Katterna vill ut?
Jag tror zorro vill ut! han sitter alltid i fönstret,jämt! och alltid när jag ska gå ut så springer han alltid till ytterdörren och sätter sig där,när jag ska kkomma in är han först där också…. Jag hinner inte gå ut med han varje dag eller plus att det e så kallt.. e rädd att han rymmer:( men han vill verkligen ut! Tiger är inte lika nyfiken och vill vara inne. men vad ska jag göra med zorro? Känns som han blir så ledsen om ahn inte fåt gå ut.. ibland så öppnar jag dörren och hålelr han i famnen och då spärrar han upp ögonen och öronen o vill ur min famn så att han får springa ut:(
Att katter sitter i fönstret eller väntar vid dörren när man kommer hem är ganska vanligt. Behöver dock inte vara samma sak som att de absolut vill vara ute. Väntandet vid dörren brukar istället vara förknippat med att de väntar på att få maten vilket ju ofta sker när man kommer hem. Och att sitta i föntret är ju ett tidsfördriv som många katter gillar. Det allra bästa är om man har en balkong som man kan hängna in. Då får katterna den utevistelse de behöver. Annars är en daglig koppelprommenad inte heller dumt. Förutsatt att man nu inte bor så idealiskt att katterna kan vara ute. Men det är inte så många av oss, som ur den synvinkeln, bor så bra .
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Mne jafg hr inget bra koppel att gå ut med,är rädd att han lyckas rymma. Jag har en gård där emd en portdörr så om han rymmer så kan han bara vara på gården,har tyvärr ingen balkong:(
#3 Alltid en god idé att investera i ett riktigt bra och säkert koppel. De brukar kosta runt 100 - 150 kr.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Om det är så att du brukar ta ut honom, så ska du sluta med det. Gör det endast som en trevlig överraskning då och då. Trappa ner på promenaderna, jag lovar att det hjälper. Av egen erfarenhet.
En bra sele är väldigt viktigt, för de gånger man går ut. Just för att de inte ska kunna ta sig loss och försvinna. Att de sitter vid fönstret är inte konstigt alls. Det är deras tv-ruta ut i verkligheten. Mina som både är på balkongen själva och gärna spanar från fönstret gillar se vad som händer. Tänk om de inte hade fönster alls att titta igenom, det skulle vara som en cell.
Mina katter väntar alltid på mig vid dörren. Är jag borta en hel natt, så sitter de där enligt min man som blev lite stött :-). De hör bekanta ljud, steg, vet vilka tider, ljuden när man stänger ytterdörren. Saker som säger att det är just vi som är på väg.
Så börja med nedtrappning av promenader. Gör hemmet ännu mer spännande, med nya leksaker kanske, katt-dvd med mera. Lycka till.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Mina stallkatter får gå ut när de vill. men i detta väder föredrar de oftast att stanna inne och mysa i stallet istället.
Tror mycket kan vara nyfikenheten. de vet ju inte om det finns något roligt där ute om de inte får gå ut och titta. Om ni inte bor så att katten kan vara lös ute, köp ett bra flexi koppel så kan du gå ut med dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#5 Katterna brukar höra på långt håll att man är på ingång. De känner igen ljudet av ens egna steg. Numera är det alltid sambon som sköter om katterna med mat och allt, vilket gör att de inte alls väntar vid dörren lika mycket när jag kommer hem som tidigare när jag ensam skötte om dem.
//Lena
Varför får han inte gå ut då? Hur kul tror du fdet är att vara inne en hel dag? Har du varit det många gånger? Varför inte behandla din katt som vilken hund som helst? Dvs gå ut med honom 3 gånger om dagen? Jag lovar ahn blir gladare. Köp ett bra sele och ett koppel och gå ut tillsammans med honom, det mår både han och du bra av. Vaccinera honom också.
Med Vänlig Hälsning
Ambrosia
Min Simon är innekatt. Jag brukar ta med honom i famnen när jag går ut och hämtar tidningen på morgonen. Jag brukar också gå ut på balkongen med honom, det verkar räcka än så länge. Han ser inte ut att lida över att få vara inne överhuvudtaget. Men jag håller med att vill Zorro verkligen ut så köp ett riktigt koppel, inte ett sånt som man har runt halsen för det kan han verkligen krypa ur. Det gjorde Rasmus. Det finns andra. Det är ju inte roligt när man ser att katten vill ut och man vet att det inte går att släppa ut de hur som helst. Men om du stimulerar Zorro mer, köp en laserpekare. Hur bor du? Ser ut som du bor i stan i lägenhet om jag tittar på kortet.

