Fäller extremt?
Min ena hittekatt My chockade mig lite i morse. Hon bor fö.n ensam inne i badrummet och vi försöker störa så lite som möjligt eftersom hon är väldigt skygg. I morse när jag kom in och skulle ge henne mat låg det aldeles fullt med pälstussar över hela golvet- det såg ut som någon suttit mitt på golvet och plockat katten som en gås! Stora rejäla tussar var det också! 
Har sett tussar innan i veckan, men så är hon nykastrerad och har haft tratt tom. igår så jag tänkte att de kanske kom sig av att hon kliat sig runt tratten. Det har dock inte varit sånna mängder…
Lustigt också hur tussarna ligger mitt ute på golvet, inte i någon av gömmorna där hon vanligtvis ligger, ser alltså inte ut som normal fällning. Kan katter plocka sig?
Hon äter just nu antibiotika och smärtstillande, kan det vara någon biverkning av medecinen?
Nu ligger hon och trycker och jag kan inte se om hon har några kala fläckar eller så, men hon låter mig som sagt inte komma så nära.
Kusten skulle prata med veterinären som kastrerade henne idag, men jag tänkte höra om någon av er känner igen det här med extrem fällning i tussar…?
Har hon levt ute hela livet.
Tänkte om hon fäller för att hon har det varmt nu.
Mina katter fäller oxå extremt mycket nu denna årstid.
Eller kan hon ha någon ohyra i pälsen som när det blev varmt inne utvecklats mera.
Jag har ju en perser så jag vet hur mycket en katt kan fälla, men detta är en vanlig korthårskatt och de mängderna hon fällt vara under några timmar i natt är inga normala mängder. Det låg verkligen över hela golvet, och då hade jag ändå våttorkat golvet det sista jag gjorde innan jag gick till sängs kvällen innan. Har haft henne i en vecka imorgon, och hon fällde mer under några timmar i natt än vad hon gjort sammanlagt under dessa dagar.
Det där med ohyra skulle kunna vara en förklaring, men hon blev behandlad (tror med stronghold som tar det mesta, men är inte säker, kan kolla) för en vecka sedan så det är ju konstigt om det skulle påverka först nu?
Det låter ju inte normalt. Det kan vara så att värmen har fått henne att släppa en massa päls men att hon inte kunnat få loss den eftersom hon haft tratt. Så har hon tagit sig en riktigt rejäl tvätt i natt och fått loss allt på en gång. Hoppas veterinären vet råd!

Jag minns en gång när min Rasmus skulle till veterinären för en koll (han hade feber). När vi lämnade undersökningsrummet kunde vi nog ha samlat ihop material till en liten kofta i alla fall.
Veterinären sa att stressade katter fäller gärna mycket. Rasmus är rätt stressad i vanliga fall och värre blev det då.
Kanske något sådant med att hon blivit kastrerad och går med tratt osv. Lite ovant för en skyggis kanske?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
En hittekatt/utekatt som plötsligt får flytta in fäller otroligt mycket eftersom utekatter har mer päls än innekatter och måste anpassa sig till den nya miljön… dessutom är det fällperiod just nu… iaf i skåne