AKUT RÅD...
Någon som har tips på hur man får ner en katt ur ett hööögt träd. Vi har inte några stegar som når och trädet har för ruttna grenar för att man ska kunna klättra i det. Dessutom är det otroligt långt mellan grenarna. Så vad gör man? Hoppas på råd snarast.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hej, du googlar efter närmaste arborist. De är trädklättrare som ofta hjälper till med katter som flytt upp i träd.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

okej, tack för det. Visste inte ens att det fanns sådana och ännu mindre vad de heter.
Audiatur et altera pars

Lycka till o berätta hur det går…
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Ja enligt google finns det ingen med det yrke inom de närmaste 18 milen i alla fall. Tror inte någon har lust att åka hit nu tyvärr.
Audiatur et altera pars

Hur länge har den suttit där? De flesta kommer ner av sig själv, även om det kan ta några dagar. Det är inte så ofta en katt dör uppe i ett träd för att den inte kommer ner, har aldrig hört nån katt gjort det faktiskt.
I Bollnäs där jag kommer ifrån vet jag brandmännen brukar hjälpa till. Men ofta när de väl kommit dit med bilen, lyften och allt så hoppar katten ner, oftas för att den blir rädd. Vet det för att min fd var Bradman. Vissa kommuner tar betalt för att brandmännen ska göra det, men ofta har ju dom inte så mycker för sig så då kanske de kan hjälpa till i allafall gratis.

Ring och fråga. Det kostar inte att fråga. Men de tar betalt för sitt arbete självklart. Men jag vet inte hur länge kisse varit där uppe. Tålamod kan fungera bra. Fråga runt på byggfirmor med mera efter att få låna en stege som är längre än de ni har. Lycka till.
Vanessa
Förutom brandmän och abo….. kommer inte ihåg vad de hette så kanske det går att kontakta (om missen/missan inte kommer ner snart) de som beskär träd. vet inte hur det är hemma hos dig men hos mig (Nacka,Stockholm) finns det en uppsjö av trädbeskärare?( högst osäker på vad det kallas men de som tar ner eller beskär stora träd)
De har rätt utrustning, om de inte vill hjälpa till kanske ni kan få låna deras trädklättrarutrustning?
Mvh Helene

Trädbeskärare är arborister för det mesta. Gör allt som finns att göra med träd.
Vanessa
aha! Nu förstår jag. Då pratar vi om samma saker. Bara det att de inte marknadsför sig som aborister här hemma :-)
Men det borde väl innebär att att de som jobbar med teleledningar kan vara potentiella hjälpare till missen? De har väl också rätt utrustning?
Mvh Helene

Har fått tipset att avvakta. Kommer åka upp senare under natten och kolla om hon kommit ner. Annars vete sjutton vad man ska gölra.,
Audiatur et altera pars

Är det din katt Åsa?

Åh..vilket öde..så tokigt det kan bli..min första tanke var brandkåren..om dom har möjlighet att rycka ut, man har ju läst om att dom gjort det i andra fall där kissar suttit uppe i träden..andra här har rekommenderat trädbeskärare..kanske bättre och enklare lösning..eller om det finns någon granne som har någon stege att låna ut..eller t.om. någon som är van vid att klättra i svårare träd och kan hjälpa till…jag förstår att du känner dej maktlös..jag hade varit så orolig om det vore en misse i min närhet..man vill ju kunna hjälpa så fort man bara kan..
Vi håller hårt i tummar o tassar här..
Vem av galningsmissarna har klättrat för högt? Nån av dina eller en främling?
Håller också hårt i tummarna…
Oj vilken dramatik! Som andra skrivit brukar de flesta katter komma ned förr eller senare. Men 100% säker kan man ju inte vara förståss. Får hoppas på det bästa.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Det är sockan som klättrat upp. Så det är min katt. Min stallskyggis ;-) Kan tänka mig att hon blir tokig om det dyker upp en gubbe som är okänd i hennes träd och jag är för sjutton höjdrädd på en pall.hihi
Audiatur et altera pars
ä hon skygg mot dig meed? hur låmgt upp är ddee?

Nejdå, hon är inte skygg mot mig. Är det bara vi där är hon en riktigt mys misse. men med främlingar i närheten blir hon åter lite reserverad. men inte alls som hon var när hon kom. Då var hon verkligen skygg. Lite som Missan och Mojje faktiskt, fast den här missen levt inne med människor. Konstigt nog.
Det är i alla fall över 7 meter upp hon sitter. Min lilla dam. hon försökte komma när jag lockade på henne, men hon var helt enkelt för rädd. Usch, min stackars lilla stumpa.
Audiatur et altera pars
aha oj:) har du bara hittekatter hemma? hur länge har du haft henne= har hon klättrat upp i trädet nära där ni bor?… hon borde ju komma ner igen…

