Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten-medlemmarna
Läst 641 ggr
Lena
0

Viktig Påminnelse om PUL!

PUL

Det är oerhört viktigt att vi inte röjjer någon annans identitet. Du får inte publicera någon annans namn, adress, telefonnummer, personnummer eller andra personliga uppgifter. Vi får inte heller länka till andra sidor där sådana uppgifter framkommer. Det är av säkerhetskäl inte heller lämpligt att du lägger ut dina egna personuppgifter öppet på sajten. Brott mot PUL kan leda till åtal med straffpåföljd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gulliver
0

Är det inte heller tillåtet med bara förnamn?

Lena
0

Nej inga namnuppgifter får förekomma. Inte utan tillstånd från den som omskrivs.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gulliver
0

OK tack för svar. Personens tillåtelse var min nästa fråga.

Lena
0

#3 Ja då ska det finnas ett uttryckligt tillstånd från den som omskrivs - om det ska hålla vid en jurdisk prövning. Sådant tillstånd brukar sällan finnas om vederbörande omskrivs i negativa ordalag.

Sedan kan det vara skillnad om det handlar om en officell person - typ stadsministern och det handlar om sakliga frågor som denna uttyckt i sitt ämbete.

gulliver
0

OK, tack för svar.

Alexej
0

Det med förnamn? Stämmer det?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Norrann
0

Enligt PUL är det tillåtet att skriva personnamn i löpande text så länge det inte är något kränkande.

Tyvärr säger jag för det leder ofta till problem.

BRA att det inte är tillåtet här!

Atiz
0

Så jag kan alltså använda förnamnet på min kollega i SkåneKatten eftersom jag har hennes tillstånd?

Lena
0

Enligt de riktlinjer som iFokus går ut med centralt är det inte tillåtet att skriva något som röjjer identiteten hos någon annan. Inte heller sådant som ger ledtrådar vilka indirekt kan leda till vem det kan vara.

Tror att man kan tolka lagen olika. Men det där om vad som upplevs kränkande kan ju vara relativt.

Atiz
0

Okey

Lena
0

#8 Du ska ha hennes/hans tillåtelse utifrån det du skriver. Du ska även kunna besvisa det om det blir någon form av tvistemål.

Norrann
0

Hm,ja jag har verkligen blivit varse problemet med namnpublicering på nätet.Det har blivit ett stort problem som ibland t o m har lett till att folk utsatts för brott.

Så än en gång - BRA iFokus att det inte är tillåtet här!

Atiz
0

Då får jag be henne om skriftligt.  Skrattande