Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4236 ggr
Sidentass
0

Varigt bitsår

Sen Josefin somnade in har det varit lite tjafsigt här bland några av katterna. Lite mer bråk än tidigare har vi märkt av, som att dom gör upp om vem som ska ta över rangordningen nu efter Josefin. Känns som att det är Bamse, hennes 11 åriga son, som håller på att ta över ledarskapet nu. I ett bråk här innan drog Berlioz på sig ett bitsår runt svansen på båda sidor som inte ser så trevligt ut. Det varar och han vill på inga villkor att man rör vid det, men har ändå försökt att tvätta lite med decivon. Så man har nog inget annat val än att ringa vet på måndag om det inte ser betydligt bättre ut då..

Funderade på om dom kan skriva ut penicillin på telefon, men samtidigt så måste dom kanske titta på det för att se att inget fastnat som t.ex en klo eller en tand….ja..man får hoppas på det bästa att det är lindrigt avhjälpt…man tycker så synd om sina små liv när dom drabbas av otrevligheter..usch..

Crisse
0

Om du har Helosan hemma så sätt lite på såren.

emjon
0

Mitt råd är att låta en veterinär kolla och var noga med att det blir ordentligt gjort för det beror också på hur bettet tagit.

När vår änglaknodde blivit biten i svansen så var vi till Djurakuten i Stockholm och de satte in ett drän och vi fick antibiotika utskrivet. Sedan frågade de om vi ville ta bort dränet själva nej vi kommer på återbesök så ni ser att allt är bra. Detta gjorde vi och de sade att allt var bra. Det dröjde inte länge förrän jag såg att svansen hängde så konstigt och katten hade ont. Vi var då på landet och jag beställde direkt tid till veterinären där. De röntgade svansen och veterinären sade att det var stor risk att svansen måste tas av. Vi fick en antibiotika som vi skulle ge lång tid och som tur var gick det bra och kissen fick behålla sin svans.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jenna-Gun
0

Ja det brukar bli bråk om rangordningen när en kisse inte finns längre.Särskilt när Josefin var högst upp på stegen.

Hoppas Svansen blir bra igen.

Jenna:(

Sidentass
0

#1 Helosan? Nu sitter jag som ett levande frågetecken..receptfritt?

#2 Men vilken tur att det gick vägen till slut och att din kisse kunde behålla sin svans! Jag gör nu så att jag ringer vet på måndag om det inte skulle ske underverk här i helgen så att det ser b e t y d l i g t bättre ut, men visar han då fortfarande att han har ont så är det ingen diskussion, då blir det vet så fort man får en tid. Märkligt detta..att ofta är det runt svansområdet som katterna blir angripna vid slagsmål..

Marga
0

#4 Är inte Helosan nån sårsalva, det ringer en klocka..

Lena
0

Det brukar alltid bli lite bråk och tjiv mellan katterna när det blir förändringar i gruppen. Både när det försvinner katter eller när det kommer en ny kisse till familjen. Särskilt märkbart blir det när äldsta katten försvinner, då det i regel är den som har högsta rang.

När det gäller bettet vid svansroten är det klokt att ta kontakt med veterinären. Sår som sitter på det stället blir lätt infekterade och kan behöva dräneras.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
0

Hoppas lilla svansen blir bra på Berlioz..Synd att det måste till bett å klös för att nån ska bestämma…Men så är det i katternas värld…Pussa på lilla kissen från oss..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Crisse
0

Ja Helosan är en bakteriedödande receptfri salva som lätt kan användas på djur oxå. Jag bara tänkte om du hade den hemma så kunde du sätta på sådan tills du kom till veterinären. Om där är var i såret så drar Helosan ut det. Det var detta jag fick lille Linus tassar bättre med för varet försvann och sen började det läkas trots att veterinären inte trodde att det skulle hjälpa för hon hade inte hört talas om Helosan. Blir jag biten av en katt sätter jag en klick Helosan och sen ett plåster över och jag har aldrig behövt gå till läkaren med såren och jag har blivit rejält biten ett otal gånger.

Sidentass
0

#8 Tack för det tipset! Ska iväg till apoteket o se till att jag har det hemma. Räknar som sagt med vet på måndag om det inte sker underverk med Berlioz innan..pengar hinner inte komma in förrän dom är slut, men det känner vi ju till lite till mans här i kattsvängen..Obestämd

tuska
0

Ofta blir det som en stor böld när de blir biten vid svansroten, det behöver ofta öppnas och en 10 dagars kur med PC.

helosansalva har funnits på konsum. 

Här kallar vi det spensalva.Skrattande

Crisse
0

Jag vet att dom har haft det på Ica oxå och på apoteket säljs det som sårsalva. Det är alltid bra att ha hemma det funkar väldigt bra till allting, torrsprickor, sår, lättare exem det går till allt. Jag tycker det är ett måste att ha det hemma.

