Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 673 ggr
mogge9
0

Skärpning Kattägare

Skärpning, kattägare!
Nu är det fullt på katthjälpen i Olofstorp "Myndigheterna måste tvinga kattägare att ta ansvar." DISKUTERA! (0 inlägg) Vill du ta hand om en katt? Här är några av de hemlösa katter som finns på Göteborgs katthjälp:

Hej Miranda ,jag måste beundra dej för det fina jobbet du gör för djuren,men jag tror att det inte räcker på långa vägar det du gör och vi andra som jobbar med det här.  Men det är som du säger,hjälps vi åt så kanske vi klarar av många som inte behöver lida.så än en gång tack för att du bryr dej.                Hälsar Mogge 20060829

miranda1
0

Tack Mogge!

Du ska också söka mediauppmärksamhet angående Meros Camping. Vi har redan fått kontakt med en del folk som vill ta hand om en katt! 

Kämpa på!

/Miranda

vanessa
0

Ja, skärpning kattägare stämmer verkligen in på livet. Ibland så får jag attacker av vissa, men å andra sidan så är vissa så underbara att man bara vill krama dem. Sådana som ni bland annat :-).

Och det är att jobba i motvind så många gånger, så man blir alldeles urlakad. Men så vet man att man gör skillnad, och då kan man inte kasta in handduken.

Vi har själva en kö på 180 katter. Och det finns inget slut egentligen, för panikpanikkatter kommer innan de panikkatterna. Usch. Nu ska jag sluta skriva om sådant innan jag hetsar upp mig igen.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Pelusa
0

Javisst blir man trött och nedstämd ibland av det kompakta motståndet till god katthållning i vårt land. Att det ska vara så svårt att begrava alla dessa sanslösa myter om katter. Osanningar som förstör och gör så mycket skada men som bitit sig fast och förs vidare generation efter generation.

Läste alldeles nyss om en s k djurvän som tydligen utan knus släpper ut små kattbebisar att springa ute vind för våg. Jag blir alldeles knottrig från topp till tå. Var finns det sunda förnuftet frågar man sig om och om igen.

Desto mer glädjande är det varje gång man träffar på riktiga kattvänner. Personer som känner sitt ansvar för de små liven och som sprider goda och sunda vanor och tankar om hur man bäst tar hand om sin katt.

*Kram* till er från Pelusa

Yazmine
0

Tycker också synd om dem katter som inget hem har,har alldrig tagit hand om nån hittekatt men några av mina egna katter har försvunit,två av dem vet jag var dem håller hus,men dem vill inte vara här hemma vet inte vad det beror på ,har hemtat dem ett par gånger med bilen,dem får mat och sedan drar dem igen.Vad ska man göra.Hade för ett par år sedan två bröder som han att dra sin kos innan vi han att kastrera dem,men det gick några månader och i afären kom det upp en lapp om en han katt som nog ville komma hem ,jag ringde och mycket riktigt det var en av bröderna,men var,var den andra ? bara några vecor efter att jag var och hemtade hem katten så kom det upp en annons i våran lokala tidning om en upphittad katt och beskrivningen stämde överäns med den andra brodern,familjen han bode hos blev läsna över att jag hemtade hem min katt,men hem kom han och det blev ett himmla liv för dem båda bröderna var ju inte kastrerade,så det blev till att fara till veterinären och kastrera dem.När dem pignat till så ville dem gå ut och på kvällen kom bara den första brodern hem,två dagar senare ringde telefonen och det var familjen som ringde och sa att min katt var hos dem igen,det blev till att ta bilen och åka dem fyra milen igen,men inte den här gången heller ville han stanna.Så han bor nu mera hos familjen.Den första brodern stannade ett par månader,men sedan blev han rastlös och försvan,men av en slump så hittade jag honom en morgon 1 mil härifrån,när jag skulle till dagis med min son.Tre gånger hemmtade jag honom på nästan samma ställe,men sen var det som om han inte ville att jag skulle finna honom igen för nu är det tre år sedan som jag sist såg han.Så jag tror att många katter väljer att leva vildkattlivet i allafall har några av mina katter gjort det,men jag har dem i allafall kastrerade det är ju alltid nåt.  =)

vanessa
0

Vi har regeln för de som adopterar katter från katthemmet: Är katten en unge, så får den inte gå ut innan den är kastrerad. Vilket då blir ca 6-12 månaders ålder. Den andra regeln vi har är att om man adopterar en äldre katt som ska få gå ut, för som sagt vissa vill det, så ska de hållas inne ca 2 månaders tid. Sedan släppas ut under uppsikt ett tag.

På detta sätt så hoppas vi att de flesta katterna stannar kvar, samt om de är kastrerade och id-märkta när de kommer ut, så bygger de inte på kattstammen, och kan hittas och komma hem. Men som sagt, vissa katter tar saken i egna tassar.

www.djurhjalpen.nu

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#4 Det finns ett naturligt beteende hos okastrerade hankatter att vandra iväg efter en viss tid. Det är till för att skydda mot inavel. Detta brukar dock inte inträffa om katten är kastrerad. Sedan har det även med revirbildningen att göra - de större hanarna brukar se till så att de yngre hankatterna försvinner från reviret när de blir könsmogna. Sedan händer det ibland att katter av någon anledning inte trivs och då söker sig till andra hem. A & O är alltid att kastrera katterna - helst innan de blir fullt könsmogna (mellan 6 - 9 månader). ID-märkning är också viktigt!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Intressant artikel!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

[Ambrosia]
0

Till Yasmine!

Varför har du dina katter ute då? Varför kan du inte gå ut med dom som man gör med en hund? Varför tycker du det är okej att dina katter springer ute vind för våg? Hur många hundar springer ute vind för våg? Varför tycker du att det är okej att en katt gör det och inte en hund?

Börja med att ha dina ketter som innekatter och gå ut med dom 3 gånger om dagen, som man gör med en hund. Och lek med dem inne och klappa dem mycket inne, så ska du nog se att de inte springer bort.

Stäng också av tv:n och umgås med dina katter,s å kanske det gör susen!

Med Vänlig Hälsning

Ambrosia