Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1690 ggr
kattlover
0

Hämta hem kattungar

Hej!

Jag är ny här och kan inte en massa om katter men är en mycket stor djurvän. Speciellt katter ligger mig varmt om hjärtat.

Vår förre katt hämtade vi hem när han var 8 veckor. Vi hade inte en aning om att de ska vara runt 12 veckor.  Vi hade inga problem med honom mer än att han bets lite ibland när han lekte annars var han världens sötaste och goaste katt.

Min fråga är… varför behöver kattungar vara 12 veckor när man tar dom från mamman?

Destany
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har hört att det e för att mamma katt börjar uppfostra sina kattungar rejält mellan 8-12 veckor… vet inte om det e rätt men det e vad jag hört..

Zorro fick jag oxå när han var 8 veckor o jag har massor av problem med honom.. han e aggresiv men tam.. så nästa kattunge jag skaffar ska vara minst 12 veckor

Morgan10
0

Bra länk att läsa gällande trådens ämne:

http://www.katter.nu/artiklar/artikel_3_010714.htm

Mvh
Morgan/KKS

Lena
0

Tyvärr tror många att katter är som hundar. Hundar är färdiga att lämna mamman vid 8 veckors ålder. Detta gäller inte för katter. En katt behöver lära sig mycket mera av sin mamma innan den är klar att gå vidare på egen hand till ett nytt hem. En katt som lämnas för tidigt riskerar att få olika beteendestörningar senare i livet. Det är t.ex. vanligt att de snuttar på saker resten av livet, inte blir rumsrena, blir nervösa mm. En katt som stannar kvar hos mamman i 12 veckor blir en mer harmonisk katt helt enkelt. Detta då den får en bättre start.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattlover
0

Tack för svaren.  Det var väldigt intressant att läsa artikeln som Morgan10 hade länkat hit.

Hennum
0

jättebra artikel! jag kom att tänka på våra psykologilektioner när läraren går igenom utvecklingspsykologi.:P Det är verkligen inga större skillnader mellan katter o människor. vi måste gå igenom precis samma faser i början av livet som katterna.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan