Kräsna katter
Hur gör ni andra när era katter inte äter maten som serveras? Låter ni den stå tills det är uppätet om det så tar ett par dagar eller kastar ni den och köper något annat? Ibland vill man ju köpa någon annan smak för att testa.
Har nästan aldrig hänt här.
Maten blir ju inte aptitligare om den står länge. Jag brukar röra om lite i matskålen . Då brukar den följa med. Då tror de att den är ny.
Jenna
Det förstår jag om det gäller burkmat, men torrfoder då?

Vad gäller torrfoder så är det alltid bra att blanda gamla sorten med den nya under en övergångsperiod, där man successivt blandar i mer och mer av det nya. Dels hjälper det kräsna katter att vänja sig vid den nya smaken och dels motverkar det att magen blir ledsen av det nya fodret. Det är inte alla katter som är känsliga för foderbyte men många reagerar med diarré för att innehållet mellan foder varierar.
Byter du ofta? En del katter kan få diaré när det byts för ofta eller fel. Om du inte ha så många katter satsa på en bra kvalitetstorrfoder som helst inte innehåller spanmål.
För mycket kräsna katter finns det Exigent 35/30 från Royal Canin för kräsna katter. Jag använder det som kattgodis. Det är iaf det som mina katter tycker mest om.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

När det gäller torrfoder har jag haft de stått framme, även om det inte varit favoritsorten. Till slut har det gått åt iallafall. Mina katter är inte särskilt kräsna egentligen, har fått den uppfattningen att dom är mindre kräsna när dom är fler i hushållet, som att dom är måna att äta innan nån annan av dom tar maten! Sen brukar jag göra som Jenna-Gun, tar o slår lite med en gaffel på matskålen..så tror dom att det är nytt som serveras!

Mina kissar får hjälp med att äta upp maten ifall den inte passar. Smarta kissar som puttar ner skålen över kanten på köksbänken till ett hungrigt matvrak på golvet som aldrig tackar nej till ngt ätbart. Katterna äter även i hundskålarna och simmar i vattenskålen…
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Mina har torrfoder framme hela tiden. RC Sterilised 37, för kastrater. Burkmat får de morgon o kväll. Mjau kött eller strömming ibland
Jennna
Aldrig mat framme här. OCh burkmat, det fyser jag ner i plastpåsar i tunna plattor, så jag kan bryta av lämplig liten bit. Då behöver jag inte vara rädd att något blir gammalt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
blötmat som jag ger på morgonen. är det kvar på em, dåkastar jag det o lägger på nytt. mina katter skulle aldrig äta gammal mat. bortskämda är dom alla 3.

Torrfoder har jag framme det äter mina alla katter, men Ville är lite bortskämd när det gäller burkmat.

Torrfoder står framme jämt här.. Och blötmat ges ofta på kvällarna då alla sitter och stirrar på mig i köket och följer varje liten rörelse… Och här blir det oftast inget kvar av blötmaten då den lilla tjejen vi har här är en grävskopa :P
Maria
Torrfoder står alltid framme. Blötmat får de en gång om dagen. Här blir det nästan aldrig något över med Glufsglufs i huset
men om det skulle bli över av blötmaten så slänger jag den på eftermiddagen.
R/C Pure Feline verkar mina katter tycka är rena rama godiset.. Jag brukar blanda lite av det i mat som de tycker är mindre god (Ojijen t ex, blä enligt kattera, nyttigt enligt matte
)

Mina får blötmat på morgonen och det säger bara slurp om det. Torr foder får mina i omgångar eftersom jag har två katter som måste äta allergifoder så kan jag inte ha det vanliga fodret framme. Vid matdax tar jag undan mina allergikissar så de får äta i ett annat rum (sitt allergifoder) medan de andra äter sitt vanliga foder. Lite krångligt i början men nu har jag vant mig och katterna med. När jag jobbar delar jag upp huset i två läger dvs då finns det torrfoder hela tiden och kissarna med allergi får gå på ena halvan och resten på den andra halvan.

Våra katter får blötmat på morgonen och torrfoder står framme hela tiden. Våra katter är inte så glada för blötmat, men bara om de får Gourmet Perle. 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Mina har torrfoder framme jämt. De äter det som hästar.
Blötfoder får de på kvällen. Det står framme tills nästa kväll då det slängs och nytt läggs upp.
Tror att bara tonfisken och kycklingen är de rätter som tar helt slut på tallrikarna. Makrillen likaså. Färsk fisk ratar de helt i alla dess former.
En vattenautomat och en vattenfontän plus två vattenskålar har de jämt. Trots detta skall de hoppa upp på köksbänken, klättra över diskbänken och dricka ur glaset jag har ovanpå micron!
Bara de vill tillräckligt mycket så kan de allt! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Här är det bara torrfoder som serveras, Shimena äter inget annat, eller, jo tonfisk någon gång och makrill och det serveras från mattes tallrik :)