Änglas fd ägare
Jag har tänkt på en sak väldigt länge. För två år sedan hämtade jag Ängla från en familj i Karlshamn. Några dagar efter att han hade bott hos mig ringde jag och frågade om de hade något foto på hans mamma. Hon skulle skicka ett, men något foto dök aldrig upp.
Jag skulle gärna vilja skicka kort på honom i vuxen ålder och berätta hur duktig och fin han är…!
Men kan man verkligen göra det…? Jag hade ju blivit jätteglad om någon jag hade sålt/gett bort en katt till, skickade ett kort på katten efter ett tag.
Samtidigt skulle det vara roligt om de fick se på korten eftersom de skänkte honom till mig. Vill ju visa vilken snygging och cool katt de gick miste om….!
Kan inte förstå hur de kunde skänka bort en så vacker, knasig och snygg katt som min Ängla.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

håller med dej.vilken fin katt tur att ängla fick komma hem till dej
vissa katter har tur:) jag mailar till mina katterns uppfödare! hon ska komam hit nästa helg:)
Instämmer med föregående talare. Både du och Engla har haft tur. Engla som fått ett så bra hem och Du som fått en så fin katt. Och visst är det konstigt att folk bara kan skänka bort en hel katt. Hallå det handlar ju om högt stående levande djur.
Visst kan du skicka kort på honom till före detta ägarna.
Här ett kort på Linus som vi också fick gratis. F.d. ägaren skulle åka utomlands….. Också en underbara katt som liksom våra tre andra kissar är oersättliga.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena; Ååååå så vit och sötis man kan vara!
#6 Ja Linus är en underbat katt! Klok och skojjig samt ganska hundaktig till sättet. Fast vi älskar alla vår fyra katter lika mycket.
/Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Engla: Visst kan du skicka kort på Ängla till förra ägaren.
Vimsans förra ägare blev jätteglad för kortet som vi gav till honom. Vi fick ju Vimsan och som tack så tyckte vi att det var sjävklart att han skulle få ett. Så den bilden hänger kanske på en vägg nu - för vi satte den färdigt i glas och ram.
Och han ska få flera bilder på henne är det tänkt (måste bara låna en kamera och ta ännu flera bilder, för våran funkar inte mera). Hon växer ju så det knakar ju.

Jag skickade en hel "bok" till min Findus f.d. ägare. MEd bilder och texter om hans bravader. Och vi på katthemmet får ofta både brev och bilder från de nya ägarna, och det är så uppskattat av oss. Lite kan ni se på vår hemsida www.djurhjalpen.nu under lyckade omplaceringar och brev samt hälsningar. Det är så kul för oss, och det tycker säkert Änglas fd ägarinna också.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Bara hon inte har glömt bort oss! Hon skänkte ju bort honom genom en annons i lokaltidningen…
310 Risken finns ju förståss… Fast å andra sidan kan det ju då bli en påminnelse för henne.
//Lena

#10: Men det kan ju faktiskt vara så att hon såg till missens bästa när hon skänkte bort den. Hon kanske inte tänkte på hur fel det kan gå av att man skänker bort en katt. Så går hon och funderar hur det är med lilla missen.
Och blir antagligen jätteglad för ett kort.
Jag tror att oavsett så blir man glad över ett kort. och speciellt på en sådan snygging.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#12 Säkert är det så. De flesta som skänker bort katter gör det av okunskap, de tror att det underlättar för kissen att få ett hem om de inte tar betalt och tänker inte på att det kan bli fel.
//Lena

#13: jag föredrar faktiskt att tro att det är av okunskap och inte elakhet. Vill nog fortfarande försöka se något gott i denna värld. Även om jag anser att okunskap är en ruskigt dålig ursäkt för knskapen finns krävs bara lite vilja.
Audiatur et altera pars
#14 Nej jag är ganska säker på att det inte är elakhet som ligger bakom. Det finns mycket okunskap och även mycket fördomar bakom katter och katthållning. Vet inte varför men kanske har det att göra med att det är så lätt att bli kattägare att många blir det av en slump. Här har vi dock mycket som vi kan göra genom att höjja kunskaps nivån hos allmänheten….
//Lena

#15: Håller med dig om att ökad kunskap till allmänheten är ett bra sätt för att komma till rätta med en stor del av problemet.
Audiatur et altera pars

När jag ringde henne efter att jag hade hämtat Ängla, så undrade jag om de hade några fler kattungar eftersom jag ville ha en kompis till honom. Då sa hon bara "Vi får kattungar ganska ofta, så jag kan höra av mig när vi får nästa gång…" Det verkade som att hon var oengagerad i sina katter. De fick tydligen göra som de ville….

Okej, ja då är det inte bara okunskap utan dumhet också. Men det behöver inte betyda att de inte skulle uppskatta ett kort. ;-)
Audiatur et altera pars
#17 Ja det verkar ju inte så seriöst förståss. Tyvärr inte ovanligt det heller att vissa kattägare har låt gå mentalitet istället för att aktivt ta tag i det hela och låta kastrera sin/sina katt. Men jag tror även där att det råder någon slags omedvetenhet över vilka konsekvenser det får i det långa loppet.
//Lena
engla är hon en huskatt?

Helenal: Jepp, Ängla är en huskatt, fast många som vi träffar när vi är ute och går i sele, frågar om det är en raskatt…Huskatter ska man tydligen inte ha i sele….
kan man väll ha?hon srr inte ut som en huskatt:)

Helenal: Självklart kan man ha en huskatt i sele och koppel. Ängla älskar det! Men det är just attityden som kommer direkt, dvs att det typ bara är raskatter som kan gå i sele. Senast kommentaren vi fick var: "Är han en sådan…hrm…raskatt?" Nej, Ängla är en helt vanlig huskatt som tycker om att visa upp sig i sele och koppel, och som är riktigt riktigt snygg också. 

Ängla spanar efter nya ljud…(Människor o hund finns i bakgrunden..)
#23 Vilken härlig bild med prommenad på bryggan! Engla som är så lik Tristan.
/Lena
underbar katt! jhar du fler katter?

Helenal: Jepp, jag har två st till, My och Blixten, heter dom

#23 jag har en annan erfarenhet av folks åsikter… min jobbarkompis flickvän hade tappat bort sin katt som hoppade från balkongen… när jag frågade lite om katten så svarade han att det var en raskatt…. och raskatt var det för att det var en korsning mellan perser och jag minns inte vad….. ett litet fniss fick jag av den åsikten…. och katten kom tillrätta efter ett par dagar….
jag använder mest koppel nu för tiden på mina sötnosar….hade sele först i början men numera litar jag på dom….när Bruno kom så försökte jag brotta på honom en sele men det var hopplöst jobbigt och livsfarligt…. så därför övergick jag till halsband och koppel… MEN skulle jag ta ut min söta Julia som inte varit ute sedan hon hittades så skulle hon definitivt ha sele tills jag vet hur hon beter sej…..
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#28 Våran Linus har faktiskt blivit riktigt duktig på att gå i koppel. Han är som en hund. De andra tre är dock måttligt roade. Det är så olika från katt till katt hur det går det där med att använda koppel.
//Lena

Visst är det härligt när man kan ta promenader med sin katt?