Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 1399 ggr
Jenna-Gun
0

Farligt för katten

Har en sida på min hemsida om farligt för katten.

Länken är här

http://www.gunsparadis.me.uk/farligasaker.htm

Lena
0

Jättebra lista Gun! Sådant där är alltid viktigt att hålla uppdaterat.

Mvh Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

ladykatt
0

Är det sant att amarylis är farlig? Mina katter käkat upp den för mig utan några problem alls… 

Nu har jag inte några krukväxter överhuvudtaget för katterna var nästan på alla… trotts att de har kattgräs som de inte bryr sig om så konstigt nog den får vara i fred…

kram/ Ladykatt

Lena
0

#2 En kattägare jag känner berättade om en perser som hon hade. Den hade käkat upp en Amaryllis och fått tillbringa några dagar på djursjukhus. De flesta lökväxter ska vara giftiga enligt vad jag hört. Ibland är det löken i sig, i andra fall hela växten.

Tur att dina katter inte blev sjuka i alla fall.

Mvh Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mantrats
0

Ja Amaryllis är giftig. Dina katter kanske kräktes upp det mesta Ladykatt.

Ersättning för kattgräs är ampellilja. Jag har flera stycken som får turas om att stå tillgängliga för katterna. Pelargoner bryr sig inte mina katter om så det kan jag ha och de rör heller inte mina orkidéer som jag är mycket rädd om.

//Rolf-mantrats

ladykatt
0

Ja, allt är möjligt men jag lagt inte märke till något… tur att de klarat sig då utan men…

Tack mantrats för tipset med amplelilja, ska prova om det blir något som ska passa i smaken för dem… men konstigt att man köper kattgräs just för att katterna inte ska ge sig på krukväxter och sedan är det det enda de inte bryr sig om…

kram/ Ladykatt

mantrats
0

Kattgräs har en tendens att bli lite "avdankat" efter bara en dag. Eller också drar kissarna upp stråna med rötterna. Däremot ampellilja håller sig fräsh tills den är nedäten intill jorden (vilket går ganska snabbt). Sedan växer den upp på ett par månader igen om den står skyddad från katterna. Sedan är det ju lätt att hålla en moderplanta för att ta nya sticklingar hela tiden.

Lena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Här i Holland har vi köpt ett annat sorts kattgräs som växer i en tuva. Det står lite längre än vanligt kattgräs som man odlar av havre eller liknande. Katterna älskar det. Har dock inte sett till det i Sverige mer än någon enstaka gång. Tror det är en sorts papyrusgräs. Nu inför återflytt till Sverige har jag satt igång en odling av Ampellilja istället.

På bifogad bild ses Tessie med det Holländska kattgräset

Mvh Lena

Lena
0

#7 På tal om det Holländska kattgräset så har jag nu hittat det även i Sverige. Det är en sorts papyrusgräs tydligen.

//Lena