Vitnosen.
För ett tag sedan hamnade Vitnos i slagsmål med grannens katt. Hon fick ett sår på hasen som tillslut läkte. Eftersom det läkte och hon blev piggare åkte vi inte in till veterinären. Efter ett tag började hon halta. Då hade såret läkt och hon gick bra innan. Men, det har gått upp och ner. Vi har trott att hon är bra, sen har hon haltat igen. Idag var jag inne hos veterinären och hon har en infektion som satt sig i skelettet och det har blivit pålagringar. Infektionen har dessutom spridit sig till muskler och senor. Eftersom hon lekt lika mycket som vanligt hela tiden och inte haltat jämt har vi trott att det inte var så farligt och därmed avvaktat lite. Nu var veterinären pessimistisk och sa att det fanns en stor risk för avlivning. Jag tror inte att det behöver gå så långt men chockad blev jag.
Nu ska hon vara stilla i tre veckor och äta starka mediciner. Med tanke på hur mycket hon far runt på nätterna så blir det nog att sova i utställningsbur på nätterna. Stackars stackars liten. Riktigt tungt.
Stackars liten
får nu hoppas på att medicin hjälper henne. Inte lätt att hålla henne stilla o lugn….tänlk om man ändå kunde prata med dem och förklara.
Kan du inte ha henne i ett rum…stänga dörren…så får hon ju inte så mycket utrymme att springa runt på.

Jo, vi har bara en dörr och det är till sovrummet så hon kommer få vara där. Tyvärr är sovrummet en favorit när det kommer till bus. När hon kastrerades var det hopplöst och då var vi tvugna att ha henne i bur på nätterna. Det går att busa med nytt sår och tratt. Förmodligen får det bli så nu med :( tre veckor är en lång tid. Sen är det återbesök om en månad.

Å, lilla vitnos, så det kan gå. Jättesvårt, när såret läker och hon leker, hur ska man då kunna veta att man bör gå till veterinären.
Nu får vi hålla tummarna, och hoppas på det bästa.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Nej det är jättesvårt att veta, men att jag åkte för sent, så mycket vet jag iaf. Det är konstigt. Illrarna åker jag med så fort det är ngt litet, men katter är man van vid att de klarar av saker. Speciellt ett sår. Jag såg bråket med grannkatten och Vitnos försökte komma undan över ett staket. Den andra slet ner henne igen. Lyckades jaga bort den andra och fick in lillmissan. Då låg hon och sov i några dagar och sen var allt frid och fröjd.
Hade inte det varit för det här bråket hade veterinären gissat på cancer.
Undrar om den katten som bet hade några speciella bakterier som gör att det kan bli så här? Håller tummarna för lilla kissen.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Så ledsamt besked du fick om din kisse och jag förstår precis vad du pratar om för kattbett är inget att leka med. Det är så lätt att tro att katter klarar av mycket själva men det är också förenat med smärta.
För egen del tar jag alltid katten till veterinären när något är fel för jag vill inte få beskedet du skulle ha kommit tidigare. Ibland händer det att det går fel ändå som med min änglaknodde som var hos vetten men de kollade slarvigt.
En av mina tidigare kissar blev också biten i ena bakbenet och bettet hade tagit mitt i leden. Då sade vetten att det var tur att du kom in direkt så vi kan sätta in medicinering i tid för sådana bett kan få otrevliga följder.
Hoppas ändå för din skull att det inte gått för långt utan de kan sätta in behandling.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Det var inte ett bett utan klorna. Såret blödde och tvättades rent fint. Sår som blöder mycket brukar bli fina eftersom blodet tar med sig smuts ut. Läkte ihop och allt verkade bra. Måste varit en liten bekterie kvar där inne. Borde gått då hon började halta, men eftersom hon ibland inte haltade alls trodde vi att det var ngt litet, typ en sträckning eller liknande.
Ja både bett och klor kan vara riktiga bovar. För många år sedan när vi hade vår första katt och vi var på landet så såg vi hur han blev uppjagad i ett träd. När katten kom ner så kollade vi igenom honom utan att hitta något anmärkningsvärt. Några veckor efter såg jag att det rann var ur nosen ögonen och i öronen kände också att han hade en stor knöl i magen. Vi åkte in direkt till veterinär och det visade sig att knölen i magen var en jättestor böld och han fick antibiotika mot alla infektioner.
Vi trodde då också till en början att kissen inte fått några skador alls och blev rejält tagna på sängen.
Mycket erfarenheter har jag skaffat mig under den tiden våra kissar var ute för det blev åtskilliga vetbesök då.