Nejdå, jag har egentligen bara Missan och Mojje som är hittekatter nu. Sockan var en omplaceringskatt som akut behövde ett hem, och jag behövde sällskap till min Faxe som tragiskt blev ensam efter att en av missarna förolyckades.
Hon sitter i ett träd i hästhagen vid stallet. Så det är en bit hemmifrån liksom.
Audiatur et altera pars
Åsa, om katten sitter så högt som 7 m upp i ett träd så har hon nog jagats upp i trädet. Då vågar hon inte komma ner i första taget.
Det här händer då och då på landet där jag har stuga. Där finns ju en hel del olika mer eller mindre farliga djur i skogen, rävar, grävlingar osv…men värst är andra katter så klart samt jakthundarna som tränas lösa i skogen.
Ser man skator börja cirkulera kring ett träd så sitter det ofta en liten uppjagad misse däruppe. Ibland hör man kissen ropa på hjälp så högt så det hörs över hela byn.
Det finns många olika sätt att få ner missen. Brandkåren, trädfällare (med tillgång till skylift), arborister, klätterklubbar, televerkare… men ingen kommer gratis, allt kostar!
Den senaste missen i Sundsta togs ner av en trädfällare som kom med sin skylift. Det kostade grannen 1200 kr som hon betalade ur egen ficka trots att det inte var hennes katt. Hedersknyffel!
Sen finns ju hantverkare. Vår elektriker t ex har en 6 m lång stege som kan fällas ut. Samma stegtyp som snickaren! Har du nå't i den vägen där du bor?
Kan man komma en bit upp till grenarna så är det inte hela världen att klättra vidare faktiskt. Har gjort det själv en gång,
rejäla skor, robust jacka och en väska runt midjan att ha katten i vid nedförsklättringen.
Hoppas missen har kommit ner nu, annars får du nog hitta på nåt eller söka hjälp!
/Pelusa
Min jobbarkompis ringde brandkåren, katten hade då suttit uppe i en tall i en vecka. 800 kronor var kostnaden. De säger att katten brukar klättra ned men ibland så vågar de nog inte tror jag.

Hur har det gått Åsa? Är den nere nu av sig själv eller?

Nej hon är inte nere av sig själv. Och kommer hon inte ner under kvällen så kommer vi kalla in brandkåren i morgon.
Jag hoppas hon kommer ner av sig själv. Men jag ska testa lite nya sätt att ta mig upp i kväll.
Håll tummarna att vi inte slår ihjäl oss missen och jag. ;-)
Audiatur et altera pars

**Uppdaterar med panik:
**Hon satt kvar när vi kom upp. Vi tog in hästarna, satte upp en yggstrålkastare i hagen riktad mot trädet hon satt i. Jag och ungarna var i stallet och kalle höll på och fixade med block och talja för att nu jäklar skulle vi ha ner henne. Så tanken var att hissa ett av barnen upp i trädet för att lägga henne i en ryggsäck och sedan sänka ner både barn och katt tryggt.
Men under tiden vi fixade med detta så försvinner hon.
Spårlöst borta är hon, och hon svarar inte när jag pratar med henne eller ropar på henne, Så nu är paniken ännu större. Min bebis är borta. Ska åka upp senare i natt för att se om hon kommit tillbaka till stallet. Bygglampan står fortfarande tänd utanför stallet, och nu vill jag ha in min tös och få undersöka henne.
Audiatur et altera pars
#25 Men hon är nere ur trädet nu i alla fall? Hoppas ni hittar henne i närheten av stallet. Håller tummen!
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja, Lena hon är nere ur trädet. Men hon brukar alltid prata med mig. Och nu är hon bara tyst. Jag känner mig som världens dåligaste kattmamma nu. Ska upp till stallet vid ett tiden i natt för att kolla om hon kommit tillbaka.
Audiatur et altera pars

hoppas du hittar henne… du är inte alls en dålig kattmamma… du är världens bästa… med det största varma katthjärta man kan tänka sej……ska hålla tummarna för er…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Håller med föregående talare..du är inte alls någon "dålig" matte..kisse är säkert skärrad nu efter allt som varit..o du har ju gjort allt som stått i din makt..nu håller vi tass här för att ni träffar på varandra riktigt snart igen..

Du är värkligen inte en dålig kattmatte. Snarare är du värd en stor kram för ditt engagemang.
Vanessa

Ohh, hon är tillbaka. Var uppe nu och kollade till alla katterna mina. Stod utanför och ropade på henne, och efter lååång, låång tid hörde jag ett svagt mjaaauuuu. Så ropade jag igen och locakde, och då kom hon. Min lilla gosetös. Jag är så glad att jag gråter. Hon kastade sig över maten inne i stallet. Och natten till ära var jag ju tvungen att bjuda alla missar på burkmat. Till och med Missan och Mojje tittade fram för att kolla om jag blivit helt tokig ;-)
Tack alla ni underbara människor här inne. Har lovat min sockis att aldrig lämna henne ensam mer. Tänker hon fastna i ett träd klättrar jag upp och väntar där med henne.
Annars verkar min tös må bra efter omständigheterna. Inga sår och inga ömma leder eller sådant.
Tack igen för ert stöd.
Många tassiga hälsningar från Åsa och missarna
Audiatur et altera pars
ååh va skönt att höra!!hur gammal är hoon? hoppas hon har lärt sig efter sitt misstag;)

Det är en omplacerings katt och jag har inte den blekaste aning hur gammal hon är faktiskt. Men jag tvivlar på att hon lärt sig, detta var liksom inte första gången hon flyger upp och sätter sig i träden. Gubben och dottern har fått plocka ner henne förrut. Då hade hon dock valt ett mer klättervänligt träd ur människosynpunkt ;-)
Audiatur et altera pars

Åh vad skönt. Det var precis vad jag ville läsa. Massa distanskramar till dig och Sockis.
Vanessa

Vi tackar för kramarna Vanessa. Både jag och min Sockis.
Audiatur et altera pars
Skönt att höra att allt ordnade sig och att Sockis kommit tillrätta. Det var en liten rysare hon bjöd oss alla på.
//Lena