Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutsatta-djur
Läst 747 ggr
majvi
0

fåglar

Jag skulle fylla på fågelfrö idag. När jag lyfte på locket fick jag en överraskning, en liten mus satt där inne och knaprade på solrosfröna.´Nåja de har ju också rätt att leva.

Förut om åren har jag fått fylla på fågelmaten tag på tag men denna vintern har det varit färre fåglar som kommer. Jag vet inte om fåglar inte gillar möss men jag har ju mat åt dom på flera ställen. Just nu är det besök av en domherre, men annars brukar det vara en hel flock.Jag har förvisso några utekatter men det hade jag förra vintern också.

Hur ser fågellivet ut på andra håll i landet

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
0

Jag tänkte också på det. Annars hade jag mycket mer större fåglar här. Inte sett en enda domherre men mycket småfåglar. Och några skator. Men det sitter också jämt några katter under, kanske därför?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

Vi matar aldrig fåglar! Av den enkla anledningen att jag inte vill att dom ska falla offer för våra tigrar här..så jag hoppas att dom får mat hos grannar som inte bor för nära oss!

Jenna-Gun
0

Vi matar fåglarna. Men vi har maten så högt ovan marken att inga andra än de kan äta av maten.

Men det är så lite fåglar i år. Vet inte varför. Kanske det är för mycket matställen. Domherrar har vi inte sett på ett par år.

Jenna

Inge-elsie
0

Jag matar fåglarna. Det kommer pilfinkar, talgoxar, domherrar, koltrasten, hackspetten samt skator och duvor. Katterna har mycket att se på. Dom gillar inte duvorna, då skäller dom på dem.

majvi
0

Fåglarna brukar ha koll på om det är någon katt ute, då brukar alla flyga iväg.De kan vara kräsna , vildfågelfrö t.ex är det ingen ide att köpa, hampfrö är sisådär, bäst går solrosfrö.Men de kanske har ändrat sig och vill ha en annan sort. Jag har nog 20 kg solrosfrö kvar, jag kanske får starta en solrosodling här i vår.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Jenna-Gun
0

Ja men det blir väl fint.

Så kan fåglarna förse sej själva när nästa vinter kommer.

Solveig
0

Vi matar fåglarna så katterna får ha fågel-tv att roa sig med:)

Bumbis
0

Här i Karlstad mumsar pippisarna på lika mycket som andra år. Tror jag är inne på den åttonde solrosfrösäcken förutom att de får nötter och talgbollar. Jag har lagt märke till att folk matar minde den här vintern, tror att det beror på att solrossäckarna ökat i pris med 100 procent. Hörde att det blivit dyrare pga. att de börjat eldat med solrosfrön. Jag tycker det är hemskt att elda upp mat…Rynkar på näsan

Annars har vi koltrastar som mumsar äppeln och russin och inte att förglömma mina älskade skator, kråkor och kajor samt måsar som ska ha kattmat. De flyger med mig på min promendad ner till vattnet där vet de att det vankas godis. Glad 

Det är roligt med fåglar! De är så otroligt smarta och ger så mycket glädje! Flört 

Det förekommer tydligen en sjukdom på talgoxar i vinter, i alla fall här i Värmland, där de får stora bölder i ansiktet. De kan klara sig bara de får mat. Jag har haft en sådan pippi här men den hade svårt att äta ur automaterna för bölden i pannan var så stor att den inte kom åt maten så jag kastar frön på marken så att den ska kunna äta.

Alexej
0

Det finns billiga fågelmatkedjor på Lidl. 20 kr för 4 jordnöt-och 4 solrosfrödelar.

Det är rätt kul med solroskärnor. Fåglarna tappar de lite varstans och sedan kommer där upp solrosor. Jag hade solrosor förra året i jordgubbslandet. Sedan skär man av huvud på de och torkar. På vintern hänger jag upp alla i buskarna.

Det finns en undersökning att katter ta 0,5% av fåglar. Och ofta är det svaga, sjunka eller oerfarna unga fåglar eller bara otur.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

Åh, skulle också vilja ha hus så jag kan mata fåglarna :/

Tycker det ser så mysigt ut när de sitter i träden och kvittrar, och katterna tycker ju att dessa är superintressanta ;)

kattassen
0

Det kanske är för att (åtminstone här i södra Sverige) har haft barmark och ganska milt väder nästan hela vintern hittills. Då hittar fåglarna mat på annat håll och kommer inte så nära husen. Det brukar de göra när det blir riktigt kallt. Domherrar har jag inte sett i år ännu. De kommer inte förrän håller sig på -5 och neråt ett tag och det var rätt länge sedan här i Göteborg. Tur i allafall får våra fåglar och hemlösa katter med mild vinter.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus