NÖDROP I NORR
Föreningen Kattakuten i Luleå skickar ett desperat nödrop till alla kattvänner i norr!
Vi har lyckats fånga in Mojje, pappan i familjen Skygg på Björkskatan i Luleå. Han har fått flytta in akut hos G på Hertsön. Hon har just nu en evakueringslägenhet där i ca 2 veckor till. Sen har han ingenstans att bo igen. Vintern är snart här och vi är mycket oroliga att han inte ska överleva den då han ju redan är försvagad av hunger och nöd. 30 minusgrader är inte roligt när man är katt. Vi vill verkligen inte släppa ut honom igen.
Så nu vädjar vi verkligen till er alla: Hjälp oss att hjälpa Mojje!! Vi vill inte att han ska frysa eller svälta ihjäl.
Mojje är skygg, ja, men han har ju varit tam förut och behöver nog mest lite tid för att återanpassa sig. Han är mager och allmänt eländig. Utseendemässigt är han svart m. vita tecken. Stora runda ögon.
Om det är någon här eller om ni känner någon som är van vid skyggisar och har möjlighet att ge honom ett hem eller ett stödhem så hör av er till mig eller Cammo så fort som möjligt.
Jag vet av egen erfarenhet att detta forum kan utföra under och nu behöver vi verkligen ett.
Evangeline och Cammo vid datorn
FÖRENINGEN KATTAKUTEN I LULEÅ
Håller verkligen tummen för Mojje katt! En kisse jag känner lite extra för. Tyvärr bor jag själv i fel ände av landet plus att vi inte har något utrymme heller. Hoppas någon annan dyker upp och kan ge kissen en varm plats och den omtanke han så väl behöver.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag bor också i fel ände av landet. Allra längst ner, nästan iaf. Kanske att man kan annonsera om ett hem till honom?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Transport får helt enkelt lösa sig på nåt sätt. Cammo och jag håller på att resonera kring detta. En bra bit kan man ju föra kissen. Kanske kan den som vill ge honom en chans möta halvvägs eller nåt liknande.
Vore ju för gräsligt om man inte hittar nån utväg för honom.
Evangeline som önskar att hon haft plats för fler katter än 4.

Ja, kan ni transportera honom till Älvkarleby? Då kan han få ett akuthem här tills vi hittat ett permanent hem åt honom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag håller så hårt i tummarna att dom blånar!..
VI KAN TRANSPORTERA, JA, JA, JA!!! Dvs, vi har bil men inte bensinpengar tur och retur till Älvkarleby, 77,5 mil….
Vi har kontakt med Åsa via pm om detaljer och sånt men om allt går vägen så flyttar Mojje OCH hans syster Missan till Åsa!
Evangeline och Cammo

Toppentoppentoppen!!!
Om..det nu ordnar sig så att Missarna kan komma till Åsa.., då är han i goaste händer:-)

#7: Vad gulligt sagt. Men jag gör inte annat än vad vem av er skulle ha gjort om ni hade platsen.
Audiatur et altera pars
#6 Så himla bra! vad glad jag blir! Hos Åsa får de det jättebra! Tack snälla Åsa.
Hur mycket kostar bensinpengarna totalt?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Min make säger att det borde kosta ca 1400-1500 kr tur och retur till Gävle härifrån. Våran lilla Tuta drar inte fullt en liter/mil och det är ca 77,5 till Älvkarleby. Det skulle kanske vara billigare att åka tåg eller buss men det blir nog svårt med 2 skyggisar som lever rövare och är rädda. Sen kan man ju inte stanna och rengöra bur från kräka och bajs o dyl om det skulle behövas…
Å suck…hur ska det här gå..
Evangeline

