rädda en omplacering
Detta kopierar jag från katter och iller:
Jag har funderat på att skaffa en till katt. Schess bor själv med två illrar, och på senaaste tid när det blivit mer kallt ute så vill hon vara mera inne, springer bara ut för att kissa. Så hon är så full av energi när hon är inne, hon vill leka med illrarna genom att slå dem lite, jaga dem och mysa med dem, men dem vill inte, fräser bara åt henne. Och då slutar det med slagsmål istället.
Så vi, eller jag vill testa med en katt till. Men jag är så rädd att den inte går ihop med illrarna. När schess hade kattungar så var skrollan (illerhonan) helt galen i dem, hon skulle äver planket in till dem, och bita dem, ett par gånger hoppade dem över planket och hon var direkt på vakt med att bita dem.
Vi har bara nu över julen på oss att testa med en ny familjemedlem eftersom vi sedan börjar skolan och arbete, det är väldigt kort om tid. Annars kanske man får bilda läger hemma när man är borta.
hur ska jag kunna testa, vill inte ta hem en katt som sedan måste flytta!
Råd, snälla, hur gjorde ni? :)
Sedan tänkte jag be er om råd här inne vad ni tycker. Jag vill kunna rädda eller hjälpa en katt, på katthem har dem väl att dem måste vara innekatter? Jag vet inte om det finns katter man kan rädda som får gå ut om dem vill? Självklart tvingar vi inte ut dem om dem inte vill ut, vi har ju låda inne eftersom vi dessutom har illrarna.
Men jag vet inte om det är bäst med en bäbis eller vuxen pga av illrarna.
och hur får man ihop två katter om man inte gillar dem?
Ett sätt med llrar brukar vara att testa att bada dem ihop, för dem ska få ihop samma lukt.
Någon som har råd och kommentar?
Tänkte på alla dessa katter som finns här inne som behöver ett hem mest.
Putt för dem som vet!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
tack! :)
Har suttit och kollat in katter själv här inne ett tag nu. Vad jag tror med Schess är att han behöver en katt pojke. Eftersom min mamma ofta brukade vara kattvakt åt henne förut så var hon hellre ute med hankatterna i stallet än inne med honan i huset för dem bara bråkade. Kan bero på att det var honans revir som schess blev utstött av henne, så är rädd att hon gör samma sak mot en ny hona hemma hos oss. Vill inte behöva ta hem en vilsen katt och sedan skicka iväg pga av att det inte fungerar!
men försöker leta runt, men är tacksam för kommentarer!
Bild på Schess.
Hej, sköldpaddor är ju ett kapitel för sig…
Jag hade en gång en kattunge och en iller. De var bästa vänner, inte en matta låg kvar där den skulle. Så problmet är nog mer att hitta rätt katt till Schess. Min sköldpadda gillar inte hanar och bara en av honorna men med kattungar går det bra-nästan för bra. För hon anser att alla kattungar är hennes.
Var bor du?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
En lågrankad . skygg,kastrerad katt tror jag skulle passa. Då behöver inte Schess känna att katten är något hot mot hennes rang och behöver då inte bråka så mycket med den nya katten.
Det finns olika policyn på katthemmen, men även om det finns katthem som nästan alltid säljer katter som innekatter, kan de också ha en del katter som absolut måste få gå ut för att trivas.Det är bara att höra efter.
tar man en skygg katt kan det finnas risk för att den sticker iväg om man släpper ut den och att den inte vill in igen.Men har man den inne först en längre tid och den blir van med människor och någorlunda tam så går det att låta den gå ut senare.Ett stort plus är det förstås om katterna har blivit kompisar.
Min ena padda gillar inte kattungar, de är alldeles för framfusiga.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
tack för era råd! Ja, en lite blyg katt kanske skulle fungera ! :)
Hon är känslig Schess mot andra katter, men ändå ser hon så ensam ut när han försöker leka med illrarna och dem inte vill.
Skulle kunna ha en katt som bara inne, men känns så fel när schess går ut och vi i sommar förmodligen flyttar till hus.
Jag kan ju alltid höra med katthem, tyckte förut katterna var ganska dyra, men då är dem ju som sagt vaccainerade, kastrerade m.m. behöver jag bara försäkra.
Ska höra mig för, men helst vill jag rädda katter som finns här inne som inte ens har värme på ett katthem.
Jag finns i Järna, det ligger ca 5 mil söder om sthlm. Har nydligen tagit körkort, och självklart är jag beredd att kunna köra en bit för en ny familjemedlem, men jag är ännu osäker att köra själv, har inte vant mig ännu så längre sträckor eller stadskörning behöver jag någon med mig :)
Det spelar ingen roll om du tar katter från ett katthem eller en katt som fortfarande är hemlös.Blir en plats ledig på katthemmet kan ju de ta in en hemlös katt till. Men då får man kolla med ett katthem som tar hemlösa katter.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

