Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 616 ggr
Engla
0

Igen. Och igen. Och igen...

http://www.sydostran.se/002.lasso?id=36894&lay=nyheter Vad ska man säga? Jag vill bara gråta. Men bra att Sydöstran har tagit upp flera fall av dumpade katter de senaste månaderna.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

gejsa
0

Ja, stackars den svarta kattungen då. Den är väl död nu eller håller på och svälter ihjäl. Fy, säger jag bara.

Läste att dom gav den lilla hundmat. Hoppas verkligen att det bara var den dagen.

Lena
0

Stackars kattungar! Alltid lika ledsamt när folk dumpar sina katter på än det ena än det andra hemska sättet. Som du skriver Engla är det bra att de tar upp det i tidningen. Det väcker debatt som förhoppningsvis även når den skyldige.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Faxlin
0

Gaahhhh, sådat här gör mig först ledsen sedan riktigt heligt förbannad. Om jag kom på en människa som gjorde på detta sätt då vet jag ärligt talat inte vad jag skulle göra. Hur man kan bete sig på dyligt sätt mot små oskyldiga djur. det övergår mitt förstånd.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sessan1
0

Men vad i H--------e vad är det för folk som gör på det sättet. Blir oxå så ledsen när man hör talas och läser om ngt så IDIOTISKT!! Gör man så med barn tro som man inte orkar med???? Förmodligen inte. Gör man så med hundar? Kanske inte, men katter gör man som man vill med? GRÅTER KROKODILTÅRAR GråterGråter FY F*N säger jag!! Säger som ÅsaF:

Om jag kom på en människa som gjorde på detta sätt då vet jag ärligt talat inte vad jag skulle göra. Hur man kan bete sig på dyligt sätt mot små oskyldiga djur. det övergår mitt förstånd.

USCH!!  Vart är Sverige på väg?  Har hört att LenaLF har  sagt ngn stans att i Holland är det straff om man misshandlar djur. Skulle det vara här i Sverige oxå, så kanske folk fattar att man gör INTE gör så mot djur!

lailas
0

förstår inte varför man bara dumpar oskyldiga djur !! som tur att en del hittas, men stackars den lilla svarta vad är den nu???? och innerst inte vet man att det sker igen och igen,,jag häller med förgående talareom att det måste bli någon lag ,och det är nu..

Lena
0

#4 Det stämmer Sesan, i Holland är det mycket starkare djurskydd som har förankring ända upp hos Drottningen. Min sambo som är Holländare höll på att ramla av stolen när han läste att Sverige avskaffar Djurskyddsmyndigheten. Vad som även är fallet i Holland är att djurskyddet har en bred folklig förankring där hela folket ser till att det efterlevs. Om något händer ett djur där reagerar folk så det heter duga. Därför läser man mycket sällan om dumpade katter och andra djur där.

Ser man ett djur som far illa på något sätt i Holland ringer man ett särskilt tfn nr till en djurskyddsorganinsation som till stora delar är uppbyggd av ideella krafter och medel. Dessa ideella föreningar får sedan ganska mycket bidrag från staten.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jenna-Gun
0

Orkar snart inte öppna en dagstidning.

Det är alltid någon dum människa som har skadat ett djur eller dumpat katter . VARJE DAG.

Kan inte fatta att inte folk förstår att djur oxå har känslor.

En gråtande Jenna

Soulway
0

Vi borde nästan ha en slags samling för med länkar till alla de olika artiklarna om kattmisshandel och dumpningar!

Tänk att "Tvinga" en politker att läsa dem alla!!!Och sedan äska medel till nya katthem och kastrerings, id och vaccinationskampanjer samt TNR!!!

Vak Upp Du Sovande!

Så här kan det ju inte få vara.

Katterna är 100% oskyldiga till detta elände!!!

(((Soulway)))

Fideli
0

Tänkte på Lenas inlägg angående hur det är i Holland……då ställer man sig ju frågan….är det inte SVERIGE som till stor del är skyldig till det som händer med våra djur idag (jag menar det gäller ju inte bara katter). Lagarna måste helt och hållet ändras och Sveriges måste anordna en djurorgansiation som man kan kontakta när man ser djur som far illa och behöver hjälp….det är Sveriges skyldighet….samt att regeringen bidrar med pengar…folk skaffar mer och mera djur i dagens samhälle….alla blir ju också upplysta om "att de mår bra av att ha djur" inte så mycket om vad som krävs och gäller för att vara djurägare…..

Detta kommer att hända igen…igen…igen….igen…så länge det inte blir någon ny lag…..som det är idag så är det ju inte straffbart att dumpa små kattungar…..som jag brukar säga "Sverige är fantastiskt"….Personligen tycker jag att Sverige ligger långt efter när det gäller omtagande av djur och andra djurskyddsfrågor….så därför förstår inte jag heller Att Djurskyddsmyndigheten skulle avskaffats…..den borde ha fått UTVECKLATS istället…..

Så tjejer det är där vi måste trucka på "knappen"….vi kan inte låta regeringen bara får överlåta det till själva folket….tänker på katthemmen hur man får kämpa för att få ihop pengar till lokalhyra, veterinärkostnader, samt mat m.m……

Se nu bara på burmåtten till våra höns…..hur många år har inte den debatten m.m pågått…..har de fått det bättre idag….eller..????

Samt att i Sverige ska så mycket utredas och det ska kontaktas den ena myndighet efter den andra innan man kan slå till och hjälpa i djur i nöd…..

Jag hoppas verkligen att det blir någon ändring SNART för våra hemlösa katter. Nu är det ju inte bara katter som springer vind för våg….nu idagarna har väl alla läst om kaninerna som springer vind för våg i  Stockholm……vart ska de sluta????……Ormar och andra farliga reptiler som ålar och kryper fram i våra skogar?????

Fideli…Glad

modellflickan
0

Stackars lille vän. Det är ju så kallt ute. Han ligger säkert och svälter och fryser i skogen. Stackars lille vän vad rädd du måste vara. Vad har du gjort för att förtjäna detta? Absolut inget.

Till er som dumpat små försvarslösa kattungarna, må ni brinna i helvetet! Om och om igen. Äckliga vidriga typer.

modellflickan
0

Sitter o gråter..

Lena
0

#9 Instämmer - Sverige ligger snart i botten vad gäller djurskyddet om vi ser till det Europeiska perspektivet. Vi ligger just nu bara lite över länder som Grekland, Spanien och de forna Öststaterna. Fast i dessa länder som ligger sämre till sker det mycket utveckling med exempelvis TNR-metoden. Det finns även en entreprenörandra - särskilt i forna Östblocket - som driver utvecklingen framåt på alla områden i samhället.

Anledningen till att Djurskyddsmyndigheten läggs ned är att den fått så oerhört mycket kritik. Något behövde göras. Men därifrån till att lägga ned den helt är ju steget långt kan man ju tycka. Istället behöver den ju utvecklas och det som inte fungerar rättas till.

Att Sverige låg så dåligt till blev särskilt tydligt för mig under tiden jag bodde i Amsterdam. När vi sedan flyttade tillbaka igen kände jag att något måste göras. Då startade vi den här sajten. Alltid en liten början att vi nu har en mötesplats där vi kan dryfta problemen och försöka komma fram till lösningar.

//Lena

Fideli
0

Jag hade väl mina tankar mest i Sverige…Flört som vill vara ett land som tror att de är bäst…Fundersam…..är också själv glad över alla framstegs som görs i de sämre länderna….det har tänds ett ljus och vi får hoppas att det får fortsätta att brinna….Flört 

Men Sverige borde kunna göra något mycket mer än de gör….för vad jag förstår av våra politker så ska Sverige dock inte vara ett fattigt land….här borde finnas resurser….har aldrig förstått att det hela tiden ska ligga en "bromskloss" framför det hela….Fundersam

Men sen förstår jag ändå inte varför folk bara dumpar kattungar ute i naturen eller i soprum….något måste de väl veta…. att det finns katthem….eller att man kan ringa en veterinärklinik och fråga var man ska hänvisa sig om man inte kan ha kattungarna kvar….eller fråga en vän/bekanta om de vet hur man ska gå till väga.

Har inte dessa människor….någon socialkontakt med andra människor….läser de inte tidningar….har de inte tillgång till telefon….eller möjlighet och besöka biblioteket för att låna en dator och se vad man kan hitta där för att ge ungarna ett hem….vad är det för slags typ av människor….den frågan skulle jag så gärna vilja ha svar på……år ut och år in samma visa…mer och mer katter blir det……Tack och Lov för alla KATTHEM som finns och alla de som jobbar ideell´t för våra katter ni är GULD värda.

