Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2341 ggr
AsaaP
0

Ganska ny här..

Hej,
jag vet inte om nykomlingar brukar presentera sig men jag gör det ändå..vet själv att det kan vara lite trevligt att veta lite om personen bakom nicket Glad

Heter Åsa och hittade hit via en annan stor kattsite på nätet.
Jag är 40 och bor i Kungsängen utanför Sthlm.
Bor där med 2 barn, 1 sambo och 4 lurvbollar och en stor ansamling dammråttor..
Jag är i botten norrlänska, flyttade från Luleå -88 och åkte ner hit för att jobba ett tag..och på den vägen är det.
I dag jobbar jag inte utan pluggar på Lärarhögskolan för att from vt-08 kunna slåss med ungar i skolan upp till årskurs 3 (alt åk 6)

Jag kan vara lika seriös som jag är oseriös. Mitt hjärta är stort och där får de som förtjänar det en plats.

Sådär ja lite om mig..nu ska jag försöka lära mig hur allt detta funkar..Glad

/Åsa Kyss

Lena
0

Hej ÅsaaP!

Tack för din trevliga presentation! Du ska känna sig hjärtligt välkommen till oss här på Hittekatter. Den här sajten startade i början av Juli i år och alltså tämligen ny. Syftet med det hela är att vara en samlingspunkt och ett nätverk för alla som engagerar sig för hemlösa katter, huskatter och att öka statusen för katten.

Det känns som vi har fått en ganska bra start. Hittekatter i Fokus är fylld av medlemmar med mycket erfarenhet, kunskap och stort engagemang för just de här frågorna. Nu kan det bara bli bättre.

Det som är så viktigt att tänka på är att vi alla kan göra så mycket för de utsatta katterna med mycket små medel. Det behöver inte vara stordåd som får tidningsrubriker. Bara det här att själv försöka ha en god katthållning och att föregå som ett gott exempel för andra är en viktig del. Därför är det också oerhört väsentligt att vi ger goda råd till medlemmar och besökare som ger dem ökade möjligheter att ta god hand om sina katter.

Själv är jag en katt tokig person som föddes som kattälskare. Efter att ha bott nästan 4 år i Holland har jag insett hur illa ställt det är i Sverige.Därför startade jag den här sajten tillsammans med ett gäng likasinnade.

Mvh Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

AsaaP
0

En sommar var jag och mannen på Malta och där har staten löst sina utekatts problem på ett tämligen vettigt sätt.
Ön är liten och kattbeståndet kan bli okontrollerbart om det inte ordnas från början..
Så där kastreras alla utespringande katter och 1 gång om dagen så åker det runt små bilar och lägger ut mat och vatten till katterna.
Detta för att slippa det som följer i spåren av vanskötta katter.

Vi var och promenerade i en stor park och överallt fanns det stora skålar med mat. Jag blev djupt imponerad över att de styrande där faktiskt såg problemet och gjort sitt bästa i att försöka lösa det.
Alla lösningar handlar inte om att avliva..utan de bästa lösningarna är de som gynnar alla, både katter och människor (framförallt vi kattälskare).

Nu kunde man kanske tro att katterna på ön var stora människovänner men det var tvärtom. De var skygga och ville inte alls ha mig med stora famnen i närheten..Och det var nog bra för då slipper de som är anti-katt ha katter snurrandes runt benen. Och vi vet alla hur såna kan bete sig..att fösa undan är inte tal om utan då ska det sparkas istället och/eller vara dum på annat sätt.

Kan lilla Malta ordna det för sina hemlösa katter så borde väl rimligtvis Sverige kunna göra detsamma?????

/Åsa Glad

Lena
0

#2 Intressant Åsa! De arbetar enligt TNR metoden förstår jag på din beskrivning. Den metoden sprider sig nu mer och mer över världen. Så bra att hela ön har gjort slag i saken. TNR är det civilicerade sättet att hantera problemet med förvildade katter. Dessa varma öar har ju haft enormt stora problem med det. Nu blir man ju lockad att åka dit.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Pelusa
0

Vill oxo hälsa dig välkommen hit, Åsa. Blev glad att se dig här!
Vi har ju stött på varandra litet här och litet där så helt obekant är du ju inte för mig (Räcka ut tungan)

Jag har oxo läst och hört om Maltas resoluta och ambitiösa kattprogram - och måste tillstå att jag är djupt imponerad.
Har därför satt upp just Malta som mitt nästa solsemestermål framöver!

/PelusaCool

Sessan1
0

Hej ÅsaaP

Välkommen  får jag oxå säga till denna trevliga kattsait: Hittekatter iFokus :)

Är ju oxå med på den kattsaiten :)