Mina katter sitter ofta ofta framför fönstret. För Blixten är det som att gå på bio, ungefär. Och han är himla nöjd med att bara sitta och titta ut. My är också en riktig spanare. Ängla har stenkoll på grannkatterna genom fönstret…och han möter alltid oss vid dörren när vi kommer hem.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Abrisosa? vadå får inte gå ut????! tror du jag intw sköter m mina katter eller. Nu blir jag ledsen när du skriver så, för det första har jag inget riktigt säkert koppel,ska inskaffa det snarast möjligt ch för det andra jobbar jag mycket heldagar och när jag komemr hem är det jkallt och mörkt ute! helst av allt skulle jag bara vilja skita i att jobba ch bara vara med mina katter,men då skulle jag inte haft råd med mat osv…
Ankie: ja jag bor i lägenhet mitt istan,ingen balkong bara en utegård!
Plus att det finns hundar också som springer lös på gården
#8 Riktigt så fungerar det inte med katter. Det handlar mera om den totala miljön. Våra katter är inte ute särskilt mycket och har inte det behovet heller. Vi har istället gjort en mycket kattananpassad inomhusmiljö där de kan vara på hyllor, i hängmattor, massor av olika korgar på olika ställen samt har god plats på alla fönsterbrädor där fönstret står på kattsäker glänt så fort vädret tillåter. När man sedan har flera katter håller de varandra sysselsatta. Helena ägnar mycket tid för sina katter och försöker finna de bästa lösningarna för dem. Det är ett bra exempel på hur en ansvarsfull kattägare tänker. Många tror att det är utomhusliv till varje pris som gäller för katterna, men så enkelt är det inte.
//Lena

Jag har mina 2 katter bara inne.. o tro det eller ej men de trivs jätte bra med det… Puma kom till mig när hon var 5 månader o då hade hon bara varit ute en lång tid… Visst hon gillar att gå i sele men gör det inte alls ofta… Hon tycker om att vara inne..
Zorro rymmer genom ytterdörren men jag tror det e för att min granne alltid har sopor utanför sin dörr o det luktar han för han springer alltid dit.. Han hatar att gå i sele så nåt ute behov har inte han.. han e rädd för allt ute …
Ambrosia du ska inte ge helenal dåligt samvete för hon inte har sina katter ute… vi som har våra katter inne får alltid försvara oss varför vi har det…för 105 gången katten mår inte sämre att vara inne….

Mina katter sitter ofta vid fönstret med men dom vill ändå inte gå ut. Och det tycker jag är bara bra. Jag vill ha mina katter inne.
#15 Det är ganska tröttsamt det där att vi måste försvara oss om vi av olika anledningar valt att ha katterna inomhus.
Jag för min del anser att jag själv kan bedömma om mina katter mår bra av det liv de lever eftersom jag haft katt i 36 års tid. Under den tiden har det varit 17 olika katter som vi fått glädjen att leva tillsammans med. Beroende på hur vi bott har katterna varit både ute och innekatter. Det är inte alls så att de varit mycket lyckligare bara för att de kunnat gå ut. Jag har faktiskt inte märkt någon större skillnad. Däremot var det mer problem med sjukdomar, parasiter och skador när de var utekatter. En katt tom försvann.
Vårt hem är vad man skulle kunna kalla det kattanpassat till 100%. Däremot är inte utemiljön det. Vi bor nära 45.ans väg som är mycket tungt trafikerad. Nästan alla grannar i den lilla byn har sina katter ute. Medellivslängden på en katt som går ute här är bara ca 2 år. Alla grannar har tidigare blivit av med sina katter på vägen. Tom har 4 barn dött på 45:ans väg. Ändå fortsätter grannarna att ha sina katter fritt utegående. Är inte det rätt egendomligt?
//Lena
tack alla som tycker samma som jag.Jag tror dock Ambriosa egentligen bara ville markera att man kan ha katter ute också,men om inte miljön tillåter det då? Jag vill inte att min katt ska få massa avgaser och skit på sig!! Vill hellre ha min katt inomhus där det är varmt och tryggt. Jag har gått ut med zorro en gång men då frös han,tyckte så synd o, honom då! Jag gör allt för mina katter,och det vet jag att alla som är djurälskare gör.. Men uppfödaren sa till mig att hon vill att katterna skja vara innekatter om man inte bor mitt ute i skgen långt ifrån en väg då.