Vi får helt enkelt inte ge upp. jag ska ta mig en tur bland grejerna här och se om jag kan sälja iväg något så jag kan få lös pengar för att hjälpa till med kostnaderna.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jag har en ide´.
Kan ni inte här på forumet göra en liten insamling så att sötisarna kommer iväg =o)
Ni är ju en hel del människor här ju =o) Jag skulle kunna lägga ut en slant oxå. Har ju två kattpojkar jag oxå =oP
Lycka till!
#12 Absolut att vi bör gör det. Om alla ger en mindre summa blir det snart vad kissarna behöver för att få starta sina nya liv.
Evangeline ca 1500:- för resan samt veterinärkostnaden. Kan det bli runt 3500:- kanske totalt?
Om 70 personer skänker 50Kr har vi löst det hela! Så inte är det omöjligt inte.
//Lena
jag efterlyser ett kontonr.
Jenna! Jag vet inte än hur vi ska göra, om vi ska använda mitt personkonto eller om vi ska öppna ett plusgiro, men det tar ju tid att få det i ordning. Vad säger ni andra? För mig är det okej att använda mitt. Jag kan föra över mina privata pengar till min mans konto och använda mitt enbart i detta insamlingssyfte. Och redovisa hur mycket som kommer in och vad det går till och sen bestämmer vi gemensamt var ev. överblivna pengar ska ta vägen.
Jag och Åsa har pratat om missarna via pm idag. Det är ju inte säkert att det går att behandla dem för annat än masken ännu då de ju är så skygga. Då kan man ju göra så att jag tar med mig pengarna till Åsa när vi åker ner, så får hon använda dem till katterna där. Till kastrering osv.
Vad tycker ni? Hjälp oss med det finstilta i det här så att inget blir fel är ni snälla.
Evangeline

Hej!
Efter den 24 oktober har Kattakuten i Luleå ett eget kontonummer…men det är DÅ det…
//Cammo***på väg ut till missarnas två bebisar :)
#15 Det måste ju vara helt okey att göra så. Det är ju inte förbjudet på något sätt att föra över pengar till någon annan för att hjälpa till med något.
Att öppna ett plusgirokonto brukar nog ta ca 10 -14 dagar.
//Lena

Om pengarna lämnas över till mig så kommer jag rån min sida självklart att redovisa exakt på öret vad som går åt till att få de båda att må bra med veterinärkostnader och sådant. Kvitton kommer scannas in och visas upp. Förhoppningsvis kan jag få hjälp av Lena eller någon att redovisa dem i en artikel eller liknande.
Audiatur et altera pars
Då gör vi så då att vi använder mitt dammiga konto.
Alla som vill sätta in en slant kan pm:a mig för kontonr.
Det grejjar sig det här!!! Är såå glad!!!
Evangeline

#19: Tror det enklaste blir om du lägger ut numret här så vi kan sprida det bland fler sajter vid behov. desstom är det bra om alla skriver vad pengarna ska användas till. tex: Mojje eller något. Då syns det på utdragen att det är kattpengarna ;-)
Audiatur et altera pars
Skicka kontonr till min mailadress.
Åsa, då det är mitt personliga konto så vill jag inte lägga ut det öppet 
Gjorde det en gång förut på ett annat forum och moderatorerna påminde mig om att det ju kanske inte är helt begåvat av mig…. ;o))
Så pm får det bli!
Evangeline

