Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4755 ggr
mymlanbus
0

Tess katter 3

Den andra tråden blev väldigt lång därför startar jag här en fortsättning. Kan någon låsa den gamla kanske så att det inte blir dubbelt upp?

Här kan du läsa andra tråden.

Sammanfattning som allrakortast (läs gärna den mycket mer dramatiska betättelsen i första tråden och den andra tråden om du inte hängde med sedan tidigare): en gammal kvinna flyttar till äldreboendet men kan inte ta med utekatterna som hon har matat ett tag på tomten och vädjar förtvivlad om hjälp för dessa fem (mamma & större ungar). Maddezero tog vädjandet hit till forumet.

mymlanbus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon vara snäll och låsa den andra tråden, tack :)

Det har nu infångats 4 kissar. Mamma katt + vad vi tror är hennes 3 ungar. Just nu måste vi utröna om det verkligen är hennes bebisar så vi inte har fått in fel kissar.

Lånade en fin bild av dig Maria, fräck som jag är. Så fina de är sötnosarna och även killen som jag till och med kelade med. Han kom fram till mig och buffade med huvudet och spann i armarna på Jens (Marias man).

Kärlek !

mymlanbus
0

Här kommer bilder tagna i torsdags den 19/3, det här är vad jag tror, lilla röd!

mymlanbus
0

2

mymlanbus
0

3

mymlanbus
0

Bilderna är tagna med ISO 1600 och det är på kvällen, när det alltså är ganska så mörkt. Bilderna blir därför ganska förvanskade för det är innifrån bilen, med teleobjektiv 70-300.  Därför tror jag att kissen (lilla röd) är ännu rödare (mörkare) än vad som syns på bilden.

När jag såg lilla röd första gången, det var samma dag som Simba satt i fällan, alltså tisdagen den 17:e, då såg jag lilla röd på vägen och det var ganska så ljust ute, innan 18 på kvällen, och då tyckte jag att lilla röd var mindre och mörkare över ryggen.

Bilderna är dåliga, men man ser på sista bilden hur avvaktande lilla röd är. Lilla röd var alltså alldeles bredvid fällan när Simba gick in och den slog igen med en himla skräll. Inte så konstigt att den är rädd!

Sköldisen som satt i fällan igår har vi inte sett någon gång alls, bara röda och vita kissar. Håller ändå tummarna för att det är Tess sköldis som inte har varit synlig på ett längre tag. Lilla tösen, alldeles stora ögon men ack så ljuvligt vacker Kyss

Så, nya försök ska göras idag med lilla röd, för nu är lilla röd i sådana fall ensam där. Igår såg vi alltså lilla röd och inte sköldisen, så lilla röd är kvar i faggorna i alla fall. Hoppas att den väntar på oss idag :)

/Malin

emjon
0

Vad härligt att ni fick in lilla sköldisen och vad var det som lockade kycling eller anderssons välling? Förstår att det inte är lätt att veta om det är rätt kissar ni fått in. Simba verkar ju helt tam och stämmer inte riktigt in i mönstret men han kunde nog inte motstå godsakerna ni bjöd på.

Nu hoppas vi på att ni får in lilla röd också i ert idoga arbete blir ännu en dag fylld med spänning. Telepatin på tummar och tassar hålles för er.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jenna-Gun
0

Då blir det att hålla koll i denna tråd. Bara så spännande.

Icna
0

Vad roligt för er och Tess att de börjar lösa sig till det bästa och vilka sötnosar ni fått in!

Har de gjort en uppföljning på tidningsartikeln än?

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

amlis
0

Vore ju underbart om det är just sköldpaddan som hör till samma kull! Det hade jag knappt räknad med eftersom hon inte har visat sig den senaste tiden. Visst är det så att Tess känner kattungarna sedan de var nyfödda? Då kanske hon kan känna igen de allihopa, hoppas på det!

Det blir ju lite förvirrande om den lilla gulvita som är infångat nu säkert är en hona(se #326) För som Kittekatten sa i förra tråden #306 -  så kan inte "mammakatt" vara hennes mamma då(genetiskt omöjligt)? Får kolla hur det hänger ihop, intressant..

Men även den nya sköldpaddan verkar (på bilden) större än "lillsyrran", eller? 

Och Simba tycks ju haft kontakt men människor redan innan när han är så trygg och tillitsfullt? Jättefina katter allihopa!

Hoppas ägar-/släktfrågan kan lösas så att de kan komma till vet sedan snart!

Icna
0

Men en skölpaddsmamma kan ju visst vara mamma till röda flickor eftersom hon bär på både röda anlag och svarta anlag, och det är pappan måste vara röd(eller om de kan bära anlaget resensivt vet jag inte) för att bära på det röda anlaget. Mammorna kan vara sköldpaddor eller bara röda för att föra vidare röda anlag.

Kamomill
0

Toppen att ni fått in en till! Extra bra att det var sköldisen som ni inte sett - nu vet ni ju att det är en kvar där, så då blir det ju lättare att veta sen att ni verkligen fått in alla. Tror ni det går att få tag på eller tillverka en drop-trapp? Det tror jag skulle vara bra i det här läget när den lille röde sett en annan bli infångad i vanliga fällan och därför är rädd för att själv gå in…

Angående genetikdiskussionen så tämmer det inte att den rödvita inte kan vara hona med en sköldpaddsmamma. För att en honkatt ska kunna vara röd krävs att mamman är röd eller skölddpaddsfärgad och att pappan är röd. Den rödvita kan därför mycket väl vara en hona.

amlis
0

#10,#11 Vad bra att sköldpaddan kan verkligen vara mamman. Det blir ju åtminstone ett frågtecken mindre!  

Undrar om det går att reda ut då om Simba är pappa eller brorsa?

Kittekatten
0

Var tvungen att rita upp färgschema och kolla angående genetiken istället för att bara tro på vad jag läst och ni har helt rätt, en padda och röd hane kan ge röda honor, det är bara när den ena av föräldrarna är svart som honorna i kullen inte kan bli röda. Skäms på mig som för vidare saker som sanningar utan att kolla upp dem själv, borde veta bättre…Skäms

amlis
0

#13 Kan väl hända alla.. Har tidigare aldrig ens funderat hur färgerna förs vidare hos katter, blev nyficken nu själv att kolla lite närmare..  :-)

Malin, tack för bilderna av lilla röd förresten! Man ser ju inte såå mycket men det är ju svårt med tanke på ljuset/avståndet.

Är det i det där skjulet som fällan nu står(ser ut så)? Är den kvar, fast inte laddat, när ni åker därifrån så att h*n kanske har chansen att vänja sig lite?

Danielssonsgarden
0

Vi ska ringa Tess idag och se om vi kan komma ned imorron, idag hinner vi nog tyvärr inte, och visa bilder på alla kissarna som sitter inne. Ska strax gå ut och till katterna också och se vad nykomlingen säger idag. För detta är inte den sköldisen som vi såg när vi var nere och fångade in mamma katt så det återstår att se om det är rätt eller inte.

Nykomlingen är lite större än den lilla rödvita honan, som helst säkert är en hona. Men att mamma katt och den rödvita hör ihop är jag helt säker på, det är de andra två som ger mig huvudbry. Simba som är för tam egentligen och nu denna som inte stämmer med färgerna på den vi såg tillsammans med alla andra syskon när vi fångade in mamma katt. Men vi luskar vidare.

Danielssonsgarden
0

Låna på du, Malin :)

Danielssonsgarden
0

Och ang uppföljningen i tidningen så har det inte blivit någon ännu, vi har sagt att vi hör av oss när vi har fått in alla eller de flesta för hon ringde varenda dag innan. Och det känns bättre med en ordentlig uppföljning på den.

huskatt08
0

Släktskap eller inte Obestämd så är alla missarna otroligt fina..vackra färgerTungan ute

Håller återigen tummarna (den börjar domna bort *L*) på att lilla rödis liter sig fångas.

Idag så var det lite snöflingor i luften här och de har ju sagt att det ska bli kallare…så dags att komma in!!!!

Danielssonsgarden
0

Har bestämt med Tess nu att vi ska ned till henne en snabbis idag och visa henne bilderna innan vi sticker på middag.

Hon hade lite svårt att säga om den nya sköldisen utan ville se bilder först.
Måste reda ut det med veterinärbesöket också för hon har tydligen tänkt nån annan veterinär nu, ingen jag rekommenderar då de är rädda för katter där nere och det är inte vad de här katterna behöver, har själv varit där med egna tama katter som han var rädd för då de visade sitt misstycke för att bli instängda i andra burar och han tog på sig stora handskar för att ge dem sövningssprutan trots att han gav dem genom gallret. Så jag har blandade känslor för dem, men vi får se vad hon säger. Huvudsaken är att det blir gjort.

Nykomlingen är rädd av sig, hon slänger sig iväg när man kommer in och vill inte alls ha kontakt så tamkatt tror jag inte att hon är.  Visserligen så kan allt som hänt henne göra att hon beters sig men hade hon var tamkatt så hade det nog inte varit sån fart på henne för i nuläget springer hon undan fortare än mamma katt. Så vi hoppas verkligen att det är rätt katt nu så det bara är lilla röda kvar.

destiny
0

Det kan vara så olika i en och samma kull hur rädda dom är för människan. Fick själv in en familj bestående av mamma och fyra ungar i höstas. Tre ungar blev tama hyfsat fort, den fjärde är fortfarande rädd för mig.

Danielssonsgarden
0

#20 Jo men hanen skiljer sig väldigt, honom kunde vi ju klappa samma dag som han kom in, fräste bara lite i början men sen var det inget utan han är en riktig kelgris. Lilla rödvita har det ju tagit mera lugnt, hon går att klappa men hon fräser till i början, men slutar när man har klappat henne en stund.

emjon
0

#19 Vad bra att ni redan nu kan visa bilderna för Tess. Det är också bra att ni träffar henne och kan prata igenom detta med vetbesöket. Håller helt med dig om att det är viktigt att det blir en vet som är van vid skygga katter annars kan det bli extra traumatiskt för kissarna.

Spännande att höra vad Tess säger och om det är rätt kissar.

huskatt08
0

Tycker för katternas skull att det vore bra om det gick att övertala Tess att anlita en annan vetrinär…som kan hantera dem bättre och lugnare. Kan väl inte ha någon betydelse för henne att annan vett anlitas….??

Maddezero
0

Det e nog jag som skapat missförstånd..
Tess propsar inte på en annan vet än Danielsson föreslagit.
Men när jag pratade med Tess så diskuterade vi dilemmat med att det dragit ut på tiden med veterinärbesök..vilket inte är bra med tanke på att det nu är katter av olika kön fångade, som med andra ord kan föröka sig..
Man borde åtminstonde börja med hanen..
Problemet har väl delsvis varit att Danielssons vet varit pappa ledig
Så då föreslog Tess mig en annan vet pga att det då skulle gå fortare.
Men att veterinären är bra är självklart det viktigaste.

amlis
0

Danielssons ni är fantastiska att ni har de alla sammlade där nu (hoppas på lilla röd också förståss!) och fortsätter med planeringen angående vet m.m.

