Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 752 ggr
majvi
0

Till minne av morfar

Maria har skrivit på hittekatter om en koloni som Rädda katten håller på med. Den som julkortsförsäljningen gick till. Där fanns en katt, morfar som hade levt i kolonin i 18 år. Nu har han dött.

http://raddakatten.blogspot.com/

Varför inte lämna ett bidrag till morfars minne, som kan användas till hans vänner i kolonin? Har man dåligt med pengar kan det räcka med en tia..,

Man kan skicka sms till dom också då får de 15 eller 25 kr beroende på vad man väljer.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Simson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sms'a Rädda Katten:

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

Fixat!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0

Ett litet bidrag fixat…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

wolfie
0

Fixat!

Maria-I
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Såå underbara ni är!! Morfar hörde jag talas om och träffade för första gången för en månad sedan och det har inte gått en dag sedan som jag inte tänkt på honom. Det är honom som motiverade oss att dra igång TNR-förslaget för koloniområdets styrelse. Vi kommer att fortsätta kämpa för alla hans barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv, för att de ska få ett mindre slitsamt och hårt liv än vad han fick i 18 år.

I helgen träffade jag matarna på koloniområdet och under två veckor ska de mata alla katter en gång om dagen och kartlägga antalet katter som finns där. Inte ens matarna vet hur många där finns.

När vi vet antalet katter (och ungefärlig kostnad för kastreringar och vaccineringar) så ska vi prata med styrelsen igen. De är än så länge positiva för ett TNR, men som vanligt är det kostnaden som avgör.

Vi har fått otroligt mycket hjälp av Göteborgs Katthjälp och Miranda om TNR så att vi förstår metoden till fullo med allt vad det innebär. Vi vill att dessa katter ska få ett gott och tryggt liv, inte bara kastreras och vaccineras. Det ska finnas en volontärgrupp som ser till katternas välbefinnande varje dag.

Imorgon bitti gör jag uppföljning och följer med vid matningen. Ska försöka fotografera och könsbestämma katterna. Låt oss alla hoppas att 2009 blir ett bättre år för våra många hemlösa katter!

Ha en skön dag allihopa!

Runt 20 katter vet vi säkert finns på koloniområdet, hur stort mörkerantalet är vet vi inte ännu.

Morfar

majvi
0

Han ser så fin ut på bilden. Det var skönt att han fick en värdig död.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Sidentass
0

åhhh..vilken fin misse..när jag först såg tråden trodde jag att det handlade om din morfar…känner igen mej i Morfars slut med vår Josefins som nyligen fick somna in av sjukdom och ålder..när begravningen är över för vår misse..ska jag sända ett litet bidrag..

Alexej
0

Att han klarade sig så länge ute! Men vad var med hans öron? Sönderfrusit?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ankie
0

ja men du vad konstiga hans öron såg ut

Hawknestgrove
0

HAn var väl en riktigt ärrad kämpe… Det var nog både köld och slagsmål som stt sina spår på den lille!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Maria-I
0

Det är som Gunilla säger, slagsmål och köldskador gjorde att Morfar knappt hade några öron kvar.

Av alla katter jag träffade den dagen minns jag honom bäst, det fanns en oändlig visdom i de där ögonen, på 18 år hade han sett allting… Veckan innan hade kommunjägaren skjutit fyra av hans ungar. Visserligen hade Morfar mat varje dag, men jag hade ändå så önskat att någon förbarmat sig över honom och tagit in honom när han var ungkatt redan.

Om ni vill ge ett bidrag åt dessa katter ska ni ange att det ska gå till kolonikatterna på pg 302628-3. Då är pengarna öronmärkta för just dessa katter som är i otroligt behov av hjälp.

Sidentass, sörjer med dig, det är oändligt tungt att förlora en familjemedlem oavsett ålder… Men om du känner efter riktigt så kan du säkert känna att hon ibland tassar vid din sida!

Alexej
0

Maria, jag är så glad att ni kämper på och inför TNR hos er. Det är en så bra lösning när det inte finns hem till alla!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Maria-I
0

TNR funkar inte överallt, men här skulle det vara en möjlighet att ge katterna ett riktigt bra liv, men vägen är väldigt lång och man möts av mycket motstånd på vägen. Ibland från oväntat håll. Men vi kämpar vidare! Det är gott att känna att det finns stöd bland er ska du veta Alexej, så tack ska du ha vännen!

majvi
0

#7 Josefin fick leva i en kärleksfull familj, precis som mina gammelkatter som också var 18 år och fick avlivas 2008 .

#11 Han hade inte bara köld och fysiska smärtor att kämpa mot utan jägarnas kulor också. Han var väl utefödd? Tänk om någon hade tagit in mamman och ungarna då för 18 år sen..

mymlanbus
0

Sms är bra :)

majvi
0

Hur går det med TNR-projektet?

Maria-I
0

Matarna har nu kartlagt 22 katter, finns säkert flera därute.

Jag har lämnat in kartläggningen till kolonistyrelsen som förhoppningsvis ger ett bidrag till projektet. På onsdag ska Rädda Katten besluta om de vill stå bakom projektet.

Så fort jag fått svar från ovanstående ska det börjas sökas fonder och dylikt för att finansiera projektet. En katt fick åka in akut för sårbehandling, Vagabond, han blev då kastrerad, vaccinerad och öronmärkt samtidigt. För en del av de pengarna som kom in på julkorten. 

Det är mycket tid som går åt att vänta in beslut när det kommer till TNR tyvärr. Det handlar ju om så mycket pengar även om vi får rabatt hos veterinären.

majvi
0

Nog borde varje person eller familj som har kolonistuga där kunna lämna åtminstone en hundralapp var.Till lökar och fröer brukar det ju finnas pengar.

Maria-I
0

Jag hoppas också det! Tyvärr har många människor ibland konstiga prioriteringar när det kommer till hur pengarna ska fördelas. Men på något sätt ska det finansiella problemet lösas, det är INTE acceptabelt att det springer runt minst 15 okastrerade honkatter på området. Tack för att du frågade Majvi!

majvi
0

Jag känner lite extra för kolonikatter, hos mig finns det 5 f.d. kolonikatter.Jag har några andra fd hemlösa katter också och då jag inte kan ta in fler katter nu har jag blivit mer och mer intresserad av TNR-projekt.

Maria-I
0

TNR lämpar sig väldigt väl för just kolonikatter som i regel redan matats av några stycken. Oftast behövs det bara finansiering och någon med organisationsförmåga för att kunna hjälpa väldigt många katter på plats. Det vore fantastiskt om det fanns en kattorganisation som enbart arbetade med kolonikatter och TNR. Genom TNR går det att göra en insats särskilt för de förvildade katter som inte är omplaceringsbara och samtidigt kunna hejda kommande generationer av förvildade katter.

Förvildade katter som blivit TNR-ade lever ju senare under samma premisser som utekatter och ladugårdskatter, inget dåligt liv för de katter som inte hade trivts i soffan bredvid dig.

majvi
0

Vad bestämdes om projektet i onsdags?

Många fd kolonikatter trivs väldigt bra som innekatter. men det finns ju på tok för lite soffor som de kan ligga på eller under.Och hem som sofforna finns i.