Vanvård av djur
På Rapport var det inslag igår om att anmälningar om vanvårdade djur har ökat. Frågeställningen var om vanvården ökat eller om fler anmälningar görs. I dag följs reportaget upp och P1 morgon hade ett inslag i morse som även innehöll en liten intervjusnutt från Stockholms Katthem och vår erfarenhet av vanvårdade katter. Tråkigt nog fick vi alldeles för kort tid, det fanns så mycket mer att säga, men man får ändå vara glad att fokus sattes på katter och att katten är det djuret som är mest utsatt för vanvård idag.
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programID=1650.
Kl. 11.00 forstätter debatten i P3, tyvärr utan Katthemmets inblandning, men det kan säkert vara intressant ändå
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Mycket bra inslag, Johnnys girl!
Tyckte du pratade väldigt bra och du hann ju nämna många viktiga omständigheter för hur katterna hamnar därute i kylan i vårt land!
/Pelusa

Tack för värmande ord Pelusa! Som vanligt gick det alltför fort och jag hade så mycket mer att säga just om katterna i misärhem och att vår erfarenhet är att det omvända, dvs att folk anmäler alltför sällan.
Många gånger handlar det som sagt om psykisk sjukdom eller missbruk och de här personerna har oftast kontakt med sjukvård, hemtjänst eller sociala myndigheter. Jag skulle vilja ha en anmälningsplikt för dessa myndighetpersoner. precis som personal i skolan och på förskolan har anmälningsplikt om dom misstänker att ett barn far illa så borde dessa yrkeskategorier ha anmälninsgplikt om dom misstänker att ett djur far illa.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Jättebra! Rapport har hög status och mångmiljonpublik! Kanske någon politiker börja fatta varåt det lutar…
Soulway

Detta är så bra att jag nästan rullar runt av lycka. Visst verkar det som om Sverige börjar vakna? Vakna för det som vi alltid vetat. Och som vi diskuterade i en annan tråd här så är det så viktigt att fånga upp dessa människor tidigt, för det är bara början på en lång rad av samhällsproblem.
Har inte kunnat lyssna ännu på programmet då min dator är ny och alla program är inte inställda.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

herregud, jag blir mörkrädd, började precis lyssna på inslaget i p3 där de pratar om en hundskola där de uppmanar ägarna att slå sina hundar!! de ska även ha hängt upp en hund i halsbandet och låtit den hänga tills den svimmat!!!

Fanken att jag missade det! 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Engla, man kan hitta rapposrts inslag från igår på SVT:s hemsida och kika på det.
P1 morgon har du ju fått länken till, och programmet som gick i P3 idag kan du säkert hitta på den hemsidan. (Sök via Google) Sedan kan du lyssna via web-radion. Tydligen fortsätter det ikväll på rapport där man ska ställa nya Jordbruksministern mot väggen för en förklaring hur man ska klara djurskyddet framöver.

Känner att jag kanske ska förklara varför jag blev glad över en sådan tragisk sak som vanvård. Det jag blev glad över var att de tar upp frågan. För det har varit så tyst om det. Så jag är självklart inte glad över vanvård och annat.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag känner också som du Vanessa. Att jag är så otroligt glad över att massmedia tar tag i saken!!!För någonstans så har vi ju vetat att det finns en "grym verklighet" som inte kommer fram i ljuset och får den belysning det behöver för att vi ska få till förändringar.
Det som inte syns finns inte, ungefär! Och då är det också så svårt få politiskt gehör för nya regler och lagar.
Har ingen tv men skulle verkligen vilja se om de intervjuar jordbruksministern i Rapport ikväll. Glöm inte berätta. (Kanske ska jag ladda ner real player för då kan man se sändningarna i repris via datorn.)
Soulway
Instämmer med er andra kanonbra att sådana har saker tas upp i seriösa media som radio och Tv.nyheter. Sedan är det naturligtvis tragiskt att vanvården ökar. Bra jobbat johnnys girl!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Fick inte in Rapports sändning med Jordbruksministern.
Vad sa han? Vad tänker han göra åt problemen?
Soulway
Jag fick tag i Jordbruksministern intervju på SVT. Det han sa var att
han vill införa ett särskilt register för människor som vanvårdar djur (så att de inte t e x ska kunna flytta till annan kommun och där återuppta sin "verksamhet")
han vill också medverka till en strängare anmälningsplikt då distriktsveterinärer upptäcker vanvård av djur
Alltid något.
****Kanske vore det läge att påminna jordbruksminister Eskil Erlandsson om katternas speciella problematik med stor okunnighet och oansvar bland Sveriges befolkningen?****
Soulway
Puttar upp!
#12 Ja det behöver sannerligen påminnas!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"