Bada, borsta och klippa klor
Känns som att jag bombaderar er med frågor, hoppas det är okej.
Vår lilla bus skulle behöva ett bad, men jag vet inte vad jag ska tvätta honom med. Bör man köpa ett speciellt kattshampo eller går det lika bra med hundshampo?
I så fall tar jag tacksamt emot tips på ett bra kattshampo för en lh katt som är ganska fet i pälsen för tillfället.
Sedan så skulle jag vilja ha tips på bra pälsvårdsverktyg för en lh katt, samt en bra klotång?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

När det gäller klotång fick jag ett bra tips från min vet idag…tången har ett så otäckt namn som "Giljotinsax" med den ska man inte kunna misslyckas o komma åt o klippa för långt in.
Fick i sammanhanget veta att den klo som katterna har sitter högre upp på benet är den dom använder till att fånga byten med, har alltid undrat vad den klon ska vara bra för…
Själv klipper jag aldrig klorna på mina katter, men han tyckte det var intressant att berätta detta ändå..
När det gäller champo finns det säkert andra här som har mer kunskap om detta, det var länge sedan nu jag badade någon katt.
Jag badade min (mammas) i hundschampoo.. För att han hade kissat i en väska och sedan låg och sov i detta.. Han luktade inte mums min lilla Bosse.
#1 Tack för svaret! Har både tång och borste till vovven, men de blir alldeles för stora åt katten. Klorna är långa och sylvassa, förmodligen blir det väl att reglera sig själv sen när han får börja gå ut.
#2 Haha nej de gör de inte när de gjort sådana bus.
Det finns bra schampoo på Apoteket för katter. De har ju mera husdjursproduketer numera. När det gäller att klippa klorna ska man inte göra det på utegående katter. De behöver sina klor för att kunna klättra i träd och undgå faror. När det gäller innekatter kan man behöva klippa deras klor ibland. Det är ganska individuellt det där hur ofta det behöver göras. Själv har jag en katt som behöver få hjälp med sina klor.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#4 Tack för tipsen! Ja, har heller aldrig hört om utekatter som behövt hjälp med klorna. Vår lille skit är inne ett tag till.
När jag kikade på klorna idag så var det en klo som jag först inte hittade, när jag väl hittade den såg jag att den var jättekort. Ser ut som att den gått av. Fick inte titta ordentligt eftersom han tröttnade. Han verkar inte ha ont. Är det något man behöver titta närmare på?