Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 877 ggr
modellflickan
0

Blåser så kallt

Någon mer än jag som i denna stund tänker på alla hemlösa stackars katter där ute? Ute blåser det och regnet faller kraftigt. Tänker på alla hemlösa mammor med deras småttingar som fryser, lider och är rädda. Tänker på er Gråter

Faxlin
0

Ja det börjar bli riktigt kallt nu. Och blött och med den vind som ska bli så lider man hemskt åt att tänka på alla de stackare som är utan mat och omvårdnad. En varm korg att krypa ner i, maten serverad och någon som håller dem varma.

Usch stackars små liv.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sessan1
0

Håller med. Visst är det synd om alla stackars "krakar" med ungar som går där ute och fryser :( Samt ngn som ger dom mat!  Tycker så synd om alla dessa djur som ingen tycks ta på fullt alvar :(

evangeline
0

Vi tog med Floppen ut i går i tio minuter och han frös. TIO MINUTER. Ingen blåst, bara snö på marken och nollgradigt. Jag vill inte ens tänka på hur alla missar har det. Rekommenderar varmt att ni lägger ut frigolitlådor med filtar i. Man lägger två på varandra, gör ett ingångshål, filt i, plast över. Det värmer och isolerar. Bättre än ingenting i alla fall.

Evangeline

Lena
0

Usch ja det är verkligen ingen bra tid vi har framför oss nu för alla hemlösa katter i Sveriges långa land. Olika typer av katthus i form av frigolitlådor och andra modeller är guld värda. Som Evengeline skriver behöver det inte vara så avancerade byggen för att göra nytta. Bara detta att kissen kan söka skydd för vinden gör stor nytta.

Såg på Clas Ohlsson ganska billiga sittunderlägg som man kan använda utomhus på vintern och som alstrar värme när man sitter på dem. Det borde väl vara bra att lägga i botten på en sådan låda? Eller vad tror ni?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
0

Ja, det är jättejobbigt nu för alla hemlösa katter..Jag jobbade inatt, stod å tittade ut genom fönstret, regnet öste ner…Mina tankar föll genast till alla hemlösa, övergivna å svultna katter..Jag får tårar i ögonen å fattar mig inte på alla grymma männsikor som bara skiter i sin katter..

Jag bävar inför den kalla vinter, var tar alla frusna katter vägen, var ska dom finna mat..Ja jag Gråtergråter med dom, ett fruktansvärt liv dom har…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Jenna-Gun
0

Ja, tankarna går till dessa hemlösa kissar hela tiden.

Det är ingen trevlig årstid för dem ute nu.

Ledsen Jenna

evangeline
0

Liggunderlag är jättebra att lägga i botten, ett gammalt fårskinn, gamla filtar…

Vi tog en vanlig kartong, klädde den i  plast och stoppade in en stor mjuk filt. Den hade Missan och ungarna innan de kom in.

Evangeline

Faxlin
0

Vi har faktiskt inte några hemlösa katte här veterligen. Vilket är jätteskönt. Alla katter jag ser so springer omkring vet jag vart de bor och de är i bra skicka allihopa. Omskötta och småtrinda en del:-)

Audiatur et altera pars

vanessa
0

Hjärtat går i bitar.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

SmillasMatte
0

Sitter och gråter..Man känner sig så maktlös..

[Ambrosia]
0

Var ska man lägga dessa fligolitboxar?

Jag har varit på promenad nu i stormen, såg inga katter men bad gud att om någon hemlös katt är ute här nära mig, så få den att komma till mig, så har jag mat hemma och ett varmt hem med kattmat. Köpte kattmat i dag för at tha hemma om jag skulle hitt a någon hemlös katt.

Jag har ej katt hemma, utan hos min särbo. Eller jag har ingen katt alls, utan min flickvän har en katt. Men när jag är där och så länge som jag är där, så känns det som om hon är min katt vän också. Ler STORT!

Det finns ett katthem här i Haninge där jag bor, eller jag bor i Vendelsö en bit i från. Så jag tänkte om det finns ett katthem måste det ju också finnas hemlösa katter här runt om. Men jag har ej sett någon ännu. Men jag läste tidigare att de mest är aktiva på natten, när man ligger och sover. Ej så bra, för då ser man ju dem inte lika mycket och kan hjälpa dem.

Men jag kanske skulle göra några lådor och lägga ut i skogen? Vad tycker ni. Jag har ej fligolit lådor, men två stora kartonger, kanske kan jag göra i ordning dom på något sätt och sätta ut i skogen?

Med Vänlig Hälsning

Ambrosia

Lena
0

#11 Det ska finnas kattkolonier lite varstans i Stockholmstrakten. Om du känner att du vill hjälpa till kan du ta kontakt med något av katthemmen i Stockholm. De har i regel koll på var katterna finns.

Här är några länkar:

Djurhjälpen i Waxholm

Föreningen Stadskatten, Stockholm

Kattvärnet, Haninge - Stockholm

Solgläntans kattpensionat och katthem, Vallentuna

Stockholms Katthem

Top Cats Akutgrupp, Stockholm

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
0

#11 kontakta katthemmet och fråga dom om de vet om några hemlösa katter i närheten där du bor.  Är katterna skygga är det svårt att se några då man är ute och letar.

#4 Vi pratade om sådana sittunderlag häromkvällen, men kom inte på att vi kunde leta på Clas Ohlssons.Tack för tipset.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

#4 Tror de kostade 39:- styck.

//Lena

Faxlin
0

Sittunderlägg kan jag rekomendera från ÖB också. De kostar tio kronor :-)
Då får man fyra för samma pris som en, så kan man hjälpa fler. ;-)

Audiatur et altera pars

miranda1
0

http://www.strategum.se/index2.htm src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Gelpad som håller värmen! Kör den i micron ca 5 minuter, ger värme till upp till 12 timmar!

Kostar 250 kronor hos Häromi, liiite dyrare än vanligt underlägg….
jag kommer att beställa flera!

/Miranda

Lena
0

#15 Ja det är ju ändå bättre! 10:-! Som hittat!

//Lena

vanessa
0

Södertälje har också katthem. Tar fram adressen senare om du inte orkar googla själv. Vi på Djurhjälpen har tömt två hela kolonier i år. Men fler finns det, men vi spetsar mest in på dem norr om stan.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.