Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 9450 ggr
Ankie
2

Katter och rävar!

En arbetskamrat hade sett något svart ligga efter dikeskanten och något rött hår. När hon åkte hem igen så såg hon att det låg en jättefin räv och en vacker långhårig katt döda bredvid varandra. Vad kan ha hänt tror ni? Kan det vara så att räven jagat katten och att de blivit påkörda bägge två eller? Men tar verkligen rävar katter, jag har hört av en del att de inte gör det och andra säger att det gör de.

ladykatt
0

En av mina katter var tagen av en räv. De hade slagsmålet på liv och död och tyvärr våran katt förlorade och troligen var uppäten för trotts att vi letade efter honom så har vi inte hittat ett minsta spår efter honom och det känns konstigt för han måste vara ganska svårt skadad för grannen som hörde slagsmålet och såg räven har larmat mig ca 20 minuter efter visade platsen och där var mycket blod men inget annat… så ja, rävar kan ta katter…

kram/ Ladykatt

Lena
0

Jag det händer ibland. Vet dock inte hur vanligt det är. Oftast har jag fått för mig att det har rört sig om försvagade djur. Men det verkar ju inte alltid stämma med tanke på Ladykatts erfarenhet.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

gejsa
0

Här har katten och räven lekt lite. Men det var ju en ung räv.

Hawknestgrove
0

Rävar är inte något större hot egntligen för en erfaren och stor katt. Men olyckan kan alltid vara framme. Det är värre med lodjuret, den är en mycket större fara. Räven kan som bekant inte klättra, emn det kan lon

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

evangeline
0

Här i skogen är rävskabben det största problemet…Man har bränt ut en lya och fått avliva en räv, som var så svårt angripen att det inte gick att rädda den. Skabben sprids ju till utekatterna och sen till innekatterna via människors beröring. Våran hund fick rävskabb för lite drygt ett år sen och stackars henne, vad hon kliade sig…vi fick raka henne på de värsta ställena så hon såg lite rolig ut..

Evangeline

gejsa
0

Men vad då! Rävskabb ska ju inte katter bli angripna av. Bara hundar. Är du säker? För vi har nämligen också rävskabbade rävar här men inte en katt har fått rävskabb fast dom är ute i skogen mycket.

miranda1
0

Vad sägs om katter och grävlingar? Äter grävlingar katter?

Faxlin
0

Ja, grävlingar äter katter. Det vet jag till 100%. Då våran hund blev grävlingshatare efter att våran dåvarande katt blev ihjälbiten och halvt uppäten av en grävling.
Vi hade skaffat både hunden och katten samtidigt. de vart jättebra kompisar. Och hunden vakade som en hök över denna katt. Nu tror jag inte att katten var riktigt som den skulle heller då den gjorde en massa underliga saker ihop med vovvarna. Men det beteende hör väl inte hit, mer än att det kan ha inverkat på hur lätt byte katten blev för grävlingen. Vi hittade i alla fall katten halvt uppäten av grävlingen. Och grävlingen ihjälbiten av hunden på morgonen. efter detta hatar min hane grävlingar. Än i dag 14 år gammal blir hanen rikstokig om han ser en grävling. och tyvärr så har han dödat fler grävlingar än vad jag kan hålla räkningen på.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Engla
0

Urk, vilken tur att mina är innekatter! Flört

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

EVAUTTER
0

Ja kanske är det så ändå..att räven har tagit vår Ida…usch…vilken tanke! Vill inte att det ska vara så. Det finns inte ett spår efter henne. Det är det som är det jobbiga.

Men en av mina flickor höll på att cykla på räven som kom ut från en trädgård i närheten en kväll i förra veckan. Phu!

Lena
0

#8 Grävling det hade jag inte en aning om att de åt katter. Där ser man så lite man vet egentligen. Nyttigt att få lära sig sådana här saker.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Faxlin
0

#11: Tror grävlingar brukar ha svårt för att ta friska katter. Då katterna oftast hinner rädda sig upp i träd och liknande. Nu var min katt frisk kroppsligt. men jag tror den hade något hjärnfel, för den sprang aldrig iväg och gömde sig. Inte ens när hundarna lekte kull med honom som kull pinne (bärandes i munnen).

Audiatur et altera pars

Sidentass
0

Åhhh stackars dej o vovven som skulle behöva uppleva något så fruktansvärt..hade ingen aning om att grävling kan ge sig på katt..igelkottar kan ju drabbas..men detta hade jag ingen som helst aning om…fruktansvärt det måste varit…usch…

Faxlin
0

#13: Det var ingen vacker syn och jag kan än i dag se det framför mig. Trotts att det nu är tolv år sedan. Men vid det här laget kan jag börja tycka mer synd om alla grävlingar. Och dessutom börjar jag bli lite orolig över att min fjortonåring fortfarande vill döda grävlingar. En vacker dag är han för svag för att klara en fullvuxen grävling. och det är inget jag ser fram emot.

Audiatur et altera pars

vanessa
0

Och vi tog hand om två katter som bodde i ett grävlingsgryt.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

gejsa
0

Men grävlingar kan ju verkligen döda hunden också om den får tag om den.

Men rovfåglar kan ju även ta katter. Vet en stackars katt som gick omkring här i över 6 år. Den hade gått ifrån grannen som hade för många barn och var troligtvis även vanskött. Den vintern tänkte vi försöka fånga den tillsammans med Djurskyddet här i stan och avliva den. Men en rovfågel tog den. En jägare såg hur rovfågeln tog sikte på något rött. Han trodde då att det var en räv. När han gick och tittade efter ett par timmar så såg han att det var katten. Och den var stor och kraftig. Var själv där dagen efter och tittade. Den låg på åkern. Någon dag senare var den borta. Något annat djur hade tagit den ev räven. Då tänkte jag på mina katter som går ute. Tänk vad fort det går innan kroppen är helt borta. Det finns nog inte någon chans att hitta katten om den försvinner här i skogen eg.