Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 6341 ggr
Imasy
0

Sedera för djupt?

Lilla Kerstin ska till farbror doktorn ikväll och ska kastreras, det är även hon som jag skriver om i tråden "får man strypa katten?" ;)

Iallafall så blir jag lite nojig, då detta är en mindre veterinär och jag kommer få henne med mig hem nersövd.

Men min fråga är, kan man ge för mycket av detta sederingsmedel så att de kan avlida av för hög dos? Eller blir de bara knockade under fler timmar?

Alexej
0

Jag skulle aldrig mer lämna en veterinär utan att katten har vaknat. Jag kom hem med min dotters katt efter en spolning av urinstenar och katten var död vid hemkomsten. De ska ge katten en spruta för att vakna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
0

Ja Thindra var vaken men låg som en säck och var så trött så trött så. Fast vaken var hon ju. Fast jag väntade ju en extra timme med att hämta henne så de hade lunch också. Men som Alexej säger så ska de väl få en uppvakningsspruta.

//Pia

Imasy
0

Det är väldigt få veterinärer häromkring som faktiskt ger uppvaknings spruta. Det är nog bara på djursjukhuset de gör det tror jag.

Men är det någon som vet om de kan avlida av för mycket sederings-medel? Är det detsamma som används vid avlivning fast i starkare dos?

Hawknestgrove
0

Imasy, jag vill inte skrämma dig, men jag har, för många år sedan, blivit av med en katt just under såna omständigheter. MEn se till, att du har möjlighet att nå veten när du fått hem katten. Ställ det som krav. Som sagt, det hör till ovanligheterna, men att ha det kravet, är inte något fel.

Med det rackar jag INTE ner på mindre veterinärer. De kan många gånger vara bättre än de stora…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gronstedt
0

Jag går hos en liten veterinär och de ger en uppvakningsspruta och ber en sitta i väntrummet tills en sköterska ser att katten är vaken och tittar sig omkring. Sedan är de lite ostadiga och trötta, förstås.

Ja, för mycket sederingsmedel kan vara dödligt, det ska anpassas efter kattens vikt, men också efter hur stressad och uppjagad katten är. Om katten har hjärtproblem eller andra fel måste man vara försiktig med att söva. Ofta är säkerhetsmarginalerna stora, så att dödlig dos är flera gånger större än normal sövningsdos.

Man kan avliva med sederingmedel, men oftare söver man nog med det först och ger sedan ett speciellt avlivningsmedel, när katten sover. Det är dock olika hur veterinärer gör, tror jag.

Imasy
0

Jag har fått hem nersövda katter många gånger tidigare, det enda som gjorde mig nojjig nu är för att jag tycker tjejen som ska kastreras är så liten och pluttig.

De andra har varit stora rejäla grabbar, och då har det känts som att de har klarat v mer eller vad man ska säga.

Hawknestgrove
0

Ja, men katten vägs och får väl rätt dos, men ställ rejält krav, att ha möjlighet till kontakt och kanske till och med få med dig en uppvakningsspruta hem.

Puma77
0

Min Thindra var liten och tanig. Tror hon vägde strax under 3 kg om jag minns rätt. Har för mg att det var ca 2.8 kg. Inte mycket men hon har alltid varit slank och smal.

//Pia

Imasy
0

Men uppvak-sprut är väl inget man får ge själv? Och än mindre få skickat med hem?

Hawknestgrove
0

Beror på vilken vet man har……..Som jag fått förklarat för mig, så är det ingen vits med att ge uppvakningsspruta förrän efter en timme. När jag kasterade HArald, så blev jag erbjuden, att få med mig spruta hem, men jag avböjde, då HArald var min styvsons katt och ingen där kunde ge spruta. MEn jag hade försäkran att kunna kontakta veten när som helst.

Kittekatten
0

Jag har enbart kastrerat på ett mindre ställe (veterinären är själv, ingen sköterska eller något) och fått med mig katterna direkt efter ingreppet (jag är oftast med själv under ingreppet också) och de har i alla fall utom ett fått en uppvakningsspruta. Undantaget var en liten tjeja som höll på att vakna ändå.

Man stannar kvar tills dess att katten börjar reagera och övergå i vanlig sömn, och sedan går man hem. Katten är alltså inte vaken när man går, det är inte ens säkert att de stängt ögonen helt, men de är inte nedsövda längre. Jag tycker ärligt att det är jätteskönt att de får vakna hemma och känna sig eländiga i hemma-miljö istället för att vakna på ett främmande ställe.

Sidentass
0

Alla gånger jag låtit kastrera honor och hanar har jag fått hem dom i sovande tillstånd..och de har utan problem vaknat hemma..men så ser jag att andra här råkat ut för det värsta..o därför vore det nog det bästa, för säkerhets skull iallafall, be vetten att en uppvakningsspruta när det hela är över..

Berlioz fick det efter att han spolats på urinsten, och jag tog hem en trött, men relativt pigg misse..

Imasy
0

Jag var till vet med ragge en gång då han fått en böl i ansiktet de blev tvugna att skära upp.

