Pontus har FORL
Jag läste Pontus papper som var med från veterinären i tisdag idag när jag kom hem från jobbet. Där står det att dom har dragit ut en skadad tand i vänster underkäke som var angripen av FORL.
Veterinären har tagit röntgenbilder på hörntänderna för att se rotstatus, just nu så ser det okej ut. Dessutom ska han banta bort 1.3 kg. Så han har fått ett bantningsschema..Han har verkligen otur den här kissen.
Tur att Milou ska oxå banta något kilo, så dom kan göra det tillsammans.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Vad är FORL?
Hoppas att det inte är något allvarligt
Ankie, googla på Forl. Det finns mycket att läsa om. Det är en otäck tandsjukdom och betalas inte av försäkringen:(
Essut, hoppas ni få ordning på det. Stackars Pontus.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#2 Det är verkligen en otäck sjukdom, vi får hoppas att han slipper dra ut fler tänder framöver..
Veterinären skriver att man ska borsta tänderna på Pontus men hur ska det gå till? Han kommer ju att bli livrädd för oss till slut..
Forl är inte roligt när katterna får men det kan gå riktigt bra ändå när man får vetskap i tid. Då behöver inte katten gå med smärta om man går på koll oftare och vetten är kunnig.
Jag tycker nog att Pontus varit drabbad nog och hoppas att han klarar av detta bra.
Nospuss till kissen
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Länken nedan är en instruktionsvideo från USA om hur man lär katten borsta tänderna. Fick tipset i samband med att syskonen Candy och Leo fått sin tandbehandling pga tandköttsinflammation (autoimmun)
Hej Essut50 !
En av mina katter fick tandsjukdomen FORL konstaterad för några år sedan och i mars förra året drog veterinären ut ett stort antal täner på honom.
Jag var innan tandutdragningen beredd på att avliva honom, för en katt kan väl inte leva utan tänder?!
Nu har han levt 1 år efter operationen och mår utmärkt! Han har blivit bortskämd med maten då det för tillfället bara är Sheba kalv som duger. Som du nog förstår kan han bara äta mjukmat, men det är ju inget negativt!
Så… även om din katt har fått sjukdomen konstaterad är det absolut ingen dödsdom! / Kristina

Men stackars kisse..o dessutom trist att inte försäkringen täcker forl-sjukdomen…
Här håller vi två tummar och 28 tassar för att det ska gå bra nu med bantningskuren…skönt han har en kollega i projektet..!
Varför går inte detta på försäkringen…vad är argumentet för det…någon som vet?
Hoppas att han piggnar till din pontus.
Antar det är samma ologiska princip som det är hos människor. Alla sjukdomar betalas av FK men tandläkare måste man betala själv. Fast ruttna tänder påverkar hela kroppen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Stackars liten Pontus… men som sagt, han kan ju få ett bra liv ändå. Men det kan ju blir dyrt om det vill sig illa. Skickar mentala krya-på-dig-kramar till Pontus! :)
Essut
Du skall absolut försöka borsta Pontus tänder. Jag fick rådet när min lilla Kajsa också fick diagnosen FORL för cirka 3,5 år sedan. "Guld värt om du kan borsta tänderna" sa veterinären. Har sedan dess gjort det så gott som varje dag. Jag har en liten mjuk babytandborste- den minsta på apoteket- doppar den i vatten med lite salt i och borstar försiktigt. Avslutar med att badda försiktigt med en öronpinne indränkt i vattnet med salt i längs tandraderna.I dag är Kajsa så van så varje kväll springer hon själv in på toaletten när det är dags. Jag brukar ha hjälp av min man för det går lättare om en håller och en borstar. Hon lutar sig tillbaka och tycks inte besväras ett dugg, tvärtom. Tidigare innan vi började var hon alldeles röd i tandköttet numera så fin så fin.
Här ska investeras i bebistandborstar från och med nu… Jag är livrädd att några av mina kissar ska få forl när man har läst om det lite
hemska tanke!
#8 Jag vet att Agria ersatte behandlingar med Forl till en början men när det sedan ökade lavinartat så tog de bort det från försäkringen.
Vet att If då vid den tiden ersatte Forl på försäkringen men hur det är idag vet jag inte och inte heller hur det är med Sveland.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Nä Essut, det var en tråkig nyhet att Pontus fått Forl.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jag kan rekomendera Hills T/D vilket är ett veterinärfoder för katter med tandproblem. Våra tre Piteå-bröder har infekterat tandkött som svit efter den kattpest de hade på Katthemmet innan de kom till oss. Det är inte FORL utan hette något annat som jag inte kommer ihåg just nu. Deras tandstatus har blivit bra mycket bättre sedan de började äta T/D. Hills OralCare fungerar också bra, fast T/D är ett strå vassare. Fodret är stora foderkulor som fungerar som tandborstar. Dessutom är det ett bra foder då det inte alls är så fett utan innehåller mycket fibrer. Har märkt att katterna mår bra i största allmänhet av det.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag har en liten barn tandborste hemma så man kanske ska försöka testa den.
Lena. Det fodret du skriver om står i pappret vi fick från veterinären ett alternativ till tandborstningen. Men tyvärr så måste Pontus gå ner i vikt innan han kan få annat foder.
Usch Essut tänker på er 
#17 Tack, vi har haft otur med Pontus det är året han har varit hos oss.
Först hans operation för penisampution och sen det här. Men vi ska klara av det här oxå..Han är väldig tålig som tur är.
#19. Igår var första gången som vi testade tandborste på Shimena och konstigt nog… hon tuggade på den själv :) och idag när jag kom hem så kom hon och bar den i munnen :). Hon fick en tandborste med Bamse på, den är så söt så :)
Det är kanske nyhetens behag, men i alla fall, jag ska testa :)

#20 *asg* Vilken söt liten kisse som gillar sina nya tandborste. Kanske ska prova det på mina kissar också. Iaf den ena är mycket förtjust att tugga på saker, framför allt när han är gosig. :)

Kolla gärna instruktionsvideon i mitt inlägg #5.
Juvenil och plasmocytär gingivit är andra tillstånd som kan bli allvarliga åtminstone den palsmocytära.
stackars pontus. han har ju haft det jobbigt. kramar från hans gamla kompis lasse.
Skrämmande! Var fjärde katt kan ha FORL:(
På Animal.Pro finns en fingertandborste som kanske är lättare att använda.
Visste inte att detta var så stort problem…blir till att köpa tandborste och ge sig på tjejerna….
Verkar vara en bra sida du länkade till, Alexej.

Stackars Pontus! Kramar till er!
Skickar kramar till Pontus och er!
Kram

Har du provat att borsta tänderna? finns nått kattgodis i butiken som man kan ge som ska va bra mot tänderna, glömt vad den heter dock, rosa påse,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Det finns även tandkräm med leversmak som gör borstandet lite roligare…eller i alla fall lite godare
Brukar finnas i djuraffärer och hos vet.