Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 603 ggr
evangeline
0

Nyhet om hittehonan

Hurra, vi har fått in en av ungarna!!!!!!

Den är liten och eländig, helgrå m. vita sockor och vansinnigt sööööt!!! Bor hos grannen för tillfället, dit vi ska försöka få in resten av gänget också. Vi tror att det är en liten grabb! På måndag ska vi till vetten som ska bedöma om misse är för eländig för fortsatt liv. Han sa att om den ser helt okej ut, proportionerlig, rör sig rätt, bra reflexer, ögonrörelser osv….så kan man anta att inaveln inte har slagit så hårt på den här ungen och då KANSKE den kan få överleva OM man hittar rätt person som är insatt och förstår att kisse KAN få problem med immunförsvar och mentalitet när den blir stor. Jag försvarar inte att behålla inavelskatter i livet på nåt sätt, för jag anser inte att det direkt är befrämjande för kattrasen i stort eller dess status. MEN om man kastrerar den så att genen inte förs vidare och det bedöms att kisse kan klara sig utan problem, så kanske man kan göra ett undantag??

Jag är kluven. Men vill inte heller avliva om det finns ett annat alternativ….Hjälp, vad tycker ni, är det någon som har erfarenhet av just detta dilemma?

Evangeline

Lena
0

Det finns ingen automatik när det gäller inavel även om riskerna för att dåliga anlag förs vidare ökar. Naturligsvis inte rekomendabelt men att avliva om ungen bedöms vara frisk skulle jag inte göra. Riktigt ruskigt blir det om inavlen sker i flera led. Vetrinären bör kunna bedömma vad  som är bäst för kissen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Jag skrev ett svar på det andra forumet, men upprepar det här för jag vet inte var du läser först :-). Detta med inavel behöver verkligen inte påverka kissen. Så låt den lilla ängeln med sockorna leva vidare.

Vad det gäller immunförsvar, så byggs det upp i första hand av  mammakatt den första tiden. Genom hennes mjölk. Om man sedan vaccinerar kissen, så ser jag inga problem med den i framtiden. Inavel är inte så hemskt, inte i första ledet (med det menar jag inte att det är ok att avla så). Vad det gäller det mentala, så tror jag att det föreligger en så liten risk, kanske mindre än 0,5. Och då lär ni märka det snabbt ändå.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

evangeline
0

Det är ju dock ett litet krux med det….vi vet inte om denna hona är inavlad också…..hon kom från ett par som hade sex katter, några äldre. I  princip alla ser likadana ut. Yngre som äldre. Så hon kan ju vara inavlad själv också…

Är så trött och ledsen på hela den här situationen….Där sitter kärringen några portar bort och brys sig inte ett skvatt och vi andra kämpar som galningar halva nätterna för att få bort dem från kylan.

Evangeline trött och tröstlös

Jenna-Gun
0

Tröstekram, till er

Jenna

Lena
0

#3 Förstår att det är en tröttsam historia det här. Vilken satmara till kärring som behandlar katterna så illa. (Ursäkta mitt språkbruk). Ni får bedömma ungarna efter hur de ser ut helt enkelt. Är de missbildade eller verkar mycket sjuka då finns det väl inte så mycket val. Men om de ser friska och normala ut bör de få leva.

Vi får hoppas på det bästa mitt i allt elände!

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Cammo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, man blir så grymt arg! Tänk vad mycket lidande denna kvinna som slängt ut katterna orsakat!Jag går och tittar på termometern och hoppas att det INTE blir kallare ikväll…det är 7 grader nu.

Så små…och så sköra, men kattmamman vakar över de små liven. Om vi bara visste att småmissarna var OK…

Kramar om hela Evangelines familj(och Linda) och Gabriella med familj som är så enormt engagerade! Ni gör detta med så stort engagemang och kärlek!

Cammo**och PellePlutt(hittekatt som bara var ca två veckor när han och hans syskon med mamma blev infångade!)

vanessa
0

Jag är rätt säker på att det inte blir några problem för ungen, så låt den leva och frodas. Så länge den mår bra och inte har ont, så får den ett bra liv. Och det är det som räknas.

Många kramar till er som hjälper dem.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#6 Oj vilket jättegulligt foto på Pelle-Plutt och Wilma! Ja de är ju ett levande exempel på att det kan gå riktigt bra ibland också. Vi får hoppas att även den här, just nu så dystra historien, får sig ett lyckligt slut.

Många rosor till er alla som sliter och jobbar för dessa katter! Kylan är ju också en fiende att kämpa emot som ni har mera av i norr än vad vi har nedår i landet.

//Lena

Jenna-Gun
0

Hur har det gått med katterna.Har honan och ungarna fått ett hem.

Engla
0

Maritha på Katthemmet Kompis fick för ett tag sedan in ett gäng "poliskatter" där några var inavel. En katt syns det väldigt tydligt på, men veterinären har undersökt alla och de var fullt friska, förutom inaveln då. De ska kastreras när tiden är mogen, och jag tycker att alla var så himlans söta.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Engla
0

Cammo; Jag dör! Vilket sött kort på Vilma och Pelle! Skrattande

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

[helenal]
0

har du ingen bild på kattungen?

evangeline
0

Tyvärr  har jag inga foton för de bor tillfälligt i en annan del av staden då G som har hand om dem har fått fly sin lägenhet pga renovering…Bäbbarna är dock ljuvligt söta små ulltussar och verkar inte ha några större fel. Den första hade twisted legs bak, men inte så mycket och det verkar växa bort. Hurra för det! Den är lite mindre än de andra ungarna så man undrar ju om den inte kunnat fajtas om maten ordentligt pga benen. Äter dock som en häst och är piggelin och otroligt kelig. Unge nr 2 hade hunnit bli mer skygg men det går framåt för den med. Första bäbisen heter Molle, den andra vet jag faktiskt inte om de har döpt ännu.

Evangeline

[helenal]
0

jag hade två kattungar fär tre årsen,jag fick dem aV MIN Mammas ex pojkvänn,de va svartvita,skit söta..men de va inte normala:( svea den mindre skuttade istället för att gå och hon va kobent,den andra skelade.. helt knäppt iaf.. Jag fick just reda på för två veckor sen att mamma avlivade dem utan att jag visste:( Hon hade problem emd sin pojkvänn.. han va väldigt dum(vill inte gå in på detaljer)men VÄLDIGT dum iaf, och hon isste inte va HON skulle göra åt katterna eftersom hon va tvungen att bo på ett kvinnohem ett tag.. så hon sa till mig att hon sålde dem men jag har fått veta annat:(

Jag vet att mamma hade de väldigt jobbigt då så jag vet inte hur jag ska reagera:S

[helenal]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mEN HAN VAR Iallafall så dum så att han hamnde i fängelse(sitter där ännu) inte bara mamma mådde dåligt,utan även jag och HELA min släkt.men jag e väldigt ledsen:(

evangeline
0

#14,15 usch, det låter som att det var en väldigt jobbig situation för er då. Hoppas att det blev bättre och att ni alla mår bra nu!

Det är besvärligt med inavelskatter…man vet inte vad man får öht. Fel som inte märks när de är små kan komma fram senare i livet. Hoppas dessa två, Molle med bror, klarar sig utan skavanker i kropp och själ.

Evangeline

Lena
0

#14 & #15 Stackars er vilken jobbigt situation ni fått gå igenom. Nu hoppas jag att livet vänder och bjuder på sina ljusare sidor för dig och din mamma.

//Lena