Hej Frida!
Du har så rätt. De hemlösa katterna behöver mer hjälp och vi ska på alla sätt och vis försöka få politiker att stifta bra djurskyddslagar (Ingen ska kunna dumpa en katt eller misshandla den utan att få straff)och ha viktiga myndigheter som finns att vända sig till när man ser att en katt far illa.
Sedan måste alla vi som känner för katter och kan katter försöka lära ut det till de som inte vet tillräckligt.
Den här sajten är t ex ett bra sätt att träffas och diskutera och skriva insändare, ha idéer och kämpa för de små katterna som far illa.
Alla här vill vi så gärna, så gärna hjälpa. Helst varenda hemlös katt som finns!
Du har rätt, vi måste göra massor och vi ska det också!!!
Har du egna katter?
(((Kramar från Soulway och Gosebarnen)))
Håller helt och hållet med Soulway! Men den här gruppen är inte "problemet" alla här är inne på samma spår. Vad vi alla måste göra är att påverka de som inte är kattvänner, eller kanske inte förstår bättre och framförallt våra politiker. Låter som floskler men vi har valt in 349 ledamöter, varav alla finns på nätet. Om vi kan få 176 av dessa att få igenom en motion om obligatorisk ID-märkning samt register så har vi "vunnit". Men hur når vi då alla dessa som representerar oss i varje kommun, och i riksdagen? Samtliga har emailadresser, ni som medborgare kan verkligen påverka. Gör det är ni snälla. Jag tror mig veta att minst 20 av dessa är för vår sak, dvs vi saknar bara 156, inte så många ändå. Men utan er påverkan så blir det kanske pannkaka.
Mvh
Helene Frisk
#2 Det är så riktigt som du skriver Trullis! Vi måste gå utanför denna sajt för att riktigt kunna påverka. Hittekatter i Fokus är bra för att stärka varandra, utbyta ideer och att förena oss i arbetet för ett bättre katt-Sverige. Men sedan får vi inte glömma yttervärlden som är den som måste förändras. Där blir beslutsfattarna den riktigt tunga målgruppen. Att skicka email borde ju vara en bra början.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Kanske ni behöver lite matematik dvs rent fakta för att påverka era politiker?
Vad betyder 0,2 katter om nio år? svaret är cirka 5000 000 fler hemlösa. Från cirka 6 000 000 till cirka 11 000 000. Hur har jag räknat?
Låt oss säga att mamma och pappa Skygg får två kullar per år med i genomsnitt 2,8 bebbar per kull och att de förökar sig på samma sätt. Hur många mojje har vi då om nio år?
Svar: 5,6^1+5,6^2+5,6^3……..5,6^9= 6 593 591+45
Om det blev 3 missar per kull så blev svaret kanppt 11 000 000
Nu fanns det 4 bebbar i familjen Skyggs familj så hur många skulle det bli? vill inte ens räkna faktiskt…..
skrämmande och helt obegripliga siffror men helt sant. Så påverka era politiker, det är de som bestämmer, men vi äger makten om vi nu utnyttjar den. ! Tillsammans är vi ofantligt starka, om vi vill.
Helene
#4 Ja matematiken gör att sifforna snubblar fram i ett rasandet tempo. Och det är precis så det är med katter - de förökar sig så ofantligt fort att det är svårt att begripa. Antagligen därför det ser ut såsom det gör med så oerhört många hittekatter. Många kattägare har tappat greppet helt enkelt…..
Tänk så enkelt det hade varit om bara den där kastreringen blivit gjord i i tid……..
Tillsammans kan vi göra en skillnad!
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Skrämmande siffror. tyvärr helt sanningsenliga. Det är dessa siffror vi måste föra fram till våra politiker. Tyvärr tror jag att många som skulle vilja skriva brev till politikerna om sådant här inte vet hur de ska formulera sig. kanske skulle någon som är bevandrad i skriftens ädla konst skriva ihop ett bra brev som man kan låta folk som inte vill/kan/orkar skriva ihop något själv kan använda. och så samla de mailadresser vi kan få tag på till olika politker i en artiekl så kan folk mailbomba regeringen med våra krav på hårdare bestämelser och lagar.
Jag vet inte ens om man får lägga ut deras mailadresser, men de är ju ofentliga personer så det borde inte vara ett lagbrott. Men någon av er andra har säkert mycket smartare ideér på lut.
Sitter bara här framför datorn med feber och spånar lite. Men febern kan gott och väl göra mig lite sånig. ;-) Så ha överseende.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#6 Mailadresser som går till offentliga personer i tjänsten ska inte vara olagligt att lägga ut. Och visst borde vi kunna skriva en text som den som vill kan kopiera.
Krya på dig Åsa!
//Lena

