1 vecka…och då kommer jag sabba alla framsteg :( det vill jag inte göra!
/Malin

Malin - Han trodde hon var mellan 1-2 år ungefär, han hade svårt att tro att hon var över 2. Nej han hade inget att anmärka på hos henne, så det borde inte vara några problem där.
Låter klokt att vänta lite med vaccineringen så inte det förtroendet förstörs.
Tycker också att Mamsen är att gulligt namn Malin! Men jag förstår att du funderar.. samma här med "Lillan" - hon är ju inte alls liten egentligen även om hon var minst av de tre som var hos Danielssonsgården… men än hänger det kvar…
Idag är det vaccinationsdags, hoppas vi (läs: veterinären) kan även lösa mysteriet med näsan. Underkanten, direkt vid näsan, där är huden numera mörkbrun medan det lite längre upp blir mer som fräknar - ljusare prickar, som inte fanns där tidigare.. *väldigt undrande* …jag återkommer om det!
Annars är Lillan hur gullig som helst. Rör jag mig i rummet hos henne så är hon numera jämt runt mina fötter, följer ofta med kors och tvärs genom rummet (inte lätt att inte snubbla över henne faktikst) och blir även alltmer framåt mot de andra tvåbenta i huset.
Maria: okej, bra då säger jag 2 år i försäkringspappren :) Fick ni papper om registrering av id-märkningen som man ska skicka in?
Försäkrar man först innan man registrerar id-märkningen, eller?

Malin - japp vi har det här, inte det rätta eftersom han lyckades slarva bort det då vi inte fick med oss det när vi hämtade henne men det är bara att skicka in det vi har, så vi får komma ihåg det när ni kommer hit! men du kanske behöver numret till försäkringsbolaget. Iofs kan man nog komplettera uppgifterna senare. Kan skicka över numret till dig med pm om en liten stund.
Amlis: Ja, hon är inte så liten längre, Lillan :) Har har ju blivit "stora damen"
Hoppas att det går bra med vaccineringen idag, håller tummarna för er! Skönt att de ska kolla in Lillans nos också, hoppas att det är något som är övergående. Mamsens nos har blivit bättre, tycker jag. Mindre utbrett lager av mörkt. Hum, undrar vad det är… det är inte smuts i alla fall, för Mamsen är renlig av sig och det ser inte ut som det kliar eller flagar av något heller… tittar noga på nya bilder varje dag, det är mindre :)
Härligt att hon är med så mycket och tycker om er! Det gäller att veta var du sätter fötterna nu :)
Kram
Maria: är det inte det som står på kvittot? 4 siffror och ett J?

Malin - jovisst ja, det står med där också :) Det tänkte jag inte på.
Maria: Då fungerar det nog ändå :)
Man kan ju inte se Mamsens tatuering, hon har ju mörka öron :) *som man vill pussa på*
Ska sätta chip på Shimena och Smulle när det är dags för deras nästa vaccination i sommar. Smulles tatu i örat syns jättebra, men Shimenas går inte att tyda på något sätt. Bara som en extra försäkring ifall någon skulle smita ut och inte hitta hem :)
När Mamsen blir "tam" och vi vaccinerar henne så blir det chip för henne med :)

Malin - ja det är ju bra med både och! Nej det är inte lätt att se det på henne, framför allt inte när man inte kan ta i örat så man kan se ordentligt.

Malin, du behöver inte ha registrerat henne när du försäkrar henne..men uppge att hon är idmärkt..
Hos Agria (kanske hos alla) får man rabatt om man har märkt sin katt, tror visserligen bara att det är på första årsavgiften..och typ summan är om jag inte minns fel samma som det kostar att id registrera sin katt ca 120:- om det inte har höjts.
Mängd rabatten som du får när du har 3 kissar gäller dock hela tiden.
Amlis, hoppas det gått bra för lilltjejen hos vetten idag.
Amlis: hur gick det med Lillan idag?
Lilla tuffing hon är, det gick hur bra som helst! Lite fräs vid sprutan så klart. Men medan vår gamling brukar kurar ihops sig skrämd i undersökningsrummet, vad gör busfröken hon?? Jo, sträcker på sig, spanar in allt och sedan försöker hon i lugn och ro klättra ur transporten - inte ett spår av rädslan synligt, men visserligen irriterad att jag bromsar henne, hon skulle ju undersökas mera.. men även då.. medan jag klappar henne och pratar lite lugnt så börjar hon spinna - där mitt på undersökningsbordet. Fantastikst liten kisse!
Men det där med nosen… "jag har inte den blekaste aning".. var vad veterinärern slutligen medgav.. då hade han tittat, luktat och pillad, tagit skrapprov och kollad i mikroskop. Kollade även öronen m.m. lite extra. Så nu vet jag inte mer än förrut. Eller jo, jag vet att det inte är parasiter, inget vånligt sårskorpa och inte heller vånligt eksem. Han misstänker irriterad hud (DET vissta jag väl innan) som redan är på väg att läka, det mörka ser mest(?) ut som död hudflagga (utan förklaring varför sååå mörkt) men orsaken ligger helt i dunklet. Han tyckte det var väldigt intressant att även Mamsen hade något i den stilen - så nu undrar jag om även Sköldisen kanske ser ut så? Vitamin/mineralmangel trodde han inte riktig på i och med att hon är så fin i pälsen och fått ju bra mat mer än en månad nu. Såg inte heller någon samband med dålig mage eller "förkylningen".
Nu får vi testa lite med annan sand i lådorna (köpte ju extra den du nämnde mymlan), andra skålar ("plast kan irritera"), tvätta alla filtar en extra omgång (har ändå inget parfymerad tvättmedel utan allergivänligt) osv..
Det mesta mörka "ovanpå" huden är borttagen nu, det mesta av håret just där följde med*suck*. Lite prickar finns dock kvar, han ville inte gå för hård fram (eller så gav han upp eftersom Lillan markerade sitt missnöje över behandlingen med att bita honom två gånger
) Två veckor har vi på oss, sedan ska håret växa ut tydligt och huden ser läkande ut, annars återvänder vi för mer innegående prover. Men i och med att hon inte verkar det allraminsta berörd av "det där" så tyckte han att vi skulle just avvakte lite till och ser vad som händer..
Men visst måste den utlösande faktor vara något som både Lillan och Mamsen varit utsatt för? ..tycker fortfarande det är mystiskt…
Amlis: Så ljuvligt att det gick bra med Lillan, ja, hon är allt en liten tuffing :) Hon biter ifrån sig när hon får nog… duktig tjej!
Mamsens fläck på nosen är ju nästan borta, ska ta bilder i morgon igen och syna extra noga, men det verkar försvinna. Bra att du frågade om nosen i alla fall :)
Jag bytte ju sand till Cats Best Öko Plus och det fungerar bra. Visst blir det strö utanför, men inte alls lika mycket som den andra. Shimena älskar det här ströet och jag tror att Mamsen är nöjd också.
Tvättar alla filtarna som är för kissarna i såpa. Mamsen kissar gärna i transporten så fort det kommer in en ny filt där, så nu har vi stängt transporten, hon ligger aldrig där i alla fall.
Maria: Hade sköldis något på nosen hon med?
Gunilla… aha, svartsköldpadda :) det ska jag säga i morgon då
#209 Mymlanbus: "…öko plus" låter bra - oparfumerad/naturligt alltså?(ska kolla på nätet vad jag hittar) Var får man tag i den?
#211. Amlis: I vanliga djuraffärerna, 40 kg för 389:- det fungerar bra och det är naturligt och luktar som trä :)