Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2500 ggr
Atiz
0

SkåneKatten - April

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här fortsätter informationen om vårt arbete för hemlösa katter i Skåne.

För mer info läs..
www.skanekatten.se

Bild: En av Aprils ungar (från Ö. Grevie)

Atiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aprils ungar växer så det knakar. Dom är nu uppe och går runt i hela rummet. April är jätte duktig mamma som fortfarande har mjölk så det räcker åt alla sju ungarna.

I tisdags var vi ute hos mannen i Ö.Grevie. Där finns ca 8 katter till, han vill behålla 2 stycken som ska kastreras och vara musfångare. Vi kan inte göra så mycket mer just nu eftersom han inte vet vilka han skall behålla. De flesta är tack och lov hankatter. Där finns en hona till som hemtjänsten tror är havande, men vi vet inte eftersom dom hade inte sett henne på några dagar.
Det finns en vacker silvertigré hane som mannen absolut inte vil ha, så är någon sugen så är det bara att säga till.
Jag har inte några bra bilder eftersom katterna var skygga för oss nykomlingar, men hemtjänstpersonalen kan klappa dem. Hemtjänst-kvinnan som är vår kontakt har lovat att skicka bilder.

Alltså står det lite still där ute just nu, men kvinnan har vår ene fångstbur så att dom kan fånga in de katter mannen väljer att behålla.

Sen har vi, idag, fått två nykomlingar, ca tremånader gamla. Dom är lite små rädda så vi vet inte ännu vad det är för kön, därför har dom inte fått några namn ännu.

Jag har inte så mycket info om dessa två nya ännu men återkommer med uppdatering.

Bild: April, högdräktig på gården där hon bodde

essut50
0

Tack för uppdateringen om katterna i Ö.Grevie. Alltid intressant att läsa om dom..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

Ja tack för att ni informerar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

#1 säg till honom att han får bestämma sig om han vill ha eran hjälp,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Atiz
0

# 4 det är nog inte det bästa för då ringer han komunjägaren. Han har enligt uppgift gjort det tidigare så det är nog bättre att lirka med honom.

Atiz
0

De två små nya kattungarna kommer från korsningen Mariedalsvägen/ Köpenhamnsgatan i Malmö, på samma ställe som SkåneKatten tillsammans med andra personer här på hittekatter plockade flertalet katter i höstas. Det var dessa personer som kontaktade oss nu när dom hittat dessa ungar. Mamman har inte synts till så risken finns att hon redan är havande med nästa kull. Men vi kommer försöka hålla lite koll på platsen.

De små är grå/svart tigré. Rädslan har släppt lite så att stödmatte har kunnan klappa dem, men vi vet fortfarande inte om det är flickor eller pojkar.

martdat
0

#5 knepig gubbe! är väll inge konstigt att man vill veta vilka han ska ha kvar, lite snopet om ni hittar ett hem och så kommer han, nehej för den vill jag behålla,, Flört

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Atiz
0

Jaa precis.  Men det är ju bra om han bestämmer sig för att kastrera och behålla honorna. De är äldre och svårare att anpassa. Dessutom är de bättre jägare och det är de han vill ha.

Atiz
0

För er som är uppriktigt intresserade av att läsa om SkåneKattens arbete med hemlösa katter, kommer jag att skapa en typ av dagbok på vår hemsida. Det går dock inte att göra inlägg på det jag skriver men det går bra att maila på info@skanekatten.se

mymlanbus
0

När kommer dagboken igång då? :)

Atiz
0

Det ska väl kunna ske under de närmanste dagarna.

mymlanbus
0

:) måste hålla koll då ju :)

Atiz
0

Trevligt!

Atiz
0

Detta är smutskastning på hög nivå! (se intriger i hittekatternas värld)

Jag trodde inte det var tillåtet på hittekatter? Men det är klart… det beror ju på vem som kastar! Det är ju uppenbarligen tillåtet för vissa!

Jag förstår inte hur man som medlem i den stora förening som "styr" hittekatter kan sitta och leta fel på små föreningar när deras egen förening inte ens har en fungerande styrelse!!??? Och så mycket skulder att de har svårt att få krediter hos veterinärerna!

Hur man kan tycka att alla som har andra åsikter har fel? Att det bara är dem som kan och vet allt?

Att denna stora förening inte kan inse att vi ALLA måste samarbeta om vi ska få rätt på kattproblemet i vårt land.

Vi ställer inte längre upp på det diktatoriska systemet som råder här på hittekatter, då alla som har avvikande åsikter smutskastas, så nu tackar vi på SKÅNEKATTEN för oss, här på hittekatter, men hoppas verkligen att få träffa alla er som faktiskt har ett sunt förnuft.

Ett sista ord till alla andra små föreningar…

Låt dem inte sparka undan benen på er. Ge inte upp kampen för katterna! Det tänker inte vi göra!

mymlanbus
0

? vad fasen är det som händer ? Har jag legat i koma eller nåt? Rynkar på näsan

brutt
0

15. Nej det har du inte haft tid med du har varit i Åtvid! Men känner likadant ?

mymlanbus
0

#16. :)

Lena
0

#14 Nu blir jag väldigt fundersam! Vad är det du menar Atiz? Hittekatter iFokus är ett nätverk för alla som är engagerade för arbetet med hemlösa katter. Vi är ingen förening och styrs inte av någon förening heller. Det här har du fått fullständigt om bakfoten.

Sedan skriver du om diktatoriskt system!? Jag antar att du syftar på de skriv och trivselregler som finns inom iFokus och som vi även arbetar efter inom Hittekatter iFokus. Det är min och medarbetarnas uppgift att se till att dessa regler följs och att stämningen på sajten håller en trevlig ton. Ibland råkar vi ut för medlemmar som inte accepterar dessa regler, som tycker att de ha rätt att skriva och betee sig precis hur som helst. Då blir det givetvis en del bekymmer. Det är en sak att ha olika åsikter, en helt annan att utrycka sig på ett olämpligt sätt.

Vad gäller diskussionerna i nämnda tråd - ger olika medlemmar utryck för att det varit missnöjda med olika föreningar pga av att det varit mycket bråk inom dessa. Vad jag kan se förekommer det ingen smutskastning mot någon i den tråden. Istället upplever jag att tråden har en allmän ton där varken föreninger eller privatpersoner nämns vid namn. 

Att Hittekatter iFokus sparkar undan benen på små föreningar känns som en lite väl magstark beskyllning. Och faktiskt även orättvis.

Du skriver slutligen att ingen ska ge upp kampen för katterna -  där är vi rörande överens för det är ju det vi jobbar för allihopa här på sajten - de utsatta katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

essut50
0

Vad är det för fel på människor som pratar skit om andra här på hittekatter. Man blir så ledsen. Varför ska alla bra hoppa av för dessa elaka människor. suck.

Men nu vet man vilka man inte ska stödja med pengar och det är ju bra.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Lena
0

#19 Om alla höll sig till våra skriv och trivselregler skulle vi slippa ifrån den här typen av problem. Tydligen tillhör många aktiva inom hittekattsverksamheten ett särskilt grälsjukt släkte. (!?)

När det gäller vem eller vilka man ska stödja med pengar beror det naturligtvis på vilka värderingar man själv har. Ett sätt att veta om t.ex en förening stämmer med vad man själv står för är att läsa deras stadgar, samt be att få deras verksamhetsberättelse för föregående år.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ja och jag fattar nada…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

fengshui
0

Hur gick det på Kattutställningen i Malmö i den gångna helgen?