#7: Tackar kan behövas. är lågtempare och sitter med 38 graders feber och det känns som om jag är halvdöd;-)
Vill ju bli frisk till näsyta helg när jag får hem två av de ur familjen skygg.
Dessutom bara måste jag bli frisk snabbt, ska in och handla lite roligt åt dem tills de kommer hem hit. Lite saker som förhoppningsvis kan förströ dem när jag inte är i stallet.
Audiatur et altera pars
Krya på dig Åsa!
Självfallet borde vi kunna skriva ihop något som alla vi kan skicka till "våra" riksdagsledamöter och även kommun hrm "gubbar och gummor". Personligen är jag inte så tålmodlig eller bevandrad i svenska språket men ställer upp och hjälper till med info för en skrivelse som alla kan använda. Vem som helst kan slå ner på siffrorna och hävda att det inte är realistiskt, men ingen kan säga att matematiken är fel. Oavett siffror (som jag råkar gilla) så är våra hemlösa missar rättslösa och de blir fler, problemet växer varje dag. Syftet med matten är att få "folk" att förstå att genom att inte göra någonting så försvinner inte problemet. All forskning angående avskjutning visar att problemet inte försvinner. Norge - vårt grannland och som ofta är betraktat som "lillebror" har genomfört en lag om obligatorisk ID-märkning av katter (2006) samt att det är förbjudet att avliva friska katter. Ska vi, storbror, vara sämre än Norge? Lite argument si då där en lördagkväll…..
Helene

Någon här som vet hur det ser ut med katterna i Finland och Danmark som är våra andra grannländer.
Audiatur et altera pars

Önskar att man kunde klona sig ibland och hjälpa alla hemslösa och sjuka katter. Önskar också att man hade ett jättestort hus….
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

#11: Japp och massor med pengar så man kunde hjälpa alla katthem att hjälpa flera.
Audiatur et altera pars
#10 Jag är inte kunnig i detaljerna för djurskyddet i Danmark och Finland. Har dock hört att de kommit längre. T.ex. att Finland tar större ansvar för hemlösa djur. Norge har ju helt nyligen gjort en riktig uppryckning för sällskapsdjuren.
//Lena

#13: Men vad sjutton är det då som gör Sverige så jäkla värdelös på denna punkt. För ja, jag tycker det är värdelöst att inte det tas bättre hand om våra djur och att djur får vanvårdas och kastas ut som om de vore en kasserad brödrost. eller förresten, det är större brott att kasta sin brödrost än att kasta ut ett djur. Sådant gör mig arg och frustrerad. Jag vet att jag inte är en bra förespråkare för våra hittekatter runt om i Sverige, för mitt humör går ivägen för mig.
Jag har sett till att jag får anmälningar till djurskyddet på mig själv för att jag inte är tyst utan ger mig på folk som jag anser behandlar djur fel. Men det är saker jag får lära mig leva med. Men jag vill inte behöva lära mig leva med denna totala nonchalans inför alla dessa vanskötta och oönskade djur.
Japp, så har jag spånat iväg ut från ämnet igen. Förlåt. 
Audiatur et altera pars
#14 Jag ställer samma frågor som du! Varför är vi så flata i detta land? Varför är det så många som missköter sina djur utan att det händer något?
Det är inte heller ovanligt att folk som på det ena eller andra sättet missköter sina egna djur för över skulden för sitt eget beteende till tredje man. Gärna den som kritiserar dem.
Usch ja det är kenpigt och urjobbigt!
//Lena