Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 762 ggr
Faxlin
0

4 olika skålar

Jag undrar lite vad ni ger era katter. Här har jag Misse och Mojje som behöver äta upp sig lite. De har fyra skålar nu efter diskussion med veterinären.
1 skål med torrfoder (alltid mat i)
1 skål med blötfoder (enbart kvällen)
1 skål med vatten (alltid påfylld)
1 skål med laktosfri grädde (enbart morgonen)

Grädden ger jag inte så mycket av, men nu medans de behöver extra näring och gå pp i vikt så är detta ett bra alternativ. Vad som är viktigt är att den är laktosfri.

Vad brukar ni använda för att göda era katter.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tezza
0

Då katten är ett särpräglat rovdjur och skulle ALDRIG drömma om att beta på en åker!! Ändå innehåller de allra flesta färdiga kattfoder just  säd som största ingrediens. Kattens naturliga foder består av 95% animalier. Så det är vad jag ger mina katter. Hade oxå stora problem att få upp hullet på en av mina katter men jag plockade bort torrfodret och gav i stället rå föda och nu är hon lagom i hullet, jätte fin.

Soulway
0

Åsa! Hur går det nu med Mojje och Missan? Känns skönt att tänka på dem och hur bra det ser ut att gå.

Soulway

Faxlin
0

Bra förslag, ska införliva lite BARF foder åt dem med. ;-)

#2: Tror inte våra pälsälsklingar tog flytten så bra. De tycker helt klart att stället är annorlunda och skrämmande. De har sina tillflyktsorter inne i fikarummet och dem håller de sig i så snart de hör mig komma.
Om jag är på säkert avstånd (alltså inte i rummet) kan jag höra dem prata med Faxe som är på andra sidan dörren.
Men mig pratar de inte med. Helst vill de inte se mig på vykort ens. ;-)
Nu är jag så pestig så de får vackert höra på mig i alla fall. Såjag bara avvaktar och låter detta ta sin tid. Är egentligen inte ett dugg orolig. De togs utifrån, in och sedan förflyttades de till mig. Klart det blir jobbigt för dem.
Att Cammo försvann från dem gjorde säkerligen inte saken bättre. De hade ju börjat bygga upp ett förtroende för henne och så försvann hon. Kan tänka mig att de är osäkra på att bygga upp en ny så snart efteråt.
Men jag är envis som en röd gris så det ger sig med tiden. Nu känns det som det viktigaste är att jag ser att deras hälsa går åt rätt håll så får  det andra ta den tid det tar.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

MariannE11
0

för mej är det viktigare med placeringarna av matskålarna… och har nog kommit på en snilleblixt så fort lightmaten är inhandlad igen…. för just nu så äter alla Royal Canins torrfoder så det är….*räknar i huvudet*…6 skålar sådana….för 6 katter….

MEN som sagt så SKA det vara 2 skålar med light på köksgolvet som alltid ska finnas, och 3 skålar med mer "vanligt" torrfoder inne i tvättrummet som bara 3 av missarna ska få äta… så länge min akutmisse är kvar så finns en skål till honom på hans "rum"… men han KANSKE åker till katthemmet på tisdag då min egen gullsötnos mår dåligt av akutkattens närvaro…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

evangeline
0

Hej Åsa!! När Milton och Milou kom till oss var de ju magra som små råttor och nu har de säkert tredubblat sin vikt…

Jag gav dem blötmat 5 ggr/dag. Katten är som sagt en köttätare.

Rå äggula

Köttfärs

Kycklinghjärtan

Torrfoder att knapra på natten

De är jättefina i kroppen nu och mår prima!!

Kanske du skulle prova lägga in lite mattor, kuddar i soffan, fler filtar och mys å sånt så kanske de känner sig mer hemma? Tror att de behöver känna igen ett riktigt hem så att säga. Nånstans i sitt minne har de ju bilden av ett hem kvar så kanske om man försöker få stallrummet att så mycket som möjligt se ut som ett riktigt hem, göra det riktigt inbjudande, så kanske de ser mer positivt på tillvaron??

Att de börjar tänka "titta där är den där människosaken som gör allt så mysigt här" "hon verkar snäll juh"

Bara en tanke…Vi gjorde så i G:s nödrum och de började utforska mycket mer då.

Evangeline

Faxlin
0

Sedan ni var här så har det kommit in både mattor och lite annat mys. jag har lagt ut fler filtar och vi har placerat ut sovställen och prydnadskuddar.
Håller på nu och ska sätta upp gardinstång så vi får dit gardiner (kan ju vara trevliga att klättra i) och några textilblommor i fönstret. Så att göra det extremt likt en minilägenhet håller vi på med. Tyvärr låter det lite när man gör det här och det skrämmer de stackarna ännu mer.
Hmm, tufft det här för hur man än gör så har man ändan i bak och det är fel.
Tror i alla fall att resultatet blir bra.
Vi ska snart chocka de stackars missarna med att sova över en natt där. Allt för att de då faktiskt måste titta på oss :-)
Så det blir en lugn kväll i ljudet från tvn och oss som små jollrar.
Ska bli roligt att se vad de tycker om detta.

