Gäss plockas levande!
I kväll Kalla Fakta,,, jag som har duntäcken från jysk,,, ska köpa andra när jag får pengar,, vill inte sova i dem längre,,, 
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Nej jag förstår din reaktion för det är så fruktansvärt hur de behandlar gässen. Som om inte dunindustrin vore nog så är de gåslevern som vi aldrig lyckas få stopp på heller.
Skall titta på kalla fakta i kväll och sedan hoppas jag att detta blir lika uppmärksammat som det blev för fåren.
Om alla i hela kedjan säger stopp så går det att få ett slut på eländet.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jag köper inte längre dun-produkter då jag ser det som en del i "pälsindustrin". Djuren plågas av behandlingen.
Att köpa ull-produkter där fåren har blivit klippta på ett rätt "ekologiskt" känns bättre, men även där borde man källforska hur ull-produkten kommit till.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jag har dunkuddar från ysk…vill inte ha dom längre. Detta är hemskt djurplågeri

Jag vill inte ens läsa…
Ska aldrig köpa dun från Jysk för säkerhets skull dock.

det stod inte att det gäller jusst jysk men dock att 80 % av det dun vi köper kommer från levande fåglar, då jysk dessutom är lågpris så är jag fördomsfull och misstänker dem starkt,,, Hinner nog inte titta själv när vi ska ha kalas här…
Har som tur är inga duntäcken/kuddar.
Men det är förfärligt hur djur behandlas.
Man mår illa.
Jenna

Men det finns inte ord för hur vidrigt detta är..aldrig mer dunmaterial här!!:-(
Det förvånar mig inte.. Allt handlar bara om dessa jäkla pengar i världen.. Men sen är det svårt att sätta stopp för hemskheterna när det är dom billiga produkterna folk köper, inkl. jag.. Hittar jag en kudde som kostar en 100-lapp istället för 300 så käper jag den billiga. Självklart.
För pengarna finns inte och det är nog samma sak hos MÅNGA.. Och då kommer aldrig orättvisorna sluta. Men vad finns det för lösning?
Djur har inget värde 
Verkar inte vara endast lågpriskedjorna utan även Åhlens och Sängjätten och säkert fler….
Det finns fruktansvärda grymheter som djuren får lida för att vi vill ha det bra.
Skrev i en annan tråd om gåsleverpastej:
Gåsstoppning är som tur förbjudet i många länder nu, vet inte hur det är i Sverige. I Tyskland gällde det som dyr delikatess tills man fick se bilderna från tex Polen där de stoppade in ett järnrör i gåsens hals ner i magen och fyllde på med spanmål. Hemska skador uppstodd och gäsen slaktades när deras lever sprack av all fett.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det vi får se ikväll är ju från Ungern och där får gässen också lida svårt för gåslevern skull så nog är det vidrigt 
vad tusan är det frågan? Jag visste inte att det gick till så här, jag såg lite på klippet men klarade inte av att se.
Hur kan folk sitta å plocka dun när de vet att fågeln lider? Jag blir förstummad. Jag tänker inte köpa dunkuddar mer, det är då ett som är säkert. Vi har nyligen köpt rätt så dyra dunkuddar från Jysk.
Bra att de gör sånna program så vi konsumenter får veta hur det ligger till. Så att det kommer fram för djurens skull.

