Preparera soffan, med vad?
Fick igår hem en tyg soffa, hade slängt ut den gamla fula skinnsoffan.
Skinnsoffan var helt söderklöst av en de vänliga katterna, och jag hade hoppats på att han kunde ge f*n i den nya men icke!
Men vad kan man spraya på som verkligen fungerar? Vill inte ha en till soffa förstörd.
Många soffor har gått åt här, men skinnsoffor som jag haft har mina katter gett tusan i
Jag köper mina möbler billigt på blocket.
Har inte en aning vad man kan preparera med
Det undrar jag med, fast vad man kan preparera med för att de inte ska kissa i soffan!
Jag tror katten i fråga har blivit beroende av att kissa i soffor, den förra kissade han i 1-2ggr/veckan om inte mer och nu när det kom en ny soffa så var han ju så klart och kissade i den med.
Ursäkta för trådkapningen 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Min systers flicka har lindat in sina soffdynor i gladpack, sen lagt över stillfulla lakan
Inte får man ha det så fint med katter i huset
Jo även denna är inhandlad ifrån Blocket, så den var ju billig så. Men den är ju i nyskick i princip, och det vore ju trevligt om man kanske kunde få ha något ifred från förstörelse :s
Och fast den var billig så kan man ju hålla sig för skratt ganska lätt när den lilla ligisten kommer fram för att förstöra 
Men sådan här Get Off spray och sådant, kan det funka?
En annan ide jag har gått och fnulat på, är om man tar och blandar ut några droppar pepparmint i vatten och sprayar med.
Skulle det funka tror ni? Eller blir det att lukta så stark att man inte står ut själv? :P
Och blandas det ut ordentligt med vatten öht?

Puttar här eftersom jag är väldigt intresserad av ett svar på detta. Har också några ligister hemma och ett erbjudande om att köpa min kompis snygga soffa…
När katterna rev sönder min tapet, fick jag rådet att spruta ättika på väggen (OT. Panikkänsla), men det kanske blir en jobbig doft att ha i soffan…!?
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"
För att inte en katt ska hoppa upp och kissa är alluminiumfolie jättebra. Fick ärva en skinnfåtölj och genast skulle den förståss "invigas", men jag la dit ett plant ark av alluminiumfolie på sätet och då hoppade dom inte upp ens. Rasslet i folieet gillar dom inte. Dom har ju så mycket bättre hörsel än vad vi har.
Ättika vill jag inte ha i soffan ;)
Måste ju även preparera den med något jag själv kan stå ut med, annars tappar ju soffan vitsen om man sitter på golvet själv 
#7 Tack det ska jag testa :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Min nya datastol är helt nerkissad av min Pisse Nisse, köper jag nå nytt så ska det liksom pissas in. klösas sönder.
Jag har sprayat in stolen med Stink remover som ska vara lite snällare när det gäller allergi, får lite svårt med lungorna av Pis veak och dyligt. Är soffan av tyg så blir det fläckar av allt sprayande man gör för att förhindra klös å kiss.
Man vill kunna umgås med djuren vid tv- soffan oxå så det är nog att slänga över plädar.
Ett fint hem är bara att glömma när man har djur, det är jättetråkigt för det går bara på ett dygn, så kan en ny soffa vara trasig om det vill sej illa.

Jag har lagt plastat drag i mina soffor ( skyddar mot kiss också ) och ovanpå det ett xtra överdrag just för soffor. De kostar ju en slant men jag köpte det via Ellos på rea. Bara att tvätta och ta på igen.

#11 Precis den är jättebra, har det i sängen oxå, plastet alltså. och överdrag till sofforna är bra. Köpte oxå via Ellos på Rea.

Vi använder plastad frotté i metervara som skydd mot pinkande katter.
Går det inte att få dem att sluta pinka?Eller är det omöjligt när de väl har börjat?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#14 Är nog inte omöjligt med mycket arbete och tid.
Min kattveterinär säger att det oftast är ett beteendeproblem men att medicinska orsaker bör uteslutas först.
#15 Han började kissa efter att hans mor försvann för snart 2 år sedan. Protest för att han saknar henne? Han är inte ung tror han närmar sig en 6år eller mer.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Har ingen katt som kissar mer än där de ska dvs i lådan men försäkerhetsskull använder jag plasten iallafall. Den gör ju också att ev "klös" inte går så lätt igenom in på soffan och förstör den.
Jag har köpt något som heter Piss Off, finns som naturell samt citron, det är ett doft- och fläckborttagningsmedel som inte verkar att lämna några fläckar. Här har vi haft problem med en katt som bajsar på en matta utanför toarummet där lådorna står samt en katt som ska klösa på våra nya sängar, efter en rejäl genomsprejning av matta och sängar verkar det ha blivit lugnt.
Det funkade hos mej och jag hoppas att det funkar hos er också.
Essim
jag var in på djuraffären idag för att inhandla någon form av fy-spray.
Fick då veta att någon myndighet, socialstyrelsen eller liknande har dragit in dem då de innehåller kemikaler som enligt dem inte är godkända.
Expediten berättade att dessa sprayer borde komma åter på marknaden någon gång nästa år, då det är EU´s regler som gäller och dessa sprayer blir lagliga igen.
Så nu ska jag testa med citron och vatten om det avskräcker.

Piss off är bra. Men ganska dyrt.
Kan man kanske använda Dettol? Åtminstone att, om det går, tvätta överdrag till soffor etc?
Men ska inte bara Piss off ta bort urinlukt ?
Det jag är ute efter är ju något som gör att de inte vill klösa.

Tror ni att spruta dettol på soffan och tapeter skulle får katterna att hålla sina klor i styr? Eller funkar det bara för att få bort kisslukter?
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Något som fungerade för mig (iofs så bytte jag även lgh när jag bytte soffa så det kanske var att allt föändrades som gjorde hela skillnaden?) när jag bytte till en ny soffa var att spraya lite med Feeliway ansiktsferomoner, tydligen så vill katterna inte klösa (eller kissa) på samma ställe som de stryker huvudet. Min katt som hade klöst en del på soffan innan och även kissat på den har aldrig gjort det i den nya soffan i den nya lägeneten. Tur? :)
Hade också plastad frotte under soffklädseln. Sedan kan man ställa skålar med torrfoder på soffan. De kissar inte -sällan-i maten.
Men mot klösmärke? Ingen aning. Klippa klo, många andra klösmöjligheter, uppfostra katterna?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Om man inte vill ha dem i soffan då? Då kanske det inte är så bra att ha skålar med mat där?
För denne kisskatt han har lärt sig att han ej får vara där men ändå lyckas han hoppa upp och kissa, kanske är därför?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Dubbelhäftande tejp ska också hjälpa. Mina klöser bort den rätt snabbt, men jag tror det hjälper lite grann. Det lär vara obehagligt att klösa på det klibbiga har jag förstått.
Den katten jag har som river på soffan, har ja fräst och alla andra möjliga ljud åt, jag har fyat och jag har schasat bort honom tusentals gånger. Tror ni han slutar?
Tog nu och blandade citronsaft på flaska, en skvätt pepparmint och lite vatten och sprayade på soffan.
*peppar peppar* men han har inte petat på den ännu ;D

Piss off dödar liksom Dettol både bakterier och mögelsvampar.
#27 Testat att spraya vatten på han?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har provat ALLT ;)
HAr även hört, att lukten av lagerblad ska avskräcka. Så du kan ju göra ett avkok med lagerblad och spraya på soffans utsatta delar…För det är väl bara vissa delar, som är poppis att riva på?
Annars så får du väl göra som jag, ta och klä in det hörnet som är poppis att klösa på,med en billig dörrmatta……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
# Din katt kanske är lite busig och vill ha din uppmärksamhet.
Min klös kisse har jag läst av att han tycker det är jätteroligt när jag säjer till honom. Då gör han rivstarter här hemma med en början till en frivolt, sen kommer han rusande å vässar klona på mina byxben. Han har tagit detta till en rolig lek.
Om du provar med att ha kattmynta på klöspelaren kanske katten klöser av sej där istället, Men det har du väl testat förstår jag, lika så kloklppning.
Ja va kan man göra mer än gråta en skvätt när soffan är trasig och man får täcka med en mysig filt.

inga bra råd, Mini klöser sönder både soffor och fotöljer i alla meterial här,, jag har gett upp, fasst jag har dumt nog aldrig försökt ordentligt heller att få henne att sluta. kanske ta och häffta dit nått otäckt material , typ folie där de klöser som messt?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jodå, kloklippning, mynta, leksaker mm för att leda bort intresset men förgäves.