Hur ska jag veta vart pengarna skall sättas in?
pm:a mig lothus!!!
Evangeline

Vad betyder det?
Evangeline. Varför inte mejla bilder av katterna så kanske jag eller Lena kan skriva en liten "artikel" om insamlingen och hur de får ditt kontonummer med mera.
Jag föreslår också att alla vi som skickar pengar märker talongen/OCR-rutan med ex Mojje och ngt lite eget signum (namn/nummerkomb eller annat) som vi känner igen så vet vi att just våra pengar kommit fram rätt och används rätt. Sedan skriver vi artikel och redovisar allt och belyser hur en lyckad aktion gick till: Eller hur?
Vi måste tänka längre och klokare än bara till den akuta situationen. Det gagnar våra Vänner över hela landet!
(((Kramar från Skogsgänet via Soulway)))
Ska försöka få en bild av Mojje så fort som möjligt. Hur ska jag sköta redovisandet av pengarna? Jag ser ju inte från vem pengarna är när de kommer, bara summan. Missan vet jag inte heller när vi får in så det är svårt att ta en bild av henne. I morse hade hon lyckats gå in i fällan och äta UTAN att lösa ut den. Listig liten dam det där…
Ge mig en bra plan om hur jag ska redovisa bäst, pm:a gärna!
Evangeline
Ps) Lothus! Om du klickar på mitt namn så får du fram en sida där det står "kontakta" i överkant. Klicka på den så kommer det upp en meddelanderuta. Där skriver du. Sen svarar jag och då får du mitt kontonr.

Mojje kan jag eventuellt fotografera imorgon då jag ska hämta syskonen Måns och Molle för att dom ska bli intervjuade tillsammans med Mix och Max! Och komma med i "Norrländska Socialdemokatten"
"Hur känns det nu att nästan hela Katt-Sverige har blivit så engagerade i er familj, familjen Skygg på Björkskatan…"
"Miiiiiiiiiiiaaaauuu"
(Det betyder att det känns bra att få vara inne i värmen, att få mat och dryck, att slippa frysa om öronen och att få lära känna tvåbeningar som verkar vara snälla(trots att mamma och pappa uppmanat oss att akta oss för sådana!) Och så vill vi tacka alla snälla människor i hela Sverige som verkligen bryr sig om oss och som vill att vi ska få ett bra liv!
Kramissar från missegänget!
…genom Cammo!
#26 Bra idé Soulway! Det blir bra och intressant att följa.
När det gäller redovisningen kan den som skänker pengar samtidigt sända ett PM till Evengeline och tala om vilken summa som är insatt. Det är nämligen inte alltid som det syns på kontoutdraget var pengarna kommer ifrån.
//Lena
Lena! Å vad bra, för då kan jag göra en separat lista som jag sen skriver in här så kan alla hjälpas åt att hålla koll.
Hittills har det kommit in en insättning på 200 kr. Vet inte av vem men vet att det är ca 4-5 st som sagt att de ska sätta in. Den som satte in 200 kr i förmiddags kan ju hojta till.
Spännande dag i morgon! Har också laddat batterierna till kameran och hoppas att jag får några bilder på missen och bäbbarna.
Evangeline
Hej!
Jag tycker allt utvecklar sig TOPPEN-TOPPEN. Och SPINNANDE är det. Allt!!!!!!
Måtte ni nu bara få in Misse också!
Redovisningen blir enl ovannämnda modell 100% okey. Jag känner mig manad att matcha anonym givare och elektrongirerar NU!!!
(((Sussa sött i Norr hälsar Soulway och Ungarna)))
Cammo: Nu är jag också medlem här.
Ses i morgon när dom rullar ut röda mattan, och alla paparazzis fotar som spenatgalningar och ber om en autograf, utanför din frigga. ;)
Gnatt /mipmip_
Pengar från mej är insatt nu.
Kram Jenna
MipMap. Välkommen. Det heter inte autograf. Det heter Kattograf. Ni lär få skriva Kattografer där vid Friggeboa!;-)
Jenna Jag passade på att kasta in alla räkningar och satte då också in till våra Skyggisar i Lule.
(((Kramar Soulway och Busungarna)))
Kattograf…*fnissar*….
Mipmip är min dotter juh! Tyckte det var på tiden att hon också hittade hit, då hon ju engagerar sig som en liten blå i familjen Skygg.
Hon har knatat i skog och mark med ficklampa till mitt i natten när vi försökte hitta honan och ungarna efter födseln. Hon har satt upp lappar i hela grannskapet så att folk skulle veta varför vi krälade i just deras spenat. Hon kollar fällan hundra gånger om dagen…
Jag är såå stolt över henne!!
Evangeline

