Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 871 ggr
catfoot
0

Hur gör jag??

Med min Tudors hetsätning…Redan nu kissen är runt 8 månader å har tendens till lite hängmage…Han hetsäter hela tiden, inget som är ätbart får vara i fred..Varje morgon får alla fem frukost, den som först kastar i sig maten är Tudor, för att sen vänta ut de andra fyra, utifall dom lämnar nått i skålen..Man kan ju bara glömma att nån mat får stå på bänken, tom. kallpotatis halkar ner under en natt, om jag glömt det framme….En å annan kattmatsburk har jag mött i hallen, för husse har lämnat den kvar på bänken när han gått till jobbet..Att duka på bordet å lämna det för ett ögonblick, jajaj skylla sig själv, gissa om jag har en kisse i smöret då…

Hur, ska jag få han sluta, han kan ju inte må bra..Fiser så det står härliga till, ingen kan stå ut med lukten ..Riktig suris..

Det finns så många här med vildfödda kattungar, har ni stött på detta???, hur har ni löst det???..Tacksam för råd…Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Gronstedt
0

Tillskott av tarmbakterier är mitt tips.

catfoot
0

Ok, låter ju viktigt…Var hittar jag sådana??

OT/Snyggt ....

Gronstedt
0

Jag har givit sådana man köper till människor på apoteket eller hälsokostsen. Det brukar vara kapslar med pulver, man kan dela en kapsel och hälla lite i maten.

Annars fanns det något som hette Zoolac eller så som jag köpte hos Blå stjärnan, men det innehöll samma som människokapslarna men var betydligt dyrare.

Lite smör (inte margarin) är inte dumt heller, fettet ger mättnadskänsla för stressade magar. Men för mycket, då blir det diarré.

catfoot
0

Då är det inte skadligt att ge lika som till oss människor då??

Då sak jag kolla idag om jag hitter nått tillskott av tarmbakterier idag..Å det ska då få hans mage lugn, hur länge innan man märker resultat??..

Smör, oj, ja det får han en klick ibland vid köksbordet, Bregott..Men det verkar inte hjälpa honom…Tack för tipsen ../Catfoot

OT/Snyggt ....

Gronstedt
0

Skadligt är det inte, men det är ju inte säkert att det hjälper. Katters tarmsystem är inte så väldigt annorlunda människors.

Den förra kissen som bodde med mig brukade bli sådär hysteriskt hungrig när han fick kortison ibland vid allergiutbrott, då räckte det med två dagar med bakterier (en människokapsel om dagen) så lugnade det sig. Din kisses mage än nog värre däran, men om det inte blivit skillnad på 10 dagar kan nog problemet vara något värre, som en en tarminflammation.

Om det går att få honom att äta lite och ofta istället för att glufsa i sig allt på en gång så är det också bra. När kissen just flyttat in hos mig brukade jag slänga ut torrfoder över hela golvet, så han fick leta och äta bit för bit. Fast det är ju inte så lätt när man har flera katter!

Sidentass
0

Har en känsla av att det betéendet är vanligt hos just hittekatter, som att dom ska passa på att äta i rädsla för att maten ska ta slut..tyvärr har jag inget råd att ge dej, men ser att det finns andra som är hemma på området..

catfoot
0

Tack..Jag har varit å köpt kapslar idag, så nu blir det sådana i några dagar då, för att se om det hjälper denna matsstörda kisse….

OT/Snyggt ....

catfoot
0

Hmmmm..Nu har Tudor fått sin dos+mat, ätit upp Trojas portion och Virus som mådde illa å backade för maten som även innehöll en kapsel, tänkte det var bra även till honom som äter kortison, den åt Tudor upp..Sen skulle jag ha lite mys med Troja, korv..Hmmm undra vem som satt mitt i knät å högg efter korven, ja inte Troja i varje fall…´Å detta bara inom ca: 30-40 minuter..Visst måste han ha en stor matstörning denna kisse?????..Om han inte blir bättre, måste jag nog kolla med Vetten i varje fall..

OT/Snyggt ....

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju också laktosfri filmjölk som är bra för tarmen.

Jag har en hane - Bingo här som var värsta matvrack. Han var jättemager och hade diaré. Alltid när han hoppade upp nånstans eller sov kom det lite bajs ut. Och en gång kom det jättemycket när han låg i mina knä…

Jag har kattfoder framför köksfönster på ett skåp så att inte hunden äter upp det. Så fort Bingo hörde nåt med mat kom han som en pil och en gång åkte han ut genom fönstert när han skulle upp i full fart på skåpet. Jag kunde inte ha det minsta mat stående. han fick då alltid sin egen fisk, köttfärs och morotspuré i badrummet och efter ganska många månader blev det bättre med hetsätning och diarén. Idag är han en stor vacker hane som äter normalt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

catfoot
0

Då kanske det vore nått för kissen..laktosfri fil….

Å, då vet du vad jag har för matstressad kisse..det är jobbigt, men måste vara ännu jobbigare för katten…Hur än jag smyger upp kylskåpet, så står Tudor å tigger, öppnar jag en burk av nått slag, ja då är han där..Å lämnar jag nått utom synhåll, ja då är det uppätet…Å bajsar å fiser så det stinker i hela huset..Men det kanske finns hopp ändå, när jag läser om din kisse..Han ser ju trött å lugn ut på bilden..Gäspar stort..Hihi..

OT/Snyggt ....

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det blev en kul bild för egentligen ser han så ut:

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

catfoot
0

Å så mysigt det såg ut…Lilla kisse, man blir trött när man ser han mysa under täcket..En puss på nosen../Catfoot

OT/Snyggt ....

Alexej
0

Han älskar att ligga så som jag men förr fick jag alltid lägga nånting under honom för det kom ofta lite bajs ut. Så du ser, också de värsta matvrack kan bli "normala".

Lena
0

Det finns ett jättebra veterinärfoder som jag skulle rekomendera. Det heter Hills w/d och är framtaget för katter med tarmproblem. Vi använde det till våran hittekatt Saga som hade liknande problem. Det var fungerade bra. w/d innehåller mycket fibrer och ger bra mättnadskänsla.

Att ge foder i små portioner flera ggr om dagen och att låta den hetsätande katten äta i eget rum brukar också vara bra knep.

Lägger även in länken till en artikel där det står en del om den här typen av problem: länk till artikel

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
0

Tack, då finns det hopp..Jag blir orolig, när det aldrig finns nån botten i kissen..Han ger sig inte förrän det är tomt i alla skålarna..

OT/Snyggt ....