Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 12858 ggr
Misan
0

Forl, efter operationen?

Ja så har även min tjej på 8 år fått domen Forl så på onsdag ska hon in för röntgen och operera bort en tand (vad vi vet än så länge)

Till själva problemet kliniken sa att hon skulle äta flytande föda i fyra dagar efter operationen hur gör man detta med en katt som mest slickar på såsen och äter sig mätt på torrfoder? Dessutom flera katter som aldrig har varit utan mat

Vad är det mer man ska tänka på efter en operation och hur brukar de må?

Allt innan har jag läst om men inte eventuella problem efteråt så berätta gärna hur ni har haft det.

Lisa

emjon
0

Kanske är olika på vad klinikerna rekommenderar och det är 7 år sedan min änglaknodde fick sina tänder bortopererade i omgångar. Jag kunde ge blötmat och blötlagt torrfoder och han fick också smärtlindring de första dagarna efter men han var lite låg och sov mycket. Han repade sig förvånansvärt fort och var snart sitt vanliga jag igen.

Hoppas det går bra med din kisse på onsdag och är det endast en tand så klarar nog kissen det bra.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

destiny
0

Ett par av mina äldre katter har fått FORL på äldre dagar. Dom fick smärtstillande så det skulle vara om det var 2 eller 3 dagar. Man skulle kolla i munnen så allt såg bra ut. Mina katter fick inga som helst problem efteråt. Dom fick  både torrfoder och blötmat som vanligt och fick äta det dom kände för.

Misan
0

Vi får se på onsdag efter röntgen om det är flera tänder som är angripna men det är bara en som är synligt skadad. Vad skönt att ni har kunnat ge dem vanlig mat efteråt, funderade hur jag skulle få henne att äta flytande utan att hon blir grinig Rynkar på näsan

Vad skönt att era katter inte hade några "större" problem efteråt. Känns mycket lugnare då.

Lisa

gulliver
0

Vi gav Candy som har en ilsken autoimmun gingivit (tandköttsinflammation där tänderna av okänd anledning driver på inflammationen) Royal Canin Convalescense Support. Pulver som skakas ihop med vatten av viss temperatur till en mycket smaklig och populär soppa.

Behandling med smärtstillande Metacam och andra gången när de flesta tänderna drogs ut så fick hon även smärtstillande plåster på kroppen.

Men hon åt även vanlig blötmat och torrfoder efter några dagar.

essut50
0

Pontus åt torrfoder samma kväll han kom hem efter sin operation av sin tand. Han har oxå Forl. Han fick smärtstillande medel som han skulle ha i 3 dagar..Veterinären sa bara att han skulle äta som vanligt..

Så Lycka till..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Misan
0

#4 vad läskigt att deras egna tänder ställer till det i mun för dem. Hoppas hon mår bra nu.

#2, 4 fick era katter endast en tand och stannade det där eller kom det mer? Har ju läst om det en hel del men det är ju oftast de allvarligaste fallen och när det är många tänder som är angripna så är det mycket jobbigare för katten.

Tack alla för att ni lugnar en hönsmamma :-) är mer orolig för hennes tid efter operationen, hon har ju inte visat några symtom nu innan utan de upptäckte det vid den årliga tandstensborttagningen.

Lena
0

Jag har katter som haft besvärliga tänder och opererat bort flera tänder i samband med tandstenssanering. De har kunnat äta dagen efter. Visserligen har de varit lite kinkiga med maten, men det har inte varit några större problem. Det har inte heller varit några restriktioner från veterinärens sida.  Efter ett par dagar har allt varit som vanligt igen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Misan
0

Vad skönt att höra att de flesta bara har små problem efteråt, henne jag pratade med i telefon när jag beställde tiden pratade om stygn, flytande föda m.m. så hon lyckades skrämma mig ordentligt.

Däremot undrar jag om de verkligen brukar sy i munnen när de drar ut tänder, känns väldigt konstigt att de skulle göra det.

tervmatte
0

Vår katt har nu fått hälften av sina tänder utdragna pga autoimmun stomatit. Det gjordes vid ett tillfälle för två veckor sedan. Om två veckor ska resten av tänderna ut.

Han blev sydd med några stygn på de större hålen och resten lämnades som de var.

I informationen vi fick från sjukhuset stått det att han får absolut inte äta mjukmat eller uppblöt torrfoder. Allt detta för att maten inte skulle packas i hålen efter tänderna och orsaka en infektion. Så det var bara torrfoder för hans del från första dagen och en vecka framåt. Nu äter han även blötmat.

Däremot så sade veterinären när vi pratade med henne innan operationen att om man blir sydd med stygn så ska man vara försiktigt med torrfoder för att det kan slita sönder stygnen. Och trots det så fick vi sedan rekommendation att ge honom torrfoder…

De sade också att det viktigaste är att han äter, så skulle han inte vilja ha torrfoder så skulle vi ge honom blötmat.

Så summa summarum verkar vara att det kvittar vad man ger katten bara han äter trots att enligt rekommendation så gäller det att om det är hål kvar så ska katten äta torrfoder, är det stygn så är det mjukmat som gäller.

Misan
0

Stackars liten, jobbigt att behöva ta alla tänderna på en gång.

Tack då vet jag, hon får äta det hon vill och så får man kolla hennes mun ordentligt att det inte går upp.

Tack alla nu känns det lugnare

Marga
0

Mjölk har väl katter lapat i alla tider, som mat snarare än vätska. Jag brukar ge en av mina katter lite laktosfri mjölk som godis ibland.. Det ger väl lite näring i allfall om inte annan mat går ner..