Fideli…Glad

Lena
0

#13 Nej det är en gåta hur människor kan med att bara dumpa sina katter/husdjur (inte bara katter råkar ut för detta) på detta hemska vis. Det skulle vara intressant att intervjua en sådan person för att höra hur de resonerar och tänker.

Sedan tycker jag att det är särskilt anmärkningsvärt att vi i Sverige har så dåligt djurskydd för sällskapsdjur som vi har eftersom vi ändå har en bra mycket bättre ekonomisk situation än de andra länder i europa som vi ligger i nivå med. På andra områden t.ex. djurparker är vi föregångsland med djurparker som Borås och Kolmårdens Djurpark samt stränga regler vad gäller djurhållningen på Zoo. Detsamma gäller cirkusar. Vi är således inte dåliga på allt…

//Lena

Pelusa
0

Jag har funderat på om det hela bottnar i någon sorts nationell materialsm kanske. Det som inte "bär" sig ekonomiskt är inte värt nå't helt enkelt - och då kan man kasta det.

Är det fler än jag som har hört roliga stårrys om petimetrar och snåla svenskar utomlands? Undrar just oxo om det bara här i Sverige som ungar/tonåringar/juniorer anmodas börja pensionsspara t ex? Mister man andra livsvärden om allt tycks handla om och mätas i pengar tro?

Ja, inte vet jag, det är bara en tanke som surrar i skallen på mig!
Kan ju vara helt ute och cykla som vanligt!

/Pelusa

Fideli
0

"14#..Ja…det var just det jag påpekade i min kommentar #9….med kaniner etc……Anticimex hittar även mycket tamråttor….och de kan inte heller klara sig ute….så visst är det väldigt konstigt att det inte görs mer för sällskapsdjuren…..det ökar ju hela tiden med antalet av övergivna sällskasdjur…….nej, nej, vi är inte dåliga på allt inom djurhållningen i Sverige…..men min tanke här är att vi mest tar upp våra sällskapsdjur….och kanske helst katter på denna sajt…Flört…(inget ont menat…Generad)

Jovisst, vore det intressant och intervjua en person som dumpar kattungar i ett dike på en väldig trafikerad väg…..och få höra svaret från frågan "varför"….Tänker tror jag absolut inte att han/hon gör…..

Asander…Glad

Fideli
0

Tiihii…..ibland skriver jag Asander istället för Fideli…..blandar ihop mig ibland…..Skrattande

Fideli
0

Ja….Pelusa det ligger säkert något i det du skriver….du är inte alls ute och cyklar…..har även tänkt på om det kan bero på att människor mister mer och mer respekt för varandra….hur fungerar då respekten till djuren….vi (människor) kanske lever mer för materiella ting än levandes idag…..vi (människor) läser ju mycket i dagspressen och hör även ofta på TV att vi (människor) umgås mindre och mindre med varandra…..folk blir mer och mera ensamma….skaffar sig ett djur….men det måste skötas och kostar pengar…det uppfyller inte den kontakt som en annan människa kan ge…efter ett tag så dumpar man djuret….ja, jag vet inte….det enda jag är säker på att jag vet är att det finns 1000 frågor men inget svar….Fundersam

Fideli…Glad

anki1
0

Jag undrar oxå hur folk kan göra så. Jag vet att åtminstone ne av mina är utkastad

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Lena
0

#15 Det ligger mycket i dina teorier Pelusa! Jag har själv tänkt lite i de banorna när jag grubblat över varför det är så stor skillnad mellan Sverige och Holland. I Sverige har det på något vis funnits en sorts värdering att det som är gratis inte är värt något. I Holland däremot är det mera så att man är fostrad att ta väl vara på allt man får. Holländarna är inte alls så materiellt fixerade som vi är här. Jakten på dyra statussymboler är inte alls något man märker av där. Iställer är mottot att man ska vara arbetsam och hushålla med sina resurser. Jag tror att dessa värderingar även kan ligga till grund för hur man ser på husdjuren. I Holland vilar samhällets värderingar mycket på Kalvinismen - en helt annan inriktining av Protestantiska kyrkan än den Lutherska. 

