Pontus är död
Pontus alias Maxi, som hittades vid Maxi på Järvafältet, och som Zenitha tog hand om dog i Måndags, fick antagligen stroke, då han knappt kunde hålla balansen, på morgonen, utan vinglade, klarade inte att hålla upp huvudet vid vattenskålen, utan sjönk ihop, då var det bara att se till ett värdigt avslut, och det fick han hos veterinären, i Zenithas famn, Pontus blev 13 år, hans historia var lite märklig, hittades som sagt vid Maxi, på Järvafältet på senhösten 2007, skrevs av upphittaren här på Hittekatter, och han hamnade då hos Zenitha, var kastrerad och öronmärkt, men väldigt otydligt, 2 spridda siffror, så en uteslutningsmetod tillämpades, med * i stället för siffror, och till slut fick vi napp, Pontus hette han, och varit försvunnen från sin ägare i flera år, försvann i samband med flytt från villan dom bodde i, och gamla matte hade letat, och åkt tillbaka till huset, men ingen Pontus, ägarna väldigt gamla också, polisanmält, men så klart ingen dator, så hon kunde ju inte efterlysa så, vi kontaktade henne, och hon kom, helt överväldigad, kom hem med Solweigs hjälp i bil, bodde i Märsta också, men morgonen därpå ringde hon, Pontus, som aldrig varit i nya lägenheten, trivdes inte, satt vid dörren, ville inte äta elller dricka, så hon frågade om Zenitha ville ta hand om honom, hade ju varit där ett tag, och det ville hon, så ännu en bilresa, och Pontus flyttade in, gick direkt till mat och vattenskålarna, samt la sig att sova, hos Zenitha fick han också möjlighet att gå ut, höll sig i närheten, in för att kela och äta, jättekelig kisse, som en kattunge, fast storlek L, men nu var hans tid ute, och han påbörjade den långa vägen över bron, där man bara kan gå åt ett håll, och ingen återvändo finns, men många nosar vibrerar i väntan på Pontus, våra kattänglar finns ju där, och han blir väl omhändertagen, frisk och lycklig, aldrig utan mat, och kan springa på de gröna ängarna, så R.I.P Pontus, hälsa våra kattänglar
När tiden kommer…
När stunden kommer och jag blir skör och svag
Och smärtan gör att jag inte kan sova
Fatta då det beslut som måste ske
Den sista striden kan inte vinnas.
Du kommer att vara ledsen, det förstår jag
Men låt inte sorgen hindra dig
För denna dag, mer än de andra
Måste din kärlek och din vänskap klara prövningen.
Vi har fått så många fina år tillsammans
Du vill inte se mig lida ytterligare
När tiden kommer, snälla låt mig gå.
För mig dit någon tar hand om mig
Och var med mig ända till slutet.
Håll mig hårt och prata med mig
Ända tills mina ögon inte ser mer.
Jag vet att med tiden kommer du vara OK
Och att det är en godhet som du gjort mig
Du har räddat mig från nöd och lidande
Känn ingen sorg
Över att det var du som fick fatta detta beslut
Vi var varandra mycket nära under dessa år
Låt dig framförallt inte invaderas av sorg.
… din kompis på fyra ben
som tackar dig för att du gett mig ett sådant fint liv!
denna dikt tillägnas alla mattar och hussar ute i stora vida världen
Vad ledsamt!
Stor tröstekram till Zenitha! 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Varm tröstekram till Zenitha som gav Pontus ett bra liv och hjälpte honom till den sista vilan.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Vila i frid Pontus
Sov gott Pontus.
Du har fått all världens kärlek och omsorg. Ända till sista stunden var inne.
Dina vänner väntade på dej på andra sidan bron.

Nu har han det bra Pontus hos alla katterna i Regnbågslandet.
Tröstkram till dig Zenitha..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
stor tröstekram till dig o till tea. nu har pontus fått det bra. det kommer att känna tomt utan honom, när vi kommer o hälsar på. han var ju så go.
aaaa skit oxå jag blir så gråtig så fy.
Tröstekramar till dej

Men åhh..så sorgligt…det är så svårt när sjukdom slår till hos de som vi älskar så mycket…nu fick Pontus känna sig högt älskad ända till slutet..och han fick vila i trygghet under vägen till Regnbågsbron..där vi är många som har små änglakissar som tar hand om honom…
Varm tröst-o styrkekram i den stora sorgen som drabbat er..
Sov gott lilla Pontus och kram till Zenitha

men ååååhhh,

jag beklagar sorgen .jag vet hur jobbigt det är
Lille Pontus! Ha de så gott på de gröna ängarna och vilket fint liv han fick på sin ålders höst! KRam till dig och krama Bamse från mig!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

beklagar, jättejobbigt när de ska vandra vidare,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

R.I.P. lille Pontus.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Lille Pontus finns nu i det vackra Regnbågslandet, han är inte ensam där utan är tillsammans med så många andra saknade och älskade kissar.
Många kramar sänder jag till dig Zenitha för all den kärlek och omtanke du visade Pontus.
Skickar styrke och tröstekramar !!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

å vilket tråkigt öde för Pontus…. men jag är säker på att han inte kunnat haft det bättre på slutet…..hälsa Zenitha från mej!
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Friden Pontus, Tassar och kramar från Mojje & Busan
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Pontus, jag sitter och läser den fina dikten som är tillägnad dig och tårarna rinner så jag knappt kan se….
Ha det så bra i katthimlen Pontus. Nu får du vara stark och frisk igen och busa med polare.
Vem har skrivit dikten? maggan 47?
Väldigt, väldigt fin…… tack.
sov gott söte pontus

Skönt att "lille" Pontus fick ett bra slut iaf.
Sörjer med Zenitha och ägarna som tappade bort honom som måste sakna honom något fruktansvärt…

#21 Bumbis, en kompis översatte dikten från engelska, när Timjan dog i somras, och den är så fin, och beskriver så bra vad man måste göra som sista gest av kärlek, den som vill får använda den
kram Maggan47
Så ledsamt att han har slutat sina dagar Pontuskissen. Men han fick ha det riktigt bra sina sista år hos Zenitha.
Jättevacker dikt!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Så ledsamt :-( Tröstekramar! Så fin dikt
#24, tack, det var verkligen en fin dikt!

usch, så tråkigt! :(
Många kramar till dig zenitha.
vilken fin kise han var.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Vilken underbar dikt tillägnad Pontus… Han fann till sist kärlek och trygghet, vila i frid lille vän. Tröstkramar till Zenitha och alla de hjärtan han berört.