Håller tummarna att ni kan lösa frågan om det är rätt katter. Att de skiljer sig lite i storleken är väl normalt annars. Kanske har Simba åtminstone regelbunden varit även hos någon annan så att han blev tamare redan…?

liinah
0

Ska bli intressant att se vad Tess säger, hoppas ju innerligt på att det är rätt katter som lyckats bli infångade!

anebit
0

Så spännande läsning!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jenna-Gun
0

Har fått detta av någon . Minns inte vem. Hen det är intressant.

Det är lite svårt att läsa. Men spara hem den så går det nog.

amlis
0

Vädret kan inte bestämma sig här.. först nästan sol i morse som tyvärr gick över till regn och nu snöar det för fullt. Fortfarande dock strax över noll grader så det blir bara lite liggande där det finns is kvar på marken.

Lilla röd kom in nu! *håller tummarna*

#28 Tack Jenna, den texten ger bra överblick!

mymlanbus
0

God eftermiddag vänner!

Har inte kommit iväg till Åtvid idag och kommer inte att åka idag. Har suttit på akuten på eftermiddagen och har nu fått armen i fint paket. Nu kan det fasen inte vara annat än rent i alla fall :)

Men… imorgon drar vi dit igen och hoppas att vädret är uppehåll i alla fall och att det inte snöar mer! :) Lilla röd måste komma in, den kan ju inte gå där ensam utan sin familj heller, någon ordning får det allt vara :)

Anderssons välling kan ha varit det som lockade, man vet ju inte, men alla förslag testar jag gärna :) det är aldrig fel. Kissar är väl som vi människor, gillar variation, eller? Har ni flera förslag till vad man kan locka svårflörtade kissar med?

Sköt om er go vänner

Kram
Malin som tar nya tag i morgon :)

huskatt08
0

Stackare…bra att du åkte dit och fick rengjort mm även om du inte tycker om det *L*.

Visst behöver lilla röd komma in men inte på bekostnad av din hälsa. Ta det nu lugnt och vila dig och hoppas du inte har allt för ont och det går över snart.

Finns det någon som kan åka i istället för dig imorgon kanske?

mymlanbus
0

Imorgon är jag på G igen :) inga problem.

Det drog ut så länge på akuten, annars hade jag åkt idag, det var vår planering, men det gick inte, tyvärr!

Jag tänkte på Lilla röd hela tiden så det känns skönare att åka och försöka att få in henne/honom, det lämnar mig ingen ro liksom :)

Håller nu tummarna för att det är rätta kissarna som är intagna, annars får vi börja om igen Tyst

amlis
0

Stackars Malin, krya på dig!

Tyvärr snöar det alltmer här, ska dock slutar under natten. Der är fler snömoln på väg in, vi får väll hoppas att de håller sig längre norrut…

destiny
0

Snön är kanske inte bara av ondo? Kattspår syns i snö…

På ett sätt förstår jag att du inte får någon ro förrän alla katterna är inne men du måste ändå tänka på dig själv mymlanbus. Flört

mymlanbus
0

Jag kryar på mig så mycket jag bara kan och så snabbt jag bara kan :)

Spår i snön är bra, men tyvärr tror jag att Lille röd inte är synlig när det snöar, men jag kan ha fel :)

Sötnoskissarna, så fina de är, är tvungen att gå tillbaka i trådarna och spana igen och igen och igen :) ohhhhh… så fina Kyss

Danielssonsgarden
0

Det har ju inte enbart handlat om att vår vet varit pappaledig då han bara varit det några dagar då och då utan också att pengarna inte har funnits.

Precis som jag var säker på så är den sköldpaddsfärgade honan som kom in igår fel. Hanen är inte heller rätt men där har nog ägaren till honom hittats. Och tillhör hanen någon så står ju inte Tess för en kastrering så nu inväntar vi lite mera svar.

Men den lilla rödvita honan var hon helt säker på precis som jag så det känns bra att minnet inte är helt kasst ;)

Uruselt väder här, snöar för fullt och det ska ju bli oväder säger de och upp till 1 dm snö! Det vill vi inte ha!

destiny
0

Tänker på vad man kan locka kissen med. Jag tycker det luktar ganska starkt när katterna äter torrfoder! Jag märker lätt lukten på ca 2 meters håll. Kattungemat, alltså torrfoder, brukar dom flesta katter gilla, kanske krossa lite sånt och lägga i fällan? Obestämd Kanske är en lukt som tilltalar kissen.

huskatt08
0

Oj..Oj…vet hon vart den sköldpaddsfärgade hör hemma..om det finns något hem?

Bra att Simba hade en ägare…får prata med dom om vikten av kastrering o märkning.

Summa summarum…är det en av småbusarna som är inne som hör till Tess. Fattas 3 st…stämmer det??

Maddezero
0

Jo kelkillen "Simba" var ju lite för go för att vara rätt, tyvärr..
Jag har pratat me ägarna..både mannen å kvinnan i familjen, det verkar inte råda några tvivel om att det är deras kisse..
Dock kan man gissa att han är pappan..me tanke på hur lik han e lilltjejen.
Han är ju som sagt okastrerad vilket inte är bra, vi ska kolla om man kan få dem att kastrera kissen..jag ska prata me dem imorgon igen..Danielssongarden kör till vet om de godkänner och betalar.
Självklart e det inte Tess som ska stå för det.

Tess säger att Pelle svanslös från början kom från dem (dvs som äger Simba)..men blev bortkörd av andra katter därifrån för typ 3 år sedan..
Så jag frågade självklart om honom..hon var osäker på vilken katt jag menade…de minns att Tess var uppe och frågade om nån katt för något år sedan..och hon sa även att det fått någon kattunge (hon sa ej varifrån) för något år sedan som var svanslös..men som försvann för 3-4 år sedan..med andra ord så blev jag inte klokare av det svaret!

Vad beträffar skölpaddan så är det verkligen synd att det är fel katt..då den enligt Danielssonsgarden är väldigt skygg…så är det inte så troligt att den har ett "riktigt"hem. Det finns som sagt en tjej som bor en bit bort som har en skölpadda..trodde inte att det var hennes..men man måste ju kolla..och nej det var ej hennes.
Så vad gör man med denna kisse ?

Tänk vad mycket lättare det vore om vi hade en lag om idmärkning..och om folk hade vett att kastrera sina katter.. 
Då skulle vi inte ha så många hemlösa stackars katterGråter

Maddezero
0

# 38 jo du har rätt 3 fattas..

Jag har en aning om var skölpaddan kommer ifrån..och säkert även mammakatt från början vill säga..

En tjej jag pratade med..berättade att hon kände en familj som flyttade dit för 30-år sedan, alltså till ett hus ett par kilometer från Tess. Denna familj hade med sig en rödvit kisse utan svans..när sedan familjen flyttade för en massa år sedan så fick de ej med sig katten av någon anledning..blev den kvar vid huset. Denna katt var okastrerad !!! När familjen flyttade så flyttade en man och kvinna in i huset..och "tog hand om" katten..som blev flera katter.. Tjejen säger att alla rödvita, skölpaddor och svanslösa som dykt upp sedan dess..härstammar från detta hus.. Kvinnan lever inte längre och mannen är idag väldigt gammal. Idag ska det tydligen finnas ca 15 katter där..de lever i mannens källare och kommer och går som de vill..dessa katter är gulvita, skölpaddor och några svanslösa.. Tjejen säger att mannen troligen inte har riktigt koll på vilka katter som är hans el hur många han har..men att hon ofta sett honom köpa stora säckar kattmat.. Mannen älskar troligen sina katter..men **som många andra..inte förstått..att dom borde kastreras..
**

Vad ska man säga ???

Kusten
0

Ni jobbar så fantastiskt bra, jag har inte sett denna rafflande tråd innan - ros till er!!!

liinah
0

Åh, vilken soppa att allt är så rörigt!

Det man eventuellt skulle kunna göra är att knacka runt i grannskapet och visa bilder på katterna och fråga om de känns igen, hur ska vi annars komma underfund med något?

Jag kan tänka mig att göra detta men det skulle underlätta att få med sig någon mer då det som sagt är väääldans rörigt..

mymlanbus
0

Okej, alltså, en kisse rätt av 3 :( det var ju som ni kände på er fam. Danielsson.

Lilla paddan, hoppas att den lilla också har ett hem, vad gör man annars och hur vet man faktiskt att den har ett hem?

Så, då börjar vi om igen dårå, saknas 3 kissar och risken finns ju att det blir fler gånger som det går in fel kissar i fällan Rynkar på näsan vilket elände.

Alltså, det är lätt att se om det är en svart/vit eller vilken annan färg som går in, men om det är många paddor och rödisar i grannskapet, hur ska vi då veta att det är rätta kissen som går in i fällan?

Nästan alla kissarna har kommit i skymningen, men som sagt vad, det kan vara kissar från granngården och de andra ställena. Det är många (nästan alla som vi har sett) som har en speciell stil… springer lite ihopkurade, men det gör väl kissar som är lite skygga/rädda, eller har jag fel?

2 röda och en sköldpadda saknas alltså… stackars kissarna, de kanske har vandrat till mannen med många kissar?

Danielsson: lämnar ni tillbaka Simba till sina ägare? Vad ska vi göra med sköldis?

/Malin

anebit
0

Om ni inte hittar nån som äger den nya sköldisen så sponsrar jag en slant till kastrering av lillan om hon inte redan är kastrerad.

Finns säkert fler som vill sponsra.

Hoppas också att "Simbas" ägare fattar vitsen med att kastrera och ID-märka.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

amlis
0

Så förvirrande allt blev!

#40 Madde, det verkar ju vara en bra förklaring - men urtrist! Hur kan man vara så ansvarslös?! *uppgiven suck*

Ska vi försöka samla ihop pengar så att ni slipper släppa ut "fel" katter okastrerade om ingen ägare kan fastställas?!

Frågan är väl också hur länge du Mymlanbus och ni Danielssons orkar nu när det hela drar alltmer ut i tiden? Ni har tagit an er ett helt otroligt jobb, stort TACK i katternas namn!

För övrigt är marken här nu helt snötäckt igen och det är mer snö på väg in mot kvällen tyvärr…

mymlanbus
0

Inte mer snö nu! Vill ha vår!

Ja, det är tufft när fel kissar kommer in, men vad ska vi göra? Där ute går Tess kissar och har inget hem, de andra kommer kanske från mannen med kissarna? Okastrerade kissar känns hemskt att släppa ut igen, även om de har en ägare! Man kan aldrig tvinga någon att kastrera, även om jag önskar det!

Det är bara att inse att inte alla tänker på hur viktigt det är att kastrera, alla är vi olika :( synd om kissarna som blir med ungar hela tiden och det kommer ju öka i massor till slut. Vem tar då ansvar för kissarna?

Suck!

Lina: vi måste planera lite, kan du och sambon åka några dagar i veckan? Om någon kisse går i fällan så ska den ju köras i Danielssons och det är en bit därifrån. Det bästa är att Maria berättar hur ni ska köra för att komma hem till dem :) jag med mitt lokalsinne Tyst

Kram
Malin

huskatt08
0

Inte lätt när det rör sig så många katter i området.

