Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2533 ggr
SaraC
0

Öronskabb

Vår lilla Gurra har problem med öronskabb. Drar hela historien.

Har läst i hans veterinärpapper och på den första besiktningen skriver veterinären att han har öronskabb och att han är under behandling. Vid andra besiktningen skriver han att det finns svart sekret i öronen men att han inte kan se några djur.

Det är efter den undersökningen vi hämtar Gustav och vi får då med en flaska VetriDerm Ear Cleanser som vi ska behandla honom med.

Vi har behandlat honom med det men det har inte gett något resultat. Så när vi var iväg för kastrering fick vet titta på öronen också. Han såg då att skabben var kvar och vi fick Advocate till honom.

Behandlade med det en gång, men det blev fortfarande inte helt bra. Tog därför med honom tillbaka till vet när vi skulle dit med hunden. Han rekommenderade att vi skulle köra en omgång till och vi gjorde så.

Nu är öronen mycket bättre, men det finns fortfarande svart glegg i dem. Har torkat ur dem med öronrenset och tops, det ena örat ser bättre ut än det andra. Han kliar sig inte heller så mycket längre.

Hur ser man att skabben verkligen är borta? Ska man behandla något mer eller vad gör man? Vill ju vara säker på att skabben är borta!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

anebit
0

När vi tog in Lillpysen så var hans öron fulla med skabb.

Vi hade på Stronghold (receptbelagt) 2 ggr i nacken med 14 dagars mellanrum.

Det tog ca 3 månader innan allt var borta utan att jag rensade eller petade i hans öron.

Sen när han kastrerades så kollade vetten hans öron och det var helt borta.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Atiz
0

Man kan bara se säkert i microskop om öronskabben är borta. Man bör inte pilla i öronen med topz, det är bättre att använda öronrens. Det enda säkra som jag vet för att få bort öronskabb är stronghold. Har även använt frontline, men då ska man droppa en mycket liten mängd (1ml tror jag) i varje öra och resten i nacken. Det fungerar men är lite besvärligt om katten inte är 100% hanterbar

SaraC
0

Tack för svar!

Okej, men då kanske det är att avakta nu då och se om det blir bättre? Annars får det bli vet igen och be om något annat medel.

Det är halvt omöjligt att försöka få i öronrenset på honom… Går hyfsat om man sprutar på en bomullstuss och baddar ur.

MariannE11
0

här har vi haft olika öronskabbsomgångar….första gången så var det Bruno som trots 2 omgångar med Stronghold inte blev helt fri…han har haft blodöra pga öronskabb på bägge öronen så numera ligger bägge öronen ner….de andra behandlades samtidigt…jag rengör Brunos öron med jämna mellanrum eftersom ingen luft kommer in…..

det är jätteviktigt att man behandlar ALLA katter i hushållet…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

emjon
0

Vi tog hand om en kisse 1995 som hade så otroligt mycket skabb det värsta jag sett någon gång. Först gjorde veterinären rent och sedan fick vi örondroppar som han skulle ha i 14 dagar. Varje dag kammade jag pälsen runt öronen med en luskam. När vi kom tillbaka till vetten för koll så fans inga levande djur kvar men helt fullt av svar clegg i örongångarna. Vi fick då behandla kissen med revaxör för att lösa upp smutsen och sedan tillbaka till vetten. Då spolade de igenom öronen och all skit försvann och kissen blev bra sedan.

Det är ju längesedan så nu finns ju andra preparat men det verkar inte alldeles lätt att bli av med skabben.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

SaraC
0

Ja, det verkar väldigt knepigt att bli av med skabben ordentligt. Tar till mig alla tips jag får! Hoppas dock att den är påväg bort nu, det verkar ju mycket bättre i alla fall.

Vi har bara en katt. Veterinären trodde inte att skabben skulle smitta vovven, hans öron ser fina ut också.

MariannE11
0

bra att du bara har en kisse …. det betyder ju att du kan skaffa fler… Flört

kan tillägga att min veterinär även skrev ut recept till min dotters hund… vet själv inte hur mycket det kan smitta men min veterinär ansåg att han skulle behandlas han med….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Litenida
1

Vi använde avocate vi också när både hundar och katter fick skabb. Innan betahandling rengjorde vi öronen orderntligt med hjälp av en såndär pump som man får med revaxör. Går lika bra med en större spruta. Vi lindade in katterna i en handduk för att hålla dem stilla. Därefter behandlade vi dem med avocate och gjorde om rengöringen en gång/vecka under två månader. Efter en månad fick de en andra omgång avocat. Detta enligt min veterinär, dte funkade jättebra.

Litenida
0

Det är viktigt att du behandlar även hundarna, om du har några. Kattskabb smittar även till hund.

SaraC
0

#9 Veterinären tyckte inte att jag skulle behandla hunden om inte jag såg några tecken på skabb.