Oj! Att det kunde vara så pass illa när de leker och visar att de verkar må bra är inte lätt att förstå. Ingen annan hade gjort annorlunda. Vi får alla hålla tummar och tassar att allt går bra. Anklaga dig inte själv allt för mycket. Varma styrkekramar!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

#8 Oj, det måste ha varit ett extremt fall ändå? Oftast brukar man ju ändå se om de skadade…
Tror att en anledning till att man tror att katter klarar av det ofta är för att katterna sällan visar att de har ont. Ofta fortsätter de ju att leka och äta och då tror man ju att det inte är någon fara. Men det är ju lika bra att kolla direkt, alltid lätt att vara efterklok, men jag har nu lärt mig efter dessa historier att jag åker hellre i tid och otid än att få en så dålig nyhet.

#10 Ja katter är då mästare på att simulera friska. Har fått erfara det denna höst själv. Fattar inte hur de orkar vara till synes "pigga" ända till man nästan får övertyga dem om att de är dåliga. De håller skenet uppe länge. För att inte bli byte själva som när de är ute.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
#10 Ja precis och det är lätt att missta sig och att katterna inte alls visar hur det egentligen mår har jag också varit med om.
Det är därför ett sådant här forum är så bra där vi kan utbyta erfarenheter med varandra. När jag läser om här vad andra är med om så lär jag mig alltid något nytt och fullärd blir man ju aldrig.
Vi håller alla tummar och tassar för att det går bra med Vitnos och medicineringen och att du Sarah får bra besked vid återbesöket.

Hoppas att din kisse piggar på sig. Klart man inte tror att det är så allvarlig utan att man avvaktar lite.. Men det är inte lätt att veta!
Maria
Min lilla stackare, håller tummarna för att allt går bra. hör gärna av dig om det är något.
Pussa henne från mig.
Lisa

Hoppas att din lilla kisse mår bättre, nospuss från mig

Det går säkert bra, hon är så pigg och glad. Det dumma nu är att de smärtstillande hon får gör att hon vill springa runt ännu mer. Men, hon sov sött brevid mig i natt iaf efter att ha försökt busa men med en matte som sa stopp.
Det fina med det hela just nu är att hon vill sitta i knät. Vi har inte kommit dit förut, att hon vill ligga kvar i knät. När hon fortfarande var drogad efter vi kom hem låg hon i mitt knä i två timmar tills hon piggnade till ordentligt, sen kom hon fram till att det var väldigt trevligt och kom själv och hoppade upp och la sig ;) Inget ont som inte har något gott med sig.
Hon är duktig med medicinen. Sväljer utan tjafs. Skönt, annars är hon ganska kinkig och äter inte godis etc.

Och, tack alla för erat stöd!

Vad skönt att hon är så duktig! Hur går rehabiliteringen nu då? :)

Åt helvete… hon river stället. Klarar inte att ha henne i bur i tre veckor, men hon springer runt som en idiot :( Vi bryter så fort det bli för mycket, men man är inte alltid där. Dessutom gillar hon inte medicin längre och gömmer sig fort när det är på gång. hur vet d sådant?? Jag gör i ordning medicinen långt innan och försöker lura henne, men icke.
de vet, hur har jag aldrig fattat men man går eller beter sig anorlunda antagligen, tror att när man försöker bete sig vanligt så känner de på sig det direkt.
Vad är det för medicin hon ska få, inget som går att blanda i maten?
Vad jobbigt du har det med att Vitnos inte vill hålla sig i stillhet. Besvärligt också att hon inte vill ha sin medicin.
Mia Mattsson är ju en fantastisk person och kan ju kommunicera med djur hon har tidigare hjälpt oss flera gånger. Hennes föreläsningar var också mycket intressanta och där fick jag lära mig hur snabbt djur uppfattar allt. Innan du har tänkt tanken klart har du fört över den till djuret.
T.ex nu har du gjort i ordning medicinen långt i förväg men när du sedan skall ge den kanske du inom dig tänker hoppas att det går bra nu och känner lite oro vips har du flyttat över det till Vitnos. Försök att tänka på något annat när det är medicindags.
Hoppas att det kommer bra med vitnosen

Det går bättre nu. Gör i ordning långt innan och väntar sen tills hon blir kelsjuk. Nu sitter hon här i knät och myser. Ska ändå vänta lite så att det inte förstlrs av medicin.
lycka till med henne!
Hur kom ni på att det finns en infektion i benet? Och vad får hon för medicin nu?
Fundera också för Bitchen här har varit i många slagsmål. Hon haltar ibland på en bakbenet sedan i somras men veterinären kunde inte hitta något. Hon hoppar ibland på 3 ben och sedan plötsligt springer hon iväg som en pil. Trodde också på en sträckning men det blir liksom aldrig bättre.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej, precis så har det varit med Vitnos. Jag tröttnade och åkte in till veterinären. Visade på röntgen att det var en infektion i skelettet och pålagringar. Hon får Clindabuc och Metacam nu.
Fast hos mig kunde de inte se något på röntgen. Men jag är lite tveksamt. Kanske borde jag söka upp en annan veterinär. Fast Metacam fick hon nu mot en infektion (bula) under ögat. Fast det blev inte bättre.
Veterinären sa också att det inte gå att uteslutar cancer.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det var samma som min vet sa om cancer, men pga det här stora bråket trodde hon snarare på infektion. Syntes det inget på röntgen alls? På Vitnos såg jag, dagarna innan jag åkte in, att hon började få ont även högre upp i benet. Hon blev stelare i höften. Metacam är nog inte tillräckligt starkt. Det är framförallt Clindabucen som verkar. Dessutom får hon högre dos av den än hon skulle haft om det satt i mjukdelarna. Vitnos har blivit mycket bättre de här dagarna och haltar inte alls just nu. Haltade eran trots medicin?

Vitnos ska nu in igen den är veckan för att röntgas. men, hon haltar ingenting längre :) Hon har deformeringar på benet i hasen men verkar inte lida av det. Vågar nästan tro att det här går vägan!
Det låter som om det finns hopp om att medicineringen nu gett resultat. Hoppas att det går bra för er hos veterinären och att röntgen visar bra prognos.
Hoppas det går åt rätt håll.
Kram
håller alla tummar jag kan för att allt går bra hos vetten.

Hoppas att Vitnos blir bra igen

åhhh stackars kisse..håller hårt, hårt i tummarna!

Hej!
Träffade Misan idag och fick höra vad som hänt…:(
Hur går det med lillan? Håller tummarna och tassarna här hemma!
Klappa båda två från oss

Haj Hanna!! Var hos vet igår och nu är hon friskförklarad. Hon kommer alltid ha lite deformerat skelett i hasen, men det är inte cancer iaf och hon är inte hindrad av det. Idag har hon fått gå ut igen ;) Gillar inte snö så det blev bara tjugo minuter.

Så roligt att höra :)
Hur är det med lilla älsklings Osmo då?

ÄlsklingsOsmo kom precis in och såg ut som en snögubbe ;) Under morrande protester fick han sitta i knät och smälta innan han var välkommen i sängen. Men, han mår jättebra. Ute jämt och ständigt. Är inne några vändor på dagen och säger hej, sen kommer han in och sover på natten. Då sover han på min högra sida och spinner svagare och svagare till han sover. Så söt. Du och Misan får ta er ut och hälsa på i sommar!

Lilla älsklingen :) Kul att ni trivs med varandra!
Det vore verkligen roligt att komma och hälsa på 
Lite bilder vore också kul…
vad skönt att höra, har tänkt så mycket på er och varit på väg att ringa men som vanligt räcker inte tiden till. Men kan förstå att hon var lycklig att äntligen få gå ut med kompisen :-)
Självklart kommer vi jätte gärna upp i sommar och hälsar på, det vore roligt att se hur stora de har blivt.