Vildkatt eller inte?
Hej
Fångade in en katt som hade irrat sig in på min arbetsplats och tog hem den, kommer förmodligen från en närliggande soptipp. Bor förnärvarande i ett rum i villan. Har nu varit hos mig i snart en vecka och det går sakteliga framåt.
Dag 1: skygg, rädd, får inte närma sig den alls men äter friskt och går faktiskt på lådan.
Dag 2: Rädd, skygg som innan.
Dag 3: Kan nu vara i samma rum när den äter men det tar ca 10-20min innan den kommer fram.
Dag 4: Samma som innan men kommer fram lite snabbare när maten kommer :)
Dag 5: Mot slutet av dan så är det ingen fördröjning alls ställer ner maten och backar undan så är den framme och äter.
Dag 6: Givetvis rädd men sitter nu kvar efter den har ätit och tittar på mig, ögonen är väldigt lugna.
Dag 7 idag: Stort genombrott kan nu vistas riktigt nära den, åt med mig ca 50cm bort, la mig då på golvet och började flytta runt kattfatet som maten varit på med handen, rädd japp men det fungerade. Tänkte nu är det dags att gå ett steg längre så fram med kattgodis, några bitar på golvet och sen.. i handen och till min stora förvåning så fungerade det 2gånger den tredje small det med blod som följd :)
Nu när ni hört hela historien vad tror ni är detta en vildkatt? Hane,hona eller märkning ingen aning har inte lyckats se detta ännu.
Mvh Fredrik
Jag tror inte att det är en katt som har fötts ute. Det här måste vara en katt som en gång har haft ett hem, men som nu har varit ute länge och blivit rädd för människorna. Det kan vara en övergiven katt eller det kan vara en rymling men du får väl kolla efter märkning senare när katten tillåter det.
Det var fint av dig att du tog hand om katten.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Framförallt: jättesnällt av dig att du tog hand om katten!
Det låter inte som en utefödd katt. Vi på Hittekatter har slutat att kalla katter för vildkatter för de hade dåligt rykte och många katthem tycker att avlivning är det bästa för en vildkatt.
I Sverige finns bara lokatten som förtjänar namnet vildkatt:)
Det finns utefödda katter och fd tamkatter som av någon anledning lever utan hem.
En utefödd katt är mycket svårare att närma sig. Det kan ta månader. Sedan beror det så klart lite på vilka kontakter de hade till människor, kanske blev matade nånstans.
Sedan finns det många fd tama katter som har blivit skygga under tiden de lever ute. Framförallt när de har gjort dåliga erfarenheter med människor.
Det finns inga vildkatter, bara rädda katter.
Din har ju gjort stora framsteg på kort tid, underbar.
Ska du behålla honom/henne? Viktig att du informera polisen och hänger upp lappar överallt. Kolla också på hemsidor från katthem i närheten. Många har annonser med bortsprungna katter.
Det kan ju vara att det finns en ägare som saknar katten jättemycket.
Sedan är det bra om du kan ta katten till veterinären för en undersökning (id-märkning) och kastrering.
Läs lite i artikeln om skygga kattungar och skygga vuxna katter. Där finns en del tips!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hej och ett fång rosor till dig som tog hand om denne lille skyddsling!
Du har säkert fått hem en katt som är en förvildad tamkatt. Med tanke på att den är skygg och rädd har den säkert inte haft kontakt med människor alls, eller inte på väldigt länge. Den kan vara utefödd, utkastad eller förrymd sedan en längre tid tillbaka. På dig låter det som om katten inte har en ägare i nuläget utan är hemlös.
Just "vildkatt" är ett uttryck vi slarvigt använder när vi syftar på den typen av katter jag beskrivit ovan. Inte ens utefödda katter utan ägare och hem går egentligen under benämningen vildkatt. Vi är kanske lite fjantiga här inne på hittekatter när det gäller detta begrepp men det är ett sätt att höja våra katters status och att poängtera att alla katter har samma rätt till ett liv om vi talar om förvildad katt istället.
Här är en liten länk till en förklaring av äkta vildkatter som då inte ingår i den svenska faunan utan lever på ex. andra platser i Europas skogar.
Nåja nog om detta.
Jag tycker du har gjort helt rätt och låtit kissen få ta sin tid att möta dig som människa. Att närma sig en förvildad katt på detta sätt är helt riktigt. Hoppas du får chansen att lära känna din vän så småningom. Det är en oerhörd fin känsla när en rädd och skygg katt börjar känna sig trygg och gör sociala framsteg. Vilket kön det är på katten lär du nog få undra ett tag;-) men så fort den blir såpass hanterbar så du kan få in den i en bur är det dags att göra ett besök hos farbror veterinären för kastrering och märkning och en allmän besiktning.
Här på sajten finns flera artiklar skrivna med massor av tips när man tagit hand om en skygg katt.
Lycka till!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Säger som majvi, här är en katt som haft kontakt md människor innan. Tycker du har gjort fina framsteg och fortsätt bara att ta det i kattens takt. Snällt av dig att ta in den.
//Pia