Fy f*n kom just att tänka på att nu förstår jag vad som menas med handplockat europeiskt gåsdun i Hästens reklam (tror jag). Men de är ju mer än svindyra så man undrar ….
.
De nämnde Jysk och Sovabutikerna imorse på TV4 Nyhetsmorgon.
Inget mer dun eller fjädrar för min del ….
JA detta är inget nytt. HAr en superfin dunjacka haängandes, fått den i present för många år sen, men har dåligt samvete för att använda den……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag kan inte ähmm.. ska försöka förklara utan att det blir helt fel.. Om jag köper en sak eller får en sak jag tycker om (dyra pengar) så kan jag inte bara låta den hänga i gaderoben för att jag fått veta något sådant. Känns liksom helt fel. Då är ju skadan redan skedd.. Vad gör det för nytta om jag slänger dunkudden eller jackan? Inget alls.. Det är som min syster skulle säga en "fis i rymden"
Men sen förstår jag.. Men vart ska man börja? Då ska allt granskas.. Barnarbete, djurplågeri, slavar.. Jag vill hjälpa dem allihopa! Men hur? Jag ser ingen lösning på problemet.
Jag slutade äta chiquita bananer.. För dom sprutar sina insektsgifter över plantagen när arbetarna går där.. =( Många av männen blev sterila.. Många av de gravida fick missfall och gravt missbildade barn.. Men om jag ska kolla vart enda liten grej i hela affären.. Jag skulle bli tokig. Helt tokig. Jag klarar inte riktigt av det här med att rädda hela världen och ha det på mina axlar.. För vart hjälper det att jag struntar i att äta chiquita? Det gör ju inte så resten av världen slutar äta dem..
Jag borde ta den där kursen min syster tipsade om.. Kreativ aktivism.. Där man ska försöka hitta sätt att öppna ögonen på folk. Men jag vet inte om jag orkar psykiskt.. Lättare att blunda och när man blundar blir det enklare att överleva oxå.. då kan du köpa dom billiga varorna.. För vem säger att ekologiska varorna är bättre för att dom är dyrare. Jag litar inte ett dug på att dom inte är skickade runt hela jorden.. Eller bara lagd i en ny påse med trycket ekologiskt på..
Hmm.. jag vet inte vad detta blev men skönt att få ur sig nåt i allafall..
Lucy, om du läser min inlägg under #11 då ser du att information gjorde slut på åtminstone en liten del av all djurplågeri. Likamycket som kvällens Kalla Fakta kommer att påverka både affärer och konsumenter.
Utan information skulle vi inte ens veta vad som händer. Och konsumenter har stora möjligheter och makt att påverka.
Se tråden om mulesing där blev det stopp för djurmisshandel, hoppas jag!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag förstår dina tankar till viss del och det är helt omöjligt att känna till allt. Det blir ingen skillnad direkt om jag enskilt slutar med något som jag inte gillar hanteringen av bara att det känns bättre för mig.
Det är därför som det är bra med sådana här program som får upp ögonen på folk lite mera och då kan djuren bli hjälpta av det.
Nu har jag sett Kalla fakta och hur i h-e är dessa människor funtade som kan ägna sig åt detta fruktansvärda djurplågeri

Det som också gör mig upprörd är att det inte går att straffa dem även att de begår lagbrott.
Finner inte ord 
det är helt obegripligt…även företag som handlar av dom…prata om att köra huvudet i sanden.
Hoppas iaf att det här i Sverige kan bli ändring så det inte köps in..men tyvärr så finns det så många andra spekulanter som gör det och inte bryr sig…
Detta är TORTYR av högsta graden!!!!

missade som sagt för dottern fyllde år, men jag är sugen på att gå upp kl 4 i natt för att se reprisen,,, tortera mig själv lite så man inte glömmer och råkar köpa dun,, .. mår så illa bara av att ha läst nu om det ,, det där med gåslevern läste jag om i aftonbladet, helsjukt,, djurplågare, jordens avskum,,
Fruktansvärt att det får gå till så här

Jag såg inte programmet ikväll, och det är jag glad över, klarar inte att se sånna program, mår så dåligt. Men jag behöver inte ha dåligt samvete för jag har ingenting som innehåller dun här hemma. Men välden är helt klart SJUK!
Maria
Puh, tur att jag inte såg programmet
kan bara tänka mig… fy f*n
Jag vågar inte titta på programmet, jag blir så ledsen och kan inte sova sen..
Tycker det är så hemskt..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Här kan man se programmet:
Det är äckligt ,vidrigt men tyvärr inget nytt. Jag har inte köpt något med dun på flera år. Det värsta odjuret är människan.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Klarade inte av att se programmet…blir så ledsen
Nästa vecka handlar det om samma sak men från Kina och där skall det vara ännu värre som inte alls förvånar mig alls
.
Hur vidrigt det än är att se detta så är jag glad att Kalla fakta tagit upp det så opinion väcks.

Jag klarade inte av att kolla på programmet, räckte för mej att se reklamen.. :/