Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1326 ggr
HEOL
0

25 cm kattunge.

Hur stor är egentligen ungefär en kattunge när den är redo att lämna mamman?

Vi har precis tagit in en kattunge som satt och skrek på vår altan. Som sedan försökte smita in (det hade säkert våra 2 rottweilers gillat.)  den är så liten tycker jag, den var utsvulten och slängde sig över maten. Den har var som runnit från båda ögonen och tassarna verkar skavda. Mest troligt är väl att den är född utomhus va? Då finns det väl flera ungar som fryser och är hungriga.

Åh jag har så många frågor i huvudet. Nu sitter jag och kattungen i ett rum instängda och den sitter på min axel och spinner.

Varför tror ni att den kom till oss?Trodde att ett hus med två stora hundar är det sista en katt skulle komma till.

Vad gör jag nu? Vad ska en kattunge äta?

Tacksam för lite tips!

Mvh Helena

Destany
0

Du kan köpa kattmjölk i affären.. om den e e stor nog så kan du köpa kattunge torrfoder oxå i affären o blötlägga o se om den vill ha …du kan ju oxå prova med katt burkmat om du vill det.. det e så svårt att säga vad den lille parvlen ska äta när man inte vet hur gammal den e.. det bästa hade kanske varit att ta den till veterinären o kolla ålder o se vad de e som rinner från ögonen o om man kan göra nåt för den lilles tassar…

Jag kanske inte var till jätte mycket hjälp…

Misan
0

Hej vad skönt att den hittade dej och att du tog in den. Den är nog inte utefödd eftersom den är så tillgiven dej och ville komma in oavsett hundarna. Det kan vara en kattunge som har lyckats smita hemmifrån och inte hittar hem igen så sätt gärna upp lappar i området om det finns en olycklig ägare som springer runt ute och letar efter den.

Du säger att den har skavda tassar hur menar du då, kan den ha blivit instängd någonstans så den har grävt sig ur? Krast men kolla runt om du hittar någon trasig kartong eller liknande som den kan ha blivit inlåst i.

Hur gammal en 25 cm kattunge är har jag ingen aning om men köp gärna kattungefoder både blötmat och torrisar så den få i sig den näring den behöver.

Håller tummarna för att du hittar en ägare.

mvh
lisa

HEOL
0

Tack för svaren!

Nä jag tror inte heller att den är ute-född då den är så tillgiven.

Nu så sover den så gott i min famn, men så fort den vaknar så går vi ut och sätter upp lite lappar.

Det är inte trampdynorna utan  på båda framtassarna på insidan är pälsen som avskavd- inga sår men lite rött.

Slemhinnorna i ögonen verkar lite svullna men med tanke på vädret ute och att den kanske varit ute sen igår så är det kanske inte så konstigt.

Vad kan man ha som provisorisk katt toalett? jag tog in lite sand från sonens sandlåda i en bunke, funkar det tror ni? Sanden är ju dyngsur. Jag tog med henne/honom ut för kisspaus. Det regnar och blåser ute så det var inte populärt. stod bara och skrek och krävde att få komma upp i famnen. Hmm en tidning på golvet som med hundar??? Har inga kunskaper om kattungar alls.

Mvh helena.

Sidentass
0

Så bra att kissen fått komma in till dej..den verkar ju vara van vid människor i och med att den är så tillgiven o spinner tryggt i din närhet..därför verkar den vara född inomhus och uppväxt med människor omkring sig..sen vet man ju inte vad som gjort att kissen hamnat på din tomt…

Vi använder klumpildande kattsand som finns att köpa i mataffärerna..när katten kissat bildas det klumpar av kisset som är enkelt att ta bort med en speciell kattsandsspade som också brukar finnas i affärerna där djurmaten finns.

Kokt fisk, blandat med lite ris brukar göra gott för en liten kattungemage..och som någon annan föreslagit här , torrfoder uppblandat med lite vatten har jag serverat till småmissar..

