Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 499 ggr
Misan
0

Dags för kastrering

Hej, nu har jag en liten fundering och hoppas på lite råd. Det är ju dags för Zinus att åka till veterinären, han ligger oftast i en kartong uppe på en hylla när jag är i närheten så igår bytte jag ut kartongen mot en transportbur för jag tänkte att när det är dags så är det bara att sätta på grinden och lyfta ner honom, himla smart tyckte jag tills jag började fundera.

Kartongen är ju hans trygga plats, hur mycket sabbar man med att göra som jag tänkte, kommer han att gå tillbaks efteråt eller blir det en plats som han kommer att undvika?? Kommer han att bli otrygg med sina olika liggplatser? Är det någon som har varit med om samma sak.

Alla tipps och råd motages glatt

Lisa

vanessa
0

Jag tror inte att det blir något problem att byta. Men ta gärna delar av kartongen och stoppa in i buren så att han känner igen dofterna från tryggheten.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

Det brukar rekomenderas att man har transportburen framme så att den är välbekant för kissen den dagen man ska ut och resa till  veterinär eller vad det nu kan vara. Man kan även lägga in lite kattmynta i buren för att göra den extra tilltalande.

Det finns ett medel som heter Felliway och som gör att katten blir lugnare vid olika former av stressartade händelser. Det kan man även använda inför veterinärbesöket. Det finns i sprayform och det är viktigt att man följer rekomendationerna nogrannt för hur det ska doseras. Det sälja av veterinärer.

Om man har möjlighet kan kan man göra kortare små utflykter innan besöket går av stapeln, så att katten blir van vid att resa i sin bur. Belöna då rikligt efter utflykten för då kommer kissen att uppfatta det hela som något angenämt.

Jag skulle inte ta bort kattens favoritplats utan istället sätta kattburen på en annan plats. Huvudsaken är att buren inte bara förekommer vid veterinärbesöket utan är välbekant för kissen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Misan
0

Jag menade inte själva bytet utan snarare efter kastrering när han vaknar upp om han kan bli osäker på sina kartonger och känna osäkerhet för omgivningen, mer än vad han redan gör.

Lisa

Misan
0

Oj, nu såg jag att du Lena hade svarat. Transportburen stod framme ett tag men han kissade i den hela tiden så den tog jag bort för några dagar sedan. Zinus är min lilla utefödda svarta pärla så några trippar innan vågar jag mig inte på men annars är det ett gott råd.

Jag hade velat slippa använda handskar och eventuellt våld för att få honom med mig till veterinären därför bytte jag hans kartong mot transporten, men det kanske är bättre med lite våld än att sabba hans trygga plats.

Svårt att veta.

kemikal
0

Det har inte varit några problem för oss, med någon av katterna. De har gärna legat i och på buren fastän de åkt till veterinären och liknande i den.

Lena
0

#4 Svårt dilemma det där. Skyggisar fungerar ju inte alltid som katter i allmänhet gör. Om det går utan våld är det alltid att föredra. Men måste de till vetten så måste de. Tänk på att det alltid är lättare att sätta en katt i buren bakifrån. Synd att han kissar i buren annars är det alltid bra att de får vänja sig vid den. Fast det är annars inte så konstigt att han gör det för det påminner ju faktiskt om en katt wc.

När Tristan kom till oss för tre månader sedan höll han gärna till i kattburarna första dagarna. Detsamma gjorde våra tre stammisar när vi flyttat ill Sverige från Nederländerna. Då kände de sig tryggast i sina kattburar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"