Hawknestgrove
0

OCh tvätta med mild saltlösning . Dt drr också ut. Tack för tipset om HElosan. Måste ju funkta även på folk med små infektioner…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#9 Ja du Siden vi hittekattsmänniskor är nog ett ganska fattigt släkte. Allt man har mer eller mindre går till de kära katterna.

#11 Bra tips Crisse det där med Helosansalva! Det är ju även lätt att få tag på.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Judopax är också bra att ha hemma. Desinficerar såret.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

Hur är det med svansen i dag. Fick ni tid hos vetten.

Jenna

Sidentass
0

När jag ringde vet så tyckte jag att såret såg lite bättre ut, så jag blev rekommenderad att avvakta några dagar. Men imorgon måste jag ringa igen, Berlioz tillåter inte att man själv ens nuddar vid svansroten, så nu går det inte att vänta längre…

Fagddu
0

Stackars kisse med ont i svansen… det är synd att lätt/snabbt blir så allvarliga sår när katter bråkar. Det känns som ofta när det blir stora och djupa sår så har katten inte ens menat illa utan det bara tog illa…. Kommer ihåg när jag hittade Monster med tredje ögonlocket hängande utanför ögat… Han hade inget annat sår på hela kroppen förutom detta. Måste varit första slaget som tog illa. :/

Lycka till med Berlioz iaf!

Sidentass
0

Men usch så smärtsamt det måste varit för din Monster…otäckt värre när det drabbar ögonen, hade en granne för länge sen vars katt blivit så skadad åt ögat att man var tvungen att operera bort det..

Tack för lyckönskningar, jag ska ringa imorgon!

Hawknestgrove
0

lycka till iveckan!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mymlanbus
0

Håller tummarna för Berlioz

Kram

Lena
0

Vad jobbigt att det inte bättrat sig. Nog bäst att kolla upp det. Håller tummarna!

//Lena

Sidentass
0

Tackar så mycket, ska ringa vår nya vet imorgon, som har ett så  bra rykte här i stan, träffade honom i början när han öppnade sin klinik, han är en fantastiskt människa och besitter också en stor skopa humor!

catfoot
0

Lycka till Berlioz med matte..Hoppas allt blir bra nu sen ni träffat vetten..Puss på nosen Berlioz..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Sidentass
0

Nu har jag ringt veterinären, har fått en tid imorgon kl 10.30. Berlioz kommer att bli nedsövd så att man kan undersöka svansområdet eftersom han inte tillåter att jag ens snuddar vid honom där..så något måste göras, helt klart.

emjon
0

Då håller vi tummar och tassar för att det går bra med kissen imorgon. Bra att de kollar ordentligt så rätt medicin sätts in på direkten eftersom det kan vara så förädiskt med bitsår.

mymlanbus
0

Håller tummarna för er i morgon och hoppas att det går bra då hos veterinären. Lilla gubben som har ont :(

Sidentass
0

Nu är vi hemkomna från vetten. Först provade han att ge Berlioz en lindrigare spruta att somna på, men Berlioz är en katt som tar tid på sig att somna på riktigt, det vet jag sen tidigare veterinärbesök..så man fick ge honom en spruta extra som tydligen var dunder. Då var det möjligt att raka svansområdet, och man hittade flera djupa bitsår som var tvugna att tömmas o rengöras på var..han har också en släng av analsäcksinflammation, men det lär inte vara det som orsakat smärtan, utan just dessa varfyllda sår. Nu har han fått tratten på, och vilar ute i badrummet ifred från andra katter och ska börja äta antibiotika…tycker så synd om honom…så konstigt det måste kännas med tratten på…men jag hoppas verkligen att smärtan redan minskat efter vartömningen…

huuuuva så dålig kvalitet på bilden ser jag nu..*ids inte göra nåt åt det*

tuska
0

När sånna där varhärdar töms måste vara en omedelbar lättnad för katten.  varför tratt ??  Det är väl bra att katten kanske själv kan hålla sånna sår öppna någon dag,Obestämd den får ju antibiotika nu.

Om den har ett dränage så fattar jag detta med tratt.

Sidentass
0

#28 Han skulle ha tratten så att han inte slickar på såren…men usch..han sitter o dreglar fradga o morrar i sin bur (den är öppen så att han kan gå ut när han vill) ..har skrivit en särskild tråd om detta..:-( Tycker så synd om honom att man håller på att gå upp i limningen snart..:-(

Jenna-Gun
0

Lillr Brtlioz du ska se att det blir bra om någon dag.

Tratt är aldrig roligt.

Krya på dej

Nospuss

Jenna

emjon
0

Jag svarade i din andra tråd också och tycker du skall ringa och prata med vetten. Hur har han varit tidigare gånger efter uppvaket. Tänkte på om han fåt för mycket i sig nu när han inte ville somna och vad som kan hända.