#35: Förstår att du är stolt med en dotter som henne.
Kramr till er båda för att ni gör så mycket för de stackarna.
Audiatur et altera pars
Å vilken helg det har varit och vilken bra början på veckan!! Alla missar inne, sjunger runt i huvudet som en refräng….
Tjooohoooo från Evangeline…

Min kompis heter Evangelina
ja, Åsa dom kommer till himmlen. Hoppas jag kan komma och göra dom sociala :D dom kommer nog att älska mig som små :)

#38: Vad snällt sagt Roxanne. Och som jag sa, du får gärna komma och hälsa på under lovet och sitta i stallets fikarum och bara vara där och läsa högt för dem ;-)
Audiatur et altera pars

oj vad skruttig han ser ut …
men det är nog inget som lite kärlek kan råda bot på, han ser lite skeptisk ut -"va e´ de där fönått??" 

#40: Jag är lite töntig jag vet. Men jag tror på att läsa för djuren för att jag som person blir avslappnad och trivs när jag läser. Och om jag bir avslappnad och lugn så märker djuret det och så vänjer de sig vid min röst samtidigt. ;-)
Jaja, verkar inte som om någon tagit skada av det i alla fall. hihi
Men gud vad han såg skeptisk och avvaktande ut. Inte lätt att vara helt ny på ett ställe och helt plötsligt vara inne i värmen med folk. Och med den erfarenhet av folk som han har så är de nog inte ens säkra på att det som verkar bra är bra. De skulle bara veta vilken tur de har som är hos er ju. Mojjemissen då. Man vill bara krama om dem, men det får vänta tills de vill.
Audiatur et altera pars
#40 Nemen så söta de är. Man kan se att precis hur de känner sig de två föräldrarna som äntligen sluppit ifrån den bitande kylan.
#42 Åsa - Högläsning med mjuk röst kommer säkert att bli populärt.
//Lena

#42…nej Åsa, du är inte töntig! Det är ett utmärkt sätt att vänja sig vid röster, vid mjuka tonfall och mänsklig kontakt. Jag brukar sjunga för mina missar, och har tillbringat många "kattresor" i bil med oroliga missar som blivit lugna av sången(svimmat av förskräckelse kanske :) )
Kram
CAMMO

Missan och Mojje kommer att flytta in hos mig några dagar, i min friggeboda eftersom stödhemmet ska flytta "hem igen" efter en vattenskada i deras lägenhet. Då blir det lite lugnare att bo här i bodan, slippa flyttstöket och bara vila ut! En och annan sång sa jag bjuda dom på, jag lovar!
Cammo

Ni är gulliga ni. hehe, ni skulle bara höra vad jag har fått hör om mina metoder förrut. Satt med en fånghäst på boxvila i somras. Hon låg och hade ont och jag satt och läste "Mannen som kunde tala med hästar" högt för henne. Lite mysigt bredvid henne i spånet. ;-)
Med våran andra skyggis katt satt jag också och läste högt. Många böcker blev det innan hon till slut lade sig på boke så det blev färdigläst. Kanske hennes sätt att säga, men herregud människa var tyst. ;-)
Jättebra Cammo att de får komma hem till dig ett par dagar nu. Flytt stök låter inte som något ultimt för dessa missar nu.
Själv börjar jag få värsta nojjan nu när det närmar sig. Tänk om ni inte tycker det är fint nog för missarna när ni kommer med dom. Tänk om ni blir besvikna på mig. Hmm, inte bra att tänka för mycket. Men längtar efter dem gör jag i alla fall. Trist att det bara är stallet jag har att erbjuda dem dock. Men tror att en familj med fem barn varav en tre åring är för mycket för dem.
Audiatur et altera pars
Åh, om ni visste hur "töntig" jag är med mina katter.Och åhh, så gott de mår av det!
De känner ju att de blir behandlade med respekt, de känner vår välvilja och kärleksfulla tonläge. De känner vår glädje. De känner vår trygghet.
När min Lina blev riktigt dålig och vi visste att vi höll på att sakta ta adjö då sjöng jag ofta: "Nocturn" som är så vacker.
Sov på min arm, lilla Lina. Hon brukade titta på mig med så vackra, älskande ögon och vi hade så fina stunder bredvid varandra.
Blev jag fööör sentimentalt långrandig då bet hon mig (lite mjukt bara) och då var det dags att bli mer praktiskt och jordnära och kanske hurtig istället!
(((Kramar från Soulway och Gosebarnen)))
Hej på er alla töntar, här är det en till :)
Jag pratar så fjantigt med kissarna. Men det gör inget.
En och annan sång blir det oxå.
Kram till er alla.
Ps
Oj så söta de var Missan och mojje.
Men visst var det två ungar till, eller har jag fattat fel.

