Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 2209 ggr
Engla
0

Regler för stödhem?

Jag undrar vilka regler som gäller för stödhem? Måste djurskyddinspektören godkänna stödhemmen?

Vi på Katthemmet Kompis hade tre stödhem. Dessa fick vi inte ha kvar eftersom djurskyddsinspektören menar att det är speciella regler för stödhem. Katterna måste bo i ett avskilt rum från de andra katterna. Djurskyddsinspektören hade ingen tid att besöka våra tre stödhem, så därför fick de upphöra.

Hur har djurskyddsinspektörerna hunnit med att kontrollera alla stödhem som alla andra katthem har?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

martdat
0

hm verkar mysko, jag är stödhem och här har inte varit en kotte och hälsat på,… däremot behöver stödhemmet extra tillstånd om man tar in katter så det blir över ett visst antal på ett år, är inte säker på exakta siffror så det överlåter jag åt någon annan.  men när jag pratade med länsstyrelsen om vislanda och pratade stödhem med honom så sa han inget, inte djurskyddsinspektörn här heller, det borde de ju gjort i såfall,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Engla
0

Enligt den djurskyddsinspektören skulle stödhem godkännas av dem.

Lena
0

Tycker också att det verkar underligt. Det är bara, som mardat skriver om man tar in katter över ett visst antal som tillstånd behövs. Jag tycker att Katthemmet Kompis bör överklaga beslutet. De kan också vända sig till Länstyrelsen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Hur menar ni med visst antal katter?

Lena
0

#4 Här är länken till en artikel som handlar om tillstånd för verksamhet med katter.

Här är länken till bestämmelserna om tillstånd för verksamhet med katter.

Så här står der ordagrant i texten:

Behövs tillstånd för omplaceringshem?

Ja, om omplaceringsverksamheten samtidigt och regelbundet tar emot 4 eller fler katter i förmedlingssyfte. Om jourhem finns anslutna till verksamheten behöver dessa tillstånd från den 10:e vuxna katten för hållande.

Även de (föreningar m.m.) som placerar ut djur i jourhem på en gång, dvs utan egen lokal, behöver tillstånd om de tar emot fyra eller fler katter. För att kunna bedöma lämpligheten måste kommunen få vetskap om vilka kriterier som omplaceringsverksamheten har när de väljer ut sina jourhem samt vilka jourhem som tar emot dessa katter.

__

Djurskyddsinspektören kan inte avslå en ansökan pga att han inte har tid att göra inspektionerna som krävs. Då gör han enligt min tolkning ett tjänstefel och bör JO-anmälas.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Engla
0

Tack för länken, Lena!

Alexej
0

Från och med 1 januari 2005 krävs tillstånd för den som:
• håller 10 eller fler katter äldre än 12 månader. T. ex. en som har hand om egna katter eller håller en katt på foder.
• föder upp 3 eller fler kullar per år. Dvs en uppfödare, katteri.
• upplåter 3 eller fler katter per år.
• säljer katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning.
• säljer 3 eller fler katter per år från annans uppfödning.
• förvarar eller utfodrar samtidigt och regelbundet 4 eller fler katter.

Om omplaceringsverksamheten samtidigt och regelbundet tar emot 4 eller fler katter i förmedlingssyfte. Om jourhem finns anslutna till verksamheten behöver dessa tillstånd från den 10: e vuxna katten för hållande.
Även de (föreningar m.m.) som placerar ut djur i jourhem på en gång, dvs utan egen lokal, behöver tillstånd om de tar emot fyra eller fler katter. För att kunna bedöma lämpligheten måste kommunen få vetskap om vilka kriterier som omplaceringsverksamheten har när de väljer ut sina jourhem samt vilka jourhem som tar emot dessa katter.

Tydligen måste ett omplaceringshem ha tillstånd när de ta emot 4 eller fler katter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
0

När jag var i kontakt med djurskydds inp. i min kommun för att fråga vilka regler som gäller ang att starta katthem, så frågade jag i syfte att katthemmet skulle starta med att enbart ha stödhem.

Förutom att själva katthems verksamheten skulle bli godkänd, var alla blivande stödhem tvugna att bli godkända som stödhem, utöver alla dessa lagar om antal katter etc.

Detta var just för att om ett stödhem missköter sig så dras hela verksamheten in i smeten, och att ett stödhem kan göra så att hela katthemmet får lägga ner. För har  katthemmet ett icke godkänd stödhem som missköter sig så är det själva katthemmet som får stå till svars om stödhemmet tex utsätter katten för djurplågeri.

Alexej
0

Jag är jourhem för KKS och Göteborgs Katthjälpen men ingen har kollat upp mig (förutom själva föreningen).

KKS har väl hundratals jourhem….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
0

Ingen har ju varit här och kollat, bilder och så har jag ju visat m.m och man har ständigt kontakt men mer har det inte varit. Fast imorgon kommer ju bekanta till Emma och lämna Billy (centrumkatten) så då får ju de en inblick i hur jag och katterna bor.

Men som för en förening som kks och liknande måste det vara svårt att kolla upp alla stödhem ordentligt.

//Pia

Engla
0

# 8 Låter som att det inte bara är "vår" djurskyddsinspektör som går efter reglerna.

Men samtidigt så måste ju djurskyddsinspektörerna kolla upp stödhemmen. Innan man drar slutsatser.

Alexej
0

Kollade vad som står under Nybros hemsidan:

Föder du upp, säljer, tar emot katter för förvaring och utfodring eller håller fler än nio katter kan du behöva tillstånd för din verksamhet, kontakta samhällsbyggnadsförvaltningen, telefon 0481-453 80 (expedition).

Fast sedan igår är det Kalmars länsstyrelsen som bestämmer.

Engla
0

# 12 Jo, precis. Efter nyår gick det över till Länsstyrelsen.

Lena
0

Så här står det som sagt i lagen:

För att kunna bedöma lämpligheten måste kommunen få vetskap om vilka kriterier som omplaceringsverksamheten har när de väljer ut sina jourhem samt vilka jourhem som tar emot dessa katter.

Exakt vad det innebär i praktiken kan nog vara en tolkningsfråga som varierar från Kommun till Kommun är jag rädd. Frågan är väl hur Länsstyrelsen ställer sig till det? Vad de kräver? Nu är det ju som sagt de som tagit över ansvaret.

Hur det nu än ska tolkas så kan inte Djurskyddsinspektören avslå en ansökan för att han inte har tid att göra den tillsyn han anser att han behöver göra. Det är ett solklart fall för JO när en anställd missköter sin myndighetsutövning.

//Lena