Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1314 ggr
[LucyInTheSky]
0

Id-märkning hur gör dom?

Hej!

ska Id-märka Ruu den 14:e och jag undrar om någon vet hur det går till.. Jag vet att han ska få en dos "lull" medicin så han skulle stanna hos henne under dagen..Så ingen mat under kvällen innan.

Men bränner dom in siffrorna? eller hur gör dom..

Puma77
0

Det är väl som en vanlig tatuering antar jag. Nål med färg i, men jag är inte säker.

//Pia

emjon
0

När de öronmärker kissen så har de en tång med piggar som de sätter in de siffror och bokstäver som kissen får. Sedan dränker de in detta med en slags stämpelfärg.

Det är lite olika på hur katterna reagerar efteråt en del märker man mera på än andra men det går över relativt fort. Våra kissar har alltid blivit märkta samtidigt med kastreringen så det är lite svårt att säga vilket det känt av mest.

Jag vet ju att Ruu redan är kastrerad och jag tycker det är toppen att du nu ID-märker honom i örat för det underlättar om han kommer på avvägar. ID-märkning på det sättet syns lång väg sedan kan man också diskutera hur länge den syns bra.

Våra två äldsta flickor blir 8 år nu och deras ID-märkning syns lika bra fortfarande.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Imasy
0

Det är bara chip man får id-märka med nu sedan års skiftet ;)

[LucyInTheSky]
0

Nej inte här.. jag fick frågan om jag ville ha tatuering eller chip.. KOnstigt i såfall

emjon
0

Oj det hade jag ingen aning om och det kan ju vara på både gott och ont. Chipmärkning är ju lättare för kissen men sen handlar det om hur mycket besvär människor gör sig för att kolla om katten är märkt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[LucyInTheSky]
0

Jag får fråga min vet.. Får se vad som händer.

Kamomill
0

Stämmer verkligen det? Jag tror inte det finns ett förbud mot tatuering däremot krävs chipmärkning för att man ska kunna få eu-pass till katten samt att det krävs av uppfödare som säljer katter att de är id-märkta med chip.

OzzyochJag
0

Jag har tre svarta katter, ingen av dom har en läslig örontatuering.
Den yngsta chippade jag också, alla har fått ID-märkningen när de varit sövda för kastrering.

Imasy
0

Jag ska leta på mina papper ifrån SKK som jag fick när jag gick ID-märkningskursen så ska jag se vad det står i kurs materialet ;)

Återkommer med denna fråga :)

MagicPaws
0

#9 Tatuering kan knappast blivit olagligt eller liknande eftersom det är många främst jakt hundar som tatueras just för att de ska kunna identifieras lättare. Dock kan jag tänka mig att de som ställer ut sina hundar kan föredra chip då det inte syns men på vissa hundar i vissa "yrken" är det faktiskt bäst med tatuering.

Själv har jag innekatter och de chipar jag men det där tycker jag ska vara valfritt, dock tycker jag inte att de borde få göra som endel gorde för typ 10-15år sedan och tatuerade utan bedövning/lugnande, DET tycker jag är grymt då de har så mycket nerver där.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Hawknestgrove
0

Chippar du, behövs inget av några jobbiga förberedelser. Blir ju dessutom billigare då, efterom du inte behöver sedera katten. Det blir en liten spruta, punkt slut i nacken.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

MagicPaws, bra att du har dina innekatter chippade. Det är hemskt många annonser om förrymda innekatter-tyvärr inte chippad….

Det kan hända vem som helst att en innekatt lyckas rymma.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

Att det ska vara olagligt har jag aldrig sagt ;)

Det som var anledningen till att de ska sluta med tatuering var för att slippa söva i onödan. Det var därför vi inte fick utbildningen på tatuering just för att då skulle vi bara kunna använda de kunskaperna i två år.

Har kollat igenom mitt kurs material lite snabbt och kan inte hitta på den texten jag letar efter. Ska kolla igen när sonen sover och det är lugnt.

MagicPaws
0

#12 Jo jag har alltid gjort det med mina katter, fast nu när jag har raskatter som även ska på utställning är det skönt att ha chip och nödvändigt.

