Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 825 ggr
Engla
0

Pratar med djur

Har ni varit i kontakt med någon som kan prata med djur? http://www.moratidning.com/artikel.asp?id=1704401

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
1

Nej jag kan inte säga att jag mött någon med den egenskapen. Jag har bara läst om det.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hennum
0

Jag var på en föreläsning av en kvinna som talar med djur… hon kunde komma hem till en och tala med ett djur för hur mycke kronor det nu var. (500?) och hon berättade endel otroliga historier om djur hon talat med, efteråt så berättade hon för ägarna vad djuren sagt. och mycket djuret sade hörde ihop med hur det var på riktigt. tex en hund som berättade om en rolig damm med grodor i…

jag ska skriva till henne och be henne komma till mej och prata me min häst när jag har råd. det ska bli spännande. tror stenhårt på det där. har försökt lära mej själv men det går långsamt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Faxlin
0

Jag trodde inte på det förrut. men tror nu att det finns de som kan. Men tror inte att alla som påstår sig kunna kan det. Tror heller inte man kan lära sig detta.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

kattlover
0

Jag är skeptisk till sånt som man inte kan bevisa. Tyvärr, jag hade gärna trott på det. Räcka ut tungan

Djurhomeopatens åsikter om vaccinering och att man lika gärna kan skaffa en porslinskatt om katten inte får gå ut….. de reagerar jag med skärpa emot. Hon menar att det är helt OK att släppa ut katter som inte är vaccinerade. Det är väl oerhört nonchalant mot djuren!  Nej.. den där homeopaten får inte prata med mina katter i alla fall!

Lena
0

#4 Ja det var ju oerhört dumt skrivet att man ska ha porslinskatt istället om katten inte kan gå fritt ute. (Läste artikeln för dåligt igår) Då vet man inte riktigt vad man talar om och är alldeles för kategorisk. Jag menar en innekatt som har kattkompisar och en bra kattanpassad inomhusmiljö mår faktiskt inte alls dåligt. Däremot kan det vara riktigt illa för många katter som går ute trots trafik, katthatande grannar, glykolrisk, och annan stress. Skulle jag släppa ut min katter som alltid varit innekatter skulle de verkligen må dåligt och få stress i sitt liv som de inte alls har nu. Dessutom skulle det vara en tidsfråga innan de blev offer på 45:ans väg. Och att komma med rådet att inte vaccinera borde vara kriminellt.

Jag tror att vi alla kan öva upp förmågan att bli bättre på att tolka, läsa av våra djur. Det måste vara det det handlar om egentligen.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Det var också det jag reagerade på, med porslinskatten alltså. Det var nog mer därför som jag publicerade inlägget för att ni skulle läsa artikeln….och se hur ni reagerade på det här med innekatter….

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
0

#7 Bra Engla! Det är uppfriskande att göra kritiska gransningar av artiklar och sedan diskustera dem här i forumet. Det är jag som får skämmas eftersom jag inte läste den ordentligt första gången. :(

//Lena

Faxlin
0

Då får jag skämmas ännu mer för jag följde inte länken överhuvudtaget utan svarade bara på vad jag tyckte och tror:-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vanessa
0

Jag tycker att sakerna hon säger är så självklara. Jag vet att katter känner sorg. Jag vet att många protestkissar, eller har fel på urinvägarna. Jag vet allt som hon säger sig "prata" med djuren om. Men jag ser inga bilder framför mig. Jag vet genom att se deras hållning och ögon. I vissa fall vet jag innan de flesta att den  katten inte mår bra. Vid ett tillfälle ansåg vår veterinäransvariga att jag inbillade mig om en katt, men tog kissen till veterinären för att få tyst på mig :-). Och jag hade rätt. Katten mår bra idag. Men som sagt, jag ser inga bilder framför mig, de säger inte ett hörbart ord, men om man känner djuren så vet man vad som pågår, precis som de känner om något är fel på mig. Kanske finns det katter som "pratar med människor"?

Angående allergin så tar jag inte något naturmedel, men har blivit frisk till 99%. Detta har skett beroende på att jag helt enkelt utsatt mig för dem. Jag ville också bli veterinär, men då förstod jag inte att jag skulle komma över allergin. Fast idag är jag rätt nöjd ändå :-).

Så vad jag tror om det hela. Nej, jag tror inte att folk kan prata med djur, men däremot lyssna och se och komma fram till en slutsats. Det är skillnad. Och angående porslinskatten, så borde hon lyssna mer på vad alla dessa katter som är inne tycker. För det är hennes egna personliga åsikter som kommer fram. Då lyssnar man inte.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Engla
0

Bra sagt Vanessa!

Lena
0

#10 Instämmer, bra skrivet Vanessa!

Jag tror också att det handlar om att träna sig bli bra på att tolka, läsa av sina katter - inget hokus pokus som vissa föds med och andra inte. Vi kan nog alla bli bättre på det och sedan handlar det om kunskap också.

Ju mer jag tänker på det där med porslinskatten ju argare bli jag.

//Lena

Engla
0

Här är hennes hemsida om någon är intresserad. http://www.annalenanystrom.com/

Sidentass
0

Har aldrig träffat någon som hanterar detta med "att prata med djur" -däremot tror jag att man själv kan utveckla mycket av kontakten..genom att ta sig tid..genom att kunna släppa all stress o hets o försöka att slappna av..då tror jag det är möjligt att få en kontakt med djuren på ett djupare plan..på vilket sätt den kontakten utvecklas kan säkert vara olika från individ till individ..läste länken om den här människan som ansåg sig ha förmåga att tala med djuren, men hur man kan ifrågasätta vaccinering och anse att man istället bör skaffa sig en porslinskatt som alternativ till innekatter - detta  ser jag som oerhört naivt…utstrålar en markant okunskap om katten som husdjur…

Engla
0

Man kan ju undra vad hon har för källa när det gäller vaccination av katter…? Förmodligen sin egen okunskap.