Dålig mage-virus?
Min Cosmo har konstant dålig mage. När han nyss kom till mig var han bättre än nu och då fick han Barf men nu har jag inte möjlighet att ge dem barf längre plus att Cosmo bor hos mina föräldrar nu då jag reser mycket. Han har nu i ca 1 år ätit Hills allergifoder men det gjorde inte sån stor skillnad så nu får han äta Hills id då det är billigare och går att köpa i större säckar. Magen är oxå lika. Han litar fortfarande inte på oss människor, framförallt händer är han rädd för och snabba rörelser. Han går att klappa när man ger han mat och han är social då han ofta är runt fötterna på en:) Men jag vet inte om den dåliga magen kan bero på hans förflutet då han troligtvis är utefödd och han levt som förvidad misse i ca 3 år. Är det vanligt att dessa förvildade missar har dålig mage?
Nu sist när jag var till veterinären i ett annat ärende (avlivade ett marsvin) så tog jag åter igen upp Cosmos dåliga mage med vet. Hon sa då att de nyss hittat ett nytt virus på katter. De hade gjort stora undersökningar i Usa och Frankrike och det har visat sig att det här viruset smittar mellan katter men alla får det inte. Störst chans att få viruset gör katter som bor många tillsammans som på tex katthem. Cosmo har bott i drygt 2 år på katthem. Symtomen visar sig genom att de bajsar komockor, kan vara blodblandat, bajsar ofta mm. De här symtomen stämmer på Cosmo. Det har precis börjat forskats i detta även i sverige nu och provtagningar på flera katter genomförs. Jag kommer inte i håg vad viruset hette. Någon som har hört talats om detta?
Andra tips och råd mottages:)
jag tror du menar Giardia (Tritrichomonas Foetus) en parasit som är upptäckt hos katter med långvarig diare.
Behandlingen är med Ronidazole ett preparat som kanske är tvungen att importeras, men det är inte omöjligt för ett apotek att ta hem om kissen skulle få den diagnosen.
Det är inte omöjligt än det kan vara det, om nu andra prover inte visar något annat.
Googlade på det. Men Giardia och Tritrichomonas Foetus verkar vara två olika saker men nästan samma symptom. Här finns en artikel på siamesifokus om det.
Tråkigt med alla sjukdomar!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tack för era svar! Läste artikeln och det kanske är nått sånt han har….Ska prata med vet igen och se om det går att få tag på "medicin", vilket kanske kan bli svårt.

giardia kan behandlas med flagyl, (antibiotika), låter som att han kan ha det, de kan även fisa mycket har jag fått höra av en som hadde detta på sina katter,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#4 Ok tack. Ska ta upp det med min veterinär.
Puttar upp.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Känner inte till något om detta..men jag hoppas att du får en medicin som gör nytta och att kisse snart blir bättre igen!
Usch..så mycket elände det finns…
Har precis börjat fundera i Giardia-banor på min stödis Shane. Att de ska fisa mycket, är det MELLAN bajsgångerna det?
Puttar upp.