Hoppsan Alexej - där kom du före med "mina ord" nästan
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
yes, vi är bra:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Hej o hopp här haglar svaren snabbt 
Att jag tog hand om katten är ju självklart, katten var ju hemlös.
Tråkigt är ju att det redan är den andra katten i år som jag är tvungen att tampas med, hittade nämligen en vildk… e övergiven
stackare på en rastplats utanför kungsbacka i höstas. Det possitiva med den var att den hade varit hos någon innan så den var redan ganska tam, men nej inte kastrerad eller öronmärkt vilket folk verkar slarva med.
Den fick äta upp sig sen iväg till veterinären, sen försökte vi efter ett par veckor att föra samman den med våra redan inneboende katter men nej han var en alltför tuff herre så han fick som tur var ett bra hem hos några bekanta, nu väger han 6.7kg muskler en riktigt stor katt och ändå under 1år trodde veterinären.
Tappa tråden där ett tag men är tillbaka nu. Så ni tror att det kan bli katt av denna med då. Givetvis ska jag ut i press med att jag tagit hand om en katt, men just nu får han/hon bara ta det lugnt i värmen.
mvh
Vilken underbar jul katten får:)

När jag och min sambo tog in fyra hittekatter så tog det en eller två dagar innan de slutade klättrade på väggarna så fort man kom in i rummet. Men sen är det lite olika mellan om de är utefödda utan kontakt med några människor alls, eller om de är utefödda men regelbundet ser människor eller kanske till och med blir matade av människor. Den hittekatten som vi tog hand om för ett och ett halvt år sedan (och sedan adopterade) högg bara när vi försökte hålla fast honom, Förutom den första gången vi tog in honom så högg han aldrig efter oss. Det verkar vara väldigt olika mellan fall och fall. :)
Lycka till med din hittekatt iaf. :)
det är helt klart inte en utefödd katt, de brukar ta mycket längre tid på sig innan de vågar ens äta när man är i samma rum. Har just nu en kille som ligger under byrån som också säkert har haft ett hem en gång i tiden men han är mer ärrad av det han har gått igenom så han fräser åt mig allt han kan, däremot så låg han och sov på mitt nattuksbord inatt och idag har jag fått stryka honom över nosen för första gången. (infångad för 12 dagar sedan) och hade han varit utefödd så hade han inte legat där och sovit .
Tror att det kommer att gå ganska fort nu när han har insett att du är snäll och kommer med mat.
Grattis till den nya familjemedlemmen, det finns inget tacksammare än en katt som har haft det kämpigt som får det bra sedan.
Lisa
Ja det känns ganska bra att han är lite nyfiken på mig.
Var just uppe och gav katten mat och medans jag rensa lådan så kom han/hon fram till mig och satte sig och titta ut mig en stund innan han/hon drog sig tillbaka.
Är det nått man ska tänka på i matväg kan ju säga att magen inte är vad den ska vara 
mvh
Vet inte riktigt vad de brukar rekomendera när man tar in en katt men att han/hon är risig i magen kan ju ha att göra med att han7hon inte är van vid maten. Det är ju lite skillnad på att äta kattmat än maten från tippen. Det tar ett tag att låta magen vänja sig. Sen kan det ju även vara mask som gör att det inte är så bra så håll utkik.
//Pia
Du är en pärla som tagit hand om katten , en till stackare som slipper frysa i vinter, underbart!!!
Håller med alla som inte tror den är född utomhus. Jag tror också den har blivit utsläng eller något liknande och att den varit van människor. Så fort tror jag aldrig det hade gått med en riktig skyggis. Hur gammal tror du den är?
När en utekatt kommer in i värmen och får regelbunden kost brukar väl deras maskproblem bli mer uppenbart, tror jag !
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Än så länge har jag inte sett att det finns nått som liknar maskar i sörjan
men det återstår väll att se maskas av ska den.
Tror det är en ungkatt kanske ca nått år men vad vet jag har ju inte fått undersöka den ännu.
mvh

Underbart att denna kisse får var inne i jul och ha det varmt och skönt och mat varje dag.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Du har gjort en undebara välgärning… Puss på dig!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Kul o höra att flera tar in o hand om egna hemlösa på eget insats. är jätte skönt o höra att det g¨år framåt och att den vågar med o mer du ska snart se att detta kan bli en riktigt kelig kisse :D. Lycka till!
Hur har det gått?

Har han/hon blivit bättre i magen, undrar hur det går med katten