Hoppas jag ska kunna chipa Maya oxå om inte nån annan gör det.

mymlanbus
0

Mina kissar har bara tatuering i örat, men Shimenas kan man inte tyda längre :( kanske man borde chippa både henne och Smulle för säkerhets skull? Tänk om de skulle rymma och inte kan komma tillrätta pga att man inte kan utläsa tatueringen Foten i munnen

MagicPaws
0

#15 Hade jag gjort, för säkerhets skull

Hawknestgrove
0

Men som det är nu t o m här i lilla Strömstad, så görs inte tatueringar längre ens.

mymlanbus
0

Då får jag beställa tid för att sätta chip på dem då :) för säkerhets skull

[LucyInTheSky]
0

Nu är Ruu hos vet. Satu… Han ska vara där tills halv 5 då hämtar min mamma honom. Så får vi se hur det gått. Är lite nervig även om det bara är id-märkning.. =/ Jag är kanske fånig

Imasy
0

Men varför ska han vara där SÅ länge för en id märkning?

Hawknestgrove
0

Kanske tatuering? Då behöver ju katten sövas.

[LucyInTheSky]
0

Ja han ska ha en tatuering i örat och då får han lull-lull medicin så hon vill ha honom där tills han vaknar till igen och så hon ser att han mår bra.

Det är såååå tyst och tomt.. =/ Jag trodde det skulle vara skönt att vila öronen lite från allt hans prat och skrik men nepp.. I miss him..

Hawknestgrove
0

Lille vännen…..Hoppas ni får upp nätet snart, så han kan busa på balkongen. Det kommer att göra susen! OCh annonsera efter hus på landet. Du kan ju inte få mer än nej!

[LucyInTheSky]
0

Nu är allt som vanligt igen.. Ruu är hemma och glad att bli av med bandaget han fick runt benet. För det var riktigt äckligt. Men han hade varit jätte snäll. Låtit dom lyssna på hjärtat och kolla tänder och så. Vilket jag trodde oxå =) Min Ruu är en snäll liten farbror. Satu hade kollat in hans tänder och försökt verkligen ålders bestämma honom.

Hon var ganska säker denna gång. Ha ha, om man kan vara det.. Minst 7år trodde hon han var. Jag gissade på 5 jag. 5-6 sa dom till mig förrut när jag var och vaccinerade honom. Men nu har jag bestämt att han är 6år. Mitt i mellan! Och han fyller år den 28 november. En kisse behöver sin födelsedag! Så han kan bli firad ordentligt.

Så nu är lille Ruu en stolt ägare av tatueringen: 2123G

Hawknestgrove
0

Lille vännen!!!!!!

Puss på nosen!

mymlanbus
0

Min kompis tog hand om 2 katter som hon numera har kastrerat, vaccinerat och id-märk och chippat :) och idag så fyllde vi i pappren på Agrias hemsida så nu är kissarna försäkrade också :)

Hon valde att göra både tatuering och chippa för säkerhets skull.

Hawknestgrove
0

HAtten av för såna folk…..

mymlanbus
0

Mmm, så glad jag är för det :). Kissarna är hennes bebisar, så söta de är alltså… en svartvit och ett lakritstroll, bröder :) och så snälla mot varandra. De fiskar i hennes akvarium :) duktiga är de Tungan ute

Hawknestgrove
0

Får de napp?

mymlanbus
0

Ja för sjutton :) 3 stycken har de snott Förvånad

Hawknestgrove
0

Haha kul! Sadister, fiskplågare……illbattingar!

mymlanbus
0

Mmm :) rackare är dom

[LucyInTheSky]
0

Aaa.. Melvin har försökt fånga fisk.. En gång slog han ur min svärdbärar hane ur akvariet.. Men jag fångade upp stackarn från golvet och fort i vattnet igen. Han lever än. =)

Imasy
0

Nu har jag mailat SKK för att fråga hur det egentligen är med de nya bestämmelserna. Kan inget hitta i mitt utb.material, men jag vet inte om jag läst på fel ställe ;)

Alexej
0

Det är inte tillåten mer för personer med ID-behörighet att göra örontatueringar. De får bara chipar.

Tatueringar görs bara hos veterinärer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Misan
0

#34 det du pratar om är raskatter som är till utställning inget annat. Har haft vilda diskutioner med en uppfödarkompis om detta men det är inte estetiskt vackert att ha en utställningskatt tatuerad.

Kommer alltid att tatuera OCH chipmärka mina katter (alltid bägge för säkerhets skull)

Yakuna
0

problemet är ju att tatueringar blir oläsliga.

ett chip blir aldrig oläsligt

Imasy
0

reglerna runt chip och tatuering har inget med utställningskatter att göra ;)

Imasy
0

Jag tycker heller inte att det är "snyggt" med tatuering, men det är inget som domaren får ge nedslag för i sin bedömning i iallafall.

Hade förresten fel i vad jag sa tidigade, kopierar in detta ifrån SKK´s hemsida:

"Tatuering får sedan 2009-01-01 bara utföras av veterinär."

Det var där jag förväxlat. Det är privatpersoner som inte får tatuera själva längre.