Än en gång..jättefint att misse får vara med dej inne i värmen..så får vi verkligen hoppas att ägaren går att finna..någon borde ju sakna katten…

Håller hårt i tummarna för att det ordnar sig till det bästa och att ägaren ger sig till känna..

Soulway
0

Håller alla Tummar och Tassar som finns i detta lilla hus. Måtte den lille klara sig!!!!

Det finns tyvärr människor som medvetet sätter ut sådana små för att få problemen att "försvinna". Tycker det låter lite oroväckande med variga ögon?

Lova att du hela tiden håller oss informerade vad som händer?

Soulway

Pelusa
0

Köp Hills kittenfoder från en djuraffär, både torrfoder och blötmat.
Fri tillgång till torrfoder hela tiden och en matsked blötmat upp till 6 ggr om dagen - samt en rejäl portion till natten! Kletiga ögon kan mycket väl vara tecken på svält!

Du är en hedersknyffel och riktig människa, Helena! Berätta hur det går med lillfisen, please!

/Pelusa

modellflickan
0

Tur att den lille träffade dej. Håll oss uppdaterade. Glad

[helenal]
0

har du ngn bild på sötnosen? jag tycker att du ska äka till vet så dem kan kolla att han inte har mask i mgen eller något annats sånt. å kan dem även kolla ålderna på honom. vet du hur du ska göra me honom? behålla honom? köp en kattlåda i zoo, dem e inte spå dyra en köper du kattsand fråga i zoo äffären vilken som är  ra. så får du byta sand 1 gång i veckan och ta bort avföring,kiss varje dag.:)

Lena
0

Du kan pröva med lite sönderivet tidningspapper i en låda. Det brukar kunna fungera istället för kattsand. Har du micro kan du torka den blöta sanden i den.

Infekterade ögon är vanligt på hittekattungar. Brukar vara nedsatt allmänstillstån i kombination med en kattsnuva som fått efterverkningar. Det kan vara ödesdigert för småkissar, men förhoppningsvis har den haft en viss motståndskraft som gjort att den klarat sig igenom den akuta fasen. Kissen skulle behöva behandling med ögondroppar och kanske eventuellt även antibiotika. Om den får i sig näringsrik mat och vitaminer ökar motståndskrafen. Om den dricker dåligt kan fiskavkok vara bra. Vad som är viktigt nu i början är att smyga in mat i microportioner. Ananrs rasar magen med diarrer som följd.

Det är alltid svårt att säga hur gamal den är bara med ledning av hur stor den är. Om den är 25 cm lång skulle jag gissa på ca 3 månader. Fast om den haft svåra omständigheter kan den var äldre, för då utvecklas de inte normalt. Man kan även utgå från att den har spolmask. Så därför behöver den även avmaskas när magen klarar av det. Banthmith är det bästa medlet mot Spolmask som även är skonsamt mot magen.

Vad du behöver vara uppmärksam på i första hand är om kissen har diarre och om den dricker.

Lycka till och tack för du tagit dig ann den lilla kissen. Skriv och berätta hur det går och fråga precis hur mycket som helst.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Vilka bra råd ni ger! Avmaska gärna kisen också.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

HEOL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag åkte iväg och köpte kattsand och junior foder nyss. Katten kissade i lådan direkt när jag satte den i den. Jag köpte även en leksaksmus men den var inget intressant alls. Antagligen för att den inte verkar må jättebra.

Den har fått kokt lax mosad i kokskyn med en smörklick. Hon/han lapade i sig vätskan och slutade därefter skrika på mig. Nu bor hon inne i vårat badrum med golvvärme och jag hoppas att hon/han kan få sova lite.

Den kan inte bo kvar här då maken är allergisk mot katter, men det är inte så allvarligt så att den måste bort direkt. Hoppas på att det är någon som saknar charmknutten. Hon/han har verkligen charmat denna "icke-katt-familj" Hade det inte varit för allergin så hade det inte varit några problem att få stanna här.

Får se imorgon hur den mår. Försökte titta i munnen på den men det var inte som att titta en hundvalp i munnen.

Tack för alla råd!!! Roligt med så många engagerade kattälskare!

Rapporterar mer imorgon.

[helenal]
0

va liten, smal och söt:) han kommer må prima efter han har varit hos dig=) hru tar dina hundar de?? okej men bara han får vila upp sig hos dig så kan man hitta hem åt honom sen! hoppas han får lite sömn snart.du är bäst

Soulway
0

Oh, vilken gosekrabat! Tack snälla HEOL för att du kämpat för den lille!!!!

Vi fortsätter hålla alla tummar och tassar för den lille och att allt måtte ordna sig!

(((Gosepussekram till lilla "hjälten" under filten från Soulway)))

cat-malou
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ju bara tvungen att kolla hur lång lille Escut är. Kom fram till ca 30 cm från nos till svansfäste. Vet ju inte heller exakt ålder på honom men ca 10-11 veckor, född ute och bott här och ätit upp sig ca 3 veckor.

modellflickan
0

HEOL: Vilken söt liten näpen krabat Kyss

cat_malou: Escut är också han riktigt söt Kyss

Kattunge-suget blev inte mindre om man säger så…Flört

Sessan1
0

Vilken söööt kattunge-krabat. Hoppas du hittar ägaren till den söta missen. Vet inte heller hur gammal en 25 cm katt kan vara.

Håll oss som sagt uppdaterade om hur det går för missen:)

Kram/

Sessa1

HEOL
0

Rapport:

Jag har precis varit och lämnat katten i hennes nya hem, eller temporära hem om annan ägare dyker upp.

Jag ringde nämligen upp grannen bakom som har två katter och frågade om de skaffat ny kattunge som rymt. De hade inte det men kunde gärna ta hand om vår lilla sjukling. De tror att det är någon som dumpar kattungar här nu för de hade tydligen hittat en kattunge för c:a 4veckor sedan är de var på väg till jobbet.Där katten satt vid vägen kan den knappast ha tagit sig själv för det finns inga hus där i närheten. Och katten verkade vara van vid att gå på lådan precis som vår.

De hade bett en granne ta hand om den under dagen eftersom hon var hemma. Vetrinären sa att den katten endast var 5-6 veckor gammal. Vår katt var inte större än den.  Hur som helst blev grannen så fäst vid katten den dagen så hon behöll den så det fanns liksom en plats för vår katt hos dem.

Skönt att få en hand ledig eftersom jag har fått gå och bära katten mest hela dagen eftersom den inte ville vara själv och att våra hundar stod och väntade på att få leka med nykomlingen.

Jag tror knappt att katten kunde få ett bättre hem så jag tycker att detta blev att gott slut. Som tur var hann inte vår son fästa sig allt för mycket vid kissen.

God natt på er nu kan jag sova gott!!!

[helenal]
0

åh va braaa!! grannen också,så kan du ju se katten när den e äldre sen också!! de du gjorde va fantastiskt1

vanessa
0

Måste tacka dig. Snacka om att kisen valde rätt människa att vända sig till.

Angående tassar och sådant så misstänker jag att den blivit instängd i en låda och sedan tagit sig ut. Det har vi varit med om, och det är ett vanligt sätt att göra sig av med katter tyvärr. Rekommenderar dig att polisanmäla kattungen som upphittad. Polisen kanske säger att det inte är deras sak, men katter går under hittegodslagen. Så om polisen beter sig drygt eller otrevligt och inte vill ta emot anmälan så kan du snällt och artigt upplysa dem om att de bryter mot lagen :-). Om sedan ingen hör av sig så går katten helt lagligt till upphittare. Så du överlåter kisseungen på grannen.

Tack igen för att du är en sådan underbar person!

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.