Är hittekatten dräktig?
För ca 3 veckor sen hittade jag en liten mager hona i vårt soprum. Ingen ägare har hört av sig så vi har tagit hand om henne så länge.
När jag hittade henne hade hon en bodyguard i form av grannens okastrerade hankatt.
Hon var fruktansvärt mager när hon kom, så givetvis har hon gått upp massor i vikt.
Men hennes spenar har blivit tjockare.. dom är svarta, så jag vet inte hur man mer kan se om hon är dräktig?
Spenarna på en dräktig hona är rosa. kan hennes spenar vara lite smutsiga ?? Större spenar har även en katt som tidigare haft ungar.
Vore jag dej skulle jag göra ett besök till veterinären för en allm. hälsoundersökning, en kastrering i all hast kanske är nödvändigt
Det är svårt att själv avgöra om en katthona är dräktig, så jag instämmer med tuska, gör ett veterinärbesök.
Ja, absolut. En kastrering nu skulle betyder en snabbabort och det är ofta bättre än ännu fler katter. Också bra med vaccinering. Har du avmaskad och skabbkollat?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#4 Precis, jag har anmält henne till polisen så hon är inte lagligt min förrän om 3 månader. Alltså kan jag inte kastrera/göra abort på henne innan dess. Kattungarna tillhör faktikst inte mig, även om det känns otroligt att hon har en ägare någonstanns..
Avmaskning tog jag mig dock friheten att göra, tror ingen har något emot det :P
#1, jag tror inte hon haft ungar tidigare, jag skulle gissa på att hon är knappt ett år gammal, fast sen är jag ingen kattfantast, men om jag gämnför md alla andra katter jag haft/sett så känns det som lämplig ålder..
Man kan iof låta en veterinär kika på katten i alla fall, eller en duktig kattuppfödare om du känner någon sådan. En van hand kan känna foster i växande kattmagar. Det är dock lite lurigt för som jag minns det finns det en period under fostrens utveckling då fostersäckarna inte känns…
Var nämligen i samma sits som du (nästan) för några år sedan då jag hade en hittekatt som jag befarade var dräktig, när jag tog henne till veterinären kunde dom varken säga bu eller bä eftersom det fanns risk att hon var i just den där "gråzonen" av dräktigheten. Magen växte, inga kattungar kom och det slutade med att jag åkte in med henne akut till veterinären när jag haft henne i över 9 veckor utan att några bebisar kommit ut och gjorde ett ultraljud. (dyrt, särskilt som det var nyårsafton och jourtid!) Det visade sig att det inte fanns några bebisar i magen, utan att kattstackarn bara var fet efter den näringsrika kattungemat jag gett henne (hon hade ju svultit innan hon kom till mig och åt för glatta livet). Jag hade dessutom diskutterat henne ivrigt på ett kattforum och det hade blivit en hysteri där många "erfarna" kattkännare var övertygad om att hon var dräktig efter att ha sett bilder och trodde hon skulle föda när som helst, och var döende när inga ungar kom. Blev lite uppjagad, novis på kattfödslar som man är… 
Med andra ord lärde jag mig att man nog inte ska spekulera för mycket om eventuella dräktigheter över internet, utan att det är bäst att låta ett proffs göra bedömmning IRL om man är osäker.

Casiopeia, skrattar lite gott åt din historia 
Hade det varit en katt som jag hittat så hade jag kastrerat henne. Det tycker jag är att ansvar att det inte föds nya bebisar.
Och skulle hon sedan ha en ägare så hoppas jag att dom fattar att man gjort dom en tjänst…Såvida det inte är en raskatt 
Krävt pengar av dom också för kastreringen 
Men jag är lite trotsig av naturen…