Vanvårdade hjärtebarnet Candy
Candy och hennes mamma Kitty och fem syskon togs in sommaren 2007.
Två av syskonen placerades permanent och lilla Candy följde med som stödkatt. Om det fungerade att ha tre katter så skulle Candy också få stanna permanent.
Efter några månader kontaktade ägaren igen och ville att katterna skulle hämtas omgående. Hon hade fått erbjudande om jobb i Barcelona som hon inte kunde tacka nej till.
Candy hade hon redan utan min vetskap och godkännande flyttat til goda vänner som var sååå förtjusta i henne. Där skulle hon få det bra.
Jag fick inte veta vart hon hade flyttat Candy. Fd ägaren gick inte att få tag på trots många många försök.
För två veckor sedan kontaktades jag av en person som visade sig vara de goda vännerna. De sa att Candy var kraftigt mobbad av deras egna hankatter.
Jag sökte med ljus och lykta efter ett nytt bra stödhem men lyckades inte.
Pratade flera gånger med dem och fick slutligen veta att Candy satt i en garderob bakom kläderna för hon var skräckslagen. De sa att hon var liten.
Alla Candys syskon är stora rejäla katter så jag blev misstänksam och bad dem omedelbart komma och lämna henne hos mig.
Candy kom sent i fredags kväll. Jag släppte ut henne och lät henne ta det i sin takt. Hon gick genast och la sig längst in i kisselådan.
I lördags morse fick jag se henne och fick en chock. Är så ledsen och upprörd så att jag kokar.
Fruktansvärt mager, alla ryggkotor känns och bäckenbenet är vasst. Tovor i pälsen, bajs på pälsen i baken
. Väger 3.3 kg! Mamma Kitty väger 5 kg. Två av syskonen Leo och Sandy väger ca 6.5 kg.
Hon har inte blivit kastrerad och ID-märkt och inte fått sin årliga vaccination.
Överväger anmälan för vanvård/djurplågeri efter veterinärbesök idag för att dokumentera hennes tillstånd.
Jag är så dj*vla ledsen och förbannad på både den första personen och även hennes goda vnner. 

lilla vännen:((
Åh stackars misse.. vad bra att hon är hos dig nu så hon kan få en nystart och äta upp sig och hämta sig från allt jobbigt.. Puss på lilla Candynosen..

Stackars liten 
Nu gråter jag igen för lilla Candy och vad hon har blivit utsatt för. Blir fruktansvärt ledsen men mest ilsken på dessa grymma människor som utsätter djur för misshandel. Detta är både djurplågeri och misshandel på hög nivå och du skall helt klart anmäla de inblandade för djurplågeri.
Hoppas att det går bra med Candy hos veterinären och att hon inte fått bestående men fysiskt. Med din kärleksfulla vård har hon nu chansen att även repa sig psykiskt också.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Fy sjutton för dessa människor som inte ser till djurens bästa. Dom borde ju kontaktat dig mycket tidigare när dom såg detta, eller också stoppade dom huvudet i sanden för det man inte ser det finns inte.
Det har varit så många glädjande trådar här sista tiden och så många katter som fått komma in och nu sitter man här och gråter igen.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Usch, lilla kisen :( Tur att hon är hos dig nu, och får den omvårdnad hon behöver och förtjänar. Om hon är ungefär lika stor i kroppen som Leo och väger så mycket mindre så måste hon vara rejält undernärd! 
Fruktansvärt räcker inte som ord, Goda vänner… jo du.
Hoppas du finner ork att anmäla dem, även om man kan tycka fruktlöst men ju mer som anmäls desto större chans att saker och ting börjar hända.
nä men lilla tjejen
men de måste väl för sjutton begripa att något är fel om hon
gömmer sig så där…

Stackars fina missen… Jag tycker nog att du ska anmäla… även om fallet säkert kommer att läggas ner så har du iaf visat vad du tycker… Tycker så synd om den söta lilla Candy. 
Hoppas det går bra att rehabilitera Candy så att hon slutligen mår lika bra som de andra av samma familj.