#5 minns så väl detta att inte vilja köra själv i börgan, speciellt i stadstrafik, det var heeemskt,,,, men det blir bättre,,, du ska nog finna en kisse som passar er perfekt,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#6 juste, det tänkte jag inte på. Närmaste katthem är södertälje, kan ju alltid höra med dem. Men hjärtat gör så ont när man läser trådar här inne med alla katter som man då vill kunna hjälpa!
#7 tack! :) visst känns det hemskt, känns jag som inte borde fått körkotet för jag är så nervös fortfarande. Men det ska nog gå bra hoppas jag, och hoppas verkligen hitta mig en liten katt :)
Vi kom just på att vi åker ner till min sambos föräldrar nere i Småland, vimmerby efter jul fram till ett par dagar efter nyårsafton. Då skulle vi kunna plocka upp en katt om det finns runt om kisa, rimforsa, linköping, norrköping och vägarna där förbi. Hittar inte vi oss våran bäbis tills då, så hjälper vi gärna andra med transport. men ska inte lova något ännu, men borde kunna komma överrens om det finns någon som behöver den transporten hoppas jag! :)

#9 DV i Växjö lägger ned sitt katthem och har några katter kvar, de är kastrerade och vaccinerade offtast id märkta, de tar enbart in hemlösa.
är det intressant så kan jag pma nr direkt till hon som bor i huset, lillebo, det ligger i småland, några mil från vimmerby,
tack! vet inte om jag gjorde rätt, men kom bara in och kunde se ca fem katter, inte alla tolv. Ska se om jag såna fall kan ta mig till växsjö :) Det var mycket honor bara, och det är vi rädda att schess inte accepterar =(

nä, hemsidan uppdateras tyvärr inte som den borde så det finns inte bild på alla, endel är i hovmantorp och endel i växjö. men det står under bilderna, Lill som svarar om man ringer till lillebo känner katterna och vet deras personlighet
Okej, men du kanske vill pma hennes nummer såna fall? :) Kanske man kan åka dit och se om det är någon katt som väljer oss ! :)

#13 du har pm!!!
Det blev inget av med katthemmet eftersom bilen gick sönder =(
Men kollat runt bland omplaceringar, finns så många på blocket! Men jag tror inte vi kan ta en vuxen katt oga av illrarna. Är dessutom så rädd att det inte kommer fungera, schess kanske inte ens vill ha en kompis,jag kanske bara inbillar mig!?
Men hon ska bråka med illrarna hela tiden, slår den av avundsjuka när vi ska mysa alla i sängen om kvällarna. Och hon kräver såååå mycket mera uppmärksamhet nu än förut när hon ville vara ute om dagarna.
Vi kan sitta vid datorn:hon lägger sig bakom skärmen så man ska kolla på henne.
vi sitter vid soffan, hon lägger sig PÅ bärbara datorn, rakt av!
Lagar mat: hon springer på diskbänken eller sitter på micron inklämd!
vi går på toaletten: hon kräver att följa med in och sitter sedan på tvättmaskinen mitt emot och hoppar sedan över tillaxlarna på mig!!
Behöver hon en vän?:)
Jag vill absolut inte hämta en liten bäbis och tvingas lämna tillbaka honom!

#15 hehe, så gör mina kissar med, vissa mer än andra, Kerstin vill helst ligga i mitt knä när jag är på toa, men det vill ju inte jag, men följa med och titta på det måsste hon, här är 6 katter, de funkar bra ihop, vissa är vänner och vissa bara accepterar varann,
Jag skulle ändå försöka. Kan du inte vara stödhem först för en katt och köpa henne om det funkar?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det var smart, att kanske kunna vara stödhem :) Men är fortfarande rädd att en vuxen katt skulel bli vettskrämt av illrarna. men kanske finns en halvvuxen bäbis som behöver ett hem? =)
Ja där har Alexej en poäng. Stödhem behövs ju jämt

Hur går det? Blev det någon omplaceringskatt/stödhemskatt eller har ni lagt ner tanken? *nyfiken*
Jodå, tanken finns fortfarande kvar. :)
Vi har skickat mail till akutgruppen, men eftersom vi vill ta emot en katt som kan gå inne och ute med shcess ville dem kolla upp våran adress. Väntar fortfarande på mail, och känner på mig att vi har inte det bästa miljön för en utekatt kanske. Och har full respekt för deras beslut. Har mailat lite blocket annonser och kollat på katthem i närheten.
Schess gör oss galna genom att öppna alla garderboer åt skrollan som äter på mina nylpnstrumpbyxor. Eller in till djurens godisskpå. Snart blir det väl in till alla soppor. Jag hoppas hon visar atthon vill ha en kompis och uppmärksamhet. Att vi gör rätt väl nu!
Det är ju trotts allt inte billigt att försäkta, vaccinera och allt. Så sparar dessutom pengar samtidigt. :)
Vi pratar och diskuterar fortfarande en massa. En katt är dyrt, så jag sparar samtidigt pengar till försäkring och såna saker. Djuren här hemma ska betalas en ny premie till sommaren. Akutgruppen hade en katt som dem trodde skulle passa med illrarna, men den ville akuthemmet behålla nu. Skönt att katten i alla fall fick ett hem :)
Jag hittade en söt liten röd katt, men jag kan bara tänka på min saknade Zimba som blev påkörd. Känns som jag byter ut honom. Har fortfarande inte rikigt släppt den stora sorgen =(
Putt hittat någon stödkisse?