HEj Jenna!
Jodå, två ungar till finns det!!URsöta Molle(som togs in först och är en riktig myskille) och Mulle, nummer två, han är en snygging, skygg fortfarande men på god väg att "tina upp"!! Det kommer bilder på dem så småningom!Lovar!
Kram
CAMMO
Lille killen, vad han ser eländig ut där han gömmer sig…vill bara stoppa honom innanför tröjan och vagga honom i en vecka eller två tills han slutar vara rädd…snacka om att de väcker modersinstinkterna i mig…
Evangeline, blöt pöl på golvet…..
Hej!
Efter att ha följt en länk från iller i fokus så hittade jag hit. Det värmer i mitt hjärta av att se engagerade djurvänner som gör allt för att hjälpa de djur som far illa. Det är viktigt att vi aldrig slutar att kämpa för alla dessa djur. Tillsammans så gör vi skillnad! Jag brukar alltid få höra, "Man kan inte rädda alla" Men jag resonerar på ett helt annat sätt. För varje djur jag lyckas rädda/hjälpa så täker jag istället: " Jag lyckades rädda det här livet också!".
Själv sitter jag här hemma med två stycken underbara illerflickor som tack vare underbara människor fått en andra chans i livet. Dem hittades i en transportbur övergivna i skogen. Utan mat, utan vatten & inte ens en filt. Flickorna behövde vård och behandling som inte hade varit möjlig utan donationer. Återigen, tillsammans är vi starka! (Se hemsidan för att läsa om deras öde: http://www.illerbiten.se/theaochnova.htm )
Det viktiga är att få ut informationen snabbt och smidigt. Folk blir mer medvetna om situationen om dem får något konkret att se på. Jag gjorde en enkel hemsida till flickorna. Förklarade deras situation och bad om hjälp att få in donationer. Totalt fick vi in mer än 4000kr. Det gav Thea & Nova en ny chans i livet!
Jag ska donera!
/C.
Hej Cecilia! Härligt att läsa om illerflickorna!! Skönt att de fick hjälp!
Evangeline
ps) du kan pm:a mig för kontonr om du vill skänka en slant…
#51 Vilka underbara Illerflickor! Blir så glad att höra om det arbete du gjort för att rädda dem och att de nu har det så bra. Jag har förstått att illrar har det lika svårt som katter många gånger. Blir så ledsen över att människor kan vara så himla elaka att de sätter ut sina husdjur i skogen på det där sättet.
Din inställning är helt rätt! Tillsammans gör vi en skillnad!
//Lena

Skojigt att se att fler innefrån iller sidan har hittat hit och känner att de vill hjälpa. Detta trotts att vi som Cecilia säger nyss haft en insamling för Nova och Theas skull.
De har hjärtan av guld "mina" illertöser;-) Jaja, lite är de mina i alla fall, det är ju min sajt. hihi
Audiatur et altera pars