Det var gjoirt på ett par minuter, och jag var nog inte ens där en hel timme totalt, och han fick en uppvaknings spruta direkt veterinären var klar med snittet, så där var det inget om att vänta i en timme.

Alexej
0

Min veterinär (inte den som jag var hos med min dotters katt) ger alltid en uppvakningsspruta. Han kollar kattens reaktioner innan jag får åka hem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja nu ska vi inte skrämma upp dig Imasy och måla F*N på väggen. MEn ett fungerande telefonnummer ska du få med dig när du åker hem. INgen ansvarsfull vet skickar hem en patient utan att vara anträffbar i såna här fall.

Destany
0

när jag kastrerade puma så var hon oxå liten o tanig..hon var inte vaken när jag fick med henne hem o det tog jätte många timmar innan hon vaknade.. hon vaknade mitt i natten o under hela kvällen så låg hon invirad i en filt för hon var iskall.. jag trodde allvarligt talat att hon skulle dö.. så om jag skaffar nån mer katt o kastrerar denna så vill jag ha hem den vaken..

gulliver
0

Har aldrig varit med om att få hem en katt som fortfarande är sövd. Skulle inte acceptera det heller. Känns inte rätt att veterinären lämnar över det ansvaret på kattägaren. Har använt mig av flera olika veterinärer.

Finns åtminstone två olika sätt att söva ett "gammalt" där katten är lugn och fin efter operationen och kanske även dagen efter.

Och det nya där katten är jättepigg redan på kvällen vilket kan vara ganska hopplöst efter t ex kastrering av honkatt.

Har hänt flera gånger att vi fått ha dem i vår stora hundbur för att de inte ska kunna hoppa och riskera att det händer något med såret.

[Norrbysa]
0

När jag kastrerade mina två katter (Hane och hona) så lämnade jag dem hos veterinären på morgonen vid 9 och hämtade dem efter jobbet vid 17.

När jag hämtade dem hade de fått återhämta sig och veterinären berättade att de hade sovit till kl 15.30 ungefär. Hon hade valt att inte väcka dom på en gång så att de skulle få vila ut efter ingreppet.

När jag hämtade dem var de vakna och såg lite vingliga ut med stora pupiller. Jag var mycket nöjd och katterna mådde bra och såg inte stressade ut alls.

Jag skulle inte våga hämta en sovande katt. Tänk om något händer! Jag är ju ingen veterinär som kan ta hand om en katt med komplikationer.

Hawknestgrove
0

MEn har du bara möjlighet att få kontakt med veten under kvällen/natten, så bör du vara lugn.

Då jag hade otur, det var ju för ca 30 år sedan, så tänkte jag inte ens i de banorna att katen inte skulle vakna. Den andra katten vaknade och måddde bra. Så jag vet ju, att jag kom hem, båda katterna sov, den ena vaknade men inte den andra och jag försökte förgäves ringa till veten. han hade naturligtvis gått hem……Dagen eftet, så kontaktade vi honom, allt han sa  var: Det var ju konstigt…. Fick inte ens tillbaka pengarna för kastreringen.

Men som sagt, får du bara en försäkran om, att du kan kontakta veten  efteråt, så är det nog ingen fara. De är nog rädda om sitt rykte de med.

mymlanbus
0

Mina kissar har jag lämnat på morgonen och fått hämta på eftermiddagen och då har de varit vakna. Jag skulle inte våga ta hem en sovande kisse om någonting skulle hända Rynkar på näsan

tuska
0

Imasy hur går det för dej å den nyopererade katten ?  

Jag har alltid fått mina kastrerade katter honor som hanar med mej hem sovande.  det har gått jättebra.

Dom kissar ner lite och är väldigt lulliga när dom vaknar. ta bort matskålarna för det är tydligen det första dom tänker på när dom slår upp ögonen.  Min katt får göra ett kejsarsnitt samt kastrering i morgon kl 11.

Jag kommer att ha henne efter det i en större hundbur här hemma första dygnet så jag kan ha uppsikt över henne.

martdat
0

bra fråga, mina är så gammla så jag är osäker på om de var vakna, var inte så insatt då så jag litade på veterinärer på den tiden, Baloo tror jag sov, det gick bra, Miss häll på att dö det sa de själva på djursjukhuset, de hadde gett henne för mycket av något,,, men de fick liv i henne, hon var vaken när jag tog hem henne,  hoss vetten jag var hoss med lisa i måndags fick hon uppvakningsspruta och hadde börgat röra på sig innan jag åkte men var lullig men det var ju inget kirurgisskt ingrepp, ´men sen Miss höll på att dö för mig så åker jag inte hem med en katt som inte börgat vakna. det gör jag inte,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jenna-Gun
0

Mina katter har aldrig fått uppvakningsspruta.

Men det har gått bra, hittills.

Jenna

Imasy
0

Kom hem för drygt en timme sedan, och jag hann inte mer än plocka ur Kerstin ur buren förräns hon skulle runt och raggla.

Hon vägrar ligga still men hon kan inte gå heller. Usch, ser ut som någon som har druckit på tok för mycket blä-dricka.

Men det är som sagt full fart med tanke på omständigheterna :)