Lilla hjärtat får nu Hills AD blötmat. Bajsar löst mörkt på golvet. Är så kelig, go´ och tillitsfull. Jamar hest och vad ska jag säga lite knarrigt (?).
#9 Hon är nog inte lika stor som Leo och Sandy mer som sin mamma Kitty (se bild). Jag kan tycka att Candy behöver gå upp mellan 1-1.5 kg.
Om inget annat händer så uppdaterar jag er efter veterinärbesöket som blir kl 16.30.
Candy ska till Eva Heger på Kattens veterinär i Kävlinge. Jag har mycket stort förtroende för Eva som är specialintresserad av katt, har lång erfarenhet och bl a arbetat i Tyskland. Kattens veterinär tar "bara" emot katter och andra smådjur, inte hund.
Åh, hoppas att alt går bra!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
# 13 Om jag vore dej skulle jag ta ett bajsprov med till vetten, så det inte visar blod när det är så mörk avf.

#15 Bra idé tuska att jag inte tänkte på det
. Även t ex Giardia (tarmparasit som även infesterar människa) kan vara av intresse.
# 15 jag har alltid hemma i husapoteket stickor för att kolla min gammel katts urin. de stickorna måste man även kunna kolla om det är blod i avf.
i alla fall i lös avf. Säkert finns det på apoteket speciellt för det oxå om man frågar.
jag tänkte närmast om man har många katter som krånglar med mage å blåsa, är det bra om man kan göra en första koll

Lilla söta gumman, vad har du varit med om egentligen?! Blir så ledsen när jag hör om sådana här historier, det är tyvärr inte den första. Det var i alla fall bra att de kontaktade dig (och att du kunde ta hem henne), åtminstone ett rätt bland många fel de gjort… Jag håller verkligen tummarna att det inte är något allvarligare fel på stumpan.

Men vad är det för människor egentligen..fruktansvärt hur man kan behandla en oskyldig liten misse på det viset..himmel så skönt det känns att Candy nu är hos dej..är övertygad om att hon är överlycklig över att få vara under dina vingars beskydd..hon är så fin..håller tummarna för att allt ska gå framåt nu!

Men gud så fin hon är….. så skönt att se henne framme och inte i nån garderob, hon måste vara överlycklig som kommit därifrån.
Hoppas att det gick bra hos vetten.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Är det Eva Heger som jobbat i Helsingborg innan?
I så fall är kissen i goda händer.
Stackars lilla gumman vilket elände! Hon är jättelik min Realda som tyvärr lämnade oss (levertumör) i juli-07.
#17 Jag skulle inte rekommendera att man använder urinstickor för att kolla blod i avföringen.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#22 Det va bara en tanke som slog mej , för stickorna visar även utslag på blod.
Det är ju inte stickor för det ändamålet
Inget jag själv har prövat.

Det gick bra hos Eva Heger. Candy har en kraftig gingivit (inflammation/infektion) i tandköttet som gjort att hon inte kunnat "kamma" och rengöra sin päls ordentligt därav tovorna. Katten använder de små tänderna i underkäken när de putsar pälsen.
Flera tänder var lösa och hon har ont av dem. Nu ska lilla hjärtetösen få antibiotika samt gurgla sig med klorhexidin. Undrar hur det ska gå
. Vet att det är svårt. När hon hämtat sig ytterligare så ska hon sövas för att åtgärda tänderna.
Har inte bestämt om hon ska kastreras samtidigt eller om det blir för mycket på en gång.
Stackars lilla gumman, hon är ju smal som ett streck… Hoppas hon kan äta lite trots ont i tandköttet…
Nu blir man för…… igen. Håller med om att en annmälan är på sin plats. Kan undra hur deras andra katter har det när denna har blivit så illa behandlad?
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Stackars lilla Candy. Så illa hon blivit behandlad. Tur att hon nu är hos dig Gulliver. Jag tror att hon skulle behöva äta upp sig ordentligt och samla krafter och få behandling för sitt tandkött innan hon senare kastreras. Jag tänker på min lilla Kajsa som också farit illa när jag tog hand om henne. Hennes kastrering kom säkerligen för snabbt för hon var mycket medtagen efteråt och ett tag trodde vi inte hon skulle klara sig. Idag är hon en pigg och aktiv liten dam som tar rätt på sina "kattbröder".

Veten Eva i Kävlinge är underbar!
Jag bor här i Kävlinge!
Jag går till Eva med alla mina fyra katter!

Vad är det för fel på människor? stackars lilla candy.. Blir så j*vla arg!! Hoppas den lilla tjejen blir bättre snart!!
Maria
Men va ledsen jag blir och förbannad. Varför har dessa goda vänner ignorerat henne så länge. Vilken tur att du inte gav upp jakten på henne. Jag hoppas att hon kommer att få det bra i fortsättningen.
//evamojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Blir det någon amälan?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Stackars katt, hoppas det löser sig för henne !
Även jag undrar om det blir någon anmälan ? Såna människor ska inte ha djur..
Hoppas att du anmäler dessa människor för här är det helt klart brott mot djrskyddlagen. De kan omöjligt ha givit denna kisse tillsyn och mat 2 gånger om dagen med tanke på det skick kissen befann sig i.
Stackars lilla Candy som blev tvungen att utstå så mycket innan hon kom till dig. Hoppas hon repar sig när hennes tänder och tandkött blivit bätttre lilla gumman……..
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#24 Jag skulle nog låta fixa tänderna först efter PC behandlingen så hon kan äta upp sej innan kastreringen.
Nu är hon då i goda händer tack å lov

Liten Candy var på tandbehandling 19 december. De fyra småtänderna framtill i underkäken togs bort liksom ytterligare en tand i överkäken. Tandköttet var så inflammerat/infekterat så det lossnade bara det nuddades med tops.
Tandbehandlingen kostade bara 1400:- men hon ska så klart dit flera gånger på kontroll.
Av yttersta vikt för att kunna rädda så många tänder som möjligt är munsköljning med Petosan breath freshener (innehåller klorhexidinlösning). De första veckorna två gånger om dagen. Hon gillar det inte alls men det verkar ha haft mycket bra effekt. Det lilla jag har fått titta henne i munnen vill säga.
Hon har snart gått upp 4 hekto i vikt.
Någon dag efter tandbehandlingen så började hon hosta och lät inte alls bra på lungorna. Visserligen så är katter intuberade ("slang i halsen") vid tandbehandling men ändå.
Fick först Synolox (antibiotika) i några dagar men blev inte bättre så det byttes till Ronaxan (bredspektrum-antibiotika). Redan dagen efter bytet så var hostan bättre och lungorna lät rena.
Lilla hjärtat nu räcker det med elände för din del tycker jag.

Ingen kommentar?
Jo med det är klart att det är skönt att hon är väl omhändertagen nu, har gått upp lite i vikt och att hon får behandling för sina tänder,
#35 Vad bra att det går åt rätt håll för Candy!
Det där med inflammerade tänder och tandkött är ett allvarligt tillstånd för en katt som kan leda till många olika följdsjukdomar. Veterinärer brukar prioritera den typen av behandlingar före annat. Att hon nu ökat i vikt är ett gott tecken. Nu får vi hoppas att det forsätter att gå framåt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja lilla hjärtat, hoppas dt går bra!

Idag är jag jätteledsen
.
Efter 4 veckors munsköljning morgon och kväll så är Candy mycket sämre i munnen. Helt rått tandkött dvs ilsket mörkrött och sårigt ….
Hon har gått ner i vikt …. Pälsen är glanslös …. Hon skriker, morrar och slåss för livet när munnen ska sköljas ……
Nu ska hon behandlas med antibiotika i 16 dagar samt Metacam (starkt smärtstillande).
Hjälper inte behandlingen så måste alla hennes tänder dras ut eftersom det är de som triggar tandköttsinflammationen.
OCH det är inte ens säkert att hon blir återställd ändå …..