//Lena

Soulway
0

#15 Ja, visst är det vår köp-slit-och slängmentalitet som också drabbar katterna. Ett slags tomt jagande efter ytliga "kickar"när vi i själva verket som mest behöver djupet, närheten, lugnet och kvalitén. Vi behöver våga känna kärlek…och sorg fastän det kan tyckas enklare med prylar och tv-zappning!

(((Kramar Soulway o Gosebarnen o Husse)))

Bella-Maria
0

Jag har skivit detta tidigare och gör det igen. Jag tycker att vi alla "kattmänniskor" måste gå ihop, och starta en förening, som står ute på gator och torg och tar kontakt, både med vanligt folk och politiker. En förening som SYNS ÖVERALLT. Det skulle nog öppna många människors ögon. Vi borde träffas och diskutera detta, inte bara här i forumet.

Skulle också gärna vilja veta hur man gjort i Holland, när man har kommit så långt med djurskyddet? I Sverige blir det snart sämre, om vi inte gör något. Vi är många som samlar namn för att Djurskyddsmyndigheten ska få vara kvar. Alla kan hjälpa till. Man kan ladda ner listor från Djurens rätts hemsida, och be folk att skriva på. Man kan också fråga på olika ställen, på bibliotek, hos veterinärer, mm om man kan lämna listor där. Och när de är fulla, hämtar man dem och skickar till Djurens rätt. Hjälp till alla!

Jenna-Gun
0

Alla mina katter är ratade sådana.

Fy så trist det är. Men oj så skönt det är att ha skapat ett tryggt hem till dem

Har haft 8 katter allt som allt.

Kram jenna

majvi
0

www.cint.se ( där flesta här är väl medlemmar?)finns också kattnyheter längst ner på sidan. Dit kan man skicka allt som står i tidningarna om katter på info@cint.se .

På försommaren startade jag en debatt på P1:s debattforum där jag skrev om dumpade kattungar, att man kan faktiskt kastrera, att på 10 år kan det av 2 katter bli 11 miljoner om alla får leva.Ett svar "haha  så många katter finns inte i Sverige om jag dödar 2 så utrotas dom då"Någon reagerade på att grannen gav mat till deras katt som skulle ha specialfoder, sedan var det förstås en som tyckte att katterna skulle fritt ströva omkring och sprida sina gener utan inblandning från människorna. Jag bad om hjälp på andra kattforum för att det inte bara skulle vara jag som bemötte dessa påståenden men annars var det ingen utifrån som tyckte det var hemskt med dessa dumpade kattungar.Debattforumet är väl inte så stort men det gäller ju att göra sig hörd på så många ställen som möjligt.Man kan ju ringa ring P1 men jag är inte mycket för att prata i radion-dessutom tror jag att det går på förmiddagen när jag jobbar.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Lena
0

#24 Känner igen dessa reaktioner när man går in på andra typer av forum för att diskutera katthållning och kattens status. Folk verkar tycka att precis allt är helt okey när det kommer till just katter. Man blir många gånger mörkrädd. Men naturligtvis är det "där ute" sådana här debatter ska föras. Dock är det ganska tröttsamt om man är ensam och ska försöka diskutera kattvett med den typen av publik. En idé kunde ju vara att vi är ett gäng som hjälps åt att göra det.

//Lena

vanessa
0

Får tårar i ögonen.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Soulway
0

Den här tråden är Superbra med massor av kunskaper och engagerade människor som tagit till orda!!!!!

Trots allt elände känner jag mig optimistisk! Vi kan och vi ska åstadkomma förändringar så att Våra Vänner Katterna ska få förnyat förtroende för mänskligheten!!!

(((Kramar Soulway och Goseungar)))

Lena
0

#22 vad jag förstått har Holländarna en lång tradition av att värdesätta sina djur, då tänker jag även på boskapsdjur. Men har bott nära sina djur - förr var bostadshuset ihopbyggt med lagården. Detta för att man du kunde uttnyjja den värme som alstrades från djuren men också för att ha direktkontakt med dem när det var dags för kalvning/grisning etc. eller om något djur var sjukt. Hundar och katter har alltid varit välkomna inomhus, även på restauranger,c afeer, hotell och affärer. Jag har sett målningar från 1500 - 1600 talet där hundar och katter varit med i riksdagen.

Men det är inte bara i Holland djur har det så här bra. England, Tyskland och Schweiz är andra bra exempel. Däremot är grannlandet Belgien inte lika bra.

//Lena