Audiatur et altera pars

Lena
0

#6 Envishet är en bra egenskap när det gäller skygga katter.

När det gäller interiören i rummet de bor i tror jag inte de bryr sig lika mycket om mysiga saker som vi människor. Däremot är det alltid bra med många olika gömställen som de kan välja mellan när modet sviker. Hyllor och korgar eller kartonger.

När det gäller foder för katter som behöver äta upp sig är Hills a/d outstanding. Dock rätt dyrt. Annars är rått nötkött eller nötköttfärs inte dumt. Jästex jästtabletter som finns på Apoteket ökar matlusten, är bra för mag-tarmkanalen, pälsen och mycket annat. Man köper en burk med 250 tabletter för 49Kr och det är lagom att ge två om dagen. De flesta katter älskar dem och de fungerar därför samtidigt som kattgodis.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evangeline
0

Härligt Åsa!! Angående inredning och sånt så tänker jag som så att det dels är bra träning att vänja sig vid hur ett hem ska se ut, så att de är ordentligt "inskolade" om och när de ska flytta. Sen tänker jag att de kanske har några positiva minnen av ett hem i bakhuvudet och då kan det ju vara bra att påminna dem om det.

Tror det blir bra att sova där en natt!! Bara de ser att ni inte är farliga, skrikiga och arga som så många andra de mött så kommer de säkert att bli nyfikna. Tänk skulle ni vakna av att de ligger brevid!!! Vilken grej det vore!

De vänjer sig snart, ska du se!

Kramis!

Faxlin
0

Jag tror också på det där med att sova där. Att få höra oss småprata och höra tvn som är igång och ser att vi äter och är som vanligt. Och att våran kost faktiskt inte är katter utan något som luktar mycket mer intressant än så :-)
I dag såg jag i alla fall på kvällen att de var lite sugen på att komma fram till oss när vi hälde upp maten. Det var ju burkmat och laktosfri grädde, snacka om att det var godis. och så hällde matte upp det lååångsamt, lååångsamt. Bit för bit liksom ;-)

Audiatur et altera pars

evamojje
0

Vad kul att det går framåt för kissarna.mitt råd är att se till att filtarna och kuddarna du lägger in inte är rent utan luktar av er så att dom vänjer sig vid eran lukt.sen et bra sätt att få lite kontakt kan vara att sätta sig på golvet och försiktigt kasta ut godisbitar 1 i taget föstås till dom.då kommer dom säkert fram och märker att du är en vänlig själ *s*

Massor med tassar från Mojje,Minna,Zotis och matte Eva

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Lena
0

#9 Ja övernattning hos katterna måste vara ett kanonbra sätt för dem att bli van vid människor igen. Att helt enkelt vänja sig vid vanligt vardagsliv under trevliga och odramatiska former. Kul att höra att det inträffar som framsteg allt eftersom. Bra jobbat!

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evangeline
0

Å vad gott det kan vara med grädde…slår vad om att Mojje fick slå knut  på sig själv för att inte rusa dit!

Har ni tänkt köra varianten sova över och inte låtsas om dem så att de själva får styra eller ska ni försöka locka och få fram dem??

Nyfiken i en strut är jag…önskar jag vore där och fick se de små framsteg de gör…

Åsa! Kan du inte ta lite bilder av hur mysigt de har fått det i sin lilla etta så vi får se?? Gärna då med nån av kissarna med på bilden om det går ;o) Skulle kännas liiite närmare i alla fall…

Evangeline

Faxlin
0

Vi tänkte köra på varianten vi är här, är ni hungriga och törstiga bara måste ni komma fram. men vi kommer inte tränga oss på er. ;-)
Ska försöka knäppa lite kort på pälsarna, men vi får se hur det går. ;-) Det får vara på deras initiativ liksom.

Audiatur et altera pars

Lena
0

#13 Spännande med flera foton på godingarna sedan när det passar! Men som sagt det måste vara på deras villkor.

//Lena

evamojje
0

Vet du Åsa nånting som är bra och nyttigt för katter är en tesked olivolja bra för både päls och mage och katter tycker oftast att det är jättegott Mojje blir alldeles till sig när han ser att flaskan med olivolja e på väg *s* han brukar få en tesked som han slickar i sig i ett nafs ungefär varannan dag *L*

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Lena
0

#15 är det någon särskild sorts olivolja som är bäst?

//Lena

evamojje
0

Nej jag kör med figaro men jag har provat andra oxå och det går lika bra det man ska tänka på är väl att den inte ska vara besk som ICA,Willy och Konsums egna märken kan vara *L*

Lena
0

#17 Det får vi ta och pröva här hemma! Vet att jag gjort det med tidigare katter, men sedan har det fallit i glömskans dalar. Hade för mig att det skulle vara Virgin olja för att vara riktigt bra, men kommer inte ihåg varför.

//Lena

evamojje
0

ja det är vad jag använder den är ju aningen finare än vanlig olivolja *L*