Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2370 ggr
Gronstedt
0

Fräckt kattintrång

Strax efter nyår hörde jag en natt ett konstigt ljud från nedervåningen. Det visade sig vara en främmande röd (!) katt med blått halsband med bjällra. Den travade runt i hela huset, var till om med upp i sängen. Den hade lite blod på vardera framtassen, men verkade i övrigt frisk, blank i pälsen, inte mager, inte skygg (lät sig klappas), inte hungrig. Efter en stund gick den ut genom kattluckan och försvann. Huskatten var vid tillfället inte hemma.

Jag  trodde bara den var på utflykt hemifrån. Eftersom den förra katten i det här reviret är borta är det inte så konstigt om alla kattrevir i trakten revideras. Det var en hankatt, kastrerad trodde jag, men nu börjar jag undra.

Strax före 06.00 i tisdags vaknade jag av ylanden nedifrån. När jag rusade ned stod den röda på biblioteksgolvet och Tuffs stod uppe i fönstret vid kattluckan och tjöt. Jag fick upp dörren, högg den röda och slängde ut honom innan det hann bli slagsmål. Han hade halsbandet på sig men jag hörde ingen bjällra, mer han jag inte se, han försvann direkt.

I natt vaknade jag av ett yl igen och hörde Tuffs hoppa ned ur sängen och springa ned. När jag hann ned hade de redan rykt ihop, ett skrikande nystan av rött, svart och vitt och yrande pälstussar. Jag slet isär dem (med visst blodvite som följd) och den röda flydde ut genom kattluckan och försvann. Tuffs har en reva på nosen och en i örat, jag vet inte om den röda blev mer skadad.

Men varför i fridens dagar vågar den röda sig in? Är det en kaxe som kommer för att djävlas? Den förra katten här gick in till folk och klådde deras katter, men han var dubbelt så stor som alla andra. Den här är en bra bit mindre än Tuffs. Det var helt klart den röda som förlorade i natt. Eller är den desperat hungrig? När han var här första gången kanske han nyss kommit vilse? Jag satte ut mat en bit bort, ifall den skulle vara hungrig.

Vad tror ni kattkunniga? Desperat hunger eller för mycket testosteron?

Misan
0

det är jätte svårt att gissa, men jag tycker att du ska börja med att kolla hans halsband om det finns något telefonnr finns det inget sätt ett halsband på den röda katten där du frågar om det är någon som äger den och be ägaren ringa. är det ingen som hör av sig och ditt halsband sitter kvar kan du garanterat veta att det är en kille på vifft.

om det är någon som hör av sig som äger den så är det dags att ta till stora kavaleriet för att skrämma bort den från ert hus.

Lisa

Alexej
0

Jag tror att katterna tror det är vår. Mina (kastrerade) hanar har också börjat att vara osams och hunden har börjat tappar vinterpäls.

Jag skulle försöka få tag i den röda katten och sätta på en lapp med frågan om katten har en ägare. Kanske du kan se om han är kastrerad.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Misan
0

ja att de kan ha missat årstiden märks bl a på rådjuren hemma, hanarna skäller och låter något otroligt just nu.

Jenna-Gun
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hihi det är samma cirkus här på natten och morgonen.

Men om en okastrerad kisse kommer in så blir det bråk. För det har jag märkt. Är det en kastrerad så händer nästan inget. Vår dörrvakt här är en bitsk padda. Hon släpper inte in en ända. Inte ens sina egna kompisar.

Man borde ju kunna ta reda på vem ägaren är om man fäster en lapp i halsbandet.

För har den halsband så borde den ägas av någon. Kanske den är id-märkt i örat.

Jenna

kattassen
0

Sicken cirkus du har hemma Grönstedt - inte nog med att du drömmer om röda katter nu hemsöker de dig på nätterna med!

Säger som ovan - försök kolla upp om han är bosatt någonstans och kanske ta ett snack med ägarna isåfall. Är han hemlös så är det bara att lasta in han i buren och snipp snipp hos veterinären, och så har du utökat kattskaran med en röding igen Flört

(Annars verkar det finnas gott om rödingar i Spekeröd - hörs ju på namnet också:-) Hörde att du talade med en gube i dag som fångat in en.Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

mymlanbus
0

Så många röda kissar det finns :) helt plötsligt är nästan alla röda :)

Skulle ha blivit så rädd om det kom in en okänd kisse i skaran, allra helst om de skulle slåss Förvånad till råga på allt.

Gronstedt
0

#4: Inget ID i örat, det såg jag när den var här när inte Tuffs var hemma. De två sista gångerna var det liksom inte läge att försöka fästa lappar på en virvelvind med klor, det blev blodvite som det var. Jag får se om jag ser den igen utan huskatten på vakt.

#5: Jag tvivlar på att Tuffs vill ha några kattkompisar. Han ser ut som en fluffboll men dj****r vad han kan när det gäller - han var ute efter blod! Rätt ned för trappan och till attack bara. Och du milde vad mycket päls som ryker när en långhårig katt slåss Förvånad.

Jenna-Gun
0

Jo det brukar bli det.

Men det är bara Lucy här som bryr sej.

Jenna

Gronstedt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*lästips*

Skrattande

anebit
0

Oj oj så många röda katter det dyker upp. Håller med om allt som redan skrivits.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna