Kastrering/sterilisering
Jag vet att jag har läst nånstans om skillnaderna mellan kastrering och sterilisering på honkatter men lyckas inte hitta just den tråden nu. Pratade med en väninna till mig om detta häromdagen och hon var väldigt anti mot tanken på att kastrera en honkatt eftersom det enligt henne var ett så mycket större ingrepp än en sterilisering. Vad är då fördelarna med kastreringen och varför har veterinärerna gått ifrån att sterilisera? Eller kan man fortfarande välja?
När man steriliserar har de fortfarande löpbeteendet kvar och det är inte särskilt bra.Då kan det finnas risk för livmodercancer.Vid kastrering tas även livmodern bort.
Jag är och har varit jourhem till många honkatter och de flesta har kastrerats med flanksnitt och då är såret inte särskilt stort.Även när de har kastrerats med buksnitt har de återhämtat sig snabbt.De har sytts med självlösande tråd.Det har varit många honkatter i föreningen och jag har inte hört om några komplikationer.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Sterlisering är inget som veterinärer gör numera. Däremot används termen ofta fast att det är kastrering som menas. Själva ingreppet är lika stort om man ser till snittet. Vid kastrering tas det bort mera men det är ungefär samma konvalecenttid. Vid kastering blir slutreslutatet bättre. Risken är annars stor som Majvi skriver att det kommer att bli flera operationer längre fram pga livmodersbesvär. Och sedan alla sömnlösa nätter pga löpbeteendet.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#1 Tack för svaret. Jag hade för mig att det var nånting sånt här men kom så klart inte på det när vi diskuterade. Har ju själv fått kastrerat honkatter och har heller aldrig märkt att det skulle vara några problem. En av fördelarna, förutom då att det inte blir några ungar, är ju att man slipper löpbeteendet.
Men det här med skillnaden mellan flanksnitt och buksnitt får du gärna förklara mer om.
#2 Jag har ju fördelen att jag kan sova genom det mesta men nog hade det varit skönt att slippa höra Mata Hari när jag missat med p-pillerna.
Siames/oriental är ju bland det underbaraste som finns när de löper… INTE!!!!! Det var ju meningen att hon skulle ha en kull ungar men nu blir det troligen inget av med det så i februari/mars när jag har kunnat jobba övertid igen och fått in lite extra pengar så blir det kastrering även av henne.
#3 Det finns en nya metod som brukar gå under benämningen titthålsmetoden. Det innebär att honkatten kastreras med ett ytterst litet snitt som bar är ca 2 cm. Det sys med 1 högst 2 stygn. Metoden introducerades i Sverige på 1980 talet av Bengt Röken som är veterinär i Kolmårdens Djurpark. De använde den vid kastrering av stora kattdjur som tigrar och lejon. Han började sedan utföra den på sin privata veterinärklinik. Nu har metoden fått större spridning och ganska många veterinärer utför den. Ett tips är att man ringer runt till veterinärerna på sin hemort och hör om de utför denna metod. Det blir betydligt skonsammare för katten då hon slipper bära krage.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#5 Får kanske kolla upp vilken metod de använde på Sim Sim… Hon hade stygn som jag var tvungen att åka tillbaks för att ta bort men hon behövde aldrig ha nån krage heller.
Vid flanksnitt görs inte snittet i buken utan veterinären går in på sidan av katten, vid flanken.Såret blir ungefär lika stort som när man gör en titthålsoperation i buken.När man går in via buken kan det finnas risk-även om den är minimal för komplikationer.Efter kastreringen med buksnitt kan det kännas som en korv vid operationssåret med vävnad eller vad det är som faller ner.Det är ofarligt och kroppen brukar absorbera det efter ett tag. Sånt händer inte vid flanksnitt.
Jag hade 3 kolonikatter i boden som rymde dagen efter kastrering med flanksnitt.De klättrade upp till en glugg strax under taket och hoppade sedan ut.Det tyder ju på att de var ganska pigga efter ingreppet.Två av dom försvann men en lyckades jag fånga in senare och såret såg fint ut.Det fanns en fjärde katt i boden som inte rymde men senare såg jag att hon hade skrapat upp sidan där hon var rakad inför ingreppet.Troligen hade hon också försökt att ta sig ut men gluggen blev för trång.Men om man bara undviker att krypa in i trånga gluggar så har jag inte hört om några komplikationer.Jag är med en förening och det måste väl vara minst hundra katter som har kastrerats.Krage har inte behövts användas och det skulle inte ha fungerat på våra skygga missar.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

min stackars Julia ska kastreras på onsdag…… men jag tror nog att det just nu är mest hennes matte som är orolig….
.. skönt sen när det är klart iaf….. ska vårda henne på torsdag… tror nog hon kommer att köra med mej… säkert ha en liten pingla bredvid "sjuksängen" då hon kräver godsaker o annat….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#8 Som du säger är det säkert du själv som är mest nervös.
Vet inte om din Julia är mer krävande än Sim Sim men som vanligt var det det manliga könet som det var mest synd om när hon blev kastrerad, henne hade jag inga som helst problem med. Skrik blev nämligen kastrerad samtidigt och honom fick jag sitta och hålla i famnen när vi kom hem och det var SÅÅÅÅ synd om honom och något av det ynkligaste i kattväg jag har varit med om…
Känner till det där med oron.
Har kastrerat 4 kissar på ett år nu så man börjar bli van.
Leo var det ju ingen fara med.
De andra var tjejer så det blev ju lite större ingrepp.
Men nu efteråt tycker jag det gick bra. Inget att oroa sej för.
Kram Jenna