Orkar inte ens tänka på vilket alternativ som återstår …..
Det gör så ont i hjärtat ….
Vilket elände… stackars kissen
förstår att du är ledsen när det inte går åt rätta hållet 
Stackars lilla Candy, förstår att du är ledsen.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Om alla tänderna dras och hon får smärtstillande och en långtidsbehandling med PC då tror jag hon fixar det.
Måste man skölja kattens mun, ska det inte kunna fixa sej ändå när de infekterade tänderna är borta ??
Det låter väl så plågsamt för både dej och katten med spolning av munnen. Om hon får puren av Hills så ska det väl inte fastna så mycket av mat i munhålan.
Åh stackars lilla tjejen…..
Men lilla Candy gumman så hemskt! Ja du det är så hemskt när kissarna blir sjuk
Hoppas att det går bra och att hon piggar på sig, ja man blir ju så ledsen själv….
Nu hoppas vi på att veterinärerna är duktiga på tand munproblem och gör rätt med hennes munhälsa och givetvis på att antibiotikan gör nytta hoppas det går bättre för henne att äta när hon får Metacam mot smärta.Att ge maten som kokt fisk finfördelad varm eller kokt finfördelat höns varmt fungerade här i alla fall så katten kan äta något.Hoppas att det vänder till det bättre snart för den lilla Candy.
Stackars lilla Candy!!
Men så fin hon är!!
På bild i inlägg #13, ser hon väldigt välmående ut i alla fall. Jag gillar att ett framben är svart och ett är vitt, tror aldrig jag har sett en sådan teckning på framben!!
Puttar för denna lilla prinsessa!!!
Lilla söta Candy. Hoppas så att det snart börjar vända och att hon blir bättre i munnen efter behandingen. Visst ser hon så fin ut som Bumbis skriver, en riktig liten prinsessa.

Bilden i inlägg 13 är Candys mamma Kitty men Candy är minst lika fin.
Troligtvis så måste alla hennes tänder dras ut för att få stopp på den autoimmuna (kroppen reagerar på sin egen vävnad som om den vore främmande) reaktionen ……
. Är så fruktansvärt att tänka på. Hon är ju bara lite drygt 1.5 år gammal, född i maj 2007.
Candys mamma Kitty och hennes syskon Mio, Nemo, Leo och Sandy är stora rejäla katter. Så jag kan inte låta bli att undra om hon skulle varit större om hon bott på ett bättre ställe.
Bifogar en bild på Candys bror Leo.

#49, oj, jag läste lite slarvigt, men hoppas att Candy ser lika välmående ut som mammakatt!
Det var allt en vacker familj!! 
Huvudsaken är att Candy har det bra nu, även om hon får dra tänder så kommer hon att klara sig bra ändå!!
Hoppas det går bra för Candy, att hon fått rätt PC är ju viktigt i det här svåra läget,
Jag tror ni fixar det här du och Candy hon kommer att bli en välmående glad katt bara de där "bissingarna" kommer ut ur munnen .
Den här tråden kommer jag att följa, hoppas på rapporter om läget.

putt

Men hur ska hon äta om hon inte har några tänder?
Skickar ett helt röse med uppmuntrande krya på dig klappar till Candy..

# 54 Äta kan katter göra utan tänder!
Där är ju så mycket man kan ge dem.
Nötfärs, fisk & blötmat! Katter sväljer ofta sitt torrfoder helt!

Hur går det med Candy nu då? Har hon blivit bättre eller har alla tänder fått åka? Stackars liten som fått en så hemsk start. Hoppas verkligen att fortsättningen blir bättre.

#40 Åhhh..så jobbigt för er..lider med både dej och Candy…önskar av hela mitt hjärta att det hela får ta en vändning..ser ovan i tråden att katter klarar att äta även utan tänder, det visste jag inte innan…håller hårt i tummarna!

#58 Mina granner tog in en hittekatt som var helt utan tänder. Veterinären trodde att hon hade fötts så, förmodeligen på grund av inavel. De får blötlägga och mosa all mat så att hon bara kan glufsa i sig den. Så det kräver kanske lite mer energi men hon verkar må bra och vara glad ändå. :)