Verkar som den äldre farbror har en egen koloni…oroväckande om de inte är kastrerade så kan det växa lavinartat med katter där.

Kanske något som bör kollas upp!!

emjon
0

Det här tog ju minst sagt en förvirrande vändning och så ledsen man blir över att folk är så oansvariga med sina katter. Nu måste det vara ännu svårare i fortsättningen att veta om det är rätt katt. Det kan ju finnas hur många som helst runt om i husen.

Danielssonsgarden
0

Att katterna går ut och in på landet är ju inte så konstigt, det gör våra också. Och det visste man ju om redan innan infångandet började att det fanns katter runt omkring. Landet är landet hur man än vänder och vrider på det.

Som sagt tidigare så är den sköldpaddsfärgade som är kvar där i stort sett en kopia av sin mamma.

Simba ska tillbaka till sin ägare vad jag vet, Madde som hållt kontakten där, frågan är om de tänker kastrera honom eller inte.

liinah
0

Malin - Ja, vi åker dit i veckan, inga problem! Men som du säger så skulle jag behöva få lite instruktioner för att hitta till Danielssons, kanske att jag kan få tag på GPS, vilket vore det bästa. :) Men, om vi nu ser att det inte alls är någon sköldis eller gulis i fällan, hur ska vi göra? Släppa tillbaka dem känns så fel men det kanske är det enda rätta…? Rynkar på näsan

Står fällan kvar i skjulet?

Danielssonsgarden
0

Har pratat med "Simbas" ägare nu och vi ska tillbaka med honom i em och de vill inte kastrera honom Skrikandes 
Ibland önskar jag att man kunde banka vett i vissa personer.

Danielssonsgarden
0

Lina - vi får in på våran gps men det är inte alla gps:er som får in den här adressen. Antingen får du testa på Danielssonsgården Dunketorp eller Dunkebo Dunketorp. Testa att slå in det och se om den hittar nåt. Annars skickar jag över en vägbeskrivning. Önskar att jag kunde sitta och kolla fällan som redan sett katterna men det funkar tyvärr inte just nu.

Ska ringa Tess här senare och säga till att vi kör iväg med en hona alt två till beroende på hur det ser ut för henne, måste kolla lite hur lång tid det tar innan pengarna finns på kontot eftersom han helst vill ha betalt direkt och vi har inte de pengarna att lägga ut just nu tyvärr. Hade tänkt ta mamma katt, hur sjutton vi nu ska få in henne i en bur, och lilla rödvita.

brutt
0

Inte så lätt för er att få in rätt katter i en fälla om det finns många andra okastrerade utekatter där i området och det finns de som redan har ägare.Tycker förstås att det är oansvarigt av de ägarna att släppa ut okastrerade katter vind för våg men det är ju ingen hjälpt av i det här läget.

Ett sätt kunde vara att sätta ut bilder och eller text om rätt katter lite varstans i området och be befolkningen där att hålla utkik och höra av sej om de vet var de nu håller till.

Farbrorn som verkar ha fått sej en egen liten koloni borde man nog också kolla hos hur det är egentligen.Får katter mat någonstans i området så är det nog välbesökt där.

Katterna verkade ju trots allt välnärda,fina och friska som ni fick in kanske bara kastrering vaccinering som behövs och idmärkning förstås.

Hoppas ni orkar fortsätta leta efter Tess katter trots motgångar ni är beundransvärda som redan har fått in en av de katterna bland så många andra utegående katter.Håller tummarna att detta får ett lyckligt slut.Räkor är också något som luktar starkt och många katter gillar om ni lokaliserar Tess resterande katter och gillrar fällan.

kattassen
0

#51 Oj vilken frustration!

Men tänk om han "smet" när ni skulle ha ut buren ur huset….Oskyldig

Ni har ju letat ööööverallt men han är som bortblåst… märkligt….

(Usch fula tanke på mig, men ibland har man god lust och idka lite medborgargarde).

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Danielssonsgarden
0

Jens ska åka ned med katten nu och han ska försöka prata med rättförs ägare så att säga, för det är "drängen" han pratade med förmodligen och vad jag förstod hade du pratat med samma, Madde?  Men han hoppas på att Conny eller Maggan finns hemma när han kommer dit så han kan prata med dem istället, inte för att jag tror att det gör så stor skillnad men de är ialla fall trevliga att prata med.

Just nu sitter jag och hoppas på att de ska säga att nej det är fel katt, han är inte våran.

Ang gubben så ska han enligt en del inte ha så många katter längre men det är ingen som vet helt säkert. Så vi får snältl vänta tills Madde fått reda på lite mera :)
Man får olika svar vem man än pratar med så man vet aldrig vad man ska tro riktigt.

Nykomlingen är vi ju nästan helt säkra på att det är en hemlös stackare för hon är så rädd! Men Jens skulle ta kort på henne med kameran innan han åkte och se om tjejen som Madde pratade med ang hennes sköldis var hemma, om hon sett den tidigare eller så, eller visste nåt om den. En människa som är samarbetsvillig ialla fall, och hon är jättetrevlig då jag känner henne sen länge länge, ja sen jag var nyfödd :D

mymlanbus
0

Hejsan tjejer, kvinnor och damer Flört

Ni känner väl mig? Ni vet väl att jag inte ger upp? Jag är en enveten f*n som hänger kvar tills kissarna är inne! :)

Lina: fällan är kvar i vår bil, men i morgon står den på plats igen. Vi åker i eftermiddag och laddar fällan och vaktar :) Om du/ni kan åka i morgon och på onsdag så blir jag jätteglad :)

brutt: okej, då testar vi med räkor och kattungefoder idag :)

Maria och Jens: Tack för att ni lämnar igen Simba till sina ägare, även om de skulle skämmas som inte kastrerar sin katt.

Förmodligen är det inte sista gången som fel kisse hamnar i fällan, men vi gör så gott vi kan :) jag gläntar bara så försiktigt på filten när fällan har slagit igen för kisse inte ska bli räddare än vad den redan är. Tur att exet är med och "vågar titta ordentligt i alla fall" annars hade vi kommit hem till Maria och Jens med den svart/vita också och det hade varit pinsamt FörvånadTungan ute

Dags att koka ny anderssons välling och låta den svalna och hälla på termos… förresten.,, jag smakade på den… den var inte god Obestämd men huvudsaken att kissarna gillar den Kyss

Kram från en envis Malin med ex

Danielssonsgarden
0

Hankatten är nu lämnad hos sina ägare och "drängen" bad om ursäkt att han hade varit lite otrevlig i telefonen, känner honom gott och väl men han tänkte inte så långt då, allt hade gått åt skogen för honom under dagen så humöret var inte på topp. Men var trevlig när Jens lämnade av honom. De har två katter på den gården, den här hanen och en långhårig sköldpaddsfärgad hona, honan är dock kastrerad. Jens påtalade åter igen om att han kunde be dem att kastrera hanen men sen hur långt det kommer sen är väl frågan.

Ang den sköldpaddan som finns här så pratade som sagt Jens med tjejen med sköldisen, och enligt henne är detta en "vildkatt" som hon kallar dem. Hon har sprungit omkring där länge och rör sig i ett större område. En mörk sköldpaddsfärgad har hon som sagt sett i närheten av där Tess bodde tidigare och inte för så länge sen.
Och Jens har nu sett hennes sköldis och hälsat på henne så han vet hur hon ser ut och också hur ärret på magen känns.

Danielssonsgarden
0

Malin - räkor låter som en bra idé :) Håller tummarna för napp idag! och på rätt katt :D Den sköldpaddsfärgade ska ju som sagt finnas i närheten, frågan är väl var hanen har tagit vägen nånstans eftersom han inte har setts till.

Danielssonsgarden
0

Sitter och funderar på vad man skulle hitta på med alla katter hos gubben, såvida han har en massa katter där fortfarande. De måste ju föröka sig nåt så in i norden! Men att fånga in alla och ha nånstans att slussa dem vidare och få ihop pengar till kastrering på alla blir ju inte det enklaste.

Och hur vi gör med den andra sköldisen, hon behöver ju tas till vet också. Men som sagt, där är frågan om det inte är kattungar i magen för ser man henne uppifrån så har hon som en liten kula på magen. Men jag vågar ju inte säga till 100% att hon har ungar i magen, var bara en tanke då när hon kom och vi såg henne ovanifrån.

mymlanbus
0

Maria: håll tummarna för rätta kissen idag :) skulle inte bli snopen om det blir fel igen :) men jag tror att jag har lite mer koll på lilla röd i alla fall (tror gör man i kyrkan har jag hört), men det är inget som säger att det inte kan bli fel igen.

Hoppas att Simba håller sig borta nu och inte sitter där i fällan igen, det skulle vara ledsamt, men inte otroligt?

Lilla sköldisen… hon är ju så fin, vad gör man med henne? Hoppas att hon inte har bebisar i magen. Såg på bilderna som Jens tog under sängen med min kamera, att Simba nafsade sköldisen i nacken på bilderna, så han var nog himla sugen på henne :(

/Malin

Danielssonsgarden
0

Malin - ja vi får hoppas att Simba håller sig borta, om inte annat kanske du känner igen honom nu :) Och han har ju ärr i ansiktet. Nackdelen är ju att han befinner sig så nära.

mymlanbus
0

Maria: hoppas att han tycker räkor och anderssons välling är äckligt, kan man ha sån tur? Tyst

Danielssonsgarden
0

Malin - man kan ju alltid hoppas :)

chigak
0

Håller tummarna för att det är rätt kisse som sitter i fällan nästa gång.

kattassen
0

Mymlanbus! Hojta till via Pm om du behöver bensinpengar ur Daisy-kassan. Det har blivit många svängar för er och är väl inte slut ännu.

mymlanbus
0

#65. Tack det vaar snällt Kyss men det går bra än så länge. Jag ska ju sätta in en slant där när jag betalar räkningarna, ska komma ihåg det bara :)

Danielssonsgarden
0

Malin - Tess skulle vilja ha din adress, hon ville skicka ett litet brev :) Så om du vill kan du ju pm:a mig den :)

Danielssonsgarden
0

Jens var hos Tess idag och hon blir mer och mer säker på att den sista sköldisen som fångades in är den som hängde ihop med mamma katt innan kattungarna föddes.

mymlanbus
0

Nu drar vi mot Åtvid :)

Hoppas att vi ses ikväll Maria, med en liten röd i fällan (Tess kisse alltså).

Kraaam och håll allt som går att hålla!

/M

destiny
0

Håller tummarna. Hårt! Flört

majvi
0

Kan det vara från farbrorn med katterna som Tess kattfamilj kommer ifrån?Är det någon som har pratat med  honom om kastrering? Jag vet att en del bestämt motsätter sig kastrering men det finns ju några som det bara inte har blivit av för. Har han många katter kanske han kan betala för några och sen få hjälp med resten.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

liinah
0

Kanske skulle man besöka farbrorn och se vad han säger? Kan inte sluta tänka på att det kanske finns en hel del fler missar i det området som kanske behöver lite hjälp. Om farbrorn är gammal så är det ju inte lätt för honom heller.

Malin, jag kan ta passen imorgon och på onsdag, sen får vi se hur vi gör resten av veckan. Kattmynta, tonfisk, räkor, anderssons välling - är det det som gäller för att locka fram dem? Flört Men om fel kisse går in i fällan, d.v.s. varken någon röd eller sköldis, då släpps de väl ut igen?

Danielssons, jag behöver nog en vägbeskrivning ändå, har inte fått tag på någon GPS ännu. Och även om jag skulle få tag på någon tills imorgon så skulle det kännas tryggare att ha en vägbeskrivning, man kan ju inte alltid lita på dessa tekniska prylar!

emjon
0

Underbara Malin va go du är som inte ger upp och du vet att jag beundrar din "kattkärlek". Självklart håller vi både tummar och tassar här och även telepati igen.

kattassen
0

#66 Nej mymlanbus - tänk inte på att du skall sätta in pengar där. Använd dem till era egna resor istället!

Behöver du extra tillskott så hojta!

amlis
0

Tack och lov håller sig nästa snöområdet fortfarande borta - tar nog ett par timmar till innan det är här. Under eftermiddagen har allt börjat tinna rejält men nu fryser det igen…

Malin jag är i tankerna hos er! Håller tummarna att lilla röd väljer komma in nu!

#liinah underbart att även ni kan ta några pass!

Marga
0

Ojojoj, en kattsoppa Flört. Men om det finns något liten katt som behöver kastreras och som det av någon anledning inte finns pengar till  så ställer jag gärna upp.

Danielssonsgarden
0

Lina - skickar över en vägbeskrivning till dig under kvällen eller morronen.

#71 I hans fall är det nog så att det bara kommer och kommer katter som jag förstått det och han bara matar. Och han märker inte om de blir flera eller inte. Där tror jag inte att han tänker på kastrering faktiskt, men som sagt man vet ju inte.

tuska
0

Är det någon som som kan göra ett besök hos farbrorn och fråga ex. om han kan sätta halsband på de katter han äger så det inte blir fel katter ni omhänder tar. Man kan fråga om hans katter är kastrerade.  Då får man kanske veta hur många katter som finns i området.   Det känns som det skulle finnas en del att kolla upp där. Är det bara jag som känner att det kan vara nå galet ???

Maddezero
0

Hej alla.

Tyvärr ingen kisse i fällan ikväll.

Liinah Malin bad mig skriva till dig att du behöver ha med dig mat till fällan imorgon, gärna nåt som luktar mumsFlört.

Detektivar vidare..hoppas jag har något av värde att berätta i morgon

huskatt08
0

Oj vilken aktivitet det är här inne (kom just hem från jobb)…..

Hoppas Simbas ägare tar sitt förnuft nu och låter kastrera honom.

Så den lilla sköldisen som är inne hör inte till Tess utan en hemlös???? (svårt att hänga med nu *L*)

Hoppas någon av småbusarna kommer in ikväll….här har det nu börjat snöa.

Jättebra att du Lina kan hjälpa till med infångandet. Tack.

Håller allt som går…även andan när man läser härinne.Flört

amlis
0

#79 Ah nej vad synd! Hoppas du kan koppla av nu lite Malin och lycka till imorgon Liinah!

#78 Tja, hela den här historien är väl mer än förvecklat.. och finns det bara ett enda hushåll som inte har koll på sina katter samt fler som har frigående katter (helt ok i och för sig) som tyvärr inte är kastrerade (inte ok längre att släppa de fritt då) så är ju problem oundvikligt…

Sätter halsband på frigående katter är jag personligen väldigt tveksam om pga dåliga erfarenheter, men det kanske behövs ett sätt att markera de för att kunna reda ut vems som är vems - om nu alla själva vet det, vilket ju verkar åtminstone delvis lite tveksam?

Känns chanslös att reda ut det hela i dagsläget, vi kan väll bara hoppas att vi i första hand få in "Tess katter" utan alltförmånga andra…

#44 Anebit och #76 Marga: Tack! Jättesnälla erbjudande om ekonomiskt hjälp.. det ser ju tyvärr ut som om det kan bli aktuellt nu med tanke på "fel" sköldpaddan… vi får väl se om Madde kan lista ut mer i frågan..

Kollade lite runt här förut, har ju inte varit med så länge och var osäkert angående reglerna men det är ju inte så lätt att bara starta en insammling här i forumet förstår jag nu. Någon av er andra som kan tipsa hur man gör bäst? Kanske använda ett befintligt konto? Finns nog fler än vi som kan tänka sig bidra lite..

liinah
0

Madde, det har jag redan förstått. Flört Räkor, Anderssons välling, kattmynta och tonfisk.

Hoppas bara inte att "Simba" går i fällan igen, vet ju inte om jag kommer känna igen honom.. Vore ju bara så snopet att köra iväg honom till Danielssons igen.

Funderar på att ta en heldag där ute, ta med picnickorg, täcke och böckerGlad, kanske man kan se lite missar då. Men med tanke på att de oftast dyker upp i skymningen så kanske det är slöseri med tid..

Förresten, katterna matas väl inte längre?

amlis
0

#82 Liinah: Problemet är väl mer temperaturen - så kallt & blött som det är just nu lär det knappast vara roligt längre efter några timmar..? Men jag håller tummarna för er imorgon! Och så hoppas vi att det fina vårvädret återvänder snart!

liinah
0

Jag är väl inte direkt där för att ha roligt (även om det är spännande) Flört! Men jag förstår hur du menar, men med ombyten och varma kläder så ska det nog funka.

Känner mig väldans peppad, imorgon ska vi minsann få in rätt missar!! Om jag så måste jaga dem i snöblasket… Skämt åsido.

Jag tycker att en insamling vore jättebra då min magkänsla säger mig att det förmodligen kommer bli fler småbusar som behöver tas om hand. Men jag är också grön på det här med insamlingar..

Danielssonsgarden
0

Lina - nej katterna matas inte längre. Du får studera bilderna på honom ordentligt Glad 

Tack alla ni som vill bidra till dem, kanske att det kommer att behövas men det återstår att se. Tess tar ju på sig den andra sköldisen också då hon matat henne i början men som mamma katt jagade av med när hon fick ungarna. Men som sagt, Tess behöver ju kunna leva hon också utan att alla pengarna försvinner till katterna.
Men i nuläget inväntar vi pengainkomst så två av katterna kan åka till vet ialla fall, lilla röda och mamma katt.

Madde - hör av dig imorron om du får tag i gubben eller inte, annars kanske vi kan åka ned och se om han är hemma. Kanske kan ta några andra ärenden samtidigt fast inte just imorron då jag har en massa möten inbokade.

mymlanbus
0

God kväll vänner!

När vi kom till skjulet och skulle ladda fällan så var skjulet fullt. Det stod en släpvagn där så det fick inte plats någon fälla.

Vi backade och insåg att vi nog inte skulle få använda det nåt mer. Vi ställde fällan på ett annat ställe (se bilden). Nu står fällan vid de 2 enbuskarna med 3 filtar i och en matskål med torrisar och räkor.

2 filtar behövs i fällan för att göra den mindre och en över fällan när den är laddad, ja, du vet ju redan Lina.

Ville mest berätta att fällan inte står där den brukar. Hoppas bara att den har fått stå ifred under natten.

Vi såg lilla röd komma nerför berget, det har hon gjort flera gånger som vi har sett. Undrar om de har en gömma där uppe, eller om de är där för att de kan ha full span över gården?

Lilla röd är så avvaktande och rädd, lilla kissen :( önskar jag kunde gosa mod i den lilla :(

Ta med dig varma kläder Lina och gärna filt och termos med varmt. Det börjar skymma redan vid 18.30 och sedan dröjer det inte länge innan man har slutat att se om fällan är öppen eller stängd.

Vi öppnar rutorna när vi inte ser mer och då blir det svinkallt. Man måste dessutom vara tyst för att höra fällan slå igen. Inget som säger att vårt sätt är det rätta, bara vi som gör så, du vet vad som är rätt Lina :)

Lycka till i morgon och jag håller allt som går att hålla och du.. tack snälla för att du ställer upp Lina!

Kram och god natt vänner

/Malin

Danielssonsgarden
0

Kanske vore en idé att ställa fällan uppe vid berget eftersom de hållt till där tidigare också. Nackdelen är ju att man inte hör så bra om den slår igen och långt att bära fällan.

Ta det lugnt nu Malin och tänk på dig själv!

liinah
0

Attans att det inte gick med skjulet längre, fällan stod ju så bra där, skyddad mot vind och snö.

Kan man inte ha fällan precis intill skjulet, eftersom katterna rör sig runt där? Eller är det inte populärt att vi håller till där längre kanske…?

Jag tänkte också på att man kanske kunde ställa fällan uppe på berget MEN jag kanske får åka dit själv imorgon (inga problem, jag fixar det ändå) och det blir nog svårt att bära ner den i halkan helt själv om det dessutom sitter en katt i den.

mymlanbus
0

Lina: ställ inte fällan uppe på berget, det är svinhalt!

Att man behöver vara två är för att man behöver hjälpas åt att lyfta in fällan i bilen så man inte klämmer tassarna på kisse. Använd handtagen som finns där på kortsidorna! En del kissar som är skrämda har ett annat beteende (far runt i hela buren) vilket gör att det är svårt att ta den ensam.

Vi valde att inte kliva in på gården i och med att bilen stod som den gjorde, det är svårt att se fällan då, men visst kan man ställa fällan på utsidan av skjulet, men se bara till att den står plant.

Hör av dig om det är något Lina. Bara skicka ett sms så kan jag ringa upp dig!

Kram
Malin

Jenna-Gun
0

Risken att samma katt går i fällan igen är minimal.

liinah
0

Nu drar jag mot Åtvid, lite telepati önskas tack! :)

essut50
0

Önskar dig lycka till.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

destiny
0

Håller tummarna att rätt katt går i fällan idag.

mymlanbus
0

Håller tummarna att någon kisse går i fällan idag, någon av de rätta kissarna alltså :)

majvi
0

Jag tycker att det här med insamlingar beror på hur många katter man hjälper. Om det visar sig att det har kommit  flera okastrerade övergivna katter till farbrorn då behövs det hjälp med kastrering- om det går att prata med honom. Då är ju läget ett helt annat än när det bara var Tess katter

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

mymlanbus
0

Funderar också på hur många kissar det är som strövar omkring där ute utan att vara kastrerade, det blir nog många kisseungar i vår då Gråter

Kastreringsfond vore något att skapa, för det är ju så viktigt! Tänk om man dessutom kunde få en veterinär att sponsra lite grann och som dessutom är van vid skyggisar.

Det här gör att det går igång många tankar! Åtvidabergs kommun kunde kanske sponsra/hjälpa till med en slant, men det är väl kanske för stora drömmar? Kommunerna har det inte så fett ställt de heller.

Hum, det är mkt att tänka och fundilera på i alla fall.

/Malin

mymlanbus
0

Tänker på och undrar hur det går för Lina… hoppas att det går bra, Det börjar skymma nu och snart kommer mörkret och förhoppningsvis kommer kissarna fram då och är hungriga.

/Malin

emjon
0

Vi tänker också på dig lina och hoppas att telepatin funkar och du får in lilla rödis. Tummar och tassar hålles också.

martdat
0

oj vad duktiga ni har varit, är det en katt som fattas nu av Tess katter?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

mymlanbus
0

#99. 2 kissar var ju fel, så vi borde (om vi har tur) få in 3 ungar till av Tess kissar.

Danielssonsgarden
0

Malin - Åtvidabergs kommun lär inte sponsra med något, snålkommun det här som väljer att lägga pengar på helt onödiga saker trots brist på pengar. Så där har man inte så mkt att hämta.

Marga
0

#96 Om man har ett plus- eller bankgironummer direkt till en vetrinär, och informerar Lena kanske det går att ordna en godkänd insamling, åtminstone om det rör sig om många katter.

Annars kan man säkert pm-a kontonummer och gör upp "privat" s a s om det rör sig om mindre summor för en katt eller så. Hoppas att det är ok? Om någon Medarbetare läser kanske vi kan få veta vad som gäller.

mymlanbus
0

Maria - okej, då kan man ta bort den idén då :) men det finns ju flera ideér :)

Undrar hur det går för Lina? Maria, ni har ingenting hört?

Danielssonsgarden
0

Malin - nej har inte hört nåt alls.

mymlanbus
0

Hur mår kissarna då? Drömmer om gosenosarna om nätterna :)

liinah
0

Ingen kisse i fällan idag.

Jag tror att det var lilla röd som jag såg när jag kom fram runt tretiden, då gick hon på vägen och försvann till andra sidan. Såg henne inte mer. Gråter Så liten, och helt röd vad jag såg…

Sedan dök den svartvita upp, och den ville jag inte ha i fällan! Turligt nog vågade han sig inte in, istället gick han runt och la sig PÅ fällan. Efter ett litet tag gick han till "Tess" hus och när han var utom synhåll för mig hörde jag ett gevärsskott därifrån!!! Blev alldeles kall, första tanken var "Säg inte att någon sköt lilla missen!" Vågade mig inte ta en titt runt huset, var ju själv och kände mig lite nojig.. Tänk om jag skulle möta någon med gevär bakom knuten?! Efter det såg jag inte den missen något mer, som trots allt var framme ganska länge innan skottet.. Gråter

Plötsligt dök det upp en rödvit, stor misse som möjligtvis kunde vara "Simba" men det var alldeles för långt avstånd för att jag skulle kunna avgöra det.. Såg denna missen ett par gånger galopperandes på gården men gick aldrig i närheten av fällan.

De boende kom med en bil med släp under tiden jag var där och grejade i skjulet. Tror att både det skramlet och skottet skrämde dem en hel del. Mötte han som bor där flera gånger och han tittade på mig, men sa inte ett ljud.. Kände jag mig välkommen?? Inte direkt. Flört

Men ni ska veta att det värkte i hjärtat när jag visste att missarna var där men inte ville följa med mig till Danielssons.. Lämnade kvar lite mat runt fällan för att locka dit dem.

Imorgon görs ett nytt försök och jag hoppas jag slipper gevärsskott, skrammel och snö som yr omkring i blåsten.

/ Lina

Marga
0

#106 vad tråkigt att Lilla Röd inte ville gå i fällan! Men så hemskt med gevärsskottet, det är ju inte normalt. Fick du ingen förklaring??

huskatt08
0

De blev nog rädda för både skott och bilgrejandet och höll sig undan. Undrar vad de skjuter så här års Obestämd

Får hoppas på bättre fångst imorgon.

mymlanbus
0

Bra jobbat Lina!

Vad f*n skjuter de omkring sig därute? Är det jakt? Har vi inte varit med om någon gång… så hemskt, förstår att du blev nojig, jag hade gjort på mig!

Man känner sig inte välkommen, det kan man lugnt säga! Var ställde du fällan?

Ja, Simba finns nog däromkring om det en tjejkissar i faggorna, det är ju mars Gråter

Ta med dig sambon i morgon Lina, åk inte ensam!

Kramar
Malin

liinah
0

Vad gäller gevärsskottet så såg jag aldrig någon person med ett gevär, jag hörde bara skottet. Det kan också ha kommit från gården ovanför. Men det kändes fruktansvärt eftersom katten precis gått runt hörnet och då small det. Med sån styrka att jag hoppade högt i bilen. Såg ingen efter smällen och som sagt så vågade jag inte gå fram till huset. Nu i efterhand ångrar jag det, men då vart jag bara så nervös av att sitta där helt själv i snöyra och utan mobiltäckning

Det kanske var ett varningsskott, antingen menat åt katten.. Eller åt mig. Flört Med tanke på att man inte är nåt vidare välkommen, trots att man bara hjälper dem…

liinah
0

Ställde fällan ungefär där ni hade ställt den, öppningen mot vägen för att den skulle synas för missarna.

Kände mig som en riktigt dålig "kattfångare" när jag åkte hem. Men ja, det fanns ju inte så mycket jag kunde göra mer än att ladda fällan och spana.. Imorgon ser jag ifall de ätit upp maten, hoppas på det!

Danielssonsgarden
0

Tvivlar på att de sköt katten. Och ägarna till huset kom ju med bil och släp sa du ju så de var ju inte i huset då vad jag förstått av vad du skrivit. Och att det skjuts kan vara av många anledningar, både vilt eller tamdjur som behöver avlivas så. En bultpistol ekar ganska bra därute om det är så att de avlivade nåt djur på gården.

Det låter som att ni tror att alla på landet därute är galningarFlört Kan garantera er att ni inte behöver vara rädda om ni möter nån med ett gevär.

mymlanbus
0

Du är ingen dålig kattfångare, du gör så gott du kan under de förutsättningar som finns, men visst förstår jag din känsla vännen!

Fanns filtarna kvar? Hade det snöat?

Håller tummarna för i morgon

P.s. Fick du mitt sms?

Danielssonsgarden
0

Lina - kommer husägaren nästa gång så hälsa på honom istället. Han kan ju inte veta vem du är heller så han undrade säkert.  Så otrevlig är han inte att han inte hälsar. Han kan hälsa flera ggr på raken om man vill det ;)

liinah
0

Skottet small av en bra bit efter att de kommit hem. Tror definitivt inte att alla på landet är galningar, har själv bott på landet och är uppvuxen med lantliv. Men det kändes ändå olustigt med tanke på vilket bemötande man fått. Nu tror jag väl inte att det var så att katten sköts, det var dock första tanken som dök upp i huvudet när jag samtidigt tänkte på missen som precis stuckit runt hörnet.

Danielssonsgarden
0

Lina - ah okej, lät inte som så i tidigare inlägg, det var det.
Jo men inte kommer de gå lös med gevär för det. Och bemöter man honom trevligt så är han trevlig tillbaka oftast.

liinah
0

Malin, ja jag fick ditt sms när jag var på väg hem. Täckningen är ju inte den bästa där som du vet. Flört Men det var snällt att du tänkte på att skicka ett meddelande! Och ja, filtarna var kvar och det hade snöat lite grann.

Danielssons, ja jag är inte den som INTE hälsar i vanliga fall, men jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här, de kanske inte alls vill att vi hänger där och jagar katter. Men jag öppnar väl truten imorgon då. Skrattande

mymlanbus
0

De där 3 veckorna som vi fick efter att Tess flyttat har väl gått nu? Madde kanske kan ringa herrn i huset och prata med honom igen och säga att vi fortsätter vår spaning och infångning av katterna :)

mymlanbus
0

Lina: Har du sällskap i morgon? Bra att grejerna var kvar :) Jo, tänkte att även om du inte fick smset direkt så fick du det kanske när du åkte hem i alla fall.

Tänkte på dig och missarna och önskade att kissarna skulle skutta in direkt i fällan, men det är inte alltid det fungerar, det vet vi ju :)

Danielssonsgarden
0

Lina - gör det Skrattande

liinah
0

Ja, imorgon tar jag med mig sambon. Tror jag! Han är nämligen sjuk och jag vill inte tvinga ut honom i onödan. Men jag åker inte så tidigt som idag, tror mer på skymningen. (även om jag inte såg en enda misse ikväll…)

Den röda missen jag såg var jätteliten, såg ut att vara knappa halvåret. Om det nu är en av "Tessfamiljen" så är hon bra mycket mindre än syrran, om lilla röd nu är en tjej.

mymlanbus
0

Tyckte också att lilla röd var mindre, men det kan vara en synvilla?

Hoppas att sambon är frisk i morgon, om du känner att du inte kan/vill åka så smsa mig så åker vi… okej?

Det är i skymningen vi har sett kissarna mest, de har kommit nedför berget (det stora) till höger om där buren stod, eller bakifrån bilen smygandes.

liinah
0

Ja jag funderar också på om det är en synvilla eller om hon kryper ihop av rädsla.. Vi får se när hon väl låter sig fångas. Skam den som ger sig..

Nej nej, det är inga problem för mig att åka imorgon, Tycker det är så skönt att komma bort från lägenheten….! Så tänk inte på det du!

mymlanbus
0

De smyger ju liksom hukandes, som rädda kissar gör, så man kan nog tro att de är små. Lilla röd såg onekligen mindre ut än de andra kissarna vi har sett.

Danielssonsgarden
0

Den lilla röda som är kvar är mindre än sina syskon, jag har ju varit rätt nära henne. Men hon är rätt mkt röd fast med vitt lite här och där.

mymlanbus
0

#125. Stämmer bra med den som jag kallar lilla röd Glad

liinah
0

Då var det med all sannolikhet lilla röd jag såg!

mymlanbus
0

Håller tummarna att lilla röd går i fällan i morgon :)

mymlanbus
0

När åker du Lina? eller har du kanske redan åkt? Flört

Maddezero
0

Jag har försökt att ringa Patrik (i huset) flera gånger..fortsätter med det, tills jag får tag på honom…
Dom 3 veckorna har ju gått nu..men jag nämner inte det..utan ska bara artighets prata med honom..försöka hålla honom på "gott" humör..så han låter "oss" hållas.
Känner jag att det är läge så komer jag fråga om han kan dra ut släpet ur förrådet..det är en balansgång..det är ju inte läge att reta upp honom!

Ang Gamla mannen med katter…han saknar inte en skölpadda..och det har heller inte dykt upp några "nya" katter hos honom som stämmer in på beskrivningen av Tess katter..jag tänkte på den andra skölpaddan och den gulvita.

Det lät som han hade koll på vilka som var hans katter..han har 6st som "bor" i huset och 2 som bor i ladan..utöver det så dök det upp 2 svart vita i vintras..som numera huserar i ladan..
samt 2 till svart vita som håller sig runt huset men som han tror bor på granngården…

Jag återkommer och berättar mer så fort jag hinner…just nu KAOS på jobbet så har inte möjlighet att gå in på datorn så ofta.

Gulle dig Liinah som avlastar Malin lite.

mymlanbus
0

Undrar hur det går för Lina?! Håller tummarna !

emjon
0

Här håller vi både tummar och tassar för henne och kissarna.

liinah
0

Ingen misse i fällan idag heller.. Fast det var kanske inte så konstigt. När jag kom dit så var Patrik ute och beskar träd med motorsåg. Han försvann dock när jag steg ur bilen och laddade fällan, som för övrigt var svår att ladda idag. Råkade bränna mig på värmeelementet i ugnen innan jag åkte och tummen vart alldeles vit av "stekningen". Flört 

När jag satt i bilen igen så kom han ut och fortsatte med sågandet. Efter ett litet tag kom det två ungar, varav den ena jag även såg igår. Kom fram till bilen och undrade varför jag satt där. Berättade om missarna och fick veta att det fanns flera svarta katter utan svans vid en stenmur som inte hade någonstans att bo, enligt grabben. Kul att höra, verkligen..

Sedan sprang han och hans kompisar tillsammans med en hund fram och tillbaka längs med vägen och tjoade. Såg inte röken av någon misse förrän det blev ganska mörkt ute.. En rödvit satte sig preciiiis bredvid fällan och satt där ett bra tag, ca 20 minuter. Vågade h*n sig in? Nej.. Sedan såg jag något flyga förbi bakom bilen i backspegeln, en svart sak men mer såg jag inte.

Det blev kolsvart ute, slog på lysena på bilen och såg rödvita missen komma mot mig och bilen, men inte var det lilla röd inte. Såg snarare ut som "Simba". Jag satt kvar en bra stund till men fällan gick aldrig igen.

De hade ätit upp maten jag lämnade igår, alltid nåt kanske?

mymlanbus
0

Elände att bränna sig, usch! Stackars dig!

Bra att du matar så vi ser att någon äter i alla fall.Så lilla röd var inte inom synhåll idag, otur!

Ja, Madde har ju provat flera gånger att ringa herrn i huset, men ingen har svarat…

Känner igen det där med liv och rörelse :( man blir så ledsen när man så gärna vill ha in kissarna i tryggheten!

Imorgon åker jag och exet igen, tack snälla Lina för att du har ställt upp, eloge till dig och en stor kram :)

Så Simba håller till där fortfarande… ja, vad ska man säga?

/Malin

Danielssonsgarden
0

Att Simba håller till där fortfarande är nog inte så konstigt med tanke på att han bor ca 800m därifrån bara.

Men attans att det inte blev napp idag heller. Tyvärr kan man ju inte be folk att stanna upp med allt heller även om man gärna skulle.

Håller tummarna för bättre lycka imorron!!

Hawknestgrove
0

Att det skjuts nu, är säkert några som  skjuter lerduvor. All jakt förutom bäver är ju slut nu. OCh jag tor att det är olika tider på bäver i hel landet. Här får vi jaga bäver till den 10:e maj. Sen är det slut fram till 1:A oktober.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kusten
0

Ni kämpar på så härligt, det är inspirerande. Lycka till nu vid nästa tillfälle! Komsi komsi Lilla Röd.. Flört

mymlanbus
0

Idag fick jag ett kort på posten från Tess. Ringde såklart upp henne och tackade :). Hon är så glad över att vi inte ger upp kissarna utan fortsätter med våra försök :) Så glad jag blev och så tacksam hon är!

Snart åker vi till Åtvid och laddar fällan igen

Kram och håll tummar och tassar… och emjon, jag räknar med din telepati ikväll också :)

/Malin och exet

destiny
0

Hoppas verkligen ni får lön för mödan ikväll. Ni är helt fantastiska som inte ger upp. Skrattande

emjon
0

Självklart Malin mina tankar är hos erGlad

amlis
0

Nu är det snart mörkt igen.. hoppas så att ni lyckas idag Malin! Tänker på er! *håller tummar och tassar*

Danielssons: hur går det för de andra tre?

liinah
0

Undrar om de sett någon misse på gården.. Hoppas att det blir fångst!

liinah
0

Någon som hört något?

huskatt08
0

Nää…sitter o väntar på lite uppdatering….trött så ögona går i kors men vill gärna höra om kvällen innan jag knyter ihop mig.

liinah
0

Ja, det är synd att det inte finns någon mobiltäckning därute! Hoppas på att det kommer en uppdatering, men jag förstår om Malin är trött när hon kommer hem, det är jobbigare än vad man tror att sitta så långa stunder i en kall bil!

mymlanbus
0

God kväll vänner!

Ingen kisse gick in ikväll… men… jag har fotograferat vad jag tror är lilla röd, eller annars är det en annan rödis, men inte är det väl Simba i alla fall?!

När vi kom så satt lille kisse och väntade och tittade storögt på oss. Jag bytte obejktiv och gick ur bilen för att kunna fota för rutan i bilen var så smutsig. Kisse satt stilla en stund, så ett par bilder blev det.

mymlanbus
0

Lilla kissen gömde sig snart under enarna som finns i närheten, se lite till vänster, ovanför kissen på första bilden. Vi laddade fällan och ställde den på det ställe där vi har sett kissarna komma gående nedför berget.

Idag serverades tonfisk, anderssons välling, nötkött och kattmynta på plattan… :)

mymlanbus
0

Kissen lekte med en mus eller råtta på berget, i hela 30 minuter lekte den utan att bry sig om oss alls :) den hade skoj och jag blir så lycklig i hjärtat av att se kisse leka Kyss

Sedan sprang kisse över vägen och bort mot huset där den tittade in på altanen och sedan tillbaka till berget igen och sedan till huset. Den väntade nog på Tess Gråter

emjon
0

Attans också har jag tappat min magiska kraft så telepatin inte når fram. Vad fin kissen ser ut och jag önskar verkligen att han skall besluta sig för att gå in i fällan.

mymlanbus
0

Nu har vi bytt strategi. Vi låste upp fällan idag så nu ska vi mata i fällan ett par dagar. Hum, nu är lilla röd jätterädd för fällan och det verkar inte som någon mat lockar Rynkar på näsan den borde vara hungrig?!

Vi ställde 2 skålar kvar med mat, en med lite torrisar och en med lite tonfisk. Nu hoppas jag att lilla röd äter maten, men vi såg också den svart/vita, risken finns ju att den äter upp maten Förvånad istället för lilla röd.

Någon annan som har andra råd att ge mig? Snälla, vad som helst, jag provar allt!

Vi är ju envisa människor vi, så vi ger inte upp, men att se lilla röd ströva omkring där gör att man vill fånga in den så h*n slipper att se så ensam ut, för nu tror jag att h*n känner sig ensam utan sina syskon.

Visst måste det vara en av Tess kissar, eller tar jag fel på kisse igen?

/Malin

liinah
0

Det där är nog den missen jag såg igår också fast inte samma som jag fick för mig var lilla röd.. Ja jisses, det är inte så lätt att veta vilken som är vilken! Jag tror mig ha sett två olika rödisar.

Men VARFÖR vill h*n sig inte in i fällan? Är det Simba så är det ju ganska självklart varför han tvekar men om det är någon annan? Maten måste väl ändå locka något fruktansvärt?!

Tänk om vi hade haft möjlighet att ställa fällan vid huset eller skjulet, tror missarna får mer mod då…

Så roligt att du fick så bra bilder på missen!

liinah
0

Åh, jag vet inte alls hur vi ska kunna locka fram lilla röd men att ha fällan öppen är absolut en riktigt bra idé, Men som du säger så finns ju svart-vita där och då kan man ju inte vara säker på att det är just lilla röd som har ätit av maten..

Kanske man ska testa att locka med lite annan mat, skinka, leverpastej kanske? Jag vet inte jag..

mymlanbus
0

Lina: jag tror faktiskt inte att det är Simba, han är tam och skulle nog komma om man ropade på honom, den här kissen är mycket skyggare.

Dessutom så tycker jag att lilla röd är ännu rödare än den här, kan det här vara en brorsa? Det är svårt med synen och man vill ju så gärna och så mycket hela tiden :(

Kissen går inte på framsidan av huset, bara på baksidan.

Idag fanns inte släpet i skjulet, men bilen stod parkerad precis där och det var fullt med grejer där dessutom :(

Att kisse tvekar är för att den här nog var i sällskap med Simba när fällan gick igen med Simba i. Den for iväg livrädd.

mymlanbus
0

Skinka och leverpastej, det provar vi i morgon :) Alla förslag är jättebra!

mymlanbus
0

Danielsson: känner du igen kissen? Kan det vara en av Tess kissar?

mymlanbus
0

emjon: det är en svårflörtad kisse bara, inge fel på din telepati inte Glad

huskatt08
0

Jättebra jobbat ikväll även om det inte blev någon misse i fällan.

Den känner sig säkert ensam och så går lilla misse till huset och undrar varför ingen släpper in henne.

Iaf roligt att hon leker emellanåt.

liinah
0

Ja den mindre katten jag såg (som jag tror var lilla röd) var rödare än missen ni fångat på kort ikväll.

Jag såg att Patrik körde iväg släpet igår och lastade in grejer i skjulet, chansen är nog ganska liten att vi ska få "låna" skjulet något mer med tanke på att de tre veckorna dessutom passerat..

Det är klart att missen tvekar om den var i sällskap med Simba! Det tänkte jag inte på, börjar bli mycket att försöka komma ihåg nu, trots att jag inte varit med på tråden lika länge som ni.. Flört

Häromdagen funderade jag på om man skulle kunna locka in missen med hjälp av en mobiltelefon med en ringsignal som påminner om fågelkvitter eller något liknande. Ja jag vet, det kanske är rätt långsökt men av alla idéer man har så kanske EN till slut hjälper! Fast sen kom jag på att det ändå inte finns någon mobiltäckning där och då kan man ju inte "ringa till fällan" när missen är i närheten…

Danielssonsgarden
0

Malin - det är inte lilla röd ialla fall, men det kan vara det andra syskonet som är kvar men är lite osäker för den är väldigt lik lilla fröken som är här. Lite svårt att se exakt hur den ser ut på bilderna. Och det är inte "Simba" eller ja Rödis heter han på gården där han hör hemma.

emjon
0

#156 Vad bra för jag ger inte heller upp men jag tror att du har rätt att kissen är mycket avvaktande pga att den var så nära när fällan slog igen. Katter har ju väldigt gott minne och sedan beror det väl mycket på hur hungrig kissen är.

mymlanbus
0

Danielsson: jag tror att det är ett syskon till lillkissen som är med mamma katt :)

Lilla röd såg vi inte till idag, det var bara den här kissen och den svart/vita. Undrar var lilla röd är? Obestämd

mymlanbus
0

Lina: lämnade du kvar mat igår?

Danielssonsgarden
0

Malin - De är som sagt tecknade i stort sett likadant, och du har ju sett honom/henne lite bättre :-) Så det kan vara den. Men som sagt, de är nästan kopior fast den som är kvar är större.

Haha måste bara säga att det är så kul att alla verkar tro att vi heter Danielsson i efternamn :D När det är gården som heter så :D Även fast jag vet att ni kortar ned det ;)

mymlanbus
0

Maria :) vi får väl ta med den hem till er om den går i fällan :) om det är fel så får vi lämna igen den :) det skulle ju inte vara första gången i sådana fall *fniss* Tror att det är ett syskon :) hela mitt hjärta vill tro det :)

Danielssongården… fint namn på en stor fin gård! Den är verkligen stor! :)

liinah
0

Malin, ja jag lämnade kvar lite blötmat och tonfisk igår fast jag hade ingen skål att ha det i utan var tvungen att lägga det direkt på marken ovanför buren. När jag var på väg hem kom jag däremot på att ni hade ju en skål liggandes där….. Men ja, mat lämnades där igår.

mymlanbus
0

Lina: Ok… då var det uppätet i alla fall, ingen mat fanns kvar :) så någon hade smaskat i alla fall :)

liinah
0

*suck* Jag vill också se hur Marias gård ser ut… Måtte jag få in någon misse jag också. Glad

mymlanbus
0

Nu måste jag lägga mig och sova, är helt yr i skallen. Hörs i morgon go vänner

Kram och natti natti //M

Danielssonsgarden
0

Malin - du har ju inte ens sett hälften av gården :D Vi har ju granngården också så de gränsar mot varandra. OCh just nu tycker jag allt är en enda stor röra med en massa saker överallt men till sommaren har jag bestämt att det allt ska vara ordning på torpet och fler djur ska ha införskaffats ;)

Nej precis, bara att köra tillbaka annars om den tillhör nån :D

Vi kan nog få till en Östgötaträff här hemma med nån gång ska ni se ;)

Nu ska här sovas också, har en fullspäckad dag framför mig imorron så jag kommer vara helt slut imorron kväll. Nackdelen med att vara gravid ;) Men ska ialla fall förbi ÖB och köpa lite nya grejer till katterna.

Natti på er kära vänner!

Kram

mymlanbus
0

Förvånad Maria: det är sant, men det "lilla" som jag har sett är STORT Skrattande för en annan som bor i stan i lägenhet!

Skulle vara så roligt att få komma någon gång och hälsa på och se gården i dagsljud. Kanske en östgötaträff :) någon gång framåt, det skulle vara härligt!

Kan meddela att jag även har smekt en mjuk mule (ala häst) och sett en fin kanin osså en liten sköldiskisse inom synhåll. Det finns även 2 stora hundar (den ena har jag klappat utan att titta). Mkt speciellt för mig som är fullkomligt livrädd för hundar kan jag meddela! Cool (kissade nästan på mig).

Har suttit och jämfört bilderna med den kissen som jag fotade igår med mamma katt och lilltösen och den här kissen har mindre vitt i ansiktet, bara på vänster sida (om kisse sitter mittemot mig). Den är jättefin men verkar nog lite större än den lilla som finns hos er. Den har ganska höga vita strumpor på bakbenen också. Det måste vara ett syskon *ber en liten bön och lägger en del av mitt hjärta där*

Ikväll så ser vi om någon har vågat äta av maten när luckan är stripad så den inte kan falla ner. Jag är ju så rädd att kabeltråden ska gå sönder och luckan faller ner när vi inte är där, men det går inte att dra sönder den med händerna i alla fall, så exet har nog rätt.

Vi drar iväg vid 16-tiden idag och hoppas på att se kissen igen, när det är lite ljusare. Kanske att jag vågar gå längre fram och få en närmare bild, det är inte så troligt, men jag ska försöka i alla fall.

Ha en bra dag

Malin

destiny
0

Så trist ingen katt var samarbetsvillig. Rynkar på näsan

Spånar…Obestämd

Är fällan kamouflerad? Är den inte det kanske man skulle lägga granris eller något över den så den inte syns bra?

Om katten är lekfull kanske man när det är skymning eller mörkt kan leka in den med laserpekare?

Eller dra ett snöre genom fällan och ha någon leksak fastbunden i snöret så katten leks in i fällan? Mina katter har en leksak som kvittrar som sören så fort dom rör den. I mina öron låter det som fågelkvitter. Obestämd Om ni vill ha en sån och det inte finns i någon djuraffär i närheten kan jag skicka en sån. Men då kommer den ju inte förrän i nästa vecka! Den kvittrar som attan och man kanske kan binda den i ett snöra genom fällan  och dra försiktigt i snöret och förhoppningsvis lockas katten med. Om den är tillräckligt nära vill säga… Kvittret hörs på långt håll så är katten inom rimligt avstånd kan den inte missa det!

Magda
0

har ni provat makrill i tomatsås?

alla kissar här blir som galna..

hmm…. *funderar*

all sorts fisk som luktar brukar vara poppis.. rökt makrill t.ex.. makrill är ngt speciellt för mina katter iaf..

men ni har säkert provat :(

vi håller alla tummar och tassar för er & skickar positiva tankar hela tiden!

huskatt08
0

Här verkligen sprutas det ideer hur man ska kunna lura småbuset Skrattande…..härligt.

Idag så är det snötäckt på backen och snön yr o blåser ( i Linköping) hoppas vädret är bättre hos missarna.

Håller alla tummar (och andan) för kvällens jakt. Kommer inte åt att följa tråden ikväll (hur ska jag stå ut *L*) Jobbar….det är Thåströms konsert ikväll…kan iofs vara roligt att få höra.Cool

Lycka Till!

amlis
0

Här har det kommit minst en dm snö sedan i morse och det fortsätter snöar om än i lite saktare takt nu *brrrr*

Hoppas verkligen de hinner ploga E22 nu innan Malin kör - var inget roligt för en timme sedan när vi kom hem, snigelfart hela vägen från Skpg…

Får väl se om kissarna vågar sig fram i det här vädret *håller tummarna*

mymlanbus
0

God kväll!

Inte en kisse i sikte och ingen kisse hade ätit av maten i fällan. Vi la dit ny mat och har fortfarande fällan uppställd så den inte går igen.Den här gången ställde vi maten längre ut så att den fortfarande står i fällan med strax innanför.

Imorgon ska vi ladda den igen och vakta noga och räkna kissar om vi ser några.

Vi satt där i 2½ timme och ingen kisse syntes till, men det var inte så konstigt med snö och blask :( de hade nog hittat ett ställe med skydd och lä, förhoppningsvis.

Bara lite info från en som önskade vår och fick vinter igen :(

/Malin

liinah
0

Nää, vilken otur. :( Troligtvis ligger de och myser i någon lada någonstans. Men det var synd att de inte ätit av maten, kanske de har fått i sig en och annan råtta!

Hoppas att de syns till imorgon, det är så underbart att ni kämpar så för missarna och till slut är de "fast"!

Bumbis
0

Puttar föra katterna och för god fångstlycka!

Jag har inte haft tid att läsa allt i dessa trådar (underbara människor som kämpar!!!) , men har ni haft fälla varje kväll/natt?

I så fall kanske ni skulle avvakta några dagar och mata tex. i en kartong eller liknande. Ser ni att kissarna äter kan ni klippa sönder kartongen och hänga den äver fällan, för kartongen är de trygga med. Vissa katter blir rädda för fälla när de ser sina kompisar gå i och det smäller till och i och med detta försvinner kompisarna. De lär sig att fällor är farliga.

Men, som sagt, det är bara en tanke, ni kanske har matat emellanåt och jag inte har hängt med…Flört

liinah
0

Bumbis: Kanonbra tips!!!!! Jättebra, kanske kan funka utmärkt!

mymlanbus
0

Bumbis: vi har laddad fälla när vi är där på kvällarna bara. Vi har en lång bit att köra därför vill jag/vi inte riskera att kisse måste sitta där länge innan vi kommer nästa gång. Det är ingen som kan kolla av fällan, så därför är den inte "igång" över nätterna, bara när vi finns på plats, mellan ca 17.30 och tills ca 20.30.

Tror att vi har haft ett uppehåll på ett dygn, men annars har vi haft fällan igång varje kväll.

Att kisse är rädd förstår vi, men det är svårt att ställa en kartong där och veta att den får vara ifred och inte blåser bort. Himla bra råd annars :)

Det nya är att vi matar med luckan uppställd och maten strax innanför. Kisse kan alltså mer eller mindre sitta utanför och äta. Idag när vi åker så byter vi bara ut maten, till färsk mat och sedan sitter vi inte så länge som vi brukar, utan ca 2 timmar bara. Vi valde att åka en sväng med bilen för att kolla omgivningarna igår för att lämna kisse ifred, om kisse nu var där, för vi såg ingen.

Det är skitväder och dimma här idag, hur ser det ut hos er Maria och Jens?

/Malin

huskatt08
0

Ja..igår var det nog ingen varken tvåbent eller fyrbent som gick ut frivilligt i snöyran o blasket. De låg säkert o trycket i skydd…får man hoppas. Obestämd

Får hoppas det är bättre idag, här är uppehåll iaf.

Måste säga att småbuset ändå har tur….som har att göra med såna ENVISA fyrbenta.Flört

Lycka till!

mymlanbus
0

Här kommer det till och med lite sol Förvånad så nu drar vi nog tidigare för att se om vi ser några kissar idag!

/Malin

emjon
0

Hoppas ni får napp mina tankar är hos er.

huskatt08
0

Haha..såg nu att jag skrivit fel i förra inlägget….ska givetvis vara TVÅBENTA.

Hade lite bråttom..blev inringd akut till jobbet..danstävling.

Icna
0

Kunde inte de nya husägaren kolla fälla lite då och då?

Danielssonsgarden
0

Hoppas på fångst idag med!

Ang de andra katterna så äter de som hästar men lilla rödvita vill inte bli klappad längre sen "Simba" flyttade. Hon gick bakåt precis som sin mamma när det kom in skyggare katter dvs sköldis.
Äldsta sonen valde ut lite leksaker till dem igår och vi har försökt flörta med dem idag. De tycker de är intressanta och spetsar öronen men vågar sig inte fram ännu.

mymlanbus
0

God morgon!

Här var det en som somnade som en stock när vi kom hem 20.30 igårkväll. Försökte att komma in här, men påmindes om att släcka ner allt, så det gjorde jag och somnade Skäms

Ingen kisse i sikte, ingen hade ätit av maten, men kattspår fanns på berget. Vi flyttade fällan så det stod lite närmare berget och väntade, men ingen kisse. Vi stängde fällan och ställde ny mat utanför, en bit ifrån. Idag får vi se om någon kisse har ätit något. HOPPAS!

Till slut var det sån dimma att vi gav upp.

Idag görs nya försök!

/Malin

Marga
0

Men åh vad du är tapper och envis! Hoppas din arm inte blir sämre av all kattjakt.. Men lycka till, jag har nog inte lika bra telepatiska förmågor som Emjon, men jag gör ett försök Glad.

mymlanbus
0

#183. Jag räknar mig gärna till de fyrbenta annars Flört det är helt okej

#184. Inte en chans, de är inte att lita på! Då gör jag det hellre själv under begränsade timmar.

#187. Envishet brukar löna sig, så det hoppas jag på även den här gången  Glad Telepati önskas hejvilt. Tror att vi ligger i lite skugga vad gäller det telepatiska, men ibland funkar det, så ge inte upp Glad

mymlanbus
0

Nu åker vi igen :) mot Åtvid

/Malin som önskar mkt tur och telepatiska tankar

emjon
0

Härligt Malin nu skall jag använda all min kraft och hoppas att telepatin fungerar för nu är ni värda all medgång efter ert slit.Glad

Bra att du hjälper mig Marga för det vore väl sjutton om vi inte skall lyckas då.

huskatt08
0

Då hoppas vi på bättre lycka idag…de är envisa de små..(och så rädda)

Jenna-Gun
0

Håller tummarna allt vad jag kan

mymlanbus
0

God kväll alla rara människor!

Ikväll har jag sett Lilla Röd på väldigt nära håll. Hon gick alldeles bredvid bilen och satte sig ner för att klia sig lite på hakan. Jag mindes henne då direkt :) där är ju Lilla Röd!

Sedan såg vi också den kissen som är på bild #146. och den strosade en sväng vid fällan och tittade men gick sedan iväg. Lilla Röd sprang fram till kissen och hälsade sådär som bara kompisar gör :).

Ingen kisse ville komma in, fastän att jag försökte att tala om att mamma katt väntade och syrran med… men icke!

De hade inte ätit något av maten alls så nu måste det till andra strategier. Hum, frågan är var vi ska ställa fällan? Inte där den står nu i alla fall, de genar där men var tar de vägen sedan? De verkar inte så hungriga att de vill gå in och smaka på maten. Anderssons välling, makrill, leverpastej, skinka och kattmat bjöds det på, men inget verkade tilltala kissarna Rynkar på näsan blir de mätta på råttor eller äter de någon annanstans, man kan ju börja undra!

Skit att vi inte kan använda skjulet längre, det var ett himla bra ställe där! Vill inte gå in på tomten heller och tränga mig på.

Vad ska jag göra… hjälp mig, snälla!

/Malin

Marga
0

Oj då Malin, telepatin fungerade tydligen bara halvvägs, men inte ända in i buren. Attan också! Men visst var det skönt att ni fick se lilla röd, att hon finns kvar där i området och så. Jag är ingen van kattfångare så jag har tyvärr inga råd att ge..

Tappert jobbat i alla fall måste jag säga!!

kattassen
0

#193 Kan ni inte ställa upp ett tältFlört med buren i och lägga små godsaker i en rad in genom "tältdörren" och raka vägen in i buren… Då ser de inte buren direkt utan innanför tältdörren smäller det tillFlört

Nej allvarligt talat vet jag inte vad man skall hitta på härnäst.Rynkar på näsan

mymlanbus
0

Jag vet inte hur attan jag ska göra! Vi försöker att komma på nåt bra, men vet inte hur och var vi ska ställa fällan!

Jag är så rädd att viltskytten ringer snart och vill ha tillbaka fällan Gråter det är ju liksom akut att få in kissungarna!

Det går inte att håva in dom heller, de är för skygga!

Hur ska jag övertala dom att de ska få komma hem till sin mamma?! Gråter

Tar med en stor kartong och ställer över fällan i morgon och ser om det går att lura dem, men det är väl inte troligt va? Smarta kissar är det och sååååå vackra! Kyss

Bra förslag kattassen :)

Danielssonsgarden
0

Malin - du har inte sett om de går uppåt ladugården till som ligger en liten bit ifrån det huset som är ovanför Tess gamla hus?

En kartong kan nog vara bra, det hade de ju massor av inne i garaget som de kunde ligga i så det kan nog kännas tryggare.

Svårflörtade katter de där som är kvar, rackarungar!

kattassen
0

Kanske skall ta med mamman och sätta i en transportbur bredvid fällan?

mymlanbus
0

Maria: de går över berget oftast, var de tar vägen är en gåta, men det kanske är till ladugården. Är det Tess mans bror som bor där, han med hundarna? Jag försökte att få kontakt med honom idag, men han ville inte tala med mig utan valde att gå över åkern istället :( jag skulle bara fråga om han hade sett kissarna ju.

Provar med kartonger då och hoppas på bättre tur. De är ju alldeles nära och man kommer inte åt dem… busungar! Man vill hoppa ut och kasta sig över kissarna och tvinga in dem i transportburen :) ack så sönderriven man skulle bli, eller man skulle inte ha en chans *hehe*

Tack för infon om kissarna i 185… de är så ljuvligt fina Kyss

mymlanbus
0

Mamma är ju skyggis, det skulle vara en himla pärs för henne. Nä, det kan vi inte utsätta henne för… lilla gumman :)

Danielssonsgarden
0

Malin - ja en av Tess mans bröder, de är två som bor där men den ena bor där väl inte fullt ut nu vad jag vet om då han är tillsammans med min faster numera. Var han ute med en tax och en drever dvs två små hundar? Över åkern? Var försökte du prata med honom då?

Jag kan slänga in lite extrafiltar hos katterna här och så kanske vi kan lägga dem vid buren och kartongen så luktar det ju lite bekant förhoppningsvis.

Lillan (den rödvita) bestämde sig senare igår för att vara samarbetsvillig och sambon kunde hålla henne i famnen! Den donnan velar verkligen fram och tillbaka med hur hon ska ha det Glad

Danielssonsgarden
0

Nej att ta ned mamma katt skulle bara stressa henne i onödan, oroar mig redan för hur det ska gå när vi ska till veterinären.

mymlanbus
0

Fasen :) då kanske det är båda bröderna som jag har hälsat på :) jag trodde det var en. (kan jag skylla på dålig syn?) :)

En av bröderna har en stor "birger" och den andra (i sådana fall) har en liten "birger" och en tax.

Den som jag ville ha kontakt med idag hade en stor "birger". Han kom gående mot Tess hus och när han såg oss så valde han att gå över åkern, så han kom på baksidan av sitt hus. Jag har hälsar på båda två i sådana fall, men idag genade han över åkern istället.

Herrn i huset ser jag ju aldrig och jag vill inte ringa på heller. Madde har försökt att ringa honom många gånger, men han svarar inte.

Om du har filtar och kan lägga dem hos mamma och syrran så att det luktar hemma :) det kan göra susen!

Lillan, det var fint Kyss. Oj, hon är ju bara så fin osså mamma katt och vad ska sköldisen heta då? Härligt att hon är lite samarbetsvillig ibland, hon kommer nog på att det är himla trevligt med människor till slut, men det tar nog ett tag. :)

Danielssonsgarden
0

Då var det nog S som du mötte på idag. Konstigt för de brukar aldrig vara omöjliga. Visserligen känner en annan ju dem på ett annat sätt så det kan ju bero på det.

Hm konstigt att P inte svarar.

Nu har vi ju inga ärenden neråt direkt förrän fredag som kommer bli helstressig dag känner jag. För tanken är, ringer vetten imorron, att vi ska ha med oss katterna till vet då och han vill förmodligen ha in dem vid halv 10 i så fall om han har tid den dagen. Och innan dess ska vi hinna fånga in alla tre katterna och lämna våra barn hos mina föräldrar, sen halv 11 ska sambon vara hos tandläkaren inne i Lkpg för att ta bort de sista stygnen så det kommer bli stressigt att hinna med. Men på nåt sätt ska det gå. Annars får vi ta det tidigare i veckan men vore smidigt när vi ändå kommer vara mest hela dan i stan eftersom vi har andra möten då också bla UL.  Sköldisen blir nog det största problemet att få in i en transport tror jag.
Men på fredag kan jag ta med filtar ned så kan vi mötas upp vid "Tess" hus om det är så att ni ska ned dit då.

Ja jag måste ju kalla dem nåt :-) Kan ni inte hjälpa mig att spåna fram några namn till dem :-) Vi har förbrukat så många namn genom åren till både egna djur och omplaceringsdjur så det står still här. Just nu kallas de just lilla, sköldis och mamma katt :-)

mymlanbus
0

Tror inte att de är omöjliga heller faktiskt, mest att han kände att han inte skulle vara ivägen med vovven när vi höll på med fällan ifall kissarna var around någonstans :) De (trodde att det var en man) brukar hälsar faktiskt, alltid höja handen till hälsning :) som man gör på landet har jag lärt mig nu. Numera hälsar de flesta vid gårdarna när vi åker förbi :) börjar bli kändis där, nä vars, men de hälsar :)

Vi åker tills kissarna är inne, thats it! Vi är där! Om det inte skulle funka så kanske vi kan komma förbi er någon dag i veckan, så ni slipper stressa ihjäl er, och hämta filt… om det är okej alltså? :)

Hehe… lilla röd blir väl lilla röd sedan :) nä, vi måste komma på nåt fint, ska fundera ut nåt :) Så snopen jag blev när hon kom så nära bilen idag och satte sig precis utanför för att klia sig på hakan :) lilla sötnöten!

Herregud vilken underbar fredag ni kommer ha… NOT… jösses! Hoppas att allt går bra. Har du transportburar till alla 3?

Danielssonsgarden
0

Precis, så som man hälsar på landet :) En annan är ju välkänd där ute så när vi åker därnere så får man hälsa på varenda bil man möter också :D

Jadå det är okej, tänkte bara att på fredag ska vi ändå neråt eftersom mina föräldrar bor där och måste ju hämta upp barnen :) Men kanske kan ta mig eller Jens, iväg nån annan dag också om det är så :) Blir ju lite omväg för er att åka hit och sen tillbaka igen.

Ja det känns som att fredagen kommer bli en aningen stressig, ialla fall tills Jens har varit hos tandläkaren, sen har vi nån timme eller så på oss tills nästa möte och sen har vi ca 5 min på oss att ta oss från ett område till stan till sjukhuset och upp till Ul-avdelning! Tror jag kommer slockna gott på kvällen sen Tungan ute 
Men annars får vi se om vetten kan nån annan dag så får vi ta det då istället, behöver nog vara med båda två med för säkerhets skull men måste ordna barnvakt då. De är ju vana vid att äldsta sonen är inne hos dem men det blir ju helt annat när de ska åka iväg också så det behövs ju lugn och ro.

Vi har två transportburar hemma, men sen har vi nån/några utlånade, ska bara komma på till vem ;) Så vi ska förhoppningsvis få ihop tre. Annars får vi åka och köpa en till.

Sköldis har gjort ett litet framsteg idag, eller rätt stort för att vara för henne. Det gick nu ikväll att klappa henne med en borste på en pinne. Hon slog lite på den men sen luktade hon på den och sen var det inte så farligt.

Nu ska här sovas! Ögonen börjar gå i kors och jag ska upp tidigt imorron så det är bäst att få sig lite skönhetssömn ialla fall ;)

Natti på er!

mymlanbus
0

Natti natti sussa gott

ska med göra detsamma :)

mymlanbus
0

Kan någon Medarbetare låsa den här